MER BESÖK I MONMOUTH,GRANNARNAS TRÅDGÅRD, PARLAMENTSVALET

YTTERLIGARE ETT TREVLIGT BESÖK I MONMOUTH

??????????

Det är så trevligt med besök med svensk anknytning. Läs om Richards besök i förra veckan här.

Igår hade jag ytterligare fint besök av tre svenska kvinnor från södra Wales. De kom hit för att se svenska konstnärinnan Annica Neumullers konstutställning i vår stad Monmouth. Läs om hennes utställning här.

Först gick vi till galleriet och tittade på Annicas konst och sedan hem till Annica för en fika. Annika bjöd på te och jag hade med hembakade kanelbullar som gick hem bra hos svenskorna. Sedan hem till mig för en lätt lunch och trevlig samvaro.

Mar_1265

Här ställer vi upp oss för en bild. Två stycken Barbro, vår svenska konsul för Wales Elisabeth och jag. Annica fick agera fotograf. Innan någon annan ger en kommentar; Ja, jag ser själv att jag har två par glasögon på mig, solglasögon på näsan och läsglasögon på huvudet! Men har man fyllt 60 år kan man ju med ålderns rätt få lov att göra och se ut som man vill, hi,hi!

Det är fantastiskt att ha en duktig och trevlig svensk konsul på nära håll, svenska ambassaden i Londons förlängda arm. Konsuln betyder mycket för oss om man skulle behöva hjälp eller råd i frågor inom hennes verksamhetsområde. Hos konsuln kan man också hämta ut sitt pass (men man måste åka till London för att registrera och ta foto), få levnadsintyg för pension m m. Dessutom är hon en bra reklampelare för Sverige. Att vara konsul för Sverige är ett honörsarbete, d v s oavlönat. Elisabeth gör ett fantastiskt arbete!

FRÅN NÅGRA GRANNARS TRÄDGÅRDAR

Mar_1160

Hos en granne hittade jag denna nästan utblommad Magnolia, men jag fick några sista bilder innan det var över…

??????????

…blommorna är så vackra och rapsfäsltet lyser gult i bakgrunden.

??????????

… i en annans grannes trädgård  hittade jag denna vackra…

?????????? ??????????

…Perris Forest of Flame och …

?????????? Mar_1223

…denna Rhododendron och …

?????????? ??????????

…denna buske som jag kallar ”Gula busken”, hi,hi…

Mar_1250

…hos ytterligare en granne fann jag dessa vackra Wallflowers i en gammal tunna och fick en bild i kvällsskenet och …

Mar_1242

…jag bara älskar deras lilla vattenfall med små statyer av en flicka och en utter och…

Mar_1243

…denna gamla väl använda bänk.

Nu är nog snart grannarna trötta på den där svenskan med kameran, för på varje ställe bjöds ju på en kopp te eller ett glas vin!

PARLAMENTSVALET 2015

Precis som i Sverige är det mängder med TVintervjuer av politiker innan valet. Som man skulle säja på västergötska: Dom tjötar och tjötar och dom lövar och lövar. Samma är det här, vad det sedan blir av det är en helt annan sak.

Som parlamentet ser ut innan valet:

Tory, de konservativa, 303 platser.

Labour, sk arbetarparti, 256 platser.

Liberal Democrats, liberaler, 56 platser.

Democratic Unionist Party, 8 platser.  Röster främst från protestanter i Nordirland.

Scottish National Party, 6 platser. Röster främst från Skottland.

Sinn Fein, 5 platser. Röster främst från katoliker i Nordirland.

Plaid Cymru, 3 platser. Röster främst från Wales.

UKIP, högerparti, liknande Sverige Demokraterna,  2 platser.

Green Party, de gröna, 1 plats.

Sedan finns det ytterligare några partier med endast en plats.

Mer om parlamentsvalet, för den som orkar med mer om det, kommer senare, om jag själv orkar med det!

Det här inlägget postades i årstider m m, Om Wales. Bokmärk permalänken.

78 kommentarer till MER BESÖK I MONMOUTH,GRANNARNAS TRÅDGÅRD, PARLAMENTSVALET

  1. Anna/notonmusic skriver:

    Vilka fantastiska trädgårdar, den med vattenfallet och bänken är som hämtat ur en saga. Och magnolian! Och vilken fin variant av rododendron, ser nästan ut som en ros! Och så lite upplysning på slutet om parlamentsvalet, mitt bland alla blommor. Perfekt! Det blev nästan som att svälja ner medicin med lite god sylt! Nu fick jag lära mig lite om det också 🙂

  2. Veiken skriver:

    Oj så vackert. tänk att växter kan göra mig så glad att titta på. Jobbet med dom är inte lika kul!
    Skönt att du tar valet i små portioner. Det är rörigt nog ändå, men kul att läsa om i alla fall! 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, du har så rätt växter gör en glad. Varför skulle man annars ta med sej en blomma när man går på kalas?!?!
      Vad kul att du gillar mina små portioner om valet, det är krångligt och mycket händer. Tar det i små portioner för att man ska orka med. Vet inte hur många som är intresserade, så kul att du skriver att du är intresserad, då fortsätter jag!

