SPANIEN och PARLAMENTSVALET I UK

Idag, onsdag, lämnar jag Spanien på kvällen för att åka tillbaka hem till Wales. Kvar lämnar jag mannen och när jag har lämnat, tar hans motorcykelkillar från UK över huset, Ja, killar är de väl inte riktigt, för när hjälmen åker av är de antingen gråhåriga eller utan hår alls.

Under helgen besökte vi bekanta uppe i bergen ca en och en halv timmas väg från kusten. De har, som så många andra britter, köpt en gammal gård ute på landet. Fast ägarna innan dem var faktiskt svenskar…

DSCN1748

DSCN1743

Huset ligger längst ner i en floddal…

DSCN1737

…med underbar utsikt över bergen. Läget påminner mig om boken Andalusiska Citroner av Chris Stewart. Väl värd att läsa om ni är intresserade av Spanien. En mycket lättläst och rolig bok. Lite av Herman Lindqvist stuk…

DSCN1735

…framför huset är denna gårdsplan och poolen skymtar i bakgrunden…

DSCN1747

…citronträdet står i en vacker terrakottakruka utanför dörren…

DSCN1749

…och man kan se trädet när man går ut från köket…

DSCN1732

…på terrassen med tak över kan man mysa i denna härliga soffa, kanske läsa en bok eller bara njuta av vädret och utsikten. Om ni är riktigt observanta kan ni se vem kudden i hörnet föreställer. Jo, en av figurerna i sagorna om Mumintrollen. Denna kudde har blivit kvar från de f d svenska ägarna. Mumintrollen är inte kända varken i UK eller Spanien…

DSCN1758

…på markerna har de 250 olivträd som ger en underbart god olivolja. Det tillhör också många fruktträd, såsom aprikoser, fikon, granatäpplen m m…

DSCN1757

…under huset finns det fyra rum, som alla leder ut till gårdsplanen, och ett kök för uthyrning…

DSCN1764

… på terrassen utanför finns utemöbler och små träd för att ge skugga. I en separat byggnad finns också ett litet hus som tidigare används som yogastudio och för små konferenser. Idag används den fortfarande för yoga och eftersom båda ägarna är osteopater användes det också för deras behandlingar. Är ni intresserade av att se mer från huset, klicka Här.

DSCN1795

DSCN1798

…vi gjorde alla fyra en liten utflykt 10 min bort mot staden Zahara som ligger på en bergsklippa med en vattenreservoar framför. På en trevlig bar nere vid stranden njöt vi av utsikten över vattnet mot staden. Ginsten blommade så vackert vid vattenbrynet…

DSCN1796

DSCN1797

… där fick jag också lite idéer! Vilket jag berättade för mannen och hans vanliga svar var; vad vill du att jag ska göra nu då?

Detta är ett verkligt bra sätt att använda gamla pallar och färgade plastflaskor på. Både roligt och dekorativt dessutom, tycker jag…

DSCN1799

…såhär kan pallarna även användas!

Vad har vi mer gjort under vår Spanienvistelse? En del har jag ju redan berättat om, men inte allt…

DSCN1626

DSCN1627

…vi gjorde naturligtvis det man alltid måste göra i Spanien; gå på marknad. Varje söndag är det second hand marknader lite här och där. Och det är roligt, tycker jag (OBS inte ,tycker vi, hi, hi!). Några större fynd blev det inte, men lite leksaker till barnbarnen när de kommer på besök är ju alltid bra att ha.

Och så åkte vi till ett annat roligt ställe, tycker jag (OBS inte, tycker vi)

-Alltid en jättestor affär och finns i många länder.

-Alltid är byggnaden målad i den vackra färgkombinationen av blått och gult.

-Alltid mycket folk.

-Alltid god mat att äta där eller ta hem.

-Aldrig går man tomhänt ut därifrån.

Ja, nu är det väl inte så svårt att gissa var vi varit!

DSCN1653

DSCN1654

Ja, IKEA förstås! Det är inte utan att man som svensk blir lite stolt när man ser dessa byggnader. Tänk vad Sverige kan! Det kanske låter som jag skojar om det, men jag känner så. Vilken reklam för vårt land! Där kan man sitta på fina ambassader och bjuda på gourmetmat för dyra skattepengar och försök ge Sverige god reklam…

DSCN1656

…ta med dem till IKEA istället och bjud på köttbullar med brunsås och lingonsylt och lingondricka därtill. Det slår högre än biffstek och dyrt rödvin!!…

DSCN1657

…till efterrätt kan man ha denna kaka. Billigt och bra! Så gjorde vi och jag njöt i fulla drag av upplevelsen. Nu tycker ni kanske att det är löjligt att äta svenskt när man är i Spanien, det kan man ju göra hemma. Ja, men hemma för mej är inte Sverige, utan Wales och där duggar inte köttbullarna tätt.

