WYE VALLEY 9 – BROCKWEIR, ST DAVID´S DAY och NAMNSDAGAR

ST DAVID´S DAY

Den 1 mars firas St David´s Day här i Wales. Om detta kommer mer på onsdag.

Photo2296 small

Och så spelar Wales rugby idag, så det är mycket walesiskt på gång denna helgen! Hoppas flaggan får vara i topp hela helgen!

NAMNSDAG

Dessutom har jag namnsdag! Som så många andra kvinnor heter jag Maria som andranamn.

Grattis alla Marior!!!

I UK har vi inte namnsdagar och eftersom jag har en brittisk kalender glömmer jag oftast bort alla namnsdagar. Men idag får det allt bli en liten kaka till rugbyn! Jag har försökt förklara för min man att man i Sverige brukar få presenter på sin namnsdag, men jag vet inte om han förstod vinken, som inte ens var fin!

WYE VALLEY 9 – BROCKWEIR

DSCF7489

Brockweir är en liten by med bara några hundra invånare belägen på den engelska sidan av floden Wye i County Gloucestershire.

Namnet Brockweir kommer från brock som betyder grävling (mer känt namn för grävling är badger) och ordet weir som betyder fördämning.

DSCF7494

Byn fanns definitivt på 1200-talet, kanske tidigare. Här är huvudgatan…

DSCF7491

…under många är hade byn en livlig varvs- och båtreparationsindustri.  Den var också viktig som omlastningshamn för stora skepp på upp till 90 ton. De kunde komma upp hit från mynningen, men inte längre mot källan. Så här lastade man om till mindre båtar för transporter uppströms. Dessutom lastades trä från den stora skogen Forest of Dean, strax bakom byn, för vidare transport till de stora hamnarna söderöver, t ex Bristol. De sista båtarna byggdes här 1925. Bilden visar vad som är kvar av den stora hamnen…

DSCF7477 DSCF7476

…floden Wye nedströms och uppströms…

DSCF7485  DSCF7484

…via denna bro tag man sig från den walesiska sidan över till byn på den engelska sidan av floden…

DSCF7479 DSCF7482

…bron byggdes 1906 i närbelägna staden Chepstow och renoverade 1986. Tidigare fanns här en färja…

DSCF7453

…byn ansågs under första delen av 1800-talet vara den mest laglösa plats i England!!! Bl a p g a av alla sina pubar, som mest 16 stycken, vilka skulle serva alla som arbetade vid varvet och alla båtar som kom in till hamnen. Idag finns bara en pub kvar, vilket bilden visar…

DSCF7455  DSCF7456

…många vackra gamla hus finns kvar, bl a The Malt House från 1400-talet, sista bilden…

DSCF7474  DSCF7497

…ytterligare vackra gamla hus…

DSCF7495 DSCF7496

…detta hus har en mystiskt plaserad dörr. Troligen för att ta in gods i huset…

DSCF7458

…ytterligare ett vackert gammalt stenhus med…

DSCF7460 DSCF7459

…en liten bäck och jätteloka…

DSCF7461 DSCF7462

…vart leder då denna lilla stig mellan murarna?…

DSCF7464 DSCF7471

…jo, till Moravian Church. Denna kyrka kom till i mitten av 1800-talet som en motvikt till allt drickande och löst levene i byn. På platsen fanns tidigar en tuppfäktningsarena…

DSCF7469 DSCF7470

…Moravian Church översätts till svenska som Evangeliska Brödraförsamlingen och kommer från en rörelse om uppstod i Sachen i Tyskland på 1700-talet. Läran kallas på svenska Herrnhutism och i grunden ligger Jan Hus lära. Han verkade på 1400-talet i det som idag är Tjeckien och startade sin rörelse som en protest mot katolisismen…

