BLOGGEN FYLLER 2 ÅR, MIN TRÄDGÅRD och VINNAREN AV MÅNADENS UTLOTTNING

MISSA INTE VINNAREN AV MÅNADENS UTLOTTING nedan!

MIN BLOGG FYLLER 2 ÅR!

Den 26 februari 2013 bloggade jag för första gången och sedan dess har mycket hänt!

Photo0281small

Detta är mina första inlägg denna dag:

Lena Scandinavian Design

Hej. Det här är det första inlägget. Nu blir det fler inlägg framöver!

72383_158047167677360_822586258_n

Idag är det riktigt grått väder

Idag börjar jag mitt bloggande. Eftersom den kommer från Wales börjar vi med vädret!!!!!! Idag är här verkligen grått och trist, 3 grader varmt och blåsigt. Skönt att sitta inomhus.

Wales

Wales är ett litet land i den syd-västra delen av Storbritannien. Här bor ca 3,2 miljoner människor och ungefär lika många får!!! Landskapet är grönt och rullande. Vackra bilder härifrån kommer att läggas in då och då.

IKEA och köttbullar

Här har det de sista veckorna pratats mycket om hästkött blandat med oxkött. Skulle kunna tänka mej att det är det samma i Sverige. Det har också pratats mycket om brittiskt kött jämfört med övriga Europa vad gäller kvalite och kontroll. Naturligtvis är både köttet och kontrollen mycket bättre här?!?!??! Idag säjer de på 6 0´clock News i BBC att IKEA har tagit bort sina köttbullar efter spår av hästkött. Så det var dagens reklam för Sverige!!!!

————–

Varför började jag blogga?

Innan jag började blogga hade jag knappt varit inne på en blogg tidigare och visste egentligen inte riktigt vad det vad.

Min anledning var att många av mina vänner frågade mig om hur saker och ting fungerade här och jag svarade i mail, skrev och skrev, många gånger samma sak och skickade bilder. Jag var inte trött på frågorna, men på att svara igen och igen. Så då fick jag den smarta idén att samla alla svaren på ett ställe och när frågorna kom kunde jag hänvisa till ett ställe där de kunde hitta informationen.

Jag hade hört talas om bloggar och tyckte det nog var ett bra forum. Eftersom jag tekniskt är totalt korkad hjälpte mig min yngste son, som är duktig med data, att sätta upp bloggsidan. Han lärde mig också grunderna till hur jag skulle använda den. Sedan dess har det hänt mycket! Från början kunde jag bara få in en bild per inlägg (och det tog lång tid till jag fattade hur man fick in fler ha, ha!) och förstod inte heller vikten av bilder, utan koncentrerade mig på text. Jag visst inte heller hur man skrev kommentarer och än mindre hur man svarade på dem.

Något som också låg mig i fatet var min dyslexi. Det finns dem som har det mycket värre än jag har, men det är ett handikapp när man ska skriva. Därför förekommer det tyvärr en del ord som inte är rätt stavade, inte felstavade för jag vet oftast hur de stavas, men de kommer ut fel och jag ser det inte, även om jag läser om och om igen. Detta är svårt att förstå för er som inte är drabbade, men ni som har samma handikapp förstår precis vad jag menar.

Jag trodde också att många andra svenskar som bodde i UK fick samma frågor från sina vänner och att de kunde ha hjälp av min blogg. Men det fanns i stort sett inget intresse från andra svenskar i UK av min blogg. Något som jag fortfarande tycker är konstigt. Dock finns intresse från de svenskar i UK som känner mig personligen.

Två år har gått fort och mycket har hänt. Inte minst tekniskt, långt har jag inte kommit, men längre än för två år sedan.

Jag har också förstått att det inte bara är mina vänner som är intresserade, utan att det finns många i Sverige och utlandssvenskar som har intresse för Wales. Vilket jag tycker är fantastiskt. Även många i UK som inte talar svenska tycker om att se mina bilder och få lite inspiration.

