INTERNATIONELLA BLOMBUKETTER, 1:a MAJ, SVENSKA FÖRENINGEN

INTERNATIONELLA BLOMBUKETTER

Mar_1320

I måndags när jag tittade ut över trädgården och såg alla vackra färger kom jag att tänka på flaggor och olika länder. Nästa steg blev att gå in och titta på statistiken på bloggen. Vilka länder kommer mina besökare från den sista månaden? Det var fler länder, men de här var i topp. Här kommer en liten hälsning i form av buketter till mina läsare i de olika länderna…

Mar_1302

Sverige och Brasilien…

Mar_1305

USA, Norge, UK, Frankrike, Nedeländerna, Ryssland, Australien och Thailand…

Mar_1311

…Spanien…

Mar_1306

…Finland och Grekland…

Mar_1308

…Danmark, Schweiz och Singapore…

Mar_1312

…Italien…

Mar_1316

… Åland.

Statistiken visar tyvärr inte inom vilket land i UK besökarna kommer från, men jag vet att det kommer besökare från de olika delarna, så Skottland får bukett tillsammans med Finland och Grekland, England med Danmark m fl och Wales med Italien!

1:a MAJ

I motsats till de allra flesta Europeiska länder är 1.a maj ingen röd dag här, utan en helt vanlig fredag detta år. Däremot är måndagen Bankholiday och ledig dag. Tar en repris om Bankholiday nedan för er som missat detta.

Valborgsmässoafton firas inte heller. Här heter Valborgsmässoafton Walpurgis Night, fast jag tror inte alla här känner till det namnet, vilket kommer från Saint Walpurgis som levde på 700-talet. En gammal tysk tradition som kom till UK på 1800-talet. Så här är inget speciellt firande av Valborg.

Däremot minns jag alla de Valborgsmässoaftnar när man i Göteborg stod längs gatorna och väntade på Chalmers Cortege, klädd i tunna vårkläder och frös! Sedan vidare till Liseberg som öppnade för säsongen.

BANKHOLIDAY repris

Bank Holiday är en allmän helgdag, inte religiös. Oftast infaller Bank Holiday på en måndag.

Banker är stängda, liksom de flesta kontor medan många affärer är numera öppna.

Bank Holiday inom UK kan infalla på olika datum i de olika länderna, t ex 31 augusti är det Bank Holiday i England, Wales och Nordirland, men inte i Skottland, vilka istället har den 3 augusti. Nordirland har sin egne bank holiday 13 juli.

Vi har Bank Holiday fredag och måndag vid påsk, två stycken i maj och en i augusti. Jul- och nyårsledighet räknas också som Bank Holiday och kan då inträffa vilken veckodag som helst.

SVENSKA FÖRENINGEN CARDIFF

Svenska föreningen i Cardiff har aktiviteter för både svenskar och britter. Vi firar…

DSCF5557

…svensk midommar med dans kring stången (en omklädd plastgran), har lekar och en liten picnic i det gröna och förbipasserande britter stannar till och undrar vad i egentligen håller på med…

DSCF9353

…och har julfester med svensk tomte och plastgranen som gran i bakgrunden.

Mar_1318

På torsdag är det dags för det årliga Quiz som hålls på engelska så att man kan ta med grannar och vänner. Det blir smörgåstårta och godis.

Mar_1317

DAVID HASSELHOFF, VAD HAR HAN MED WALES ATT GÖRA?

David Hasselhoff, ”The Hoff”, skådespelare och sångare, känd från Baywatch och Britain´s Got Talent.  Vad har man för förhållande till Wales?

Jo, hans flickvän Hayley Roberts är walesiska från Glynneath, nära Port Talbot i södra Wales vid de s k The Valleys, Gruvdalarna, vilka jag skrivit 11 artiklar om. Titta under kategorier och Gruvdalarna om ni inte läst om dalarna och livet där.

Genom Hayley har han läst sig älska Wales och rugby. Precis som jag gjort, men där slutar likheterna, hi,hi!

I måndags kväll visad BBC ett entimmas program om paret och Wales. Hayley pratar engelska med en härlig waleisk accent och hon pratar också walesiska och har lärt Hoff några meningar. Hon älskar sitt Wales och livet här och paret kommer så ofta som möjligt på besök till Hayleys familj. Problemet är att hon är mycket flygrädd och det stoppar alltför många resor mellan Hollywood och Wales.

DSCF4475

Bilden visar en typisk radhusgata i Gruvdalarna.

Första gången hon tog med The Hoff hem till det lilla radhuset och han fick se hela radhuslängan  tyckte han inte att hennes hem var så litet som hon beskrivit, men när hon förklarade att de bara bodde i en lite del av längan förstod han.