DSCF7454

…i byn finns idag ingen affär, endast tecken kvar av en f d…

DSCF7498 DSCF7500

…där emot finns det en Village shop ca 1 km utanför byn, uppe bland kullarna. Den öppnades 2004 och invigdes av Prince of Wales, Charles. Den ägs av en förening av folk från trakten och de som arbetar där är frivilligarbetare. Huset är byggt av ek och mycket miljövänligt med  bl a något så modernt och annorlund som bergvärme, vilket är väldigt ovanligt här (vi kör mer med den gamla metoden:kol!!) och solpaneler…

Photo5963

…här finns också ett café…

Photo5966 Photo5964

… med uteservering där man kan avnjuta en kopp te och titta ut över nejden…

Photo5967

…har man hunden med sej har den en alldeles egen liten station!!!

Brockweir är en trevlig liten by med mycket historia. Mycket väl värt ett litet besök när man har vägarna förbi.

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Om Wales, Wye Valley. Bokmärk permalänken.

92 kommentarer till WYE VALLEY 9 – BROCKWEIR, ST DAVID´S DAY och NAMNSDAGAR

  1. Tina skriver:

    Grattis, Maria! 🙂

  2. Znogge skriver:

    Åh, så många vackra stenhus och självklart ska hundar ha en egen station 🙂

    Grattis på Maria-dagen! Klart att man ska få present då. Eller kanske en liten bukett blommor i alla fall…

  3. Tänk så mycket mysiga ställen det finns!

  4. Anita skriver:

    Grattis på namnsdagen 🙂
    Vilken trevlig by. Stigen upp mot kyrkan var verkligen pittoresk. Men du, vilken loka! Antar att det är en jätteloka. Dom har väl giftig saft om jag inte missminner mig. Hundstationen såg ju kul ut. Får mig att tänka på gamla westernfilmer där dom band hästarna innan dom gick in på saloonen. 16 pubar i en sådan liten by, förstår att det kunde bli en aning stökigt. Floden Wye ser ut att ha rätt högt vattenstånd på bilderna. Brukar det vara risk att den svämmar över när det blir mycket regn?

    Hoppas du får en trevlig dag med kaka och rugby. Själv ska jag snart gå och titta på skid-VM från Falun. Det är dags för 30 km klassiskt för damer!

    • Lena i Wales skriver:

      Byn är liten, men så mycket intressanta små hus, kyrka, å o s v. Och där var det livat förr.
      Det är ofta översvämningar på floden. Gå in på 8 och 12 februari så hittar du bilder av översvämningar. Det ska finnas fler bilder, men hittar dem inte nu.
      Rugby för mej, skidor för dej! Heja Sverige och Wales!!!!!

  5. Anita skriver:

    Såg nu att du skrivit att det var en jätteloka 🙂

  6. åsa i åsele skriver:

    Grattis på namnsdagen, här hos oss har vi ingen vana att varken gratulera eller ge present vid namnsdag, inget jag är van vid, så jag vet inte om det är en svensk sedvänja eller beroende på vart i landet Du kommer från.

    Village shop skulle jag gärna besöka 🙂

    Ha en fin lördag 🙂

  7. Gilla skriver:

    Min mamma hette Greta Maria, men jag kan inte gratulera henne idag, för hon ligger begravd på Skogskyrkogården i Stockholm och jag bor ju i Helsingborg. Men jag fick ju en chans att gratulera EN Maria, dig! Grattis på namnsdagen. Jag funderade just på om man verkligen firade Maria i UK också. 🙂

    Det blir väldigt mycket historia, när du visar dina bilder och skriver om landskapet, Mycket lärorikt. Jag fattar inte riktigt om Wales är fristående från England eller ej. När jag gick i skolan fick man inte lära sig hur de olika länderna är hos er.

    Den där Village Shopen, skulle jag gärna vilja se. Det ser så fint ut med eken på fasaden.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Village Shop är verkligen trelig och caféet också! Croeso!
      Slå i sökrutan ”Wales”, ”United Kingdom och Great Britain” och ”National Assembly for Wales”, så tror jag du kan få svar.

