LENA PÅ GARDEN PARTY I BUCKINGHAM PALACE 2 juni 2015

Ja, titeln är sann!

May_313

Jag har varit på Garden Party på Buckingham Palace!…

May_239

…Hur kommer det sig att jag blivit inbjuden?  Naturligtvis en personlig inbjudan från drottningen. Nej, nu ljuger jag rejält! Min inbjudan var genom medlemskap i Women´s Institute (läs mer om WI här).  En representant från varje WI var inbjuden från i stort sett hela UK, totalt ca 8 000 kvinnor!!!! I min grupp var det ingen som ville åka när det togs upp på mötet jag inte deltog i. Då var det något ljushuvud som konstaterade att den där svenskan verkar vilja göra det mesta som är tokigt och jag kontaktades och naturligtvis hade de rätt. Klart jag vill åka på Garden Party på Buckingham Palace. En unik inbjudan som bara inte kan missas!

Om ni nu tror att man inte behöver betala något för att var med, så har ni fel. £ 35 för sandwishes, kakor och en kopp te = Afternoon Tea är priset. Inte billigt! Men i vilken miljö!..

May_267

…Transporten till London anordnades av WI. Buss t/r från södra Wales till London, så nära palatset som möjligt och bara för £ 20, det var i alla fall billigt. Det kom in till London ca 120 bussar fullastade med kvinnor, det ni! Klädkoden var Day dress och hatt var inte inget tvång att bära, men 99% av alla kvinnorna bar hatt..

May_269

…först lite bilder från inresan mot London. Jag verkligen gillar denna parkering, ja kanske ingen allmän parkering med ett show room för bilar…

May_275

…vi åket längs The Thames…

May_286

…och längs de tjusiga kvarteren i Chelsea…

May_295 May_293

…passarade Houses of Parliament…

May_297

…med Big Ben…

May_302

…vidare förbi Downing Street…

May_304

…och Trafalgar Square…

May_305

…mot The Mall, uppfarten mot…

May_314

…Buckingham Palace.

Inom palatsets grindar, inkl trädgården, var det fotoförbud, så tyvärr får ni inte se några bilder därifrån. Men det hela startade med att nationalsången spelades och The Duchess of Cornwall = Camilla och The Countess of Wessex = Sophie, gift med Edward, tågade in i trädgården. Jag stod på långt håll, men skymtade dem i alla fall. Sedan var det dags för Afternoon Tea, mycket gott och så en promenad i parken. Hur var då vädret? Ja, brittisk sommar, regn på vägen dit, men uppehåll hela tiden i trädgården, men mycket blåsigt, så det gällde att hålla i hatten. Många hattar flög runt i trädgården.

Det hela var en fantastisk upplevelse! Jag är så lycklig!

BUCKINGHAM PALACE GARDEN

Är den största privata trädgården i London med sina 17 ha. Trädgården ligger bakom palatset och är omgiven av höga murar med taggtrådsstängsel högst upp (bilden tagen utifrån gatan)…

May_319

…här finns en stor konstgjord sjö, helikopterplatta, tennisbanor där bl a Björn Borg har spelat. Det finns också många olika träd, blommor och buskar samt många konstverk, bl a Waterloo Vase

8 trädgårdmästare arbetar här fulltid.

BUCKINGHAM PALACE

May_309

Palatset har varit den brittiska monarkens officiella bostad i o m drottning Victrorias trontillträde 1837. Palatset ägs inte av drottningen, men står till hennes förfögande. Men redan tidigare fanns här flera olika slott redan på medeltiden.

Tidigare bodde man i närbelägna St James´s Palace. Idag bostad för andra medlemmar av den kungliga familjen, bl a prinsessan Anne. Prins Charles och Camilla bor i närbelägna Clarence House, f d bostad till drottningmodern.

Och så något för kalenderbitare och de av oss som är intresserade av onödigt vetande!

-Palatset är 108 x 120 m med en innangård, 24 m högt och har en golvyta av 77 000 kvadratmeter (ca 11 fotbollsplaner).

-Palatset har 775 rum, fördelat på 19 representationsrum, 52 privatrum, 188 personalrum (inkl personalens sovrum), 92 kontor, 78 badrum.