Allt som allt har det varit bra i Spanien, förutom vädret så varit lite si och så, men nu längtar jag hem till Wales och min trädgård. Spännande att se hur den ser ut! Kanske kommer lite bilder så småningom.

PARLAMENTSVALET I UK 2015 del 2

Eftersom val alltid är komplicerat och svårt, skriver jag om det i lite småportioner då och då.

Om du missa först avsnittet finns det Här!

Får jag rösta till det brittiska parlamentet? Nej, som svensk medborgare får jag fortfarande rösta för svenska riksdagen, däremot inte i kommunalval eftersom jag inte tillhör någon kommun som boende utomlands. Däremot kan jag rösta i motsvarigheten till kommunalval i min stad Monmouth i Wales oberoende av nationalitet.

Mitt svenska medborgarskap tänker jag inte ge ifrån mej. Idag inom EU spelar det egentligen ingen större roll vilket EU-land man tillhör. Vi är alla EU-medborgare, Det finns krafter i UK som vill gå ur EU och då får vi se hur det blir för mig. Kanske kan man ha dubbelt medborgarskap. Men som sagt, mitt svenska medborgarskap ger jag aldrig upp!

Vilka får då rösta i UK? Jo, brittiksa medborgare över 18 år, förutom fångar! Detta har varit världigt omdebatterat och bryter mot EUs mänskliga rättigheter. Ännu är inget gjort åt detta. Saker och ting tar lite lång tid här. Men kanske ska vi också i Sverige ransaka oss själv. Det var inte så länge sedan vi kunde omyndigförklara en människa och förvägra dem rätt att rösta, så sent som 1989.

Fortsättning följer!

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Om Wales, Spanien. Bokmärk permalänken.

70 kommentarer till SPANIEN och PARLAMENTSVALET I UK

  1. Lotta skriver:

    Det var inte bara du som fick nya idéer utan även jag. Så fina foto. Inte utan man blir lite ressugen
    🙂

    Ha en fortsatt fin dag!

  2. Anita skriver:

    Härliga bilder från den gamla gården på landet. Jag dröjde mig lite extra kvar vid bilden av olivträden. Jag tycker det är så fantastiskt vackert med olivträd och olivlundar. 250 st, inte illa. Det borde generera en hel del olja. Log när jag såg IKEA-bilderna. IKEA:s köttbullar är nog kända över hela världen tror jag.

    Ha nu en skön och säker hemfärd till ditt Wales. Jag anar att våren är starkt på väg där.
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är gården fin, liksom olivtäden.
      Det är mitt i natten och jag har just kommit hem, Så imorron blir det spännande att se trädgården.
      Jag mailar dej imorron ang något!!!!

  3. Znogge skriver:

    Ja, IKEA är fin reklam och ett gott varumärke i sann svensk anda. Det trodde nog aldrig Kamprad när han startade den första lilla affären. Men affärsidén, den höll!

  4. Vilket fantastiskt ställe. Vacker utsikt och jag blev helt plötsligt sugen på att skaffa mig ett citronträd hihi:)

    Har de inte Ikea i Wales? Klart ni ska passa på att äta svensk mat när ni kan:)

    • Lena i Wales skriver:

      Spanska landsbygden har mycket vacker att ge!
      Cirtonträd kan man ju ha i krukor även i Sverige.
      Det finns IKEA i vår huvudstad Cardiff, men det tar ca en timma att åka dit. Sedan har vi i Bristol, England, ca en tim också och dessutom i Birmingham, ca en och en halv timma bort.

  5. Gilla skriver:

    Förstod jag dig rätt? Är det motorcykelkillar som äger det vackra huset? Eller var det era bekanta som har det.? Fint i vilket fall som helst.

    IKEA har vi hittat lite här och var. Men när vi såg det på Tenerife första gången jublade vi. Men det var längesen. Vi går fortfarande på ”vårt” IKEA i Helsingborg. Senast förra veckan då vi lunchade där och sen köpte skoblock. Hehe!

    Sv: Det var verkligen ett härligt födelsedagskalas. Mamma har gått på Restaurangskola, så hon är verkligen duktig med att baka. Lucas, som han heter var helt bedårande. Snäll, pigg och glad.