  8. skåningen skriver:

    Det var en gammal by med många gamla hus! Tyvärr har jag inte vägarna förbi så de får vara utan mitt besök!…………………..Lite energi har jag fått tillbaka.Förr hängde man nyckeln intill dörren eller la den under dörrmattan! Kram!

  9. Gilla skriver:

    Sv: Jag kollade inte, så jag såg inte att du hade kommenterat på min sida. Jag åt en räkmacka. Det hade du rätt i. Men Sibbe åt i alla fall inte nån köttbullemacka heller. Kommer inte riktigt ihåg vad det var på hans macka. Du behöver inte vara avundsjuk i alla fall. Semla har vi inte ätit på över en vecka. Man får tänka lite på magomfånget.

    Kram/Gilla

  10. Gilla skriver:

    Då är Wales nåt i stil med våra Landsting?

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Det är mer som ett förstedöme eller land. Delvis självständigt, delvis tillhörande UK, men absolut inte tillhörnade England. Men båda ingår i UK.Vi har egen nationalsång, flagga o s v . Mer självständigt än Åland till Finland, men mindre självständigt än Monacko till Frankrike.

  11. Ditte skriver:

    Jag är så förtjust i dina reportage om dessa små, gamla byar i Wales . Känns som om tiden har stannat och lugnet känns genom dina fina foton. Det känns som en ny värld visas för mig. Vill förstås passa på att gratulera dig på namnsdagen, Mariadagen. Och en extra god kaka får det väl bli . Hälsningar från ett soligt Spanien.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du gillar mina inlägg och mitt nya hemland. Här är vackert och som du säjer ibland har tiden stått stilla, ibland t o m kanske lite för mycket, ha, ha! Som du vet ändrar vi inte på saker så där i en handvändning.

  12. bia skriver:

    Oj vad det var svårt att komma in på alla bloggar idag…så segt och bilderna kommer efter texten ;(….man får gratulera på namnsdagen då ;)….fina bilder (när dom äntligen kom), hihi….
    Ha en härlig helg!!…ikväll har vi Melodifestivalen på TV….varje lördag fram till finalen (men har glömt när den är, haha)…
    Kram

  13. Britt skriver:

    I Sverige bevarar vi inte alls gamla hus som i England – och Wales. Jag ser ofta på husprogram om gamla hus i England. Väldigt ofta gamla lador, med egentligen ingenting kvar. Men där ser man möjligheterna. Och vilken förkärlek för bjälkar i taket.
    Jag ser nu att du skrivit om ett hus med både bergvärme och solpaneler och byggt i trä.
    De hus som är byggt i rätt små stenar i England, är väldigt vackra. Sådana finns ju inte alls hr. / Brtt PS Grattis på namnsdagen. Maria är ett vackert namn. DS

    • Lena i Wales skriver:

      Vi bygger ju mycket i trä i Sverige och det håller inte så länge, framför allt för stadsbränder.
      Många lador i sten görs till bostadeshus här. Väldigt populärt och eftertraktat.
      Och träbalkar är oxå populära.

    • barabrittiskt skriver:

      Vi hade nog också byggt i sten om vi haft mindre trä. I Skåne byggs ju många lador i sten där det inte finns skog. Britterna högg ner mycket skog inte minst när Henry VIII skulle skapa en flotta och så fortsatte det. Alla fartyg gjordes i trä fram till 1800-talet och till detta behövdes enorma mängder timmer.

  14. Ami skriver:

    Grattis på namnsdagen!
    Så mycket vackra ställen och fina hus det finns 🙂
    Ha en trevlig kväll!

  15. Marit skriver:

    Gratulerer med navnedagen! Så fin by du viser i fra. Det er mye historie som er i alle de gamle husene. Tenk om de kunne fortelle hva som hadde hendt der… 🙂

  16. barabrittiskt skriver:

    Den där byn måste jag spana in, tack för tipset! Det är kul det där med ”brock” för det betyder ju grävling även på tyska.

