CAERLEON 2

CAERLEON

Klicka här för att läsa tidigare artikel om Caerleon och dess romerska lämningar.

Mar_185 Mar_156

Genom samhället går denna enkelriktade smala gata…

Mar_186

…det finns inte många affärer, ingen souvenirbutik trots att det kommer många turister hit. Men Post Office finns med sin röda postlåda och telefonboxen bredvid…

Mar_770 ??????????

…detta stenhus finns också längs huvudgatan. Kolla in rören! Så typiskt brittiskt. Ingående rör ligger inte utomhus, medan dock ofta utgående rör gör det. Billigare att bygga! Har vi frost här? Svar: Ja! Hur funkar det då? Behöver inte funka, det har alltid varit så och då gör vi inget nytt och okänt åt det! Varför ändra något?…

Mar_151 Mar_152

…längs huvugatan finns denna långa stenbyggnad, f d Priory, numera trevlig pub…

?????????? Mar_155

…med gott urval i baren och..

Mar_154 Mar_778

…indelat i små rum…

Mar_780 ??????????

…med flera vackra målade förnster..

?????????? ??????????

 

Mar_782 Mar_785

…trots min frågvishet lyckades jag inte få svar på vad årtalen stod för…

Mar_787

…detta ser ut som en affär, men det är inne i puben! Man går fram till disken och…

Mar_788 Mar_789

…pekar ut vilken fisk eller köttbit man vill ha och sedan serveras rätten vid borden!…

??????????

…entré till den stora trädgården på baksidan av puben…

Mar_218 Mar_189

…längs huvudgatan finns denna lilla gränd. Välkommen in!…

Mar_191 ??????????

…här inne finns mängder av träskulpturer gjorda av stora träd, helt fantastiska…

?????????? Mar_201

…och här är man välkommen att slå sig ner för en paus innan man går in i några av de små affärerna i gränden…

??????????

…på uteserveringen finns dessa skulpturer omgivna av…

?????????? ??????????

…dessa målningar som berättar om romarnas tid i Caerleon. Borden framför tillhör inte målningarna. Mycket trivsamt!…

Mar_204  Mar_207

…denna skulptur är bland de mest fachinerande jag sett. Måste vara gjort av ett stort trä i ett stycke…

?????????? Mar_208

…draken (Wales symbol) längst fram håller en kedja…

Mar_209

…och i mitten finns dessa kulor. Helt otroligt!…

Mar_235 Mar_236

…som i så många samhällen finns det här i Caerleon en Village Green och denna mycket trevliga cafe/restaurang, som förstås heter The Green…

Mar_247

…här kan man få en helt underbar Welsh Rarebit. Läs om Welsh Rarebit.

I utkanten av samhället ligger University of South Wales i Caerleon.

Caerleons universitet ingår I University of Newport, som I sin tur har slagits ihop med University of Glamorgan i Cardiff under namnet University of South Wales som totalt har ca 33 000 studenter.

I Caerleon finns bl a kurser i historia, kriminologi, psychotherpy och religion. Här finns också studentbostäder för ca 700 studerande.

Ha en trevlig helg!

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

79 kommentarer till CAERLEON 2

  1. Charmig miljö, ser mysigt ut att strosa omkring där. Vilken trevlig bar! Så kul att kunna välja ut sin maträtt till bordet under tiden man dricker en bira 🙂 Och wow vilka skulpturer, helt fantastiska, vilket hantverk!!

    Önskar dig en trevlig helg!

    Kram aka

  2. åsa i åsele skriver:

    Charmiga träskulpturer, lite tokigt med rören utanför huset… men fryser det sönder kanske det är lätt att fixa eftersom rören ligger utomhus och inte är inbyggda 😉

  3. Ama de casa skriver:

    Otroliga trä-arbeten – ännu en gång 🙂

  4. Ditte skriver:

    Tack för fin guidning ! Text och bild lockar verkligen till ett besök.
    Så mycket att titta på så bara här skulle jag kunna spendera ett par dagar, minst.
    Fantastiskt vackra träarbeten!
    Puben föll mig helt i smaken och så trevligt att välja ut vad man vill äta och sedan få det serverat.
    Vid de historiska målningarna skulle jag stanna länge…
    Vad gäller rören, så varför ändra på något om det inte är absolut nödvändigt, viss olägenhet under den kyliga årstiden går väl bra.
    Halvsoliga hälsningar från Stockholm.

