WYE VALLEY 8 – TINTERN STATION och WYE VALLEY RAILWAY och RUGBY

Det har efter brittiska mått mätt fortsatt att vara kallt här. Ner till -2 grader nattetid och upp till +5 grader dagtid. Sol de flesta dagar, men i förrgår duggregnade det och var grått hela dagen.

Feb_059

Gårdagens solnedgång. Det syns inte riktigt på bilden, men det var sex flygplan synliga i verkligheten.

Photo5538

Igår kväll var det spännande! Då börjar nämligen Six Nations i Rugby med matchen Wales – England på Millenium Stadium i vår huvudstad Cardiff.

Naturligtvis håller jag på Wales (Sverige är ju inte med) och har flaggan beredd inför matchen. Min man har lämnat huset för att titta på matchen med grabbarna.  Han är ju engelsman, så vi är ju liksom på olika sidor!  Mer spännande! Så när nationalsången ”Hen Wales Fy Nhadau” (Landet av mina fäder) sjöngs av alla walesarna på Millenium Stadium, då var ljudet på högsta volym här och gåshud över hela kroppen. Wales är ju körernas land, så det ljuder vackert och det kommer djupt från det walesiska hjärtat.  Så nu börjar striden! Ska bli så riktigt roligt det här, hoppas jag!

Här kommer ett sportreferat, skrivit under matchen:

14 min, Wales – England 10 – 0, bravo!

15 min Wales –  England 10 -5. Hoppsan! Var är de walesiska musklerna?

Jag fattar fortfarande inte reglerna, men när det ligger några ton av muskler mitt på plan i en stor hög, ja då så!

25 min 13 – 5. Musklerna är tillbaka!

35 min 13 – 8. Och vad hände där?

Halvtid 16 -8. Halva tiden och halva poängen till landet öster om oss!

Matchen har börjat igen!

46 min och 16 -15! Ojdå, det gick fort! Spänningen stiger!

57 min och inget har hänt medan jag tog tepaus!

59 min, ytterligare ett blomkålsöra!

62 min, men hallå där! 16 – 18. Måste vara något fel på min TV!

69 min och TV:n fortfarande inte lagad, fortfarande fel resultat!

74 min, hur var det nu? Ett lag har vita kläder och ett lag har röda kläder. Englands flagga är vit och röd, och Wales flagga är vit, röd och grön. Så vilket lag är vilket?

78 min 16 – 21, svårt att få tag på TVreparatörer sent en fredag kväll!

80 min och matchen är slut. Wales 16 – 21 England. Nu skyndar jag mig till sängs och låtsas sova, inlindad i min walesiska flagga,  innan min engelske man är tillbaka. Fast först låser jag dörren inifrån och lämnar nyckeln i låset, för säkerhets skull. Godnatt!

Min käre son, som är journalist, bl a inom sport, förlåt din mor för detta försök! Du får ta över nästa gång!

I Six Nations ingår Wales, England, Scotland, Irland, Frankrike och Italien. Läs mer om detta här. 2014 vann Irland, men 2013 och 2012 vann, jag förstås, Wales.

TINTERN STATION

Tintern Station är beläget i utkanten av byn Tintern längs floden Wye.

Photo2599

Idag finns inte järnvägen längs Wye Valley kvar…

Photo2597

…men den gamla stationsbyggnaden används som café…

Photo2591

… där man kan få sej en god kaka och ”a nice cup of tea ”…

Photo2589

…och i det gamla signaltornet är det temporära utställningar…

Photo2588 Tintern

… några gamla järnvägsvagnar har tagits tillbaka och innehåller idag en liten affär och en liten filmförevisningssal där man får vara med om en tågresa genom dalen. Mycket bra!…

Photo5465  Photo5463

…i den lilla parken bredvid stationen finns bl a dessa träskulpturer av personer från walesisk historia…

Photo5461

…med ett plank bredvid…

Photo5467

…där man kan läsa om dem, både på walesiska och engelska, förstås!