-Största rummet, The Ballroom, är 37 x 18 m.

– Det finns 1 514 dörrar och 760 fönster, som putsas var 6:te vecka.

-I palatset finns 350 klockor.

-El kom till palatset 1883 och idag finns 40 000 glödlampor där.

HEMÅT

När hela festen var slut åket ett glatt gäng av damer tillbaka hem till vårt kära Wales…

May_321

… vi passerade svenska HM och …

May_324

…Harrods, kända varuhus av lite olika klass i London.

Ursäkta, men bilderna är inte alltid av högsta kvalité, men det är tagna ur bussfönstret.

Jag lämnad mitt hem kl 7.45 på morgonen och var åter 22.15. Men vilken dag!!!!  Jag är trött, men otroligt glad att jag fått vara med att uppleva något som detta. Många kommer säkert för att se de kungliga, vilket jag personligen inte bryr mig så mycket om, men vilken upplevelse med dessa tusentals uppklädda kvinnor samlad och i en vacker trädgård!

A once in a lifetime event!

 

Det här inlägget postades i England, Föreningsliv. Bokmärk permalänken.

118 kommentarer till LENA PÅ GARDEN PARTY I BUCKINGHAM PALACE 2 juni 2015

  1. Jessica skriver:

    Hej Lena!vilken stor grej 🙂 att ingen ville åka?! tur för dig 🙂 sånt händer nog bara en gång.Ha ett fint veckoslut,äntligen verkar solen ha hittat hit! kram Jessica

  2. Va, att ingen ville åka på det där.. Tur för dig:) Låter som en häftig grej att få vara med om!

  3. Tomtan skriver:

    Häftigt!!!!!

  4. wiolettan skriver:

    Läste igenom din härliga guidning igen, ville njuta lite mer av bilderna också.
    Trevlig helg.
    Kram!

  5. Barbro S skriver:

    Vilken fantastisk upplevelse det måste varit. Så roligt för dig och för mig som får läsa om det och om gigantiska palatset. Så fin du var med din söta hatt.

  6. Linda skriver:

    Så tjusig du är! Älskar rött och din hatt är så fin 🙂 Hur var snittarna? En kompis och jag beställde vintage afternoon tea på the Dorchester när vi var i London för ett par år sedan. Det var bara en rolig grej, men där tog de cirka 1000 kronor per person för upplevelsen. Vansinnigt. Hade bra gärna velat vara med dig och se alla hattar som flög omkring. Din ser ut att vara ordentligt fastnålad 😀 Min brudkrona för 19 år sedan syddes fast i kalufsen eftersom den var så tung. Den hade nog klarat en orkan 😉

    Ha det finfint!
    Kram
    //Linda

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fian kommentar!
      Snittarna och kakaorna var ljuvliga! Det hade jag inte trott.
      Afternoon Tea, speciellt i London, är inte billigt. Betydligt billigare ute på landet.
      Ha det bra!

  7. Sandra skriver:

    Så häftigt, att inte någon ville??

    Ha en fin helg

    Kram Sandra

  8. Anders och Lena skriver:

    Vilken enormt rolig och annorlunda upplevelse. Spännande att få ta del av. Förstår att du tackade ja! Vilken pigg hatt du bar, jag antar att det ingick i klädkoden, eftersom du skriver att många hattar flög iväg där. Litet tråkigt att man inte använder hattar oftare.

    Är det möjligt att gå på guidad tur på slottet? Nu var ju inte detta avsikten med just denna resa, men går det överhuvudtaget?

    • Lena i Wales skriver:

      Verkligen häftig dag!
      Hattar var inget tvång, men rekommenderat, så nästan alla hade en.
      Jag älskar hattar!
      Man kan bil guidad i vissa rum och trädgården är öppen när drottningen är i Balmoral i Skottland på sommaren.
      Ha en trevlig nationaldag!

  9. Ping: WYNDCLIFFE GARDEN 3, BRITTISKA BILAR 3 – AUSTIN, WI och VÄSKOR | Lena i Wales

  10. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

Kommentera

