SVERIGE, HÄR VAR JAG! OCH SÅ LITE RUGBY och TRÄDGÅRD

I lördags skrev jag om att jag varit i Sverige på besök och visade några bilder och gav några ledtrådar om var jag varit. Idag kommer svaren!

MÖLNLYCKE

Mar_287

Ledtråden i texten var just ordet Tråd, för här fanns ju Mölnlycke AB, f d Mölnlycke Väveri som ju tillverkade sytråd.

Mölnlycke är ett samhälle på ca 15 000 invånare ca 5 km sydost om Göteborg. Här bor min son med familj, inkl mitt 9 månader gamla barnbarn. Så besöket där var ganska naturligt.

Mar_271

I Mölnlycke ligger också Wendelsbergs Folkhögskola. Sverige äldsta rörelsedrivna folkhögskola. Huset är från slutet av 1800-talet och byggt som bostad till fabrikens direktör Bruno Wendel.

GÖTEBORG

Mar_337 Mar_341

Kanske tillhörde de lättare att känna igen. Ledtråden var vägar på spår = spårvägar. Den första bilden är tagen mellan Centralstationen och köpcentrat Nordstan och i bakgrunden syns byggnaden som göteborgarna kallar Läppstiftet, varför syns när man tittar på byggnaden. Den andra bilden är Drottningtorget, där nästan alla spårvagnar passerar, med gamla Posthuset, numera hotell, till vänster. Detta var ”min” stad när jag bodde i Sverige och där jobbade jag också som lokalguide.

Härifrån åkte jag med tåg till Stockholm.

TOLLERED

Mar_300  Mar_316

Här bodde jag många år. Den lilla bruksorten ligger mellan Göteborg och Alingsås har ca 900 invånare.

Den första bilden visar Nääs Fabriker, bomullsspinneri grundat på 1830-talet och nedlagt 1980. Idag finns här bl a ett lyxhotell.

De andra bilden är tagen från fabriken vid sjön Sävelången mot Nääs Slott. Där jag jobbade som guide i ca 15 år, varav ca 10 år som chefsguide.

Jag kommer någon gång i framtiden att berätta mer om Tollered och Nääs Slott.

STOCKHOLM

Jag angav redan i texten att det rörde sig om Stockholm. Frågan var i vilken park statyerna står och vilka de föreställer.

??????????  ??????????

Parken är Humlegården på Östermalm och figurerna Linné och Scheele.

Alldeles i närheten av parken bor min andra son med familj, inkl nyfödda dottern, 4 dagar gammal när jag var på besök. Också ett naturligt besök.

Och så några fler bilder från mitt Stockholmsbesök.

Mar_390

I Humlegården ligger också Kungliga Biblioteket…

Mar_394

…inte långt från Stureplan med sin kända svamp…

Mar_396

…Kungsgatan med dess torn passerade jag också …

??????????  Mar_399

…samt Brunkebergstunneln och platsen där vår stadsminister Olof Palme mördades 28 februari 1986. En dag som vi som har några år på nacken aldrig glömmer och hur denna händelse ändrade våra liv från att ha levt i en skyddad ankdamm till ett land i världen…

Mar_410  ??????????

…så blev det Östermalmshallen och ett glas vin tillsammans med en väninna, samt lite firande av hennes födelsdedag som inträffade för en månad sedan. Bra anledning för ett glas gott vin!

UPPSALA

Mar_524 Mar_467

Den första bilden visar en av de vackra broarna över Fyrisån och den andra utsikt från slottet mot Botaniska trädgården, Sveriges äldsta.

Mar_521  Mar_490

I staden finns det legendariska konditoriet Ofvandahls och i parken bakom universitetet finns Pelle Svanslös och Maja Gräddnos lekplats.

I Uppsala hade vi lite tjejträff under några dagar med gott vin och god ostar och naturligtvis lite utflykter. Det är inte för inte som vi är reseledare och guider!

Lite mer bilder från Uppsala.