    Kram/Gilla

  6. åsa i åsele skriver:

    Finns IKEA i England? Har ju noll koll på vart Sveriges mesta kända varuhus finns…
    Här är det ju oxå så att bosatta icke svenskar får rösta i kommunvalet, en av Js partimedlemmar är från Schweiz och han sitter även i olika kommunala nämnder, är det så i UK oxå, att bosatta utlänningar får vara politiskt aktiva?

  7. steel city anna skriver:

    Kanner precis som du angaende medborgarskap! Hoppas pa att UK stannar kvar i EU.

    The Moomins, jo men ganska kanda ar de 🙂 flera affarer saljer deras grejer har i Sheffield iallafall.

    Haha alla tre ganger vi har varit pa Lanzarote har vi akt till IKEA och atit kottbullar med de extremt salta spanska potatisarna som jag glomt namnet pa nu, en av hojdpunkterna 🙂 Jag ar ocksa stolt over IKEA!

  8. Franska Fikon skriver:

    Andalusiska citroner är en mycket trevlig bok som ger reslust. Precis som dina bilder gör. Det var ett vackert ställe era vänner hade. Jag log åt kudden. När jag skulle träna min franska så hittade jag ett begagnat exemplar av Mumintrollen på en marknad och fick ett gapskratt när jag såg att Muminfröken heter ”Mademoiselle Snork” på franska….

  9. skåningen skriver:

    Pallbänkar har jag set förr men inte att plantera i petflaskor…………………….Det är bra att kunna klippa till 😉 Kram!

  10. Britt skriver:

    Men vilket ställe i Spanien. Inte utan att man blir litet sugen – inte att äga men att åka dit och bara bo där några dagar. Jag ser ofta programmen om när britter tittar på hus utomlands. Och det är alltså så, att många köper. Många har stora krav upplever jag, men det där stället måste väl ha uppfyllt alla.
    Jag känner också stolthet över IKEA. Och jag tycker det är jätteroligt att gå där, även om jag ibland bara köper värmeljus.
    PET-flaskeplanteringen var litet rolig. / Britt

  11. Geddfish skriver:

    Jag är inget IKEA-fan, men himla käckt att det finns överallt i världen och just detta med köttbullarna och det billiga priset!
    Så, visst är jag stolt över IKEA!
    Annars, dina bilder gör mig grön av avund och ressugen, även om jag visar vackra sverigebilder idag. Det finns en tjusning med allt. Man kan ha både ock.
    Kram, Gerd

  12. Marit skriver:

    Oliventrær er så flotte, og 250 stk. er mange på et sted! Likte måten pallene var brukt på. Har sett flere her i Norge som også har laget sofa av de til å ha ute. Gjenbruk er smart!
    Fint med den lille planten i plastflasken også 🙂

    Ha en fin kveld!

  13. Ama de casa skriver:

    Jag passar också på att äta köttbullar på IKEA dom gånger vi passerar där. Och köpa prinsessbakelser hem 🙂

  14. gunnardeckare skriver:

    Hej! Senast dottern och hennes familj hörde av sig var dom i Prembokeshire, Newport beach.Det ser fint ut på bilderna som dom har tagit.
    ——————————
    Ja IKEA är verkligen ett svenskt flaggskepp!
    Jag har jobbat med valadministration i många val och känner igen reglerna. Jag har röstat på svensk ambassad en gång när vi bodde i Afrika.I den gränskommun till Norge som jag har jobbat en del i blir det alltid funderingar från alla norrmän som bor i Sverige men har kvar sitt norska medborgarskap.
    ————–
    Jag förstår av bilderna att ni har haft en fin semester. Det är väl inte så varmt i Wales just nu men det blir väl vår där också. Kan tänka mig att det är riktigt fint där då!

  15. Inger skriver:

    Vi bodde en vecka i Gaucin för ett år sedan, jag tyckte det var långt från kusten med tanke på de dåliga vägarna. Men jättefina trakter.
    Kram

  16. Ditte skriver:

    Vilka vackra omgivningar som ni besökt hos era vänner. Jag tittar och njuter och ser mig sjäv vandra runt bland rum, terrasser och odlingar. Här var dte verkligen grönt . Ibland kan jag tycka att delar av Spanien längs kusterna känns karga, men absolut inte här.
    IKEA är verkligen en god reklam för Sverige. Ännu har jag inte besökt något av vatuhusen i Spanien, men det får nog snart bli ett besök. I Peking var vi däremot där ett par gånger i månaden och det var alltid lika roligt me dde svenska inslagen.
    Roligt var också att se kiesiska besökar som bäddade ner sig i sängarna och sov en stund….
    Det var liksom bäddat och klart. Helt sant…Nu skall det visst förbjudas. Önskar lycka till med den saken.
    Intressant att höra mer om valen i UK och jag är tacksam för mer info.
    Passar på att önska dig välkommen tillbaka itll Wales och din trädgård.

