Det blev BRIGHTON!

BRIGHTON

Feb_237

Som utlovat kommer nu en artikel från var jag spenderade helgen. Jo, i och runt Brighton.

Brighton ligger på engelska sydkusten, ca 1 tim med tåg rakt söderut från London i County East Sussex. Staden har ca 270 000 invånare, men med närliggande orter ca 1/2 miljoner.

I början av 1700-talet var det en liten fiskeby, men så fick en läkare för sig att det var hälsosamt med havsbad och folk började strömma till byn som snabbt växte till stad.

För svenskar blev staden uppmärksammad 6 april 1974 då ABBA vann Eurovision Song Contest här med Waterloo.

Att det just blev Brighton vi åkte till berodde på att vänner från Holland kom över till gemensamma vänner utanför Brighton. Så vi blev totalt 8 personer som hade en mycket trevlig helg tillsammans. På fredagkvällen var det pubbesök och kaffe hemma hos våra vänner.

På lördagsförmiddagen var vi…

Feb_220 Feb_212

… i Brighton Dome, en mycket vacker byggnad som tidigare var stall för de kungliga hästarna, ridskola och även börs. Idag innehåller byggnaden bl a konserthallar. Det var också i en av dessa salar som ABBA vann. Förmiddagen tillbringade vi här med en fantastisk jazzkonsert med…

Feb_217  Feb_218

…Herbie Flowers, vilken är en nära vän till våra vänner. Herbie  Flowers är Storbritanniens mest kände kontrabasist och spelar också tuba. Han har bl a spelat i banden T Rex och Blue Mink och varit studiemusiker för Elton John, David Bowie, Cat Stewens, Paul McCartney, Geroge Harrison m fl. Vid vår konsert uppträdde han tillsammas med en pianist, en violinist och en trummis. En fantastisk konsert!

Det var fotoförbud inne i hallen, vilket var skönt och avkopplande, inga blixtar och folk som reste på sig hela tiden. Vi satt tillsammans med ca 400 andra personer vid små bord, drack te och lyssnade på ljuvlig musik. Bilderna ät tagna i entréen.

Jag kom till Brighton första gången för snart 45 år sedan, på språkresa. Jag hade varit ute och rest mycket med mina föräldrar i Europa, men inte långt borta på egen hand tidigare.  Så nog var det spännande alltid!

Meningen med en språkresa antar jag är att lära sig språk och det gjorde vi kanske, lite i alla fall. Kommer ihåg att jag köpt en affisch och skulle berätta detta för min värdfamilj, men kunde inte det engelska ordet, så jag tänkte att de kanske, som vi i svenskan, har tagit det franska ordet. Så jag berättade glatt att jag köpt a fish! Lite förvånade blev det allt!

Precis när jag anlänt första dagen frågade värdtanten om jag ville ha ”a drink”. Nog var jag törstig, men trodde att a drink, liksom i svenskan, betydde en alkoholhaltig dryck och vågade inte säja ja, för jag trodde att hon testade mej om jag drack alkohol eller inte. Vilket jag natuligtvis inte gjord, inte officiellt i alla fall.

Språklektionerna var inte speciellt kul, däremot livet på eftermiddagarna och kvällarna, pubbesök och diskon. Mer berättar jag inte! Mina barn läser ju min blogg, ha, ha!

Feb_239  Feb_222

Efter konserten följde sightseeing med våra Brightonvänner som guider. Jag skulle inte hittat i staden längre! Naturligtvis stannade vi till vid stadens mest kända byggnad Royal Pavilion. När Brighton blivit känt som spastad kom prins George, sedemera kung George IV, hit och hyrde först ett hus, men på 1770-talet började han bygga första etappen av Royal Pavillion, vilket kom att byggas till ytterligare två gånger till det stod färdigt på 1820-talet. Detta indiskinspirerade slott användes sedan av de kungliga för semester och spa. Drottning Victoria tyckte aldrig om varken palatset eller staden, det var lite för ”folkligt” för hennes smak! Under första världskriget användes huset som sjukhus. Idag används det bl a som museum.

Feb_255

Efter denna finkulturella morgon var det dags för nästa kulturella äventyr, fast av helt annat slag. Brighton som semesterkustort, vilket naturligtvis betyder en pir, byggd 1899…

Feb_259     ??????????