Hayley jobbade som affärsbiträde på Debenhams (en stor klädkedja) när hon mötte The Hoff och  levde med föräldrar och syskon ett helt vanligt liv för en flicka från The Valleys. Hennes pappa är förresten yngre än hennes fästman.

Normalt sett är kanske detta typ av program inte något jag prioriterar, men programmet var riktigt bra och Hayley framstod som en vanlig, lite blyg kvinna som klarat steget mellan The Valleys och Hollywood ganska bra, även om hon många gånger saknade närheten till familj, grannar och en by där alla känner alla och hälsar på varandra när man möts på gatan.

Det var också en härlig hyllning till det vackra Wales.

Photo4024

 

Det här inlägget postades i årstider m m, Föreningsliv. Bokmärk permalänken.

82 kommentarer till INTERNATIONELLA BLOMBUKETTER, 1:a MAJ, SVENSKA FÖRENINGEN

  1. Anna/notonmusic skriver:

    Vilka härliga internationella blombuketter! Och jag tackar förstås särskilt för den fint komponerade svenska buketten! Reflekterade lite över utlandsflytt och helgdagar/traditioner. Har ingen aning om faktiskt hur mycket jag skulle sakna svenska traditioner vid en ev utlandsflytt. Kanske sitter de djupare än man tror? Grannfamiljen firar både svensk och engelsk julafton, två dar i rad med andra ord. Har så gjort sedan barnen var små.

    • Lena i Wales skriver:

      Jag känner mej mer svensk utomlands är i Sverige! Konstigt fenomen! Men många känner så här. I Sverige kommer alla traditioner bar naturligt, utomlnads får man söka efter dem och då blir de mer betydelsefulla. Ja, det är knepigt!

  2. Gilla skriver:

    Kul att du har hittat lämpliga blombuketter till de olika ländernas flaggor. Smart tänkt.

    Valborg och Walpurgis ser ju ut att ha med varandra att göra, trots att man inte firar Valborgsmässoaftonen hos er.

    Kul också, att svenskarna kan fira nästan som hemma med lämpliga tillbehör.

    David Hasselhoff var ju här och hade en show per svensk TV. Vi gillade inte honom, för han bar sig så självgott åt. Men fästmön var inte med.

    Kram/Gilla

  3. Ami skriver:

    Vilka fina buketter! Och tack för den svenska 🙂
    Ha en bra vecka

  4. Skruttmärtha skriver:

    Hejsan!
    Gusingen så fina blombuketter. Kul att läsa hur allt firas där du är.
    Jag har döpt om Valborg till Fyllborg.
    När jag har mycket restgarner gör jag en enda stor mormorsruta som får fungera som en filt-pläd.
    Fick ett nytt nystan från Järbo. Var oxå en fin färg.
    Allt jag stickat borde jag ta och skicka iväg.
    Ha det så bra.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, buketterna pryder verkligen sin plats och jag sitter och tittar på dem nu!
      Fyllborg, vilket passande namn!
      Det är så kul att göra mormorsrutor och leka med färgerna!
      Ha en bra helg!

  5. åsa i åsele skriver:

    Fina buketter å besök från många olika länder.
    Sista April betyder brasa, korv, ridning å brandbilsåkning om Du frågar Elin 🙂

  6. Anki skriver:

    Men åh så fina buketter… tack, tack för det… så kreativ du är! Ni verkar ha trevligt på Swedish Society – ler lite åt er midsommarstång 🙂
    Vi blir hemma över helgen… grannen tänder stor brasa där vi kan hälsa våren välkommen och om vädret tillåter så blir det nog något gott att lägga på grillen 🙂
    Ha det gott!

  7. Karin på Pettas skriver:

    Tack Lena för den åländska buketten! Så roligt att du känner till våra färger så bra!
    Det värmde gott!
    En fin idé för övrigt, att dela ut buketter med flaggfärgerna.
    Sista april brukar betyda brasa, ett glas skumpa, en bit god mat här hos oss.
    Ha en fin härlig helg !

  8. Britt skriver:

    Oj så mycket kommentarer från olika länder du får. Kul att göra flaggtema på det.
    Jag tror alla tänker på kyla när man tänker på Valborg och 1:a maj. Skulle man inte ha knästrumpor också? Eller var det en annan dag? / Britt

  9. Ha ha! Nog firas Bank Holiday även i Sverige. ) :Det är ofta som våra banker är stängda. Kontanter vill de inte höra talas om längre.
    Kul grej att skicka buketter till dina besökare. Tusen tack för det blågula. Förgätmigej är en av mina favoritblommor. Kram Bosse

  10. Znogge skriver:

    Vilka vackra internationella buketter! Av förklarliga skäl känner jag varmt för den svenska och den brasilianska.

