HEREFORD 2 och LITE TRÄDGÅRD

Våren har verkligen kommit till Wales och vi har de senaste dagarna haft underbart soligt väder, men igår, fredag, ändrades det och molnen skymde solen och det säjs att regn är på väg.  Alla träden är sprött gröna och det frodas i trädgården, som ni kan se några bilder från längst ner på dagens inlägg.

Mar_1269

Jag har också varit på födelsedagskalas i veckan och tog med mig denna lilla bukett med blommor från trädgården.

Det är mycket inför valet i alla media och lite har jag redan skrivit om tidigare. Mer kommer senare.

Nedan kommer fortsättning från staden Hereford med bilder tagna vid olika tillfällen under förra året.

HEREFORD

Om ni missat förra avsnittet av Hereford, hittar ni det här!

Photo5301

Korsvirkeshuset, The Old House, i centrala Hereford är från början av 1600-talet. Det var byggt som gilleshus för slaktarna och kom därefter att användas som bl a slakteri, järnhandel och bank innan det blev museum som idag visar gamla tiders stad…

Photo5302

…Hereford nötkreaturras används för nötköttproduktion i Sverige sedan 1950-talet. Idag är det den näst vanligaste köttrasen. Rasen karaktäriseras av lätt kalvning, bra hälsa och lågt krav på vinterfoder. De har mörkröd päls, vit på manken, bringan, buken och nedre delen av benen samt huvudet. Rasen är spridd över hela världen. Och naturligtvis finns det en tjurstaty i staden, framför kosrvirkeshuset ovan…

Photo5308

…några korsvirkeshus finns kvar…

Photo5283

…som denna pub, The Black Lion. Huset är idag K-märkt. Som i alla andra städer fanns i Hererford mängder av pubar. En del av dessa finns kvar, men långt ifrån alla…

Photo5304

…kontrasterna är stora, gulligt korsvirkeshus med neonskylt med reklam för mobiltelefon! Seklerna möts på ett mycket märkligt sätt…

Photo5294

…All Saints Church ser ut som en vanlig kyrka utifrån, men…

Photo5295  Photo5296

…inuti är det både kyrkorum och café i ett. Ett bra sätt att utnyttja tomma kyrkor. Måndag till lördag är det café och söndag är det andaktsrum…

Photo5313  Photo5314

…The Town Hall, stadshuset, i Hereford besökt av drottningen med make…

Photo5291   Photo5290

…The Dragon Hotel i Hereford centrum är ett anrikt hotel. Där och på fler ställen finns vackra järnarbeten. Inuti är det i behov av viss renovering och uppdatering…

Photo5299

…det finns en del vackra gränder. Denna leder från torget till katedralen…

Photo5300   Photo5309

…en trevlig Market Hall där man kan köpa blommor, frukt, grönsaker, väskor, kort, underkläder m m finns vid det centrala torget…

Photo5311  Photo5310

…p g a de många polaker som jobbar vid alla fruktodlingar utanför staden finns det flera polska matvaruaffärer…

Photo5312

…som en liten juvel i den stora kronan finns denna lilla järnhandel som bara var för gullig för att missa. Det finns verkligen inte många sådana kvar längre. Så gammaldags att man trodde att man verkligen gått tillbaka i tiden. En underbar resa.

Det värsta med att besöka Hereford är trafiken! Det finns ingen förbipassage, utan all genomfartstrafik går genom stadens centrum. Inte ovanligt i brittiska städer. Och med mycket trafik kan det ta tid att ta sig från ena sidan till andra. Jag har gjort det med bil på 5 minuter, men också på 35 minuter.

Runt staden finns många grönsaksodlingar och äpplelundar för cidertillverkning, vilket jag återkommer till vid senare tillfälle.

MIN TRÄDGÅRD 24 april 2015

Jag har visat mer bilder från min trädgård här.