  17. marina skriver:

    Det känns absolut som om jag ska försöka att få ”vägarna förbi”. Sitter just nu och vandrar runt bland brittiska bloggar till morgonkaffet och blir bara mer och mer sugen att ta mig däråt…

  18. Grattis, Maria. Det hade jag missat att jag
    hade namnsdag också. Så fina stenhus du visar,
    och gulligt att hundar också fick följa med till
    serveringen.
    Kramar/AM

  19. Lisbeth Rosén skriver:

    Grattis lite försenat på Mariadagen! Brukar också nämna lite försiktigt när jag har namnsdag men….
    Var hittar du all information? För mej verkar det som om du är lokalguide vart du än kommer. Kram

  20. Grattis i efterskott på namnsdagen till oss båda! Har aldrig hört talas om St. David`s Day är det typ som St Patricks mån tro?

  21. Linda skriver:

    Det är så spännande med alla namn i Wales. De verkar så omöjliga att uttala att jag inte kan låta bli att undra hur de egentligen kom till. Någon i historien som hade e great sence of humor 😉

    Ha en fin dag!
    //Linda

  22. Jag lärde känna en amerikan, Jerry, och det blev prat om detta med namnsdagar, där borta har dom inte heller namn i almanackan och han lät aningens konfunderad över detta. Och vem bestämmer vilka namn som ska finnas med 😀 Dessutom, att vi firar namnsdagen, tyckte han lät helt otroligt. Fast jag förklarade för honom att det kanske är tvärtom, inte så många som faktiskt gör det. För vår del var det väl mest som barn, man firade namnsdagar. Jag har bara 1 namn, och det är Maria, men däremot 2 efternamn 😀 Grattis i efterskott, och hoppas kakan smakade. Fina bilder visar du upp också, som vanligt. Ha en fin söndag!

    • Lena i Wales skriver:

      Vi firade namnsdagar stort när jag var liten eftesom vi bara var mamma, pappa och jag och det blev ju därmed så lite att bara fira tre födelsedagar. Med mina barn firade vi lite, men inte större.
      I många katolska länder tar ju man förnamnen ofta från helgon och firar namnsdagen mer än födelsedagen.
      Så traditinerna är olika. Intresant!
      Jag hade både en bra namnsdag och har en bra söndag.

  23. Stort Grattis ! 🙂

    Som vanligt underbara bilder och inspirerande text. Roligt att få lära sig så mycket. 🙂
    Blir förstås också nyfiken på hur rugbyn gick?

    Trevlig söndag! 🙂

  24. Veiken skriver:

    När man ser bilderna från byn, kan man ana att tiden har stått stilla på många sätt. Otroligt mysigt!

  25. Veiken skriver:

    Svar: Jag kanske var lite otydlig, men innan man åker till Thailand måste man gå till ett konsulat eller ambassad och ansöka om visum, om man ska stanna längre än 30 dagar. Om man ansöker om double entry får man 2X60 dagar, men måste åka till gränsen, vistas i ett annat land i en timma eller så,få en massa tjusiga stämplar och betala en slant för att aktivera de sista 60 dagarna. Suck!

  26. Decdia skriver:

    Jag blir helt kär i dina bilder alltså… De där husen, så idylliskt!
    På första bilden… är det en purjolök? 🙂

  27. Nett skriver:

    Skönt med Mars nu, det är ett steg närmare våren, även om snöflingorna hänger i luften här hemma.

  28. Comsi Comsa skriver:

    Vackra stenhus och ett vackert ställe. Grattis Maria på namnsdagen, du har väl firat? 🙂

  29. Violen på Brandholmen skriver:

    Grattis lite i efterskott! Maria är ett vackert namn!
    Vilka mysiga bilder du visar! Blir mer och mer intresserad av att resa iväg och med egna ögon se hur det ser ut!
    Ha en skön söndagskväll!