… med denna vackra entré. Där bakom fanns…

Feb_267   Feb_279

… allt vad det innebär av spelhall med massor av spelautomater, blinkande ljus och pling- plingljud och musik i hela salen och…

Feb_275  Feb_281

…flera andra ställen att vinna nyttiga saker på…

Feb_285  Feb_284

…och det ena efter det andra stället med hälsosam mat…

Feb_282  Feb_283

…och ännu mer hälsosam mat…

Feb_261  Feb_270

…men också med fin utsikt mot land och staden Brighton…

??????????  Feb_277

…och denna vackra lilla paviljong och…

Feb_264  Feb_265

…vackert gammalt järnstaket längs sidan av piren.

Feb_238  ??????????

Kommunikationerna är goda i Brighton med täta bussförbindelser med dubbeldäckare. Om det skulle råka regna en dag, kan man vänta i dessa vackra busskurer, en gång nymålade och med glas i rutorna, idag ganska slitna. Behöver man slänga antingen det ena eller det andra kan man göra det i dessa tunnor.

??????????  Feb_287

Brighton har många gamla pampiga byggnader från sin forna glans, men också gamla, mindre byggnader…

Feb_292  Feb_288.

…och de kända gatorna ” The Lanes” med små mysiga affärer…

Feb_289

…där jag även hittade dessa blommande pelagonier i äkta plast…

??????????  ??????????

…i en park fann jag denna äkta buske som börjat blomma. Den heter Gorse, ärttörne på svenska och det latinska namnet är Ulex Europaeus. Mycket vanlig vild växt i UK. Syns ofta längs vägrenar. Ca 30-50 cm hög med gula blommor. Påminner om forsytia på avstånd.

Var bodde vi under vår vistelse?

Feb_163  ??????????

Jo, i denna fantastiska herrgård, Brantridge Park, som numera består av lägenheter och rum för uthyrning…

Feb_162  Feb_164

…delar av den forna glansen fanns kvar och om sommaren säjs det här finnas en vacker trädgård. Huset byggdes 1846 och var mellan 1923 och 1941 hem för prinsessan Alice, Countess of Athlone, barnbarn till drottning Victoria och hennes man var bror till drottning Mary, gift med kung George V. Så många kungligheter kom ofta på besök, bland dem lär svenska prinsessan Sibylla ha varit här och när jag kom, kom ju ytterligare fint svenskt besök ha, ha…

Feb_170  Feb_165

… parken är vidsträckt och man kunde se älvorna dansa när vi var där…

??????????  Feb_176

…denna typiska herrgårds/hotelltrappa ledde upp till två ytterligare plan, ingen hiss förstås, och väggarna i hallen pryddes av tavlor i guldramar…

Feb_175  Feb_179

…som i de flesta gamla brittiska hotell är numren på rummen placerade lite hur som helst. Här ligger rum nummer 7 bredvid nummer 12 och vi bodde i nummer 9 ytterligare en trappa upp. Vi hade vår vana trogen bokat det billigaste dubbelrummet, men p g a att de hade så få gäster blev vi uppgraderade. Inte oss emot!! Så det blev en lägenhet bestående av väl tilltaget vardagsrum, enormt badrum och grandiost sovrum samt ett kök.

Hur blev det nu då, fick jag något Valentineskort?

??????????

Jodå, visst fick jag det! Om ni känner igen det beror det på att ni såg det på min symaskin hemma i Wales i förra inlägget och där hade det stått i ett år, sedan förra Valentines. Just när kortet togs stod det på spiselhyllan i vardagsrummet i hotellsviten. Nu är det tillbaka på symaskinen här hemma igen efter sin lilla utflykt till England. Det kallar jag återanvändning!!!!

Nästa vecka kommer mer om vad vi såg och besökte på vägen till och från Brighton.

Tusen tack kära Wies som ordnat denna helg för oss alla att träffas och ha trevligt!

Thank you very much dear Wies for organising this lovely weekend for us to have a good time together!

RUGBY

Eftersom jag var ”social” över helgen tittade jag inte på någon rugby, men jag kan meddela att Wales  vann över Skottland med 26 -23.  Detta blev lite av en vänskapsmatch, vi har ju samma fiende, för ena landet söderut och för det andra landet österut, ha, ha!!!

Wales spelar nästa match 28 februari mot Frankrike.

Och grannen till öster vann med 47 – 17 över Italien.

Det här inlägget postades i England, Sport. Bokmärk permalänken.

94 kommentarer till Det blev BRIGHTON!

  1. Åse skriver:

    Vilken härlig helg, kul att få följa med. Kram Åse

  2. Intressant! Är själv mitt uppe i att planera en resa till England och Skottland. Rutten kommer dock mycket att styras av på vilka ställen Harry Potter-filmerna spelades in… 🙂 Dottern är lite av initiativtagare till resan och en stor Potter-fantast… 🙂 Som tur är så skedde ju inspelningarna på många intressanta och vackra platser… 🙂

  3. TantGlad skriver:

    Spännande att få följa med i din resa. Fina bilder.
    Go’onsdag till dig.
    Kram.