Mar_1300

Det är fler blommor på äppelträdet än för en vecka sedan och målarrullen hänger kvar, hi,hi…

Mar_1289 Mar_1283

…helt ljuvligt…

Mar_1292

…utebordet är det samma som tidigare, men nya stolar har tillkommit…

Mar_1299

…dynor saknas,  men de är på gång. Just nu bara tygbitar spridda på golvet, men det ska bli något så småningom…

Mar_1298

…på bordet har jag lite dekorationer, nya och gamla…

Mar_1296

…denna lilla skattkista köpte jag i Sverige och den innehåller nu två plantor som dekoration.

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i England, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

90 kommentarer till HEREFORD 2 och LITE TRÄDGÅRD

  1. Anita skriver:

    Ha, ha … The Green Dragon, där har jag bott för säkert 10 år sedan och det var redan då i behov av viss uppdatering. Men att det är ett gammalt anrikt hotell det märkte man och det fanns många vackra detaljer. Och läget var jättebra.

    Våren börjar komma rejält här också. Igår var jag på trädgårdsmässa och när jag åkte tåget så såg jag hur björkarna började grönska. Det är den där skira vårgrönskan nu och det är så härligt.

    Ha en fin helg!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron, Anita! Du är också uppe med tuppen!
      Vad kul att du känner igen hotellet! Jag var väldigt mild i min kommentar med viss uppdatering, egentligen i behov av en rejäl renovering, men det lät lite väl hårt.
      Vad härligt med trädgårdsmässa!
      Den där första, skira gränskan är underbar!
      Ha det bra!

  2. Fint, du får sy snabbt innan sommaren är slut… Vi ser Highland Cattle från balkongen, smakar mums!

  3. skåningen skriver:

    Jag tyckte om balkongen med det vackra järnarbetet på och skattkistan………………Vi har haft mycket kul under tiden vi har satt föreställningen.. Kram!

  4. Tina skriver:

    Fina bilder, Lena! Den lilla järnhandeln 💚
    Ha en bra helg!
    Umeå- kram, ett tag till innan vår flytt ☺️

  5. steel city anna skriver:

    Vilken fin liten stad!

    Valet ja, nej jag orkar inte med det, haha. Senaste ar tydligen detta att England kanske vill vara sjalvstandigt for att fiska roster fran ukip?! En enda rora av alltihop. Trodde att Europa enats efter andra varldskriget att ett bra satt att behalla freden vore att samarbeta i en union. Man glommer fort!

    Vilket fin bukett till fodelsedagsbarnet!

  6. Anna/notonmusic skriver:

    Åh vad många ljuvliga blommor! Inte minst den lilla buketten. Vitsippsbuketter går att få till här i södra Dalarna men det andra får vi vänta på! Tjurstatyn skulle kunna slå sig ihop med den vicent i rostfritt stål som står i stadshusparken i Avesta 🙂 Korsvirkeshus är väldigt fina, hela stan var väldigt fin och inte dumt att låta en kyrka få flera funktioner. Kyrkorum kan vara väldigt vilsamma att vistas i.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag älskar mina små färgglada buketter!
      Visst är det något speceillt med korsvirkeshus!
      Cafeet i kyrkan är verkligen trevligt och bra priser och bra produkter också.
      Ha en bra helg!

  7. Znogge skriver:

    När jag ser dina vackra bilder och läser hos dig så längtar jag mer och mer efter vår resa till Dublin. Förvisso inte samma land men ändå i samma härad på något vis.

    Vilken söt födelsedagsbukett du plockade!

    Trevlig helg 🙂

  8. Ami skriver:

    Så trevligt det ser ut! Och vad fint du har dekorerat på ditt trädgårdsbord 🙂
    Ha en fin helg!

  9. åsa i åsele skriver:

    Fina blom bilder men tjur statyn var ju bäst 🙂

  10. Veiken skriver:

    Jag tycker att födelsedagsbuketten ser ut som en sommarbukett. Ni är ju lite tidigare med våren än här.
    Tack för info om Hereford, kossorna och alla fina bilder därifrån! GILLAS!

