ETT TREVLIG MÖTE, MIN TRÄDGÅRD 17 APRIL 2015 och PARLAMENTSVALET 2015

Ja, nu är jag tillbaka hemma i mitt kära Wales. Igår var en underbar solig dag och lite av mina trädgårdsbilder kan ni se nedan.

ETT TREVLIGT MÖTE

Mar_1165

Britterna är väl kanske inte kända för att vilja lära sig andra språk. Deras eget gäller ju i hela världen. Men det finns undantag.

Richard är ett! Han är engelsman och bor i närheten av Birmingham. Hans frus farmor var svenska och där började intresset för Sverige. Efter att ha besökt Sverige och släkt där, köpte de så småningom ett sommarhus på svenska Västkusten. Intresset för det svenska språket ökade och Richard började studera svenska och talar idag mycket bra svenska. Förstår allt jag säjer och pratar utmärkt med en liten underbar engelsk accent. Har är verkligen duktig!

Vi är båda medlemmar i organisationen Svenskar i Birmingham, vilka ordnar träffar, firar olika svenska helger o s v. Jag bor ju mellan Cardiff, Birmingham  och Bristol, så jag är medlem i alla föreningarna, men inte aktiv i alla. Däremot får man kontakt med andra svenskar och svensktalande i närheten. Så i förrgår kom Richard och hans fru på besök hos mig här i Monnouth.

Vi hade en mycket trevlig eftermiddag tillsammans och Richard fick praktisera sin svenska. Välkomna tillbaka!

MIN TRÄDGÅRD 17 april 2015

Jag var uppe klockan 6 igår morse och ute med kameran innan solen kom upp och visar här några trädgårdsbilder.

Mar_1169

Äppelträdet är i blom, men vad är det som hänger i trädet, förutom buren som är där som en dekoration?…

??????????

…jo, innan vi åkte till Spanien målade min man om i ett rum i huset och hängde målarrullen i trädet för att torka!!! Och där är den kvar! Men tror kanske att jag ska ta bort denna dekoration eller?!?!…

Mar_1176

…under trädet finns massor av primroses…

?????????? ??????????

…forsythian blommar på flera ställen i trädgården…

Mar_1177 Mar_1178

…i det lilla stenpartiet blommar det också. Svårt att ge rättvisa till färgerna på bild…

??????????

…kamelian blommar för full, nästa på väg ut. Jag är så förtjust i min kamelia och…

?????????? Mar_1189

… glad att jag inte missade alla de vackra blommorna. Busken är ca 2 m hög…

Mar_1193 Mar_1182

…aubretian är underbar. Även här svårt att få fram rätt färg genom kameralinsen.

Det kanske inte framgår så väl genom bilderna, men här behövs rensas!! Så nu är det dags för att gå ut och ta tag i det! Längtar!

PARLAMENTSVALET I UK 2015 del 3

För att lite lättare förstå hur landet/länderna fungerar tar jag här en av mina gamla artiklar som förklarar en del. Valet i maj gäller till Westminster.

Photo5159

LANDET WALES

Wales är ett litet land i den syd-västra delen av Storbritannien. Här bor ca 3,2 miljoner människor och ungefär tre gånger så många får!!!

NAMNET WALES

Det engelska namnet Wales kommer från det germanska ordet walh, som betyder främling eller utlänning. Samma ursprung som t ex Vallon och rotvälska.

Cymru, det walesiska namnet, betyder landsman.

Så det har alltid varit av betydelse på vilken sida av gränsen man varit, utlänning eller landsman!!!

UK – GB

Vad är det för skillnad? Stor för en del!

United Kingdom finns ingen översättning för i svenskan. Great Britain blir Storbritannien.

Storbritannien består av England, Wales och Skottland, alltså hela brittiska ön.

UK är Storbritannien plus Nordirland.

På brittiska pass står det United Kingdom of Great Britain and Northen Ireland.

UK och GB blandas upp., även här. GB på bilar i UK. Inom idrott är det ibland UK och ibland GB.

Begreppen är klara, men inte användandet.

Säj bara inte till mej att jag bor i England!!!! Eller till en skotte att han bor i England!!!! Däremot kan vi säja båda att vi bor i Storbritannien eller United Kingdom, om vi nu skulle vilja det!?!?!

Om det finns intresse kan jag vid något tillfälle ta upp mer om Nordirland, där jag varit några gånger och har vänner där också.

NATIONAL ASSEMBLY FOR WALES

Det är ju lite krångligt det där med att Wales är ett eget land, men på samma gång inte, utan tillhör UK.
Varje land i UK har sina egna parlament, utan England som inte har något eget, utan bara är representeradei Westminster i London tillsammans med de övriga länderna. Däremot är ju England befolkningsmässigt i så stor majoritet jämfört med de övriga, så i Westminster bestäms ändå det mesta av England, men inte allt. Detta är omdebatterat!
Skottland har sitt parlament i Edinburgh, Nordirland i Belfast och Wales i Cardiff.
Stora internationella frågor, försvar m m bestäms i Westminster, medan andra mer lokala frågor bestäms i resp lands parlament. Vad som ska bestämmas var är också ständigt debatterat!
National Assembly for Wales medlemmar väljs på en 4-års period, är 60 till antalet och kallas Assembly Members, AM. Till skillnad från de i Westminster som kallas Member of Parliament, MP. Församlingen skapades 1998, men lagstiftande makt fick de först 2006.
Partiernas är representerade enl följande:
Labour 30, Conservative 14, Liberal Democrat 5 och Plaid Cymru 11.
Plaid Cymru är ett walesiskt parti som bl a jobbar för upphöjande av det walesiska språkets status, oberoende walesisk stat, sociala rättvisor inom UK m m. Många av medlemmarna är walesiskspråkiga och simultantolkning sker i parlamentet.
Krångligt? Ja!!!!

Photo2452
Parlamentsbyggnaden ligger i Cardiff Bay. Det är en moderna byggnad och väldigt svår att fotografera för att ge rättvisa.

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Min trädgård, Om Wales, Socialt. Bokmärk permalänken.

94 kommentarer till ETT TREVLIG MÖTE, MIN TRÄDGÅRD 17 APRIL 2015 och PARLAMENTSVALET 2015

  1. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