  4. Anita skriver:

    Vilken trevlig helg ni verkar haft. Brighton kommer nog alltid att vara lite speciellt för oss svenskar i och med ABBA:s seger 1974. Och vilket trevligt boende. Kan tänka mig att det är mysigt där på sommaren när trädgården är i blom. Själv har jag bara varit på ett par blixtbesök i Brighton. Shoppat ett par timmar och ätit lunch … och tittat på piren förstås. Log när jag såg ditt Valentine-kort. Återanvändning … det är bra det 😉

    Önskar dig en fin onsdag!
    /Anita

  5. Inger Hansson skriver:

    Brighton är ännu ett av de resmål jag har kvar… Ser fint ut på bild. 🙂

  6. FREEDOMtravel skriver:

    Fina bilder! Jag var på språkresa i Bournemouth (stavning?) när jag var ung. Minns att vi var dåliga på engelska, men enormt bra jämfört med de två fransyskorna som bodde i samma värdfamilj 😉 Familjen hade bara haft fransyskor tidigare, så de var imponerade. Bra för självförtroendet!

  7. barabrittiskt skriver:

    Hihi, hamnade du där nere! Brighton är inte vidare vackert men jag gillar toleransen i staden. Man får verkligen vara sig själv oavsett stil.

  8. Gunnel skriver:

    Tack Lena.😊 för den mycket intressanta läsningen .☺alltid lika roligt att höra om dina resor. 😉 kram.

  9. Lárt de vivre skriver:

    Tack för ett härligt inlägg, Brighton verkar ju mysigt att besöka och man får ju småle åt din härliga berättelse om språkresan för 45 år sedan.

    Kram Kajsa

  10. Gilla skriver:

    Det märks verkligen att du är en reseguide. För bättre resebeskrivning kan man inte få. Ni måste ha haft en underbar helg med mycket spännande upplevelser.

    Kram/Gilla

  11. Britt skriver:

    Måste varit ett roligt besök. Brighton har en liten speciell plats i mitt hjärta. Har visserligen bara varit där två ggr och båda ggr:na var för ruskigt längesedan. Vi var och fick någon form av välkomstdrink med tilltugg i Royal Pavillion. Vilket fint hus. Att hon inte trivdes där, Victoria! Förutom det vackra huset gillade jag alla små lugna gator och piren. Jag minns att vi var på någon slags uppvisning av sjölejon där. Det såg dock ålderdomligt ut, även om de hoppade som de skulle. / Britt

  12. Anna Johansson skriver:

    Vilken härlig helg ni har haft och Brighton ser ju fantastiskt mysigt och inbjudande ut…liksom de flesta platser du delar med dig av! Tack å hane fortsatt bra vecka! Anna

  13. Prylaropinaler skriver:

    Vad roligt att läsa om Brighton. Var där för lääänge sedan under min utbildning. Bodde utanför men besökte också Brighton. Vi får faktiskt besök av engelsmän i helgen. Friherren är kyrkligt engagerad och de har ett utbyte med några församlingar där. Får bli till att ta fram och damma av skolengelskan…undervisar ju i engelska men jag brukar säga att jag kommer ju aldrig längre än till åk 6…
    Kram / RosMarie

  14. skåningen skriver:

    Kul att följa med på din resa! Vad flott hästarna bodde! …………..Tack för krya-på hälsning! Kram!

  15. Comsi Comsa skriver:

    Du har en enorm berättarförmåga och dina bilder är fantastiska. Detta är inte bara en bra blogg utan en kunskapskälla….

    Kram ♥

  16. åsa i åsele skriver:

    Vet inte om jag drömt… eller om det var till Brighton min mans dotter var på språkresa för kanske fem, sex år sedan, det kändes välbekant… men jag kan ju ha läst, hört om Brighton av någon annan anledning oxå 🙂
    Jag gillar att Du är så informativ å skriver så intressant 🙂

  17. ofspringandsummer skriver:

    Brighton är väldigt trevligt. Vår dotter bodde där i tre år medan hon gick på universitetet. Så vi åkte ofta och hälsade på henne. Kul och se alla dina bilder därifrån.
    Ha det så bra!
    Kram Ingrid

  18. från Brighton minns jag att det fanns vita rallarros i den fina rabatten där.