Mar_431 Mar_438

En promenad längs Fyrisån och i parken med utsikt mot Slottet…

??????????  Mar_469

…Gunillaklockan med slottet i bakgrunden och med domkyrkan i bakgrunden åt andra hållet. Gunillaklockan gjöts 1588 och skänktes till slottskyrkan av drottning Gunilla, gift med Johan III. Slottet är en i serien av Vasaborgar från 1500-talet. Idag finns här bl a museum och bostad för landshövdingen. Denna bostad var också barndomshem för Dag Hammarskjöld eftersom hans far var landshövding här…

Mar_480

…nedanför slottet finns också universitetsbiblioteket Karolina Rediviva där bl a den kända Silverbibeln förvaras. Bibeln lånade vi från Prag under 30-åriga kriget på 1600-talet och sedan glömde vi visst att ge tillbaka den…

Mar_512

…universitetet ligger alldeles i närheten…

Mar_511 Mar_509

…samt domkyrkan, den största i Norden. Inne i kyrkan är bl a Gustav Vasa och Carl von Linné begravda. Något som jag inte visste tidigare var att Sverige har en kvinnlig ärkebiskop, Antje Jackelén. Det är bra att ha en väninna som är lokalguide!

De tre orterna nedan besökte vi på en dagstur från Uppsala.

GIMO

Mar_423 Mar_428

En av Upplands många bruksorter. Gimo ligger ca 5 mil norr om Uppsala mot Östhammer. Orten har ca 2 700 invånare. Järnbruket drevs i familjen Reuterskiölds regi mellan 1614 och 1945.

ÖSTHAMMAR

Photo5975  Photo5986

Ledtråden var Österut och Hamn = Östhammar. Staden har ca 4 500 invånare. En liten gullig stad. Nere vid havet ligger sjöbodarna som idag används för restauranger och affärer och vid torget ligger det vackra lilla rådhuset med klocktorn…

Photo5987 - Copy

…vid torget finns även denna bank…

Photo5988  Photo5994

… och gamla trähus efter gamla trähus längs de små gatorna..

Photo5976 - Copy

…lite is var kvar i den inre hamnen.

ÖREGRUND

Photo5999  Photo6008

Ledtråden var vid ett Grund och inte ett Öre kvar = Öregrund.

En vacker liten, ja verkligen liten, stad med ca 1 500 invånare. Vackert belägen vid havet och massor av vackra trähus…

Photo6004  Photo6005

…som dessa fantastiska gamla köpmanssommarvillor som ligger nere vid havet…

Photo6002 Photo6012

…nya och gamla trähus längs gatorna och sista bilden visar rådhuset.

Staden är mycket populär på sommaren och man kan även ta färjan över till närbelägna Gräsö med ännu fler sommarvillor.

Jag hann verkligen med mycket, men var inte stressad, utan bara njöt. Det blev faktiskt bara en räkmacka, en semla, några kanelbullar och så blev det faktiskt lite smågodis också. Samt allt annat gott att äta förstås!

RUGBY

Six Nations är nu avslutat och det gick ganska bra för Wales, som hamnade på tredje plats. Vann gjord Irland och tvåa kom grannen i öster. Alla dessa 3 lag hade vunnit lika många matcher, men vinnaren Irland hade fler poäng. Lite tråkigt tyckte jag det var för Skottland som kom sist, men bättre lycka nästa år!

MIN TRÄDGÅRD 24 mars 2015

Våren är här i Wales, men det är lite kallare än vanligt och ofta frost på natten.

Lite blommor finns det dock i trädgården…

Mar_579

Mar_580 Mar_583

…Primroses i olika färger…

Mar_581 ??????????

… en Wallflower har redan kommit och så några hyasinter (den är mörk lila, men tyvärr kommer detta inte fram på bilden)…

Mar_576 Mar_577

…Aubretian har börjat komma…

Mar_575

…och påskliljorna har varit ute ganska länge nu…

??????????

…och våra fyra guldfiskar har överlevt vintern och simmar glatt runt i den lilla dammen!

Slutet gott, allting gott!

 

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Min trädgård, Sport, Sverige. Bokmärk permalänken.