  5. Tomtan skriver:

    Sv; Jamtli är ett stort friluftsmuseum. På sommaren är det aktörer i alla gårdar som visat livet på den tid man just kommit till. Verkligen värt ett besök om du kommer till Östersund 😀

  6. Comsi Comsa skriver:

    Trevlig miljö och jag fastnade för puben som visade maten där man fick välja sin matbit innan tillagning. Det vore något att ta efter här…. 🙂

    Kram ♥

  7. Znogge skriver:

    Så många spännande och intressanta miljöer det finns att se! Wales får kanske bli ett kommande resmål…

    Trevlig lördag!

  8. wiolettan skriver:

    Jag gillar dessa röda telefonkiosker, kul också med en röd postlåda.
    Märkligt, att ha rören på utsidan av husen, många nackdelar med det, förstår inte fördelarna. Jo, det kanske är enklare och billigare.
    Fina målade fönster.
    Träkedja? Vilket enorm jobb, men så ovanligt.
    Tack för en intressant tur och guidning.
    Varm kram och trevlig helg.

  9. Gilla skriver:

    Så härlig bilder du visar. Jag är också imponerad av ”skulpturerna” av stora trä. Så hade det nog varit kul att prova den där puben.

    Kram/Gilla

  10. Ami skriver:

    Oj, vilken trevlig pub med den stora matdisken 🙂
    Ha en fin helg!

  11. bia skriver:

    Vilken cool pub….verkligen annorlunda ;))….och vilka skulpturer !!!
    Solen skiner och det blåser (som vanligt) och jag har nyss öppnat loppisen och väntar på kunder….som tycks lysa med sin frånvaro, haha…..men den som väntar på något gott ;)….
    Kram bia

    • Lena i Wales skriver:

      Puben är jättetrevlig!
      Vädret skiftar verligen här, sol och moln idag. Igår sol, moln och regn. Men värmen vill inte riktigt infinna sej.
      Hoppas alla kunder väller in hos dej nu!
      Ha en bra helg!

  12. Marit skriver:

    Så spennende med de romerske utgravningene! Det er litt av en historie England og Wales har. Den tredragen var utrolig flott! Tenk å kunne se noe sånt for seg innen en begynner å skjære i treet 🙂

    God helg!

  13. skåningen skriver:

    Så bra att man själv kan välja vad man vill äta.. Träskulpturerna tycker jag om……………………………..Kjell har fått den bästa vård som går att få! Det känns bra för mej! Kram!

  14. Så kul att få gå på puben! Hoppas det är varmt och skönt där inne! Precis vad som behövs idag när det är busväder, ösregn, kraftig blåst och 12 grader varmt!

    • Lena i Wales skriver:

      Den puben vi besökte var verkligen trevlig.
      Här är det mer höst än vår och snart sommart, i alla fall vad gäller temperaturen, 14 grader på förmiddagen..

  15. Petra skriver:

    Mysiga bilder. Och dom där träskulpturerna var ju häftiga. Och roligt att du har anknytningar till Borås och är Elfsborgare. Vad glad jag blir :))
    Ha en toppenlördag.
    Kram Petra

  16. Steve skriver:

    Med såna pubar spelar det väl ingen roll hur rören dras. Jag börjar få allt mera förståelse för det brittiskt traditionsbundna.

  17. Geddfish skriver:

    Tog mig lite tid att läsa ditt intressanta inlägg, fast jag har besök här! Tiden är knapp snart åker dottern hem till sin man igen 😉
    Men då jag läser kommentarerna hos mig efter hand, så såg jag din om Sjöutsikten. Denna plats ”Utsikten” använde vi mycket till att fricampa på tidigare, precis som massa andra. Dottern och jag hade bokat bord på Trädgårdscaféet i Hällekis för ramslökssoppan, men vi gick in och hälsade på Lizzie i caféet och hälsade ifrån dig och hon blev minst sagt storförvånad! 😉 Lizzie hälsar tillbaka till dig!
    Kram, Gerd

  18. Decdia skriver:

    Britter är envisa, ”så här har det alltid varit” och ändrar inte gärna på något även om det uppenbarligen inte fungerar. 🙂

  19. gunnardeckare skriver:

    Ser trivsamt ut! Jag har heller aldrig förstått systemen med rören. Men som sagt det tycks ju fungera.

  20. Hanna skriver:

    Mysigt det ser ut!

  21. Anita skriver:

    Vilken tur att jag ätit 🙂 Jag var säker på att det var en affär … Kul idé, att peka ut maten och få den tillagad och serverad. Det gillar jag. Och jag gillar fönstren. Men det som jag blev mest fascinerad av var träskulpturerna. Makalösa!

