SPANIEN MARBELLA och KÄNDA WALESARE

Jag är fortfarande kvar i Spanien så idag blir det lite om Marbella och så några kända walesare, en lite blandning.

Marbella är en stad med ca 140 000 invånare på Costa del Sol vid Medelhavet i södra Spanien i regionen Andalucia. Ca 10 min bilväg väster om där jag bor. Här i Elviria bor jag.

Marbella uttalas Marbeja. Dubbla l i spanskan blir j eller lj.

Apartment2014 026 Apartment2014 027

På 1950-talet var invånarantalet ca 10 000, men på 60-talet kom turismen hit. Mellan år 1950 och 2000 ökade invånarantalet med ca 900 %!

På sommaren ökar antalet med ca 30 %. Idag bor det ca 16 % utlänningar i staden. Många från UK, Tyskland, men även från Skandinavien.

Apartment2014 011

Detta lilla hus är Marbellas mest fotograferade och det kan man förstå…

Apartment2014 004 Apartment2014 007

…ibland kan man ha tur när man vandrar omkring i Gamla Stan och någon har öppnat sin dörr så man kan kika in i någon av de vackra innangårdarna..

Apartment2014 008 Apartment2014 006

…med den så välbehövliga skuggan och alla de vackra växterna…

Apartment2014 014

…jag går gärna in i någon av kyrkorna i staden när jag är där. Tystnaden, lugnet och svalkan…

Apartment2014 015 Apartment2014 013

alla de vackra altarna med Madonnan och Jesusbarnet. Dessutom vill jag gärna tände ett ljus för de som inte längre finns med oss på denna jord, men levande ljus finns inte här p g a miljöförstöring, utan det är små elektriska lampor som tänds när man lägger i en peng i bössan. Inte lika stämningsfullt, men ju mer miljövänligt…

Apartment2014 018

…vigvattnet som används när man ska göra korstecknet finns i denna vackra snäckformade skål vid entrén.

En inhemsk chaufför jag hade på en av mina rundresor i Andalucia var i min ålder och var uppvuxen i Marbella på 60- och 70-talet. Han hade mycket att berätta och vad han mindes mest var de blonda, halvnakna, skandinaviska kvinnorna som ansågs väldigt syndiga och farliga, men mycket spännande för en ung, mörk, snygg spanjor i detta mycket strängt katolska land under Francos diktatur.

Marbella blev känt bland svenskarna på 60-talet som ett hålligångställe med billiga drinkar, diskotek och mycket sol. Solen finns kvar men så vidare billigt är det inte längre, utan staden har istället blivit mer fashionabel med trevliga restauranger, barer och affärer. Det finns inte många fulla svenskar kvar som balanserar på balkongräcken klockan 3 på natten och sjunger Viva Espana. Inte heller många svenskor som springer halvnakna på stranden med paraplydrinkar i handen i detta katolska land. Vad tänkte vi egentligen på på 60-talet som turister i Spanien? Visade ingen som helt respekt för den inhemska kulturen! Idag ser det annorlunda ut, som tur är!

DSCF4013

I Gamla Stan finns många små gator med fina krukväxter utanför husen. Gatorna är ganska smala, det ville till att bygga så tätt som möjligt, för så mycket skugga som möjligt.

Marbella har en rik historia. Dagens Marbella tros vara grundat av fenicierna på på 600-talet. Fenicien var en stor sjöfartsstat i Medelhavet från ca 3 000 f Kr fram till romartiden. Fenicien är idag delar av Libanon och Syrien. Sedan kom kartagerna. Karthago är idag delar av Tunisien. Sedan var det dags för romarna. Så många olika folkslag har varit med att bilda det som är Marbella idag. Morerna hade naturligtvis också sitt finger med i spelet. Morerna var berber och kom från det som idag är Marocko och delar av Algeriet. De var muslimer. De härskade på den iberiska halvön fram till slutet av 1400-talet då de s k Reyes Católicos = de kristna regenterna, Ferdinand och Isabella, tog över det som är Spanien idag.

DSCF4017

I en av gränderna finns denna innangård…

DSCF4015 DSCF4016

…trappor med kakel leder upp till andra våningen…

DSCF4012 DSCF4011

…utanför en av de många restaurangerna fanns denna vackra inramade menu..

