RESA I WALES MED LENA

Det är fortfarande lite frost här på nätterna och dagtemperaturen har varit ca 5 grader. På morgonarna har det varit lite disigt, men dagarna har varit mycket vackra och soliga, så i solen har det varit riktigt varmt och gott. Fast igår var det disigt och grått hela dagen. Ja, typisk walesisk vinterväder!

Missa inte Månadens Utlottning nedan!

RES I WALES MED LENA

Photo5159

Intresset för Wales har ökat mycket genom min blogg och många har börjat upptäcka denna, tidigare okända del av UK, vilket jag är mycket glad över. Genom detta har jag också fått många förfrågningar om resande i Wales.

Det har varit väldigt svårt att få svenska researrangörer att våga satsa på Wales. Hade önskat att en gruppresa redan var ordnad, men ingen vill göra det. Kanske nästa år, kan svaret bli några år i rad! Därför har jag tagit saken i egna händer och satt upp en egen web sida Res i Wales med Lena.

Res i Wales med Lena

Mitt koncept är: Jag kör runt er i bil och guidar er och lägger upp skräddarsydda resor för er i små grupper. Resorna kommer att variera beroende på hur lång tid ni har på er, era intressen och er budget. På websidan får ni också tips om hur man kommer hit, var man kan bo, vart man kan åka och mina tjänster om ni inte vill köra själva. Jag har förstått att det för många är en barriär att köra på ”fel sida”. Web sidan kommer att utvecklas med tiden, ännu är jag bara vid startskottet!

Res i Wales med Lena

Photo2471

Är ni intresserade i gamla fästningar, åker vi till dem…

Photo3054

…är ni intresserade av kyrkor, hittar vi sådana…

Photo4706

…är ni intresserade av slott och herrgårdar, besöker vi dem…

Photo4497

…är ni intresserade av mysiga småstäder och byar, då tar vi oss till dem…

Photo5666

…vill ni åka längs med Wye Valley, ja då gör vi det…

Photo1327

…är ni intresserade av trädgårdar, besöker vi dem…

Photo1681

…vill ni åka till gruvadalarna, då åker vi dit…

Photo5458

… är ni intresserade av pubar, då tar jag er till trevliga sådana…

DSCF2963

…är ni intresserade av Garden Centre, åker vi till något…

DSCF5338

…vill ni uppleva ett Afternoon Tea,  då ser vi till det…

Photo3110

..är ni sugna på ”Full English Breakfast”, så går säkert det att ordna…

Photo3888WelshRarebit

…vill ni smaka på walesiska specialitéer, gör vi det…

Photo3865

… är ni intresserade av en mat- och dryckesfestival,  då får ni komma när den är på gång…

Photo2760

…är ni intresserade av whisky, åker vi till Penderyn…

DSCF7264

…vill ni smaka walesisikt vin, ja då gör vi det…

DSCF7284

…är ni sugna på en walesisk öl,  ja då köper vi det…

Photo5080

…vill ni spela golf, ja då tar jag er till en bana (spelar dock inte med er, vill inte utklassa er, ha, ha!)

Photo3556

…är ni intresserade av våra shower, då kommer ni i augusti…

Photo4024

…vill ni vandra, tar vi min man till hjälp…

DSCF6189

…vill ni uppleva en fantastisk, gratis musikfestival, då får ni komma när denna är på gång…

Feb_117

…vill ni bo i trevligt Bed and Breakfast…

Photo5538

.. vill ni se lika fjantiga ut som jag gör? Då lånar jag er min utstyrsel! Croeso! Välkomna!

Det här inlägget postades i Res i Wales med Lena. Bokmärk permalänken.

79 kommentarer till RESA I WALES MED LENA

  1. a Lady & a Tramp skriver:

    Wow Lena vilket härligt initiativ!!

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Vilken bra ide! Tummen upp! 🙂

  3. barabrittiskt skriver:

    Hihi, den är väl inte så fjantig! Vilken toppenidé. Det vore roligt med en lite-av-varje-tur med mycket natur. 🙂

  4. Britt skriver:

    Vilket flott erbjudande!!! Och så mycket du kan erbjuda. Det fanns mycket som skulle falla mig i smaken. Har det dock inte i tankarna just nu. / Britt

  5. Marie skriver:

    Så spännande Lena, det låter ju som ett jättebra initiativ! Jag tror många fler än jag blir sugna på Wales avdin blogg!

  6. Anita skriver:

    Vilket fantastiskt initiativ Lena! Jag som varit i Wales ett par gånger och förtrollats kan inte göra annat än säga till alla som vill åka dit men som drar sig för bland annat det där med att hyra bil och köra vänstertrafik på smala vägar … nappa på detta! Toppen tycker jag!