  19. Ami skriver:

    Vilken trevlig helg ni verkar ha haft! Och kul att få se dina fina bilder 🙂

  20. Karin på Pettas skriver:

    Så fick jag också vara en liten stund i Brighton tack vare dig. Du är otrolig att beskriva olika ställen på ett så förtjänstfullt sätt. Jag får alltid lust att resa när jag har varit inne här på din blogg.

  21. Znogge skriver:

    Minsann, en stad som jag också har besökt! Husse och jag bodde där några nätter en gång i forntiden. Minns att det var en trevlig och livlig stad redan då.

    I sommar blir det Irland och Dublin för vår del vilket jag ser fram emot!

    Kram

  22. Tomtan skriver:

    Härlig helg!!!!!

  23. Decdia skriver:

    Det var verkligen en otroligt vacker stad! Jag får se om jag kan övertala mannen till en roadtrip i UK, det är han som får vara chaufför. 🙂

  24. Veiken skriver:

    Vilken lycka. Ett inlägg från Brighton. Jag var där på språkresa två somrar i rad. I slutet på 50-talet. Jag bodde i samma familj båda åren. Jag bodde i Hove strax utanför Brighton på 18 Tudor Close, Hove. Jag googlade på det och huset är till salu så jag kunde via bilderna komma in i huset och gå från rum till rum. Allt tack vare dig! Stor kram för det här inlägget!

  25. Veiken skriver:

    Såg fel – det såldes för två år sedan, men bilderna ligger kvar! 🙂

  26. sockenvagenssota skriver:

    Ha ha så skoj att kortet fick ut å resa 😉 Ha en fortsatt fin vecka!

  27. Ama de casa skriver:

    Vi var i Brighton 1986 i samband med att vi hade åkt kanalbåt i England. En härlig stad 🙂

  28. Jessica skriver:

    Hej Lena! åh det kändes verkligen som jag var med dig där 🙂 jag älskar det där Engelska stilen med allt vad det innebär..du måste vara lycklig som får uppleva allt det där! Ha ett fint veckoslut 🙂 mot helgen(veckorna går alldeles för fort,här blir det kvällsjobb < kram kram Jessica

  29. Vilken helg, du är berest. Roligt och följa
    med dig via text och bilder.
    Kramar/AM

  30. Lisbeth Rosén skriver:

    Va härligt att se alla bilderna. Var där för 5-6 år sedan med en buss full av gäster från Rolfs Flyg & Buss. Vi såg bla annat muséet med guide. MYCKET påkostat. Ett minne är att vi fick P-bot för bussen och ville betala den i en annan stad ett par dagar senare, men se… DET GICK INTE!! Vi skulle åka tillbaka till Brighton för att betala. Hur gick den sen? Vet ej!!

  31. Har aldrig varit i Brighton tidigare men nu har jag fått en inblick genom dina fina bilder!
    Ha det bra!

  32. anjahill skriver:

    Du är en riktig ambassadör för din del av världen!
    Det är både imponerande och inspirerande!
    /Anja

  33. Ser att andra kommenterat ditt sätt att sälja in alla ställen du/ni är på, och att du är duktig på det. Jag som tänkte, innan jag kom till kommentarsfälten, jag undrar om jag ska fråga Lena om vilken plats i England du skulle föreslå att man besökte, som första gångs besökare. Bara så där, rakt av, även fast jag vet att mycket beror på vad man är intresserad av. Har du nån favorit plats som skulle passa nästan vem som helst? Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har försökt tänka efter. Egentligen är jag ju inte expert på England, utan Wales. Och Wales har ju naturen, vyer, historia, små byar o s v. Så mycket och så vackert!
      England har jag ju också varit i en del, men inte överallt. Jag kan ge några förslag, så kan du googla namnen. Cotswolds med Bath, sydkusten med Cornwall, Lake District.
      Eller vad säjer du om gränslandet Wales – England som jag beskriver i min blogg? En bra kompromiss!!!!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har försökt tänka efter. Egentligen är jag ju inte expert på England, utan Wales. Och Wales har ju naturen, vyer, historia, små byar o s v. Så mycket och så vackert!
      England har jag ju också varit i en del, men inte överallt. Jag kan ge några förslag, så kan du googla namnen. Cotswolds med Bath, sydkusten med Cornwall, Lake District.
      Eller vad säjer du om gränslandet Wales – England som jag beskriver i min blogg? En bra kompromiss!!!