Något annat som jag inte heller tänkt mig för två år sedan var alla trevliga människor man kommer i kontakt med via kommentarer och att gå in på andra intressanta bloggar. Jag har också träffat andra bloggare personligen när jag varit i deras geografiska område.

Mitt första möte blev med Lena Alffram som driver bloggen Till Bords från Höganäs. Lena hittade jag från ett reportage i ett brittiskt inredningsmagasin där de hade besökt henne. Jag googlade henne och hennes blogg och vi fick emailkontakt. Mycket trevligt möte.

DSCF8190

När jag var i Sevilla passade jag på att träffa Annica med bloggen Casa Annika. Läs mer om vårt möte här.

DSCF9538

I Stockholm träffade jag Ditte med bloggen Mitt i Möten och Betraktelser. Läs mer om vårt möte här.

DSCF6643

Märkligaste mötet blev dock med Veiken. Hon såg mig på ett slott i norra Skottland, kände igen mig från min blogg och ropade på mig. Helt otroligt! Läs mer om vårt möte här.

Jag är verkligen glad för alla ni som numera följer mig och jag hoppas jag kan ge er lite glädje och kunskap genom mina bilder och texter. För är inte mycket i livet just om att dela med sig och ge glädje till sina medmänniskor? Och jag vill deltaga i detta på mitt eget lilla sätt!

MIN TRÄDGÅRD 24 FEBRUARI 2015

Ja, det har börjat hända lite i trädgården. Dagarna har känts väldigt kalla här, ca 6 grader men blåsigt, så vinden går genom märg och ben, burrr! Vissa dagar solsken och riktigt vackert, andra dagar regnigt och grått.

Men i trädgården börjar det hända lite…

Feb_562  Feb_564

…de små påskliljorna har börjat komma upp…

Feb_560

…krokusen likaså…

Feb_566 Feb_558

…liksom primroses i blått, gult och…

Feb_561

…lila och…

??????????

…ljungen blommar  och …

Feb_571 Feb_573

…denna lilla skönhet har också tittat fram.

Feb_520

I julas fick jag dessa amaryllis, men eftersom jag åkt bort strax efter jul , lät jag dem vara kvar i paketen och planterade dem i krukor för någon vecka sedan, så…

??????????  ??????????

…det är bara att avvakta och se vad som händer!

??????????

Det har ofta varit nattfrost och kalla kvällar, så vi har eldat i kaminen i stort sett varje kväll, men det är ju ganska mysigt och väldigt svenskt med tända stearinljus!

VINNAREN AV MÅNADENS UTLOTTNING

Igår var det dags för min man att utföra sitt månartliga hedersuppdrag. Att dra vinnaren i månadens utlottning.

Vinnaren av de spanska mat- och inredningstidningarna blev

Kattas Betraktelser

Hoppas du får en trevlig stund med dem i soffan!

RES I WALES MED LENA

Har du inte varit inne och kikat där ännu, så har du chansen nu!

Res med Lena i Wales

 

 

 

 

Det här inlägget postades i årstider m m. Bokmärk permalänken.

105 kommentarer till BLOGGEN FYLLER 2 ÅR, MIN TRÄDGÅRD och VINNAREN AV MÅNADENS UTLOTTNING

  1. Marja skriver:

    Grattis till 2-åringen! Så underbart att få se vårblommor os dig. Här i Umeå har vi nollgradigt och blåsigt. Snön håller på och smälter bort och allt är grått och fult.
    Ha en skön helg! 🙂

  2. Tina skriver:

    Här kommer den 100 kommentaren, Lena!! Grattis till BLOGG-skrivandet! Och kul läsa om möten! Härligt!

  3. jag är en svensk i uk och jag är intresserad av din blogg 🙂 hihi
    fin ressida också med dina guidade turer! Bra ide!

Kommentera

