KÄNDA WALESARE 4, MIN TRÄDGÅRD 11maj 2015 och GARDEN CENTRE

Ja, då bär det av till mitt kära ”kanelbulleland” igen. Fast det är inte riktigt bara för kanelbullarna jag åker, utan främst för att se mina barnbarn. Så det blir både Stockholm och Göteborg. Därför kommer jag inte heller att ha möjlighet att svara på era kommentarer direkt, vilket jag normalt sett brukar göra. Men skriv ändå gärna! Jag älskar era kommentarer!

Bloggen kommer att få stanna hemma i Wales och så skriver jag om Sverige lite senare.

KÄNDA WALESARE

DAVID LLOYD GEORGE

Photo3954

1863 – 1945

Liberal politiker och premiärminister för Storbritannien 1916 – 1922.

Hade walesiska som första språk och engelska som andra.

Han är till dags dato den ende walesiske premiärministern i Storbritanniens historia.

Lloyd var advokat och engagerade sig tidigt politiskt och blev 1890 ledamot av underhuset i London.

Photo3912

Han var pionjär vad gäller sociala reformer , vilket inte alltid var populärt. T ex införde han ålderspension och sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar i början av 1900-talet då han var finansminister.

Han var premiärminister under delar av 1:a världskriget och under tiden Irland frigjorde sig från  UK. Allltså ingen lätt tid att styra landet, men som walesare klarade han det med bravur!

KATHRINE JENKINS

Walesisk sångerska, mezzosopran.

Född 1980 i Neath i södra Wales.

Har sålt över 4 milj album.

Hon började som så många andra att sjunga i skolan och i kyrkan. Fick stipendium och studerade vid Royal Academy of Music i London. Hon har också arbetat bl a som freelance sånglärare, guide på London Eye och som fotomodell, vann en modelltävling och blev Face of Wales år 2000. Hon beslöt sig dock för en sångkarriär och fick bl a skivkontrakt och spelade in flera skivor.Hon har också medverkat i flera konserter i bl a Westminster Abbey, Sidney Opera House, Albert Hall och uppträtt med bl a Placido Domingo och Andrea Bocelli.

Här är hon mest känd för att sjunga den walesiska nationalsången   ”Hen Wlad Fy Nhadau” vid rugby matcher och hela publiken klämmer i och atmosfären är uppe i atmosfären!!

Hon är walesisktalande.

MIN TRÄDGÅRD 11 maj 2015

ALSTROEMERIA

Mar_1632 Mar_1630

När jag såg denna växt föll jag direkt för namnet, Alstroemeria. Varför? Jo, Jonas Alströmer kom ju från Alingsås, min gamla hemstad i Sverige (jag bodde mellan Alingsås och Göteborg, så båda känns som hemstäder eftersom jag haft mycket av mitt liv i båda städerna och har även studerat i båda, bl a på Alströmergymnasiet i Alingås).

Photo5731

Jonas Alströmer (1685-1761) var industriidkare i sin födelsestad Alingsås, men mest känd som mannen som införde potatisen till Sverige. Och därför kallas också Alingsås för potatisstaden.

Växten är dock inte uppkallad efter honom, utan hans son Clas Alströmer som var en av Linnés lärljungar.

Så det är inte så konstig att det är extra roligt för mig att ha en växt med namnet Alstroemeria i min walesiska trädgård. Alingsås och Wales i ett fint samband.

BESÖK I GARDEN CENTRE

Förra veckan var jag på besök i Millbrook Garden Centre utanför min stad Monmouth…

Mar_1575

… det var en härlig syn med alla dessa clematis…

Mar_1578

…och denna vackra Mrs N Thompson blev min favorit…

Mar_1586 Mar_1588

…dessa Aguilegia var fantastiska…

Mar_1594

… de färgsprakande Senetti ger fröjd för ögat och…

Mar_1593

…trädgårdskatten verkade också trivas bra och inte så konstigt kanske med all uppärksamhet den får…

Mar_1601

…fröer i mängder fanns det också.

Jag hoppas att jag fått rätt namn på växterna. Jag tar ett foto av växten och sedan ett av namnskylten och hoppas jag fått ihop rätt. Jag är ju ganska värdelös på växtnamn.

Förra veckan frågade jag vad denna växt i min trädgård heter och fick hjälp av mina kära läsare.

Mar_1623

Bergstenfrö, Glandora Diffusa. Tack!