WYE VALLEY RAILWAY

Standard spårvidd på 4 feet 8.5 inch  = ca 1.4 m.

Järnvägen gick längs Wye Valley mellan städerna Chepstow och Monmouth, ca 15 miles =24 km och gick genom både Wales och England.

DSCF7241

DSCF7243

Bild från Chepstow Station av idag.

Linjen öppnades 1876 av ett privat bolag, men de fick finansiella problem och köptes 1905 av det stora järnvägsbolaget Great Weastern Railway, vilka drev det till 1947 då det förstatligades och drevs av Brittish Rail för godstrafik fram till 1964. Passagerartrafiken lades ner redan 1959.

DSCF4730

Linjen var inte lätt att bygga p g a långa tunnlar och flera broar, dessutom smala partier mellan floden och bergen. Arbetet fick också vid ett tillfälle avbrytas p g a jordskred, vilket inte är ovanligt i Wye Valley. Fortfarande idag kan hela vägbanan eller delar av den vara avstängd p g a jordskred.

Denna järnvägslinje var också sammanbunden i Chepstow med den stora linjen Newport och Gloucester, som fortfarande är i bruk och i Monmouth med Pontypool-, Ross-on-Wye- och Coleford linjerna. Alla dessa är idag nedlagda.

Photo5676 Photo5678

Monmouth Troy var den största stationen. Följt av Tintern. Båda hade plattform i mitten. Bilderna ovan visat Troy Station hur det ser ut idag. Inte mycket av dess forna glans finns kvar!

Godset på linjen bestod främst av kalksten från stenbrotten, papper från pappersbruken och metaller från smältverken längs banan. Industrialiseringen av dalen återkommer jag till om senare.

För passagerarnas del användes linjen för de boende längs banan, men var också mycket populär för turister som kom för att uppleva dalens skönhet i den pittoreska andan.

Photo5664

Photo5668 Photo5669

En av de gamla järnvägsbroarna över Wye som den ser ut idag.

Photo5680

Det har vid flera tillfällen pratats om att återöppna linjen för turism, men har inte blivit av  bl a p g a att det skulle bli för dyrt att reparera framförallt alla tunnlarna, som denna, där ingången idag är igenmurad…

Photo5666 Photo5671

…och denna bro där delen över vattnet saknas.

Idag används delar av den gamla banan som promenadstråk. Det har även funnits förslag med en cykelbana, men även detta har slagits ner bl a av vandrare som inte vill beblanda sig med cyklister. Detta är för mig helt obegripligt i en tid som denna när övervikt är ett stort problem i landet och staten ständigt proklamerar att folk ska motionera mera.

Att cykla längs den smala och hårt trafikerade landsvägen längs floden är förenat med livsfara!

Som ni ser är detta avsnitt 8 om Wye Valley, så det finns redan 7 gamla avsnitt. Om ni missat dessa kan ni gå in under kategorier Wye Valley och finna dem där.

Ha en trevlig helg allihop!

Det här inlägget postades i Sport, Wye Valley. Bokmärk permalänken.

79 kommentarer till WYE VALLEY 8 – TINTERN STATION och WYE VALLEY RAILWAY och RUGBY

  1. Steve skriver:

    Din blogg är som en lärobok. En rolig lärobok.
    Jag kan inte reglerna i rugby , men jag skulle ändå gärna beskådat en match mellan Wales och England på Millenium Stadium.

  2. Håller med Steve ovan, det finns mycket att lära av att kika in till dig 🙂 Många bilder på vacker miljö, man kan nästan förnimma tidens gång.

    Kul att du och maken har lite olika åsikter inom sportens värld, förstår att det blir lite mer spännande på så vis 🙂

    Många kramar aka

  3. Ami skriver:

    Så mycket vi får lära oss här på dig blogg. Tack för en fin rundtur 🙂
    Ha en fin helg!
    Kram

  4. barabrittiskt skriver:

    Dumma vandrare. Dags att dra in Sustrans i arbetet för det låter ju inte klokt.