76 kommentarer till SVERIGE, HÄR VAR JAG! OCH SÅ LITE RUGBY och TRÄDGÅRD

  1. Tomtan skriver:

    Hade iaf rätt på några 😀 Såg en tussilago igår, här gläds vi åt det lilla 😀

  2. åsa i åsele skriver:

    Minus 15 under natten, nu sol och hopp om fin vårvinterdag.
    Kände igen Uppsala, Stockholm å Göteborg men kunde inte exakt namnge statyerna 🙂

  3. Anita skriver:

    Så mycket du hann med på din Sverigeresa. Och grattis till lilla barnbarnet. En intressant guidning i Sverige. Ska erkänna att jag gick bet på Mölnlycke, Tollered och Gimo. De andra platserna har jag besökt. I Östhammar åt jag en god lunch på en av de mysiga restaurangerna i sjöbodarna. Och Öregrund fick vi för oss att åka till en höstdag när turistsäsongen var över. Det var härligt att gå och strosa där i lugn och ro. Och vi hittade faktiskt en restaurang där vi kunde äta en god lunch.

    Grattis till bronset i rugby. Roligt att studera hur långt våren framskrider hos dig. Ser att ni också har kalla nätter. Här har nysnön som kom i lördags gått bort men dom hotar med mer snö så än är inte vinterangreppen över. Men så är det ju den här tiden på året.

    Önskar dig en fin dag!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Tollered är ju inte känt mer än runt Göteborg, Mölnlycke också svårt och Gimo kände jag inte till tills jag var där.
      Tack för grattiset!
      Snö, nej intr nu! Fy! Men snart kommer våren!
      Ha det bra!

  4. Titti Malmberg skriver:

    Jag borde ha känt igen Öregrund, där har jag ju varit 1000 gånger minst hi hi!
    Härliga bilder från en härlig resa…
    Ha en finfin vecka!
    Varm kram, Titti

  5. Ama de casa skriver:

    Stockholm är nog en av världens vackraste städer när den visar sig från den rätta sidan 🙂

  6. Znogge skriver:

    Alla rätt hade jag inte men Göteborg, Stockholm och Uppsala är självklart bekanta för mig. Finns så otroligt mycket att se i Sverige vilket vi inte får glömma bort i vår iver att resa utomlands!

  7. Åh, så många fina bilder från vårt vackra Sverige! Vad mycket du hunnit med. Kul att läsa om anknytningen till de olika platserna. Själv har jag släkt i både Göteborg och Stockholm. I huvudstaden bodde jag själv i nästan 20 år, så den känns som hemma för mig. Välkommen tillbaka till Wales. Underbart att du anländer med våren!

  8. bia skriver:

    Vad kul att få se lite av vårt avlånga land Sverige också ;))….extra kul att få se lite av den stad jag bott i 8 år…GÖTEBORG…åh vad jag längtar dit igen…inte att bo i, men att besöka….
    Våren fortsätter sakta men säkert här….men först är det lite snöblask på gång…usch!
    Kram bia

  9. Anna/notonmusic skriver:

    TACK Lena för en fantasifull och rolig stadsvandring! Mölnlycke kände jag igen direkt eftersom min andra dotter går på Wendelsberg och bodde på slottet första året 🙂 Kunde några, gick bet på andra!

  10. Grattis till Irland och kom igen Skottland nästa gång.
    Vad mycket du hann med på din tripp till ditt gamla hemland. Intressant att läsa och fina bilder. Kram Bosse

  11. Ami skriver:

    Tack för en trevlig guidad tur och fina bilder!
    Ha en fin vecka!

  12. Britt skriver:

    Det ser ut som du hade fint väder då du besökte Sverige. Så många platser och flera barn och barnbarn samt väninnor.. Du hann med.Bra gjort. / Britt

  13. sockenvagenssota skriver:

    Så mysigt att besöka son och barnbarn ❤ KRAM

  14. skåningen skriver:

    Göteborg var det enda jag kunde! ……………….Ja hon överraskade oss allihopa när hon kom i den dräkten. Kram!