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Kända walesare, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till KÄNDA WALESARE 4, MIN TRÄDGÅRD 11maj 2015 och GARDEN CENTRE

  1. åsa i åsele skriver:

    Ha det så världsbäst i Sverige å njut av barnbarnen 🙂

  2. Fantasy Dining skriver:

    Välkommen till Göteborg hoppas du får det mysigt med barnbarnen:)

  3. Karin på Pettas skriver:

    Alstroemeria….så vackert namn och så vacker. Känner nog igen den men har aldrig tänkt på att namnet kommer från Alströmer i Alingsås. Man lär sig alltid någonting nytt på bloggen.
    Önskar dig en skön resa till kanelbullelandet där barnbarnen finns.
    Ha det så gott!

  4. Britt skriver:

    Synd att du inte får uppleva så mycket vårvärme nu när du är här. Men det kommer kanske. Alingsås har så mycket fina små hus, nästan som små slott. Ha en bra vistelse. / Britt

  5. Anita skriver:

    Wow … vilket Garden Centre! Alstroemerian är vacker och visst blir man lite stolt som svensk (inte bara när man är från Alingsås 😉 ) när växter fått sina latinska namn efter svenskar. En annan vanlig sommarväxt som finns i våra trädgårdar är klängväxten Svartöga, Thunbergia alata, uppkallad efter Carl Peter Thunberg. Jag brukar så en vit variant varje år men i år har jag hoppat över. Det blev så mycket annat 🙂

    Ha nu några sköna dagar i kanelbullens land. Hoppas vädret bättrar sig! Idag regnar det i Stockholmsområdet.

  6. Anna/notonmusic skriver:

    Älskar aklejan i alla dess färger, den växer vilt i trädgården här hemma där det mesta växer hej vilt föresten. Och så fick jag en clematis igår från en av mina körer som jag ser fram emot att få plantera. Underbar röd blomma i blå hink 🙂 Hoppas du får fina och härliga dagar med barnbarnen!

  7. Eva Trillian skriver:

    Välkommen över till kanelbullens land :=) men också fiskbullens och knäckebrödets land 😉 Hoppas du får det riktigt bra och att solen lyser på dig!

  8. GladiGrönt skriver:

    Tack för alla vackra blombilder, Alströmerian har blivit en favorit för mig också, den är ju så mångsidig bukettblomma och hållbar dessutom. Lite trendig har den faktiskt blivit. Ett stort fång av den i en vas så är festdukningen fixad. Ha det bra i Sverige!

  9. Comsi Comsa skriver:

    Men har du kommit hit till vårt regnväder? Hoppas verkligen att du får en fin tid och kanske en och annan solstråle. Mycket vackra bilder, fastnade just på den med katten… Mjau.

    Kramen ♥

  10. Inger skriver:

    Ha så trevligt i Sverige! Snart åker jag till Wales.
    Kram

  11. FREEDOMtravel skriver:

    Önskar trevlig resa till Sverige och barnbarnen!

  12. Tomtan skriver:

    Det där med blomnamn är inte min grej heller 😀 Gör som Ama, kallar alla för lavendel 😀

  13. Ami skriver:

    Välkommen till Sverige!
    Hoppas du får några härliga dagar här tillsammans med barn och barnbarn 🙂

  14. Agneta skriver:

    Roligt när du skriver om kända walesare!
    Och Alströmeria visst jag att den hade med Alströmer att göra, men inte att det var sonen! Och ni kan ha den ute hos er? Det kanske går här också, vet bara att det är en tacksam snittblomma och väldigt fin.
    Ett så fint garden center hade jag knappt vågat gå in i, du milde så mycket fint av allting och ordning och reda och katt!
    Din ”Glandora” är ju helt läcker, det är så kul med alla dessa för mig nya växter och färgen var ju hur läcker som helst.
    Så du är från mellan Alingsås och Gbg! Vi har rört oss i samma område av det gamla landet, alltså. Fast jag bodde tidigare i Mölnlycke men Gbg var ju vår stad!
    Agneta kram

  15. Else-Marie Lundström skriver:

    Den här veckan var det väldigt hög igenkänningsfaktor. Det där garden centret var verkligen fint. Hoppas du har fått ”tanka” barnbarn nu och att Alströmerian är lika fin när du är tillbaka igen. Kram

  16. Ditte skriver:

    På detta gardencenter hade jag kunnat gå i timmar. Så många vackra växter! och när jag ser bilderna från din vackra trädgård så njuter jag till fullo. Den är så vacker.
    Jag vill förstås också önska dig välkommen till Sverige. Vad roligt att hälsa på barnbarnen! NJut och jag önskar dig det bästa här.

  17. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