  5. skåningen skriver:

    Tack för guideturen! Rugby har jag ingen aning om hur man spelar! Hunden är vår bäste vän,dom sviker inte! Kram!

  6. Znogge skriver:

    Nog vore det en vacker väg att färdas men att återöppna linjen blir nog en kostsam historia!

    A nice cup of tea är helt i min smak. Minns när vi bilade i södra England att på B & B ville ägarna alltid bjuda på just ”a nice cup of tea” och det tackade jag aldrig hel till! Är man tedrickare så är man 😉

    Kram och trevlig lördag!

  7. åsa i åsele skriver:

    Intressant. Har nog lärt mig mer om Wales sedan jag började läsa Din blogg än nån gång förut, känns som om England var huvudämnet när vi i skolan pratade om det Brittiska väldet.

  8. Så härligt och stämningsfullt referat. Kan riktigt höra sången innan matchen, fast jag inte kan melodin, och ta på stämningen. Förstår hur mycket känslor som är inblandade. Synd bara på resultatet. 🙂
    Ha en skön dag!

  9. Anna Johansson skriver:

    Lena, bollsporter e inte riktigt min grej men du höjde det en nivå!😄
    Fantastiskt vackra broar!!

  10. Comsi Comsa skriver:

    Du är en riktigt fin kunskapsdelare. 🙂
    Jag bara älskar bilden med bron där delen över vattnet saknas. ♥

  11. Jessica skriver:

    Hej Lena! ja du är verkligen duktig på att berätta o dina fina bilder till är pricken över i 🙂 kul att du kände igen gatorna i Ulricehamn 🙂 det är roligt att komma ut på små turer.Trevlig helg på dig kram Jessica

  12. anjahill skriver:

    Hejsan!
    Du gör så härlig reklam för Wales att det känns som om man borde åka dit en vacker dag och uppleva allt live ,-)!
    Till min häpnad såg jag att mitt inlägg och deltagande i i tävlingen om den söta vinsten inte fanns med. Jag tror att jag glömmer ibland att trycka på ”skicka”-knappen. -Va sa du? Inte så begåvat? Håller med dig ;-)!
    Låter inte så kul med kalla rum. 15 grader är svinkallt!

    /Anja

    • Lena i Wales skriver:

      Välkommen!
      Vad synd att du inte kom med. Jag gör en ny med likadan vinst senare under året, när jag hittat en annan egg coddler. Ibland går tekniken sin egen väg.
      Nu har ja gdet gansk varmt inomhus, men alla har det definitivt inte.

  13. Nett skriver:

    Den bron är fin, hoppas att det kan bli något av den så den inte står och förfaller helt!

  14. Gilla skriver:

    Du skulle bli en helt fantastisk sportreporter. Bara att skriva vad som hände skruvade upp spänningen.

    De gamla valvbroarna gillar jag. Jag trodde inte att det var en gammal järnvägsbro, utan fick för mig att det var en akvedukt med vatten rinnande längs banan. Bra att den används till promenader åtminstone.

    Kram/Gilla

  15. Tina skriver:

    Det är något visst med järvägsvagnar. Jag är så nöjd, har upptäckt att jag kan åka på ett mycket bättre sätt till Jämtland från Västerbotten, nämligen med Norrtåget! Snabbare, trevligare och inte ens dyrare än att åka med den försämrade buss-turen och Länstrafiken.
    Hoppas du har en bra helg!
    Kram

  16. Anita skriver:

    Jag läste med spänning sportreferatet. Men hur gick det till? Hur kunde England vinna över Wales. Dom ledde ju så stort!!! För övrigt var det väldigt intressant att läsa om Wye Valley Railway. Men jag har svårt att förstå vandrarnas problem med cyklisterna. Hm. Märkligt! För övrigt … Det är inte klokt så mycket man lär sig när man läser din blogg. Underbart 🙂 Jag börjar nästan känna mig som en walesare 😉

    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Matchen var verkligen spännande! Jag fattar inte heller hur Wales kunde missa så mycket, men det är kanske det som är det fantastiks med sporten, alla dessa svängningar.
      Nej, jag kan inte heller förstå detta problem för vandrarna, men just förändringar är svåra att ta här.
      Roligt att min blogg ger kunskap om ett, för svenskar, ganska okänt land.
      Ha det bra!