  7. marina skriver:

    Fantastiskt bra koncept! Hoppas det blir många som nappar på det för det måste ju vara kanon att bli guidad runt av någon som kan området till platser man vill se!

  8. Steve skriver:

    Om inget händer gör man det själv i sann entreprenörsanda. Ett friskt initiativ som jag hoppas du får framgång med. Hade jag fortfarande kunnat resa så hade jag hoppat på direkt då både D och jag sedan lång tid varit fascinerade av Wales.
    Mat- och dryckesfestival, ett utmärkt sätt att bättre lära känna landet. Penderyn skulle jag gärna gjort en avstickare till.
    På vänster sida körde jag i två veckor när jag gjorde en rundresa på Irland på 80-talet. Det gick mycket bättre än förväntat. T o m rondellerna passerades utan problem.

  9. skåningen skriver:

    Bra ide. Där var en hel del som jag var intresserad av!……………………….Förr hade vi katter när vi hade gård! Kram!

  10. Decdia skriver:

    Vilken rolig grej! Det är alltid trevligare att åka till ett ställe där nån har koll på det där lilla extra, som kan visa en saker bakom turistattraktionerna.

  11. Marit skriver:

    Skulle gjerne vært i Wales ja! Du får sikkert mange som reiser med deg 🙂

  12. Ami skriver:

    Jag tror du får många som vill resa med dig. Och det blir säkert en jättetrevlig tur 🙂
    Ha det så bra!

  13. Ama de casa skriver:

    Vilket trevligt koncept 🙂

  14. CeciliaL skriver:

    Bra där, Lena!!

  15. Annika skriver:

    Vilken toppen ide som låter mycket intressant. Detta ska jag visa min gubbe och mina arbetskamrater. Wales vet jag inte så mycket om så det vore jätte spännande.
    Kram på dig och ha en skön kväll.

  16. Gilla skriver:

    Jag ger mig den på att en rundresa med dig som guide hade blivit mycket omtyckt. Men på grund av åldern, så lär det inte bli jag och ”Gubben”, som kan prova det. Jättefina bilder i inlägget som vanligt.

    Sv. Vi säger både handledsvärmare och pulsvärmare. Det beror kanske på humöret.

    Kram/Gilla

  17. åsa i åsele skriver:

    O my Good, yes 🙂 om jag någonsin blir frisk då är Wales ett givet resmål. Mat & dryckfestival och walesiska specialiteter låter intressant.

  18. Anna Johansson skriver:

    Bra ide som säkert borde bli ett vinnande koncept!😀 Bara ett litet problem..jag e ju intresserad av allt, utom golf…😉

  19. Ditte skriver:

    Toppen! Och jag vill se och uppleva precis ALLT. Men bra vore ju om jag fick ihop några som också vill åka så när jag kommer hem i mars så skal jag sätta igång med det.
    Jag har ju aldrig varit i Wales och nu kan det ju bli av.
    Glad, är vad jag är…

  20. Znogge skriver:

    Det låter toppen verkligen hur spännande och intressant som helst! Tål onekligen att tänka på…

    Kram

  21. geddfish skriver:

    Fantastiskt initiativ! Jag har varit på Irland, det var en gammal dröm. Men jag har aldrig varit i Storbritannien, inte ens London. Skulle vara sugen på Wales. Men än så länge en dröm, vi får se, har det i minnet!
    Kram!

  22. bia skriver:

    Svar på frågan: dottern klippte med en tång och filade med en minifil, vanlig fil går också bra….det är inte hennes redskap så hon visste inte så mycket…dom var flera som gjorde smycken, så det var deras redskap ;))…undra om jag/vi kommer till Wales någon gång i framtiden…på Irland har vi iaf varit…och på flygplatsen i London..
    Kram

  23. Anne-Marie skriver:

    Wow, du är en handlingskraftig kvinna! 🙂
    Jättefint initiativ tycker jag. Hoppas att folk nappar på din idé.
    Och jag kan skriva under på att Wales verkligen är v{rt ett besök eftersom jag har besökt Wales och tyckte om landskapet och allt sevärt som finns där. Nu var vädret riktigt dåligt när jag och min kompis var där (tror att det var mitten av 80-talet) men vi uppskattade Wales ändå. Och min kompis körde på ”fel sida av vägen” 😉 – vi hade tagit en färja över och hon tog sin svenska bil med sig. Och jag fick hålla utkik på mötande trafik eftersom jag satt så att jag såg bättre. Det gick bra men kändes litet konstigt i början.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har fler idéer än vad som är bra för mej, brukar jag få höra av nära och kära.
      Men denna tror jag är en bra idé, vilket inte alltid är fallet.
      Härligt att höra om din Walestrip!