  11. barabrittiskt skriver:

    Jag vill till cidermuséet jag. 😀 Hereford och Worcester är väldans bortglömda i sitt hörn.

  12. Nett skriver:

    Skönt med våren, ser lappteknik där bland stuvbitarna, det är kul. Har gått en sådan kurs en gång i tiden 🙂 Ha en fin Lördag!

  13. anjahill skriver:

    Innehållsrikt som vanligt. Korsvirkeshus är bara så vackra. I SVT visar man åter en dansk serie om en ung kille, en bonde, som driver sin gård på ett gammaldags vis. Han vill undersöka och pröva de gamla hantverkstraditionerna och just nu har han tillsammans med ett kunnigt och flitigt snickarlag rest ett stort korsvirkeshus som ska bli hans bostad framöver. Väldigt intressant att följa.

    Din trädgård prunkar vilket kanske gör att du vill stanna hemma istället för att åka runt…;-)

    /Anja

  14. Comsi Comsa skriver:

    Så fint du dekorerat på bordet med änglar, kista och blommor. 🙂
    Tack för vackra bilder och inlägg, kram ♥

  15. Vilket underbart ”jobb” du lägger ner på dina blogginlägg. Guldstjärna är du värd. 🙂 Vilken fin bukett du fick ihop från din trädgård. Jag är svag för gamla affärer. Jag hade gärna besökt den lilla järnhandeln och fikat i kyrkan. Då fick jag lära mig att ni också har hjälp av polacker. Mycket vanligt i södra Sverige av naturliga skäl. Helgkram Bosse

  16. GladiGrönt skriver:

    Vad härligt med vår! När jag får plocka in en sådan bukett är det sommar hos mig, men faktiskt har några söta iris just slagit ut. Trevlig helg!/Monica

  17. Åse skriver:

    Vår ljuva vår , det är en underbar tid vi har framför oss, vackra bilder som alltid , Åse

  18. bia skriver:

    Tack för guidningen , skall precis göra ett nytt inlägg och jag önskar dej en trevlig helg!!
    Fin skattkista också 😉
    Bia

  19. Britt skriver:

    Så mycket blommor från trädgården redan. Jag minns att du visat korsvirkeshuset förut och det är lika fint nu.
    Ska det bli dynor i lapptäcksteknik? / Britt

  20. Så fint det blommar i äppelträdet, och
    du hade många sorters blommor och plocka.
    Så fin bukett.
    Ha en bra helg
    Kramar/AM

  21. Monica skriver:

    Så fin stad! Tjuren i Birmingham har jag klappat men inte denna:-), roligt att se dina foton här. Sådana där små järnhandelsaffärer är underbara, vet inte vad det är som drar men tror det påminner mig om barndomen då de fanns även här och besöken i dem var spännande med mamma eller pappa när vi handlade viktiga saker till huset. Fint att plocka egen bukett, det härligt med alla blommor nu. Önskar en fortsatt trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack! Tjuren i Hereford har jag klappat, men inte tjuren i Birmingham. Så kan det vara!
      Tror samma som dej vad gäller de gammaldags affärerna, påminnelse om barndomen.
      Ha det bra!

  22. Gilla skriver:

    Det märks som vanligt att du är en guide ut i fingerspetsarna. Det är så trevligt att få se dina bilder både här och där ifrån. Jag fullkomligt älskar korsvirkeshusen. Tur att jag bor i Skåne och får se några här också. Men de är ju rena konstverken de du delar.

    Ha en fortsatt trevlig helg.

    Kram/Gilla

  23. marina skriver:

    Det är ju tur att man har kommit på att gamla byggnader ska sparas, och visst är det häftigt med sådana där enorma kontraster då gammalt möter nytt!