  17. Ama de casa skriver:

    Här har dom också gjort promenadstråk av gamla järnvägen. SYND!!! Även om den promenadvägen är fin. Jag skulle verkligen vilja att dom gjorde verklighet av att väcka upp tågtrafiken här igen.

  18. Ditte skriver:

    Tack för ett härligt sportreferat! Verklig inlevelse och inte ett dugg partisk….Kan nästan se mig själv där mitt i din entusiasm. Och synd verkligen att det blev fel på tvapparaten där på slutet. Men sådant händer…
    Jätteroligt att höra/läsa om den gamla järnvägen och verkligen synd att denna plus så många andra linjer lagts ner. Så är det tyvärr på många ställen.
    Jag lär mig så mycket nytt när jag tittar in hos dig och kunskapen är aldrig tung att bära med sig.
    Bilderna bidrar också till att jag kan föreställa mig hur det ser ut.
    Och jag kan lätt konstatera att det är vackert.

  19. bia skriver:

    Din blogg är som en lärobok, hihi…alltid lär man sej något nytt ;))….men sen hur länge man kommer ihåg det…det är en annan femma, hihi…nu blev jag sugen på a cup of tea ;))…
    Kramis bia

    • Lena i Wales skriver:

      Tack! För mej är det viktigt att bloggen ger lite information om Wales genom text och bilder och roar för stunden, men hur mycket man kommer ihåg, ja, det är en annan femma. Eftersom jag känner likadant kanske du har mårkt att jag gör en del repriser och tror att alla glömmer lika mycket som jag, ha, ha!!!.

  20. Roligt att du och maken håller på olika
    lag, nästa gång vinner ditt lag.
    Ha en fin söndag
    Kramar/AM

  21. wiolettan skriver:

    Bra sportreferat, förstår var sonen har fått sitt intresse ifrån.
    Trevligt att få se alla bilder och få veta lite nutid och forntid, intressant och lärorikt. Fina är bilderna också. Du berättar så bra om det du visar.
    Trevlig fortsättning på helgen och kram till dig.

  22. TantGlad skriver:

    Tack för alla jättefina och spännande bilder från wales.
    Nu ska du ha en fortsatt fin söndag.
    Kramkram.

  23. Tomtan skriver:

    Vackert! Gillar broarna!

  24. sockenvagenssota skriver:

    Får klicka mig vidare sen och läsa mer, du får en nyfiken ju! Önska dig en fin kväll!

  25. ofspringandsummer skriver:

    Ja, det var mycket historia från Wales! Och referat från rugby – jag förstår inte heller reglerna!
    Önskar dig en bra vecka.
    Kram Ingrid

  26. gunnardeckare skriver:

    Du gör bra reklam för landet! Jag skulle gärna vilja åka dit. Dotter med familj ska dit och vandra till våren.

  27. Marja skriver:

    Jag vet ingenting om rugby, men tyckte det var ett härligt match-referat. 🙂
    De där trägubbarna i parken bredvid stationen… är de gamla? Funderade bara eftersom du skrev att de är av trä.
    Jag älskar broar och njuter av dina fina bilder.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack, referatet var ett försök!
      Träskulpturerna är inte gamla, kanske ett 20 -tal år och gjorda i en hel bit.
      Roligt att du gillar mitt nya hemland och bilderna jag visar härifrån.

  28. Marit skriver:

    Så vakker liten stasjon! Jeg har en daglilje i hagen som heter Double River Wye. Jeg undrer om den er oppkalt etter den elven Wye?

    Ha en fin ny uke!

    • Lena i Wales skriver:

      Har inte hört talas om växten, men måste ju vara så. Ibland kan ju det finnas flera floder och platser med samma namn, men Wye här är ju en stor flod.
      Ha en bra vecka du också!