  22. Monica skriver:

    Vilken fin pub! Jag älskar de fina pubarna i UK, alltid god och fräsch mat och fina efterrätter med gott kaffe, är man trött kan man slå sig ned i skinnfåtöljen i något burspråk vid brasan och det känns som hemma, är så avkopplande och alltid trevlig och artig betjäning som kommer efter ett tag och frågar om maten är bra och lite annat småprat hur stressigt de än kan ha det. Vad jag saknar det i Sverige sedan! Och tycker vi är urtrista här! Efter ett tag vänjer man sig igen;-). Så mycket intressant, undrar med vad årtalen står för. Och vilka fina träskulpturer och sniderier, roligt att du fotat allt. Ha det så bra, här har ösregnat hela dagen, kanske blir bättre imorgon, hoppas kan man alltid.

    • Lena i Wales skriver:

      Pubarna i UK är speciella och mycket traditionsbundna. Det är inte alls som i Sverige.
      HÄr regnar det inte idag, men det är kallt, bara 14 grader och moln.
      Ha en bra söndag,trots vädret!

  23. Godmorgon
    Så många fina bilder, ska läsa mer noga
    i kväll. Ha en fin söndag
    Kramar/AM

  24. Anki skriver:

    Tack för alla spännande bilder… vilken trevlig pub! För att inte tala om den fantastiska träskulpturen… vilket hantverk! Wow!

  25. Karin på Pettas skriver:

    Den gränden vill jag besöka!! Så mycket intressant och spännande, härligt och imponerande du bjuder på idag. Vilket du nog gör varje gång, men gränden tar priset. Vilket hantverk de har utfört de som har gjort det ur redan befintliga träd och stubbar. Fantastiskt !
    Funderar också på rörläggningen på utsidan. Det måste ju betyda att det uppstår vissa problem när det blir minusgrader 🙂
    Tack för härligt inlägg!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din vänliga kommentar!
      Den gränden är speciell och skulpturerna är underbara!
      Det kan uppstå problem vid frost, ja. Men så har det alltid varit!
      Ha en fin söndag!

  26. Lowa skriver:

    Men drakskulpturen är ju en gigantisk lovespoon!! 😀 Så otroligt fin! Och visst är den gjord i ett stycke men har aldrig sett en så stor en! Lovespoons är riktigt kul att tälja.

  27. Anna Johansson skriver:

    Härliga upplevelser du bjuder oss på idag! Drakskulpturen e ju helt otrolig! Å den puben föll mig i smaken! Ser väldigt fräscht och aptitligt ut! Ha en bra dag!

  28. Welsh Rarebit skulle man ju kunna försöka sig på. Istället för varma mackor eller panerad ost, som vi just börjat med. Alltså kom ihåg: Welsh Rarebit.

  29. Veiken skriver:

    Jag är så förtjust i byar och pubar i UK, Jag inkluderar även Irland! Första gången jag var i den delen av världen, 1958, kom jag i kontakt med de utanpå liggande rören! Självklart ska man inte ändra på något som man alltid har gjort, även om det är en förbättring! 😉

  30. Barbro S skriver:

    Vilken läcker och (för mig) ovanlig pub och härliga träskulpturer, fantastiskt snidade. Rören, ja, suck, förstår din reaktion :). Jotack, nu kom kommentarerna till mig direkt.

  31. Oj nu blev jag både hungrig och resesugen. Du inspirerar verkligen!

  32. Det där att peka ut vad som ska serveras, det skulle passa mig perfekt! Så fräscht och omtänksamt. Tack för ännu en trevlig rundtur.

  33. sockenvagenssota skriver:

    Så häftigt att välja ut sin mat så där å sedan få den tillagad! Kul! Önskar dig en fin start på veckan!

  34. Anna/notonmusic skriver:

    Å vilken härligt solig promenad genom alla bilder! Det var nästan som att få strosa med. Helt fantastiska skulpturer och målningar! Den lilla puben var ju hur charmig som helst!

  35. Susanne skriver:

    Jag blir så fascinerad av alla vackra trädskulpturer!
    Helt otroligt vilket hantverk.
    Och den där trevliga puben där man kan välja maten innan tillagning! Wow.
    Kram Susanne

  36. Karin skriver:

    Men OJ! Som snickardotter blir jag förstås helt förhäxad av träskulpturerna med kedjan. Detta och mycket annat får mig att fundera allvarligt på en Wales-resa nästa år! Spännande skildringar av den romerska historien också!

  37. Så mysigt ställe:) Allt du visar gör att jag verkligen vill åka till Wales. Frågan är bara hur man skulle hinna med och se allt haha.

  38. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