  3. åsa i åsele skriver:

    Gillar alla de fina blommorna, nu är jag less på snö å vinter…

  4. Znogge skriver:

    Vilken vacker blomning och vilka fantastiska trädgårdar! Våren är verkligen en tilltalande årstid!

  5. Anita skriver:

    God förmiddag Lena! Log när jag läste om glasögonen. Kände såååå igen mig själv. Och kanelbullarna … så klart att dom gick hem 🙂 Så trevligt det var att få en titt i dina grannars trädgårdar. Min magnolia har bara knopp ännu, säkert en månad kvar till den slår ut. Det lilla vattenfallet och den slitna bänken föll jag för. Så himla vackert.

    Ha en fin onsdag!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Ang glasögonen, härligt att det finns fler irrpannor än mej,hi,hi!!!
      Visst är det fint med vattenfallet och bänken!
      Det är väldigt vackert här nu1
      Wales ligger ca 4-5 veckor före Göteborgstrakten med våren.
      Ha det bra!

  6. skåningen skriver:

    Magnolian är fantastisk! Ja alla blommorna är fantastiska…Ulla är hjärteknipande!! Kram!

  7. Gilla skriver:

    Det är väl rätt poppis med att ha fina trädgårdar överhuvudtaget i UK. (Jag vågade inte skriva England) Vi fick ju en genomgång häromdan. Det är verkligen mängder av vackra trädgårdsbilder du visar.

    Det verkar mer så för mig, att du är poppis och man vill att du ska stanna längre. Du behöver ju i så fall bara säga nej tack till vin om du inte har tid. 😀

    Sv: Mina vårbilder är ju inget i jämförelse med dina.
    Tack i alla fall.’Solen lyser från en molnfri himmel och det ser härligt ut där ute. Jag har tvättstugan idag, så det blir ju bara under pauserna jag kan skriva här.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för att du inte säjer att jag bor i England, för där vill jag inte bo,men bra nära,hi,hi. för du bor ju inte i Danmark, fast bra nära,hi,hi!
      Ha en underbar dag i solen!

  8. sockenvagenssota skriver:

    Som vanligt underbara bilder, min längtan efter vår och blommor blir inte mindre… Ha en fortsatt fin vecka ❤

  9. Monica skriver:

    Kul med besök och så bra med en egen konsul! Många som bor långt ifrån London måste ju göra två resor dit i samband med nytt pass, beställa, fota och sen åka igen för att hämta, ett par semesterdagar går till det.
    Så fint du har i trädgården, tittade på föregående inlägg och nu ska jag läsa mer om parlamentsvalet. Önskar en fortsatt fin vecka! Och det har varit underbart väder några dagar vad jag förstått, vi har fått en liten dos av det också:-)

  10. Njuter av alla vackra blomsterbilder du visar! Här har vi inte kommit så långt in på växtsäsongen men jag såg blommande japanskt körsbärsträd i går och det var jättefint med sina rosa blommor.
    Ha det bra!

  11. Britt skriver:

    Det är allt litet tidigare hos dig. Vad kul med svenskbesök. Inte tror jag att de blir trötta på dig och kameran. De måste ju förstå att de har något fint, värt att fotografera. / Britt

  12. Din blogg är verkligen lärorik! Så trevligt med besök också, i den vackra vårmiljön!

  13. Skruttmärtha skriver:

    Många fina trädgårdar du kan fota. Magnolia är så fin, har en runda jag tar på våren för att se magnolior. Blommor dom hos dej en andra gång på hösten.
    Tack, är så kul att sticka till små barn och skicka till ett land där allt det stickade kommer att värma barnen. Är så många som sitter runt om i Sveriges avlånga land och tänker på barn och vuxna som inte har det så bra.
    Kram

  14. Så roligt och ta med kameran och gå
    till grannarna och plåta, jättefina blommor
    hos alla.
    Kramar/AM

  15. Steve skriver:

    Härliga trädgårdsbilder och glada svenskwalesiskor. En tilltalande kombination.

  16. bia skriver:

    Det växer och frodar ser jag…här har det inte kommit lika långt….Magnolian som är så vacker ;))
    Ja nu har jag visat lite bilder från Åre…dock inga backar….i morgon kommer bilder från stugan 😉
    Kramis bia

  17. Decdia skriver:

    Våren har kommit otroligt långt hos ser. Och vilka underbara blommor. Det är en magiskt tid nu.