  29. Anne-Marie skriver:

    Tycker att din flagga påminner om scener ur Narnia-filmerna. 🙂
    Rugby förstår jag ingenting av. Inte heller amerikansk fotboll. Däremot vår europeiska fotboll kan vara roligt.
    Det är väldigt trevligt att åka tåg tycker jag. Har alltid tyckt om tågresor.
    Man kan nästan känna historiens vingslag genom dina bilder och berättelser.

  30. Veiken skriver:

    Rugby är för mig en massa muskler som står i mitten och knôr. Rätt som det är kommer någon som skjuten ur en kanon ur högen och springer allt vad han orkar! Jag kan nästan ta på stämningen där och det gillar jag! Bra jobbat journalisten.
    Järnvägar är styvmoderligt behandlad i alla länder tror jag. Synd att det inte finns folk som räddar allt förfall..

  31. Kul rugbyreferat! Hör dessvärre inte till mina sporter. I Sverige är rugby tämligen okänt. Man stöter på det i Frankrike ibland, på tv och ortens lag på bild i baren. Toulouse tror jag, och Montpellier.

  32. Härligt blogginlägg. 😀 Jag fick rådet förra året att lägga in mina bilder i större format. De tar inte större utrymme för det i wordpress. Du tar så fina bilder så jag vill skicka vidare stafettpinnen. 🙂 Jag är medveten om att jag kan trycka på dina bilder och får dem större. Osis att England vände den matchen. Hoppas det går bättre i de andra fighterna. Cardiff är ett av fotbollslagen jag håller på i fotboll. Synd att de åkte ur för ett par år sedan. Det går inte alls bra i år. Förra året kvalspelade de. Blev du mycket retad av din man? 🙂 Kram Bosse

    • Lena i Wales skriver:

      Tack!
      Ska se vad jag kan göra åt storleken på bilderna. Vet att jag pratade om
      det med en datakille och han sa att det berodde så mycket på vad mottagaren har för skärmstorlek. Min skärm här hemma är ganska stor och bilderna ser annorlunda ut mot min padda.
      Inte alls bra att England vann, speciellt inte på Millenium Stadium. Om Skottland eller Irland vinner över Wales är det okej, men inte huvudfienden England. Alla småstaters fiende!
      Det gick bra för Cardiff ett tag i Premier leage, tror det var det´n skandinaviska influensen av Solkjer, kanske!
      Min man höll sej på mattan denna gång, lite försiktig så här i början av spelen! Vet att han kan få värre tillbaka, ha, ha!

  33. Barbro S skriver:

    Vilket mysigt café med gott och konst i närheten och vilken vacker bro fast man inte kan gå över den. Sport är inget för mig men jag såg bilden framför mig när du beskrev högen av muskler :). Apropå huset till salu i min stad så är det inget vanligt hus, så dyra är de inte, utan ett kulturminnesmärkt hyreshus med tillhörande gårdshus och en massa vackra kakelugnar har jag hört berättas.

  34. vilken mysig tågstation och jag känner så väl igen mig i att komma hem till kallt hus i förrs inlägget:)

  35. Linda skriver:

    Hej!

    Det låter som om vi har samma temperatur just nu. Fast här är marken fortfarande täckt med ett tjockt lager snö och jag hoppas på kallare väder och mer snö.

    Solsken
    //Linda

  36. Nej men synd att de förlorade, det som gick så bra för dem i början. Man behöver inte kunna reglerna för att uppskatta vissa sporter:)

    Älskar alla vackra byggnader du alltid visar bilder på.

  37. GladiGrönt skriver:

    Faktiskt har vi samma temperatur här- just nu iaf! Det där fikat ser väldigt gott ut!/Monica

  38. Borgmästaren skriver:

    Så roligt referat av matchen du beskriver! Du har alltid så innehållsrika inlägg – att du hinner! Lustigt med minusgrader. Här i norr har vi plus!

  39. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