  24. Borgmästaren skriver:

    Fina blommor du visar. Passar superbra i kistan. Tänk att ni redan kan plocka en hel bukett!

    Det loppisjagade porslinet har nog inget särskilt märke alls, tror jag. ”Habitant” studioware, England. Det vet nog du bättre än jag vad det är.

    Ha det fint!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag gillar verklgen min skattkista!
      J & G Meakin är ett känt porslinsmärke i England. De fanns i Stoke on Trent, där i stort sett alla postlinstillverkare fanns. Sedan köptes de upp av Wedgwood och produktionen lades ner i början av 2000-talet. Jag vet inget om just detta mönster, men fint är det.
      Ha en trevlig söndag!

  25. Decdia skriver:

    Körsbärsblommor är ju bara sååå vackra! Synd bara att de blommar så kort tid… Hoppas jag hinner se nån där hemma när jag kommer hem innan de blommat klart.
    Som vanligt visar du vackra omgivningar och underbart söta hus!

  26. Ditte skriver:

    Tack för det trevliga besöket i Hereford. Nu har jag fått kunskaperna påfyllda och uppdaterade och det känns väldigt bra. Herefordkor har jag vetat om men inte så mycket mer. Dina bilder och guidning tillför så mycket. Ännu en plats jag vill besöka
    Så fina dina äppelblommor är! Helt ljuvliga!
    Ja, hela din trädgård är så vacker.
    Fint tips med skattkistan och blommorna som bordsdekoration, något för mig att ta efter.
    Soliga hälsningar från Spanien.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommetar. Hereford är värt ett besök!
      Trädgårdenär ljuvlig nu!
      Jag gillar mina små dekortioner. De står vi dörren jag mest använder så jag ser det flera gånger om dagen!
      Ha det bra i Torre!

  27. Steve skriver:

    Det finns mycket vackert att se i Hereford.
    Det är en härlig tid nu när vi kan börja ”möblera” utomhus.

  28. Tomtan skriver:

    Härliga bilder som alltid!

  29. Anna Johansson skriver:

    Här börjar våren oxå att slå ut i blomm! Så efterlängtat å ljuvligt! Ha de!

  30. Jessica skriver:

    Hej Lena! så våriga bilder du visar,bara älskar denna årstid 🙂 när äppelträden blommar,man vill så mycket bara o hinner hälften,du frågade om märket på koppen?! det står Paragon Prairie Rose. ja den är söt hur som helst,har en enorm kärlek till engelskt vackert porslin.Må så gott kram Jessica

    • Lena i Wales skriver:

      Våren är dern bästa årstiden, sen kommer sommaren!
      Paragon är dett känt porslinsmärke får Stoke-on-Trent i England. Numera tillhör de Royal Daulton. De har jättesött porslin!
      Ha det bra!

  31. Fröken Grön skriver:

    Jag gillar dina ”resereportage!”
    Och så fint det är i din trädgård.
    Må så gott där borta i Wales!
    /Anna-Karin

  32. Prylaropinaler skriver:

    Den där bilden med tygbitarna gillar jag…lite lagom kreativt kaos. Blir säkert något fint av det. Mysigt med väskan och blommorna.
    Ha en fin vecka!
    Kram / RosMarie

  33. Annika skriver:

    Tack för att jag fick följa med på en tur i Hereford. Du skriver att ni har vår. Jag tykcer att det nästan ser ut som sommar då jag ser din fina blombukett.
    Ha nu en fin start på den nya veckan.
    Kram

  34. Barbro S skriver:

    Vilka fina korsvirkeshus och så roligt med kontraster och kreativa lösningar. Äppelträdet blir så fint med sina rosa blomster. Jag trodde äppelblommor var vita men jag kan så lite om sånt:).