  30. Karin skriver:

    Hej! Hur hittade jag hit, månne?

    Hursomhelst tycker jag det är spännande med ordet brock, eller brook. Grävling eller bäck. Grävlingsfördämning eller uppdämd bäck? Det där med stavning bryr jag mig inte om, för det har ju vacklat genom tiderna, men uttalet kan ge vägledning. Långt eller kort o?

  31. sockenvagenssota skriver:

    Grattis på namnsdagen! Och så önskar jag dig en fin start på kommande vecka! KRAM

  32. Inger skriver:

    Intressant! Ser fram emot vår resa.
    Kram

  33. Anki skriver:

    Tack för ett alldeles underbart inlägg med fantastiska bilder! Blir verkligen sugen på att åka runt där i dina trakter… vilka underbara gamla hus!

  34. wiolettan skriver:

    Grattis i efterhand. Jag heter Siv i andranamn så jag få se om någon kommer ihåg det, snart. Det brukar vara ett grattis men ej några presenter. Fick du någon se´n?
    Härliga bilder som vanligt. Då jag kommer hit in till dig blir jag så ressugen, Heter det så, sugen på att resa i alla fall. Samtidigt som det är lite otryggt.
    Jag tycker om att se dessa gamla fina byggnader, och, att gå in i kyrkor och slott. Härligt.
    Kram och trevlig dag.

  35. Skruttmärtha skriver:

    Grattis i efterskott på Maria-dagen.
    Wooow så många fina foton så kul att läsa det du skriver.
    Svar: sant osten smakade inte mycket men man tyckte det var skoj att göra skivorna. På landet fanns det inte raketost men åkte man in till staden fanns den där.
    Ha det så gött
    Kram

  36. Ama de casa skriver:

    Vilka fina gamla hus!

    Grattis i efterskott 🙂

  37. Grattis i efterskott på Mariadagen! (Jag håller reda på den eftersom jag själv heter Maria som tredje namn.) 😉 Tack för rundturen också! Som vanligt känns det som om man går med dig på riktigt. Hundstationen: Oj, oj, så sött!

  38. Småstadsfrun skriver:

    Hade inte den blekaste att andra länder inte har namnsdagar? Man kan ju undra varför sverige har det då. Nåväl, GRATTIS på namnsdagen!

  39. Lotta skriver:

    Grattis Maria lite så här i efterhand. Tack för den mycket fina rundvandringen, jag hoppas att jag en dag kommer dit själv för att uppleva. Men jag har lite andra resor som står på tur innan dess. Men sen så!

    Ha en finfin fortsättning på veckan!

  40. Har alltid trott att Brittiska öarna inte är något för mig. Alla filmer från rökiga eller nerlagda industristäder kanske. Vet inte. Men har förstått att det finns så mycket mer. En del av detta nya förstånd kommer av bloggandet. Jepp.

  41. Alltså du visar alltid så mycket mysiga platser. Tack för att du delar med dig!

  42. Krönikören skriver:

    Grattis i efterskott! Vi har ett gäng Marie och Marior i familjen vi med. Fast vi uppvaktar inte med presenter (valfritt om du vill berätta det för maken ;)).

    Vilken underbar by! Tänk att bo i ett hus från 1400-talet – Wow! Men den där kolen måste bort. Fy och usch.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack!
      Det finns så många vackra, små byar här. Och många gamla hus också, eftersom de är byggd i sten.
      Användandet av kol har minskat, men är definitivt inte helt borta. Vi ändrar inte på något så där snabbt, inte!

  43. Barbro S skriver:

    Lycka till med att få namnsdagspresent :). Den enda som minns min är syrran med ett grattis. Maria är ett vackert namn, min mor hette så i andra namn. Jättefina bilder från en walesisk by, hade gärna suttit på utecaféet och beundrat utsikten.

  44. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