DSCF3998 DSCF3999

…en gungstol kan man använda till mycket…

DSCF3995 DSCF3996

…liksom gamla pallar…

Apartment2014 021

…även om jag ju inte är en shoppare av stora mått, så är det alltid kul med lite småaffärer som denna affär som heter Lavedia, med bara lila grejer eller…

Apartment2014 032

…en annan affär med en cykel utanför…

Photo2146

…strandpromenaden är helt fantastisk och flera kilometer lång. Ibland kan man se konstnärer bygga sandslott eller sandfigurer…

DSCF0072

…Marbella är en långsträckt stad längs havet med de vackra bergen i bakgrunden.

DSCF0074

Spanskt bröd, liksom franskt, är väldigt gott när det är färskt och kommer från små bagerier, men storbageriernas skivade vita bröd är hemskt! Bimbo är ett stort rikstäckande bageri. Varje gång min man ser ett Bimbobröd frågar han mej; varför har de uppkallat ett bröd efter dej? Han tycker det är otroligt roligt och enbart den frågan visar ju vem som står för intellektet i denna familjen, ha, ha!!

Ja, detta var lite om Marbella. Det finns så mycket mer vackert och intressant att skriva om, så det kommer en annan gång. Bilderna är som vanligt tagna av mig, men vid olika tillfällen under de senaste åren.

Eftersom bloggen heter Lena i Wales, så får vi ju ta lite om Wales också. Så här kommer ytterligare två kända walesare i repris

KÄNDA WALESARE – BRYN TERFEL

Walesisk operasångare, närmare bestämt basbaryton.

Bryn Terfel Jones föddes 1965 i Pant Glas i nordvästra Wales.

Han gjorde sig tidigt känd för sina Mozarttolkningar särskilt i Don Giovanni  och Figaro.

1989 sjöng han Masetto I Arnold Östmans uppsättning av Don Giovanni på Drottnigholmsteatern med bl a Håkan Hagegård.

1990 blev det Guglielmo i Cosi Fan Tutte på Welsh National Opera.

Därefter har han uppträtt i bl a London, Santa Fe, Salzburg, Wien, Milano och Paris.

1994 fick han också det hedersamma uppdraget att sjung Rule Britannia vid Last Night of the Proms där han sjung delar på walesiska.

Bryns först språk är walesiska, andra engelska.

KÄNDA WALESARE – SHAKIN`STEVENS

Walesisk sångare och låtskrivare.

Född Michael Barret 1948 i Cardiff som yngst av 13 barn.

Han började sin sångkarriär på 60-talet, samtidigt som han arbetade som milkman, men det var först på 80-talet som han slog igenom. Mest kända låtar ”The Ole House”, ”Oh Julie” och ”Green Door”

Var Storbritanniens störste enskilde sångare på 80-talet.

 

Det här inlägget postades i Kända walesare, Spanien. Bokmärk permalänken.

73 kommentarer till SPANIEN MARBELLA och KÄNDA WALESARE

  1. Anders skriver:

    Tack för historielektionen. Hade koll på morerna, men vad som hände före dem var för mig ett mörker. Sigrid skulle nog vilja tillbringa en dag, eller 2 i den lila affären – stackars den anställde som börjar bli mätt på färgen lila…

    //Lena och Anders

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron!
      Roligt att ni gillar historiken om Marbella, vilken också är historiken om södra Spanien.
      Efter några dagar blir hon kanske anställd?!?!
      Ha det bra!

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Turister beter sig fortfarande ibland respektlöst. Jag minns i Egypten, som ju är huvudsakligen muslimskt, och där man kan sola och bada i badkläder endast på hotellområdena. Då valde en del stringbikini och sedan satte de sig på hotellets restaurang utan att klä på sig mer, medan de serverades av påklädda egyptiska män. Anar vad de männen tänkte om västerländska kvinnor…

  3. Ami skriver:

    Så vackert det är! Och vad härligt att du är kvar där nere ett tag till 🙂
    Ha en fin vecka!

  4. Steve skriver:

    Tack för den härliga Marbellavandringen.
    Jag skulle föredra en brödbil framför glassbilen.
    ”Oh Julie” med Shakin’ Stevens och dragspelsintro kommer jag förstås ihåg

  5. Comsi Comsa skriver:

    Min första man bor i Marbella, var vet jag inte riktigt, han har bott där säkert 20-25 år. Jag har aldrig själv varit där men nu blev jag väldigt nyfiken…
    Att få ett bröd uppkallad efter sig är ju inte så dumt, men det borde vara gott, hi hi…. 😀

  6. skåningen skriver:

    Så vackert där är i Marbella! ……………………………………….Med ättika så behöver du inte ha övat mycket ! Kram!