  35. Ama de casa skriver:

    Vilken vacker vårbukett 🙂

  36. Så vackert det ser ut att vara, både i din trädgård, men även alla fantastiska byggnader.

  37. wiolettan skriver:

    Hereford, så intressant. Tack att du visar och berättar, man får komma runt lite i världen och se hur det kan se ut. Så vackra dessa korsvirkeshus är och som du skriver där, ”seklerna möts” det stämmer verkligen
    Praktiskt detta med kyrkan och café i ett, i samma sal. Praktiskt och utrymmet utnyttjas även andra tider än då det är gudstjänst.
    Underbart också med järnhandeln med de stor nycklarna.
    Fina blommor i buketten som du gav bort, allt från tomten, tjusigt.
    Fina bilder. Och, så fint du har i trädgården.
    Ha en bra dag och kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Hereford är verkligen värt ett besök!
      Visst är det bra att utnyttja kulturbyggnaer som kyrkor till annat än andaktsrum också.
      Trädgården är så fin nu, fast lite rensande skulle inte skada, hi,hi!

  38. Krönikören skriver:

    Men gud (hoppsan!) vad smart att ha kafeteria i kyrkan! Det nästan svider lite i mig när det gamla vackra korsvirkeshuset har en så modern och lite skrikig bottenvåning.

    Svar: Precis så kan det vara. Och istället för att kolla vad personen ifråga menade, hojtar man hej vilt.
    Här hemma i Sverige är det mycket med ”kränkt” just nu. Det finns till och med en teater som heter ”Vita kränkta män”.

    Ha en bra vecka!

  39. Agneta skriver:

    Sådana buketter är det finaste man kan få tycker jag! Det är så sött och ligger kärlek och omtanke bakom!
    Hereford – jättebra travel guide. Hela din blogg blir min reseguide för kommande resor, du skriver så jätteintressant.
    Apropå brittiskt och engelskt osv, som du skrev om tidigare. Tittade på Stephen Fry och programmet QI och där pratade han om engelskt vin kontra brittiskt vin. Stor skillnad, om jag minns rätt så är engelskt vin gjort på druvor som odlats i England och brittiskt kan komma varifrån som helst i fat till England och så tappar man upp det i England och då blir det brittiskt, men absolut inte engelskt!!!!
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Födelsedagsbarnet blev glad för buketten.
      Tack för din fina kommentar om min blogg. Det värmer ska du veta.
      OI är trevligt program, tycker jag och dessutom lärorikt. Har hört vad du skriver ang vinet och tror att det stämmer.Lurigt det där!

  40. Äppelblom skriver:

    Tack för ett fint inlägg!
    Ja, nu har våren börjat spira i mina rabatter också och jag hittar alltid något nytt varje dag.
    Må så gott och vårkram från Inga.

  41. Anne-Marie skriver:

    Vilken charmig stad med mycket karaktär.
    Tänk så annorlunda det är i Europa med alla gamla byggnader. En helt annan kultur.
    Verkligen vackert med de blommande träden.
    Här har det varit ovanligt varmt redan i mars och april så mycket av det som vanligtvis blommar nu är tyvärr redan överblommat.
    Ha det bra!

  42. sockenvagenssota skriver:

    Så fina blommor du har i din trädgård! Här har snön börjat försvinna å jag har sett två tulpanblad som är på väg upp… så tids nog ;-D KRAM

  43. Veiken skriver:

    Hoppsan jag kom in hit i tron att det är onsdag, men upptäcker att det ”bara” är tisdag” Jag önskar dig en toppentisdag! 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Tack, du är nog lika dagsvill som jag är. greps av lite panik när jag vaknade imorse och trodde jag glömt att lägga in onsdagsinlägget i går kväll, Men insåg snart att jag kunde var lugn, för det är ju bara tisdag, med sol dessutom!

  44. Christina skriver:

    Så många vackra blombuketter! Tjusigt!
    Kul med läsare från olika länder 🙂
    Önskar dig en fin valborg även om ni kanske inte kommer att fira den.
    Kram

  45. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