    Passar på att önska dig en trevlig långhelg också. Förvisso är vi inte lediga samma dagar men ändå!

  11. skåningen skriver:

    Vackra internationella buketter!! Det var tre trevliga killar som var här! Kram!

  12. Decdia skriver:

    Oj vad med läsare du har från hela världen, skoj!

  13. Eva Trillian skriver:

    Tack för den vackra buketten 🙂
    Kul med läsare från olika länder 🙂 Nu blev jag nyfiken och ska allt gå in och kolla i statistiken hur det ser ut!
    Önskar dig en skön långhelg!

  14. Det där med buketterna var fint, vilken
    bra idé du fick där.
    Ha en fin helg du med
    Kramar/AM

  15. gunnardeckare skriver:

    Det var en imponerande rad av besökare från olika länder. Jag kan inte säga att vi firar 1 maj på nåt särskilt sätt men i år blir det i alla fall tillsammans med barnbarnet.

  16. Monica skriver:

    Vilka fina buketter du har gjort! Väldigt vackert med blommor! Ser att jag har besökare från ungefär samma länder och också Kina, ibland Iran och Ryssland ser jag att du har med:-), är det någon men ibland är det 100 därifrån och det har jag undrat över. Likaså Ukraina. De kommenterar ju inte så jag kan inget fråga:-). Förstår att svenska helger blir mer aktuella när man flyttat till annat land, man har ju alla minnen. Som uppsalastudent har jag upplevt det vilda valborgsmässofirandet där även om jag var rätt lugn:-), men när man var äldre och börjat den första anställningen och inte var ledig så var det mest jobbigt, det är ju hemskt stökigt i stan då men det hör ju till. Valborg var ju väldigt viktigt även när man var barn med brasa och vårsånger och lite fest. Och nya vårkläder! Hur kallt det än var så tog vi på oss tunna kläder och skor:-), minns i Uppsala att jag gick i högklackade sandaletter i snö, haha. En trevlig Valborg önskas dig och det du ska göra!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, besökare kommer från många olika länder. En del är säkert svenska på semester eller jobb och för min del är ju sökordet Wales och det heter samma på många språk, så en del kommer nog in av misstag.
      Uppsala är ju lite speciellt också på Valborg. Har en väninna där som berättat för mej.
      Ha en trevlig helg!

  17. Geddfish skriver:

    Underbara buketter och tack för den vackra svenska!
    Svenska traditioner sitter djupt rotade och Gud nåde den som tar bort något.
    Tror också att man längtar mer efter svenskt då man är utomlands.
    Jag åker i morgon till min väninna i Uddevalla, och vi ska väl titta på elden och höra vårsångerna och frysa häcken av oss 😉 för visst är det alltid kallt på Valborg!

  18. GladiGrönt skriver:

    Kul idé, och tack för Sverigebuketten, solens och himlens färg!

  19. Comsi Comsa skriver:

    💐🌻🌺 Vilka fina buketter 💐🌸🌷

    🍀 Trevlig långhelg till dig! 🌻

  20. marina skriver:

    Tack för den fina blombuketten! Här firas inte heller Valborg, men första maj är helg, så vi kan ju fira lite i alla fall ikväll!

  21. anjahill skriver:

    Kul idé med buketterna!
    /Anja

  22. Tomtan skriver:

    Trevlig Valborg!

  23. Nett skriver:

    Fina buketter, själv har jag aldrig kollat det där med besökarnas länder, tror nog bara att jag har från Sverige som mest. Jadu, hade den räkningen legat på pund så hade vi nog gått i konkurs 😉 Tycker det låter trevligt med alla aktiviteter ni har där omkring 🙂

  24. Trevligt med alla blombuketter! Att du har besökare från så många länder är imponerande! Är glad att du tittar in hos mig!
    Ha en skön dag även om du kanske inte firar Valborg!

  25. Linda skriver:

    Så kul med så många länder i besöksstatistiken. Och så fint det låter med fuchsior som klarar sig utomhus året om – gissa att de växer sig väldigt stora! Jag måste hitta en ny plats till mina innan de går att ha ute året om – vinterträdgården blir på tok för varm och solig för att de ska trivas.
    Ha det fint!
    //Linda

  26. Barbro S skriver:

    Vilka fina blommor i buketterna. Tack för den svenska! Mysko med Bank Holidays, men det är mycket man inte förstår :). Ha en trevlig helg du också (fast ni inte direkt har helg:))

  27. Aaa skriver:

    Fina buketter! Ja, det skiljer en hel del mellan länderna, i Finland har vi ingen majbrasa utan midsommarbrasa. Det går inte ens förklara för dem hur någon kan få för sig att elda redan på Valborg… Önskar dig en underbar Valborg!