  24. Äppelblom skriver:

    Det var många intressanta upplevelser att välja på och ditt koncept är ju jättebra.
    Just nu väntar vi med spänning på om vi har turen att få platser till Irland i september.
    Vår bank ordnar resor varje år och ansökningarna är så många att de måste lottas ut.
    Dina bilder på gamla slott, borgar och kyrkor gillar jag. Känner mig alltid hemma där på något vis – vem vet vilken position jag har haft i ett tidigare liv …? ;))
    Tack för dina trevliga inlägg och ha det gott!
    Kram Inga

  25. Comsi Comsa skriver:

    Wow, ett sådant bra koncept du har. nu blev jag faktiskt sugen. 🙂

  26. Bra koncept! Tar man saken i egna händer blir det något gjort! Hoppas det är många som nappar! Kul att du har en bild med Wales röda drake, jag gillar ju drakar idag!
    Ha det bra!

  27. Tina skriver:

    Vilken strålande idé! Jag tillhör den lyckliga skaran som har fått en rundtur i Wales med den fantastiska guiden Lena Dyche. Jag unnar alla att få uppleva Wales med alla dess sevärdheter, natur, lokala specialiteter. Speciellt besöket i gruvdistriktet sitter fortfarande kvar i minnet som om det vore igår!

  28. Skruttmärtha skriver:

    Va mysigt allt låter, man vill ju vara med på allt.
    Gillar dina fina foton.
    Stickningen var klurig med raggsockorna, men jag gör ett nytt försök.
    Ha det bäst.
    Kramen

  29. Jessica skriver:

    Hej Lena! ja finge jag välja så står blommor på listan mysiga små byar o någon pub och såklart mäktiga slott ..låter som en bra ide..:) angående porslinet jag köpte så står det Bavaria även med en fabriks stämpel.då är det utav lite bättre kvalite,läste just om det på internet,,är barnsligt förtjust i just porslin.Må så gott vännen<kram Jessica

  30. Lisbeth Rosén skriver:

    Lena, nu har du gjort det igen!! Den rundturen Tina och jag fick med dej var helt, jaa helt underbar! Du hade tidigare pratat om gruvdalarna, hur annorlunda de var med sin historia men med dej som både chaufför och guide blev det en 10-poängare. (det brukar väl vara det högsta på skalan?)
    Längtar tillbaka!! Kramizzz

  31. Tomtan skriver:

    Låter härligt!

  32. sockenvagenssota skriver:

    Åh! Vilken härlig reseledare du skulle vara, hoppas många nappar och du får guida många hågade resenärer! Och galet att inget resebolag nappat om du frågar mig!

  33. Veiken skriver:

    WOW! Vilken toppenidé…. Det borde vara många som nappar. Jag ska in och kika på din Res i Wales med Lena sida.. 🙂

  34. Men vad roligt. Du gör helt rätt i som tar saken i egna händer. Jag ska definitivt kika in på den sidan:)

    kram

  35. Steel city anna skriver:

    Jättebra idé, Wales är så vackert! Har bara varit där en gång på bröllop men fick ett par dagar där. Väldigt gästvänligt och ganska annorlunda från England.

  36. Nett skriver:

    Vilka underbara resmål 🙂

  37. Såg att Scottish moments också hade ett skräddarsytt koncept. Skrev att hon borde få en utmärkelse från skottska turistnäringen. Detsamma gäller dig. (Och jag från Hjo. Kanske)
    Trevlig helg!

  38. anjahill skriver:

    Är riktigt stolt över att vara ”kompis” med en så imponerande kvinna som du Lena! Undrar om din karriär slutar en vacker dag som VD för ett reseföretag men miljoner i omsättning :-))?
    Ingvar Kamprad startade sin med en cykel och ett liiiitet förråd….;-)!
    Synd att jag själv inte har kvalifikationer att slå ihop påsarna med dig ;-)! Har inte kapital och min engelska har definitivt övrigt att önska ;-))))!
    Nåja. Du klarar dig utmärkt just nu på egen hand, men! Kör inte i väggen! Det kommer att bli ett jättejobb för dig!
    /Anja

  39. Barbro S skriver:

    Så kul att vi hade den walesiska draken som snöskulptur :). Ja, det låter som härliga resor, vandra, bo på Bed &Breakfast (dock inte den fullständiga, den avstår jag från vegetarian som jag är) smaka vin, små fina städer m.m. låter så lockande. Fina bilder från ditt vackra land.

Kommentera