  17. GladiGrönt skriver:

    Härligt citronträd – det skulle passa utmärkt på min altan!

  18. Casa Annika skriver:

    Vilket underbart hus! Hoppas jag hittar något liknande:-)

  19. Gitsan skriver:

    Även om jag inte har någon längtan att åka utomlands så blir jag trots allt lite sugen när jag ser alla dina fina bilder!

  20. Anne-Marie skriver:

    Ni har verkligen hunnit med mycket i Spanien. Det finns många intressanta platser att besöka.
    IKEAs köttbullar är faktiskt riktigt goda. Det är mycket långt till mitt närmaste IKEA, ca 40 svenska mil, men jag har besökt ett par olika varuhus i USA.
    Ha det bra i Wales igen!

  21. Christina skriver:

    Vackra bilder som väcker semesterlust. Citronträd. Olivträd… längtan.
    Men ikeamaten kan jag klara mig utan, även om den också har sin charm 😉
    Trevlig resa!
    Kram

  22. Annika skriver:

    Som vanligt så får man lära sig massor här om nya platser. Såååå roligt. Dessutom då du visar bilder så känns det nästan som att man är där. Känner dofterna då jag låtsas att jag vandrar bland Olivträden. Tack för det.
    Kram

  23. Nett skriver:

    Roligt och inspirerande att få se något annat byggt med lastpallar. 🙂 Gillar den blåa färgen på flaskorna.

  24. wiolettan skriver:

    Vilka härliga bilder, så vackert.
    Roligt att få se detta vackra hus med sina sköna omgivningar och utsikt.
    Jag har många av Herman Lindqvist böcker, tycker att de är bra och läsvärda.
    Jag har också ätit köttbullar med lingonsylt på Ikea, det var gott, men det var ingen så´n där god kaka till efterrätt, jag älskar choklad och nötter. Det var i Sverige. Har inte varit till någon Ikeabutik utomlands.
    Trevligt att få följa dig på dina resor.
    Kram!

  25. Barbro S skriver:

    Vilket underbart hus och trädgården, så fin . Alltid roligt att följa med dig på olika tripper. Jag förstår så väl det där med shopping eller bara titta, jag, inte vi. Det samma här :).

  26. FREEDOMtravel skriver:

    Visst kan man bli stolt över det Sverige gör! När vi åker runt i södra Europa ser vi inte bara IKEA, utan också t.ex. Husqvarna och SCANIA (båda dessa såg vi idag, och utanför SCANIA vajade en svensk flagga). När det gäller köttbullar föredrar jag dock de spanska med fläsk från Iberico-grisar som man kan köpa på Carrefour 😉

  27. Tomtan skriver:

    Såg svenska flaggan nerstucket i något helt annat igår….. Men de tar vi en annan gång 😀

  28. Veiken skriver:

    Det är läckert på ånga håll i Spanien. Jag åt IKEA köttbullar i februari på IKEA i Bangna, Bangkok!
    Det hör liksom till! 🙂

  29. sockenvagenssota skriver:

    Kul med lilla My där i soffhörnet 😀 Och iden med fåtöljen av lastpallar gillar jag skarpt! Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! KRAM

  30. Tina skriver:

    Hola! Låter trist att lämna Spanien….Ja, fiffigt och funktionell när saker kommer till använding, igen! Tack för boktips, igen! Nu har jag två boktips om Spanien! Måste beställa dem, snart!
    Chao!

  31. Karin på Pettas skriver:

    Inte utan att du börjar få mig Spanienfrälst Lena!
    Och killar är alla även om de får grått hår eller tappar alla strån på huvudet. Så är det med oss
    kvinnor också. Vi förbli tjejer livet ut eller hur? 😉
    Loppmarknader utomlands brukar var spännande. Alltid hittar man någonting annorlunda
    som man tar med sig hem.

  32. barabrittiskt skriver:

    Åååh vilket hus!

    Du kan ha dubbelt medborgarskap. Det hade jag skaffat.

    Mumin har jag sett på TV i England och skrattade åt att Hemulen heter The Hemulen. Han borde ju heta The Hemul.

  33. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