  7. Znogge skriver:

    Så vacker det ser it i Marbella. Om jag inte minns helt fel så var det i den delen som min gamla klasskompis med familj hade sitt hus. Känner att jag gärna skulle dra mig söderöver delar av året.

  8. Tack för ett mysigt besök i Marbella! Skönt att komma ut lite i stora världen när man inte kan göra det på egen hand!
    Ha en fortsatt fin semester!

  9. Ama de casa skriver:

    Det är himla fint där nere på Costa del Sol också. Nästan lika fint som här på Costa Blanca 😉

  10. fina menutavlor och annat, cykeln kul.

  11. åsa i åsele skriver:

    Tack för info om Marbella, Du får mig att längta att kunna resa… upptäcka världen 🙂

  12. Återigen både en intressant rundvandring och en intressant historielektion! Håller med: Tur att de flesta turister beter sig bättre i dag. Marbella är jag sugen på, både efter dina inlägg och rekommendationer från andra. Ha det fortsatt bra!

  13. Gilla skriver:

    Jag har varit i Marbella en gång och det var sena 60-telet eller tidiga 70-talet. Vi, min man och jag och yngste sonen bodde i Torremolinos och tog en utflykt med buss till Marbella. Ett roligt minne därifrån är, att vi träffade på en konstnär, som stod och målade vid stranden. Samma kille träffade vi på Tenerife i Puerto de la Cruz. Där stod han vid strandpromenaden och målade. Men vi såg inte så mycket av själva stan, så det var roligt att följa dig genom den.

    Jag gillar också att besöka kyrkor. Inte för att jag är religiös, men det brukar vara vackert och lugnande i kyrkorna.

    sv: Visst är blommorna vackra nu i dessa härliga vårtider.

    Vi gick inte in på puben, för det var fotboll på TVn och de höll ett fasligt väsen. Vi brukar skoja och säga att vi har krypväg hem eftersom vi bor i samma hus som puben. Ha det gott du med.

    Kram/Gilla

  14. Ännu en gång, tack för allt du delar med dig. Jag blev väldigt förtjust i Marbellas mest fotograferade hus haha:) Skulle absolut ha fotograferat det jag också!

  15. Annika skriver:

    Lika spännande varje gång då jag kikar in här. Man vet liksomi nte riktigt vad man får lära sig. Idag blev det ju Marbella. Kul…För där har jag aldrig varit. Men nu vet jag en hel del ändå.
    Kram

  16. Ditte skriver:

    Tack för härliga bilder och all info om Marbella. Jag behövde verkligen en repetition. Marbella är ju en väldigt vacker stad och gamla stan är jag särskilt förtjust i. Har suttit många gånger på ”apelsintorget”.
    Första gången jag var i Marbella var 1968 då jag tagit studenten och tillbringade ett par veckor i Torremolinos och vi gjorde en utflykt till Marbella. Vackert då också, men säkert mer livat, har nog glömt det.
    Trevligt även med inslagen från Wales.
    Stockholmshälsningar från mig.

    • Lena i Wales skriver:

      Hoppas du blir lite mer sugen på Marbella nu och kanske kommer och hälsar på oss!
      Jag är också glad för att du gillar min blandning av Spanien och Wales.
      Ha det bra!

  17. några författare i Wales känner jag till-

  18. Monica skriver:

    Vad fint du har det där och roligt att läsa och se dina vackra foton. Jag tycker väldigt mycket om vackra hus med blommor i mängd och det ser jag här:-). Blev förvånad över att inte ljus var tillåtna av den orsaken du berättar men kanske det är ett bra beslut. Lite kul ändå att en lampa tänds:-). Du ser verkligen ut att ha det härligt. Och så väntar våren i Wales och Storbritannien som riktigt har tagit fart nu ser jag hos kära dotter, här däremot är det rätt segt i år. Ha det fortsatt fint!

  19. Anna/notonmusic skriver:

    Som att få följa med en bit på din resa Lena 🙂 Härlig blommig gungstol! Du får väl starta en ny kategori på bloggen som heter Lena i Wales på Vift 🙂 Så får vi följa med på fler resor!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommentar!
      Jag har faktiskt tänkt att kanske sätta upp en blogg som Lena i Europa,men ditt titelförslag är ännu bättre! Fast har insett att det blir för mycket jobb, så än så länge får det bli en om Wales och sedan lite utvikelser då och då.
      Ha det bra!