  28. sockenvagenssota skriver:

    Kikar in och önskar dig en trevlig Valborg även om det inte är röd dag! KRAM

  29. Åh, vilka härliga blombuketter! Önskar dig en trevlig helg!

  30. Prylaropinaler skriver:

    Vilken rolig idé med blommorna! Och tänk vilka härliga kombinationer det går att göra. Alltid intressant att läsa om olikheter länder emellan. Önskar dig en trevlig Valborg och att du slipper frysa som förr i tiden. Här blir det nog vinterkappan på…
    Kram / RosMarie

  31. steel city anna skriver:

    Kul ide! Avundsjuk pa alla blommor i din tradgard 🙂 Valborg hade jag glomt. Vi firade med skandinaviska foreningen pa universitet nar jag var student har. Men inte sen dess. Var hemma ett ar pa Valborg. Det ar en speciell stamning jag saknar!

  32. Ditte skriver:

    Vilken rolig idé att göra blombuketter från dina läsares länder. Det blev jättefint. Så vackra blommor!
    Här i Spanien är det röd dag imorgon och t.o.m fredagsmarknaden flyttades till idag, torsdag.
    Minns också Valborg hemma från studentåren med mösspåtagning i Uppsala, spring i backen, sillfrukostar och många fester…. Visst frös man, hade tunna kläder, men ack så roligt det var.
    Trevligt att få veta meer om Svenska föreningen i Cardiff och om ”The Hoff”.
    Passar på att önska dig en trevlig helg på alla sätt.
    Soliga och varma hälsningar från mig.

  33. wiolettan skriver:

    Så roligt och originellt med dessa vackra blombuketter tillägnade oss i olika länder med våra färger. Omtänksamt av dig tycker jag.
    Så mycket vackert det finns i din trädgård och så fint du ordnar till buketterna.
    Här tar vi det lilla lugna denna helg och firar för oss själva.
    Hoppas att du får en mycket trevlig Valborgsmässohelg.
    Kram och tack för all information du delar med dig av.

  34. Karin skriver:

    Intressant att du skriver om Wales och Skottland som länder – det gör nog inte jag alla gånger. Än. (Spännande nu att följa diskussionerna inför engelska valet.)

    Visst är det lustigt det där med att ens nationalitet och hemmakultur stärks när man kommer utomlands. Jag minns hur jag bakade pepparkakor för första gången i mitt liv när jag bodde i Tanzania…

    Underbar idé med blombuketterna. Vi som läser din blogg känner oss riktigt uppvaktade!

    • Lena i Wales skriver:

      Wales oxh Skottland är olika lände, fast på samma gång i samma land. Ja, det är knepigt.
      Jag har blivit mer svensk sedanjag flyttade utomlands, konstigt.
      Ha en bra helg!

  35. TantGlad skriver:

    Tack för vackra buketter och ha en riktigt fin första Maj.

    Kramkram.

  36. Anne-Marie skriver:

    Vackra blomsterbuketter till dina läsare.
    Intressant att du har så många läsare i Brasilien.
    Återigen en likhet mellan Wales och USA – vi har heller ingen Valborg och Första Maj. Vi har däremot ingen helgdag på måndag utan arbetar som vanligt alla dagarna.
    Ha en fin helg!

  37. Gilla skriver:

    Jag har ju sett det här förut och trodde att jag hade kommenterat detta. Men jag kan inte se det bland kommentarerna.

    Jag tyckte i alla fall att det var fiffigt att göra buketterna i flaggornas färger.

    Sv: Kul att du gillade mitt inlägg om familjen och mer.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Gilla för att du uppmärksammade mej på att du skrivit kommentar, så jag tittade i skräpposten och där fanns ett från dej, Där det absolut inte hör hemma. Jag uppskattar dina kommentarer. Ska kolla vart det tagit vägen sedan.
      Ha en trevlig helg!

  38. bia skriver:

    Buketterna var verkligen en kul grej ;)…men åhh så nostalgisk jag blev när du skrev om Chalmers Cortegerna som jag och min kompis alltid stod och tittade på (och vi blev även bjudna till Chalmers festerna, hihi)…men var det till Valborg…det hade jag glömt, men vad roligt att du påminde mej….åhhhh vilken härlig tid det var (på 70-talet)…jag får nästan ont i hjärtat , haha…
    Ha en fin 1:a maj nu 😉
    Kramis bia

  39. Oj, det var verkligen besökare från alla möjliga länder som tittar in hos dig:)

  40. veiken skriver:

    Otroligt vackra buketter som jag blev glad av! Det är så roligt att läsa om hur svenskar aktiverar signär man bor utanför Sveriges gränser. Jag antar att an blir lite extra blågul vid vissa tillfällen! 🙂

Kommentera