  15. Birgitta skriver:

    Hej Lena ! nu kommer jag att följa din blogg oxå precis som jag följer Freedomtravel, Peter o Helena, tack vare kommentarerna hos dom så hittade jag din blogg. Alltså Mölnlycke o Göteborg o Tollered bor jag granne med, Nääs Slotts stall har jag oxå bott i. Lerum är alltså min hemort 🙂
    Älskar bloggar framförallt husbilsresebloggar och expats. Ska bli intressant att ta del av ditt liv i Wales.

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Birgitta! Vad kul att du hittade till mej! Välkommen! Nya inlägg varje onsdag och lördag.
      Ja, ibland är världen allt bra liten! Vad kul att någon mer från min gamla hemtrakt följer mej! Jag gick i högstadiet på Torpskolan i Lerum.
      Har du någon egen blogg? Hittade ingen.
      Ha det bra!

      • Birgitta skriver:

        Nej Lena jag har ingen egen blogg jag bara njuter av andras 🙂 Jag bor 50 m från Torpskolan och mina barn gick där 82-84 och nu även 2 barnbarn. Visst är världen liten 🙂

  16. Inredning & Guldkanter skriver:

    Vad kul som på spåret nästan:) har du sett det programmet? Många platser du hann att besöka när du var här. kram Pernilla

  17. Inger skriver:

    Men oj så mycket du hann med på din tur till Sverige. Bilderna väcker minnen även hos mig, t ex var det väldigt länge sedan jag fikade på Ofvandahls. Jo växthuset är mitt eget!
    Kram

  18. GladiGrönt skriver:

    Vad bra, då har vi också fått en liten sightseeing i Sverige./Monica

  19. Anne-Marie skriver:

    De enda städerna jag besökt är Göteborg, Stockholm och Uppsala.
    Roligt att följa dig på din ”Sverigeturné”. 🙂
    Ha det bra!

  20. Jag har också precis kommit tillbaka till Skottland efter ett sverigebesök. Besökte göteborg borås falkenberg och varberg 🙂

  21. Marit skriver:

    Så fine bilder fra Sverige! Jeg var i Strömstad for to dager siden 🙂
    Koselig med primula blomstring!

    Ha det godt!

  22. Eva Trillian skriver:

    Tack för ”facit” – erkänner lite skamset att jag behövde det 😉
    Du hann med en hel del när du var här 🙂
    Fint att se att det finns vår hos dig – då kommer den förhoppningsvis även tillbaka hit 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Inget att skämmas över! Det var tre ställen på ostkusten jag inte varit i tidigare heller.
      Våren är här. Igår sken solen och det var underbart, idag duggregnar det!

  23. Karin skriver:

    Gimo gick jag bet på, trots att jag är vallonättling.
    Och så trevligt att fiskarna överlevt!

  24. Anna Johansson skriver:

    Oj. Jag misstog mig på Mölnlycke…pinsamt, trodde det var Alingsås med Nolhaga slott..Gimo var helt nytt för mig! Tack för trevligt inlägg å härliga vårbilder!

  25. Ditte skriver:

    Vill börja med lyckönskningar till ditt barnbarn. Så härligt! Och så mycket du hann med under dina Sverigedagar. På Västkusten gick jag bet på en del och jag missade Gimo. Det borde jag inte gjort, men bruksorterna i Uppland, i närheten av Uppsala, är många. För står att du hade en härlig resa.
    Härliga bilder från alla platser och roligt att se hur det ser ut just nu i din trädgård. Många blommor är i farten…
    I morgon skall jag ta en tur till Åland på några dagar och hoppas på fint väder…Skall bli roligt att se hur långt våren kommit där.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack, detär så roligt med barnbarn, du vet!
      Västkusten är svårt för dej, ostkusten för mej.
      Gimo var inte lätt. Jag hade inte varit där tidigare.
      Våren har börjat komma här, ävaen om det duggregnar nu på morronen. Igår sken solen!
      Ha det trevligt på Åland!