  18. Tina skriver:

    Det är något rogivande över närbilden på ljusrosa blomman ❤

  19. Eva Trillian skriver:

    Så mycket längre våren har kommit hos dig. 🙂 Inte förvånande, egentligen är det ju logiskt men jag blir ändå glad av att se det på bild!
    Man säger ju att det inte finns något svenskare än en utlandssvensk och det ligger nog något i det. För mig var traditionerna, bullarna och sammanhållningen svenskar emellan så mycket viktigare då, när jag bodde utomlands, än nu när allt detta finns omkring mig hela tiden! Tänker på detta när jag läser om utställning, om hur ni slutit upp för att besöka och äta bullar tillsammans!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

  20. Tomtan skriver:

    Härligt!!!! Nu vill faktiskt jag åxå ha vår 😀

  21. Prylaropinaler skriver:

    Härligt med fina trädgårdar som ger inspiration. Här har magnoliorna slagit ut och björkarna börjar lysa gröna. Rapsfälten kommer väl snart. Det är verkligen en fantastisk tid men man vill gärna dra i handbromsen så det inte går så fort över.
    Jo men visst är västgötarna trevliga…det märks på många sätt!!!
    Kram / RosMarie

  22. Anne-Marie skriver:

    Jag tycker du ser käck ut med två par glasögon. 🙂 Min pappa kom ju från Göteborg och använde ordet käck ofta. Jag tycker det är ett bra ord.
    Vackert med vårblommor och grönska.
    Kan man inte namn tycker jag din beskrivning går alldeles utmärkt. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Tack! Har inte riktigt tänkt på att ordet käck är göteborgska.
      Nu är det helt underbart i naturen och i trädgårdarna.
      Jag är glad för att du har förståelse ang namnet på busken, tack!

  23. marina skriver:

    Visst är det härligt när man inser att man uppnått en sådan där aktningsvärd ålder när man kan göra som man vill! Typ ha två par glasögon på sig och andra viktiga saker…;)

  24. Haha underbart ju! Jag måste erkänna att jag har så ibland också, ett par på huvudet och ett par på näsan:) så trevligt ni verkar ha det! Kram Pernilla

  25. Marit skriver:

    Så mye fint du viser som blomstrer hos deg! Den gule busken var et treffende navn, og magnoliaen var helt nydelig! Magnolia har så vidt begynt å blomstre her nå 🙂
    Spennende med valg. Når det er valg her i landet følger jeg nøye med, for jeg synes det er intressant. Det blir spennende å se hvilke utslag det får hos dere.

    Ha en fin dag!

  26. Postgårdsromantik skriver:

    Nåja, så länge inte båda glasögonparen befinner sig på nästippen samtidigt, så….

    /Anders

  27. Ama de casa skriver:

    Haha! Väldigt innovativt namn på ”Gula busken” 🙂

  28. Franska Fikon skriver:

    Jo tack, mer om parlamentsvalet, kanske kan vi med dina fina kommentarer äntligen förstå systemet…? Trevlig blandning med det ”litet torra” och så dessa vackra blommor! Tack igen!

  29. Ditte skriver:

    Jag försöker förstå parlamentsvalet och tycker du förklarar så bra att det nu i alla fall känns greppbart.
    Vilka ljuvliga trädgårdar och vilken växtlighet! Härliga bilder ochroligt att se vilken omsorg som läggs ner och det är ju stora trädgprdar också.
    Trevligt med en ”damträff” och att tillsammans besöka konstutställningen. Har tittat via länken.
    Roligt med Elisabeth som konsul, en bra svensk reklampelare och perfekt att få hjälp med praktiska bestyr om så behövs.
    Soliga Spanienhälsningar från mig.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är inte lätt med parlamentstvalet, puh….
      Det finns så många vackra trädgårdar att njuta av.
      LIte ”damtäffar” är alltid roligt. Har varit på en ikväll också!

  30. Väldigt vackra bilder! Känns som om det är högsommar nästan. 🙂 Den flammande rhoddisen var ju ljuvlig! Allt gott!

  31. Marie skriver:

    Åh, ni har kommit lite längre än vi här uppe i norden med somriga, vackra blommor! Längtar…

  32. Christina skriver:

    Kanske kan det vara så att den gula busken är en Kyria?
    NI ser ut att ha det så fint där i Wales 🙂 Och självklart får man ha så många glasögon man vill när man närmar sig eller är över 60, det är respekt ❤

    Ha en fin fortsatt dag/kväll!
    Christina

  33. Gitsan skriver:

    I Stockholm är våren verkligen på framfart, men det är alltid kul att få en liten extra försmak genom dina bilden.

  34. Jo, de tjötar och tjötar. Men så får det vara och så får det bli. Det är tur att man får tjöta för annars blir det tyst. Våren börjar grönska i träden här också nu.

  35. Krönikören skriver:

    Jag är lite chockad. Jobbar konsuln gratis?! Det hade jag väl aldrig trott! Jag trodde hon var anställd av UD. Det borde hon vara.

    Tänk att ni redan har blommande rhododendron. Njut! Jag längtar efter att mina ska komma igång, men det dröjer än.

  36. Vilka härliga trädgårdsbilder! Vacker magnolia! Jag såg flera sådana i Uppsala förra veckan, de hade precis börjat blomma, alltså huuuuur vackert!!

    Trevlig helg!

    Kramar aka

  37. Åh Magnolia är så fint! Rådjuren har ätit upp mitt…

    Trevlig helg kram Jenny

  38. anjahill skriver:

    Hejsan Lena!
    Hoppas att du inte tar illa upp när jag rättar ett par ”tryckfel” i inlägget.
    ‘Forest Flame’ tillhör släktet Pieris och den blommande busken är inte en rododendron utan en kamelia.
    /Anja

  39. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