  20. Marie skriver:

    En sådan fin guide, Lena! Jag har inte varit i Marbella än, vi hann inte dit i julas. Jag hoppas du har en riktigt fin semester eller jobbar du mest?

  21. Christina skriver:

    så vackert! Och mycket information på en gång. Tacksåmycket!

    Hoppas att du får en fortsatt fin resa!
    Kram Christina

  22. Fint inlägg, så roligt och se
    lite från Marbella
    Kramar/AM

  23. bia skriver:

    Har aldrig varit i Marbella….vad fint det verkar vara där ! och härliga bilder har du tagit också ;))
    Här håller vi på att blåsa bort, men sol och ganska varmt är det för tillfället iaf ;))
    Ha det gott!
    Kram bia

  24. Decdia skriver:

    Härliga bilder! Vi har precis bokat en resa till Fuengirola, det ligger ju i närheten. Jag hoppas att den semestern blir lika härlig som din!

  25. Veiken skriver:

    Tack för Marbella så här på morgonen.
    Jag har faktiskt tänkt att skriva ett inlägg om att respektera andra länders kulturer när vi hälsar på i främmande land. Det är inte fel att läsa på lite! ..

  26. Fint inlägg och så vackert där är 🙂 En fin helg till dig. Kram Anna

  27. moi skriver:

    Jag bara älskar den här sidan av Spanien! De här miljöerna!
    Kyrkor besöker jag ofta och gärna, vilket inte beror på att jag är religiös utan på
    att jag gillar arkitekturen, stämningen och lugnet.
    Kram

  28. sockenvagenssota skriver:

    Tur att kunskap inte är tungt att bära, för här lär man sig alltid nått! 😀 Önskar dig en fin helg! KRAM

  29. Inger skriver:

    Intressant att läsa, jag gillar Andalusien jättemycket. Och ursäkta, men jag skrattade åt din mans skämt, så himla dumt.
    Kram

  30. bra inlägg om skatt i Uk tidigare! och fina bilder från Spanien!

  31. Vilka mysiga bilder 🙂 Jag var på väg till Marbella för länge sedan men så blev det inte av. Dit skulle jag verkligen vilja ta mig någon gång. Jag gillar ju Europa trots att Asien alltid drar lite mer. Hoppas hinna med så mycket som möjligt. Men man får väl inse att ,man inte hinner med allt 😉

  32. steel city anna skriver:

    Haha nar jag var yngre, snyggare och framforallt blondare sa brukade jag saga att jag kom fran Finland nar jag reste soderut. Dom ar mindre syndiga dar tydligen for det fungerade ofta att mota bort karlar med 🙂 du far prova det om det blir jobbigt 😉

  33. Anne-Marie skriver:

    Man kan verkligen undra hur folk betedde sig för att skapa dessa rykten. Fortfarande tror jag att svenska ungdomar har ett rätt dåligt rykte i Alperna när de kommer dit och super under loven. Trist.
    Mycket vackert du visar idag också. Förstår att du trivs där.
    Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Vissa österrikiska städer har tidigare vägrat ta emot svenska bussgrupper, vet inte hur det är idag. Eftersom jag kommer från Göteborg åkte vi ofta över till Fredrikshamn i Danmark som ungdomar och där var vi inte alltid välkomna och jag förstår varför, jag var ju med, så jag vet. I ungdomen gör man ju sina misstag,men hoppas alla växer till sej.

  34. torrebloggen skriver:

    Vilka härliga bilder från Marbella! Det var riktigt intressant att läsa om Marbella.
    Trevligt att vi fick följa med dig på din rundvandring i stan.
    Trevlig helg!
    Kram!

  35. Lena i Wales skriver:

    Vad kul att du gillade mitt inlägg! Ja, Marbella är fint!
    Ha en bra helg!

  36. Anna Johansson skriver:

    Missade att läsa bloggen i onsdags..Oj, så fint! Förstår att stan lockat dit många turister! Tack för trevlig söndagsläsning!😊

  37. Franska Fikon skriver:

    Kul att läsa om Marbella med många fina foton. Jag har den delen av Spanien kvar att besöka!

  38. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