  26. marina skriver:

    Vad mysigt att komma hem till lite vårblommor. Jag har förstått att just idag är det troligen ont om vårblommor i alla fall i min del av Sverige, där verkar det snöa för fullt!

  27. Christina skriver:

    O, vad mycket du hann med under ditt Sverigebesök. Fina bilder.
    Önskar dig en fin fortsatt dag 🙂
    Kram

  28. Lisbeth Rosén skriver:

    Va kul att se så många bilder som jag känner igen!! Hoppas du har det gott ”hemma” nu igen. Kram

  29. wiolettan skriver:

    Fin guidad tur. Det är så roligt.
    Det enda som jag kände igen var bilder ifrån Stockholm och Uppsala.
    Förvånar mig över att du lyckas ta så många fina bilder på storstäder och det är nästan inga människor med på dom. Alltid, nästan alltid, så är det några som går förbi och framför då jag fotar. Men, jag har inte så mycket med tålamod, kanske inte orkar vänta tills de har gått.
    Sköt om dig.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack!
      Jag tar många foton och sorterar sedan i datorn och oftast lyckas jag få några utan människor med, men inte alltid. Ibland väntar jag och väntar. Dessa ställen jag besökte var heller inte så många människor på i mars månad, hade säkert varit svårare på sommaren.

  30. Öregrund var jag helt säker på, har aldrig
    varit där men sett många bilder och det ser så
    otroligt fint ut. Övriga blev ju såklart mycket lättare
    när man hade facit. Fina foton
    Kramar/AM

  31. Jessica skriver:

    Hej så många fina stopp det blev 🙂 Göteborg o stockholm är det jag kände igen…det blir någon gång per år vi åker dit över en helg eller så..lite lagom avstånd ca 35 till Sthlm o knappa 15 till Göteborg.Ha en fin kommande helg ❤ kram Jessica

  32. Postgårdsromantik skriver:

    Hej Lena!
    Känns lite ovant att så bekanta vyer på din blogg!
    Ovant men även kul.
    Särskilt då Stockholm, Uppsala men även Östhammar som vi besöker allt som oftast.

    Hälsningar
    Anders och Lena

  33. Decdia skriver:

    Wow, du hann ju se en hel massa under din Sverigetripp!

  34. Veiken skriver:

    Göteborg med omnejd är ju liksom mammas gata, men när du kommer till Uppsala och de andra orterna vet jag ingenting. Stockholm är en helt okej stad, men världens vackraste som en del säger, skriver jag inte under på! 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Göteborg med omnejd, gäller samma för mej! Uppsala känner jag väl till eftersom jag besökt min väninna där många gånger.
      Stockholm är verkligen en vacker huvudstad, speciellt för gäster, som uppskattar vatten på ett annat sätt än vi svenskar, som är van vid det, gör. Hade Götet varit huvudstad hade Stockholm inte haft samma chans, ha,ha!!!!

  35. Gilla skriver:

    Du är ju en nutida Nils Holgersson och guidar oss genom en del av Sverige. Jag lärde mig en hel del av det här.

    Sv: Visst bord det varit fin reklam, men stationen hördes inte hos oss i Helsingborg. Det blev alldeles för lokalt där. Vi har fått ljudfiler skickade till oss, men jag lyckas inte höra det heller.

    Kram/Gilla

  36. Lena i Wales skriver:

    Vilken trevlig jamförelse med Nils Holgersson, den gillade jag!
    Ha det bra!

  37. Oj vad du hann med!

    Kram Jenny

  38. Steel city anna skriver:

    Vad du har hunnit med att resa runt! Uppsala är vackert, blir sugen på att åka dit nu.

  39. Nett skriver:

    Vackra bilder ifrån Sverige 🙂
    Nog har vi ett vackert land även om jag inte gillar de kyliga månaderna.

  40. Vilka UNDERBARA foton ren livsglädje:) hoppas att du haft en lika härlig och solig påsk som oss i Götet.

    Ny post ute…En makalös sovrumsrenovering:)

    Ha en fin ny vardagsvecka

    LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor 🙂

Kommentera