  34. Nett skriver:

    Spännande och fina bilder, det är som att få närvara på din resa 🙂
    Bilden på färdiga mattan kommer, så fort jag har fäst alla dess trådar, i helgen kanske 😉

  35. bia skriver:

    Kul med en guidad tur i Brighton här på bloggen, hihi….det är så roligt att resa…och få ta del av
    andra kulturer 😉
    Ha en trevlig helg!
    Kram bia

  36. Ditte skriver:

    Tack Lena för en härlig återresa just till Brighton. Jag var också här första och enda gången på en språkresa, den andra i mitt liv och året var 1967. MIn första språkresa gick till Schweiz, 1966 för att läsa franska.
    Minns inte heller lektionerna så bra utan mer eftermiddagarna,kvällarna, vännerna och utelivet.
    Väldans roligt i alla fall att via dig komma tillbaka. Och en del känner jag igen. Jättefina bilder!
    Förstår att du haft en härlig resa fylld av mängder av upplevelser.

  37. wiolettan skriver:

    Så trevligt att få vara med på din resa. Det är dubbelt så roligt eftersom jag känner igen så mycket av det du visar. Vi besökte nämligen Brighton för några år sedan. Vi åkte bland annat med världens äldsta elektriska järnväg där vid stranden som du visar bilder ifrån, ifrån piren till ett ställe där de hade en massa sandskulpturer. Helt fantastiska konstverk. Jätteformat av ABBA och andra kändisar.
    Tack och kram till dig.

  38. Tack för den noggranna rapporten. Påminner lite om Torquay där jag var på språkresa.
    Tack även för din fina kommentar hos mig.
    Ha en skön helg
    Annika

  39. GladiGrönt skriver:

    Roligt att höra från din ungdomstid och nutid i Brighton. det ställe måste jag åka till någon gång!

  40. Marit skriver:

    Så fine bilder fra Brighton! Den paviljongen var utrolig flott.

    God helg!

  41. Kul att du guidar runt oss 🙂 Fin helg till dig. Kram Anna

  42. Skruttmärtha skriver:

    Vilken mysig helg.
    Så roligt att få läsa och se alla dina foton.
    Hihii rolig återanvändning.av kortet
    Du skriver så bra, du skulle ju kunna skriva en bok med allt fint vi får vara med och läsa och se
    Kram

  43. Marja skriver:

    Så trevligt att få en guidning i Brighton med fina bilder till! Jag har aldrig varit i Brighton, men jobbade en sommar i Bognor Regis under studietiden. Vi bodde i en familj och med dem gjorde vi en utflykt med bilen till Southampton (tror jag det var).
    Brighton verkar vara en vacker liten stad. 🙂

  44. Inser att det fanns alla chanser för att det skulle bli en helg att minnas med välbehag. Konserten lät lockande. De där pirarna är nostalgi av högsta klass. Du och jag har samma start när det gällde att prova sina egna utlandsvingar. För mig var det Eastbourne som gällde sommaren 1974. Jag kombinerade språkundervisningen med tennisträning på eftermiddagen. Gissa vilket som jag gillade bäst? Men vi åkte även till Brighton några gånger. Kul språkproblem med värdfamiljen. Det kände jag också igen. Vet du varför de har så ”hoppigt” rumsnummersystem? Är det engelsk humor eller en sifferlek? 😉 Kram Bosse

    • Lena i Wales skriver:

      Kul med samma erfarenheter med första utlandsvistelsen på egen hand.
      Tror du föredrog tennis, ha,ha!
      Ang rumsnumren är detta väldigt vanligt att de är helt ologiska, som reseledare och därmed besök på många hotell har jag erfarenhet. Jag tror att det bara har att göra med den normala oredan här och avsaknad av det vi kallar logiskt tänkande. Dessutom att man har svårt för förändringar. Har de alltid varit rum nummer 2 förblir det rum nummer 2,även om man bygger om eller gör något annat. Jag frågade min engelske man vad han trodde och det var samma som mitt svar, fast kanske i lite mer nedtonade ordalag.
      Det är troligen svårt för många svenskar att förstå hur tänkandet, eller inte tänkandet , är här. På ytan verkar allt så svenskt, men lever man i det är det något helt annorlunda. Vi i Sverige är så ”logiska” och organiserade och har alltid rätt, så funkar det inte här. Tänk Italien eller Grekland och deras tänkande, inte samma som i Sverige, så är det här men gällande andra saker. Svårt att förklara.

  45. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

  46. Ping: HUS och BOENDE 6 – TV-PROGRAM OM ATT KÖP HUS och OM EN TRÄDGÅRD | Lena i Wales

  47. Ping: HUS och BOENDE 7 – ÄGANDE, VÅREN, VALENTINE, SEMLOR och RUGBY | Lena i Wales

Kommentera

