STRAWBERRY AFTERNOON TEA för bröstcancer juni 2015 och lite TRÄDGÅRD

Ja, vi har gjort det igen!

May_449 May_486

Strawberry Tea till förmån för bröstcancer!

Jag skrev om detta som en utmaning till er. Läs här!

Tre glada vänninor och jag anordnade detta för femte året i rad i min trädgård. Tur med vädret även denna gången. Solen sken och de 25 gästerna var nöjda och glada. Vi bjöd på…

May_453 May_459

…sandwishes och goda bakverk som..

May_455 May_456

…scones och svensk gräddtårta, något väldigt annorlunda och exotiskt här…

May_457 May_458

…pavlova meringue och rulltårta med grädde och jordgubbar (också svenskt och exotiskt här), traditionell lemon drizzle och mitt trevånings kakfat kom väl till pass…

DSCF5320

… te och kaffe serverades i vackert porslin, inga plastmuggar här inte…

DSCF5322 DSCF5324

…samma porslin som förra året…

DSCF5323 DSCF5326

…men fortfarnade lika vackert…

May_448 May_445

…vi hade dukat i min trädgård med dukar på borden och små blombuketter som dekoration och så att inte dukarna skulle flyga iväg…

May_446

…och gott om plats fanns det för alla.

Gästerna fick för hela kalaset betala £ 6, ca 75 svenska kronor. Allt går direkt till Breast Cancer Care. Vi som värdinnor bjuder på ingredienser, kaffe, te m m. Hur mycket pengar fick vi då in?…

May_475

…£ 230, nästan 3 000 svenska kronor, £ 10 mindre än året innan, men i svenska kronor blev det ändå mer pengar p g a pundets starka ställning, så man kan vända allt till det positiva!!! I denna summa ingår också pengar vi fick in från lotteriet, där vi och gäster skänkte vinster såsom vinflaskor, choklad och lite andra grejer. Jag glömde tyvärr ta kort av lotteribordet, hade rätt mycket annat för mig denna dag,hi,hi! På bilden ovan drar vi vinnarna.

Några av de inbjudna gästerna kunde inte komma, men ville ändå bidraga med pengar. Detta tycker jag var storartat och generöst!

May_488

Värdinnorna och väninnorna var verkligen nöjda med dagen och avslutade med ett glas vitt. Skål!

MIN TRÄDGÅRD 9 juni 2015

May_338 May_339

Några rosenknoppar finns och några rosor är redan överblommade…

May_342 May_340

…kastanjeträdet har några blommor…

May_350 May_352

…fuchsia har börjat blomma på vissa av buskarna, men lång ifrån på alla…

May_348 May_349

…rhododendron blommar i olika färger och storlekar …

May_343 May_344

…  och jag försöker ta kort på alla bin på busken, resultatet blev suddigt, men tittar man noga kan man se ett flygande bi! Vad heter busken? Ja, det vet troligen någon!

Nästa inlägg, på lördag, kommer från något annat land, var får ni se då!

 

 

 

Det här inlägget postades i Mat och dryck, Min trädgård, Om Wales. Bokmärk permalänken.

70 kommentarer till STRAWBERRY AFTERNOON TEA för bröstcancer juni 2015 och lite TRÄDGÅRD

  1. Åse skriver:

    Vilken härlig kakbuffé, fint att samla in pengar till förmån för bröstcancer. Önskar dig en fin dag. Kram Åse

  2. åsa i åsele skriver:

    Hurra så duktiga Ni är på att samla in pengar till så fint ändamål.
    Så fina kaffekoppar å gott fika 🙂
    Fina bilder från Din trädgård.

  3. Inger Hansson skriver:

    Vilken fin idé! Och allt det goda ser väldigt läckert ut! 🙂

  4. tina skriver:

    Fantastinkt initiativ! Så godhjärtat! Mer av detta i sverige. Det vattnas i munnen när jag ser kaffebordet. Kram till underbara lena och co! ❤

  5. Ami skriver:

    Så mycket gott där på bordet! Och vilket bra initiativ att samla till bröstcancern!
    Ha en fin vecka

  6. Ama de casa skriver:

    Oj så mycket smarrigt! 🙂

  7. Mums! Och så fina koppar ♥

  8. skåningen skriver:

    Bra jobbat!! Vilka goda kakor ni hade!!Kram till er alla!

  9. Så fint gjort. Allt såg väldigt gott ut också måste jag säga hihi

  10. Gilla skriver:

    Du ska snacka om att fresta med räkmackor. Vad tror du jag tycker om alla godsakerna du visar. Mums filibaba.

    Vi har ju lite samma inriktning, när det gäller cancern. Du har Gardenparty och får in pengar där. Jag/vi håller mannekänguppvisning och samlar in pengar på det viset, med lotterier också. Fuck cancern! (Förlåt att jag svor!)

    Du har ju en härligt fin trädgård, som inte jag kan ståta med. Så det är roligt att få se den i bilder. Vad busken heter vet jag inte. Så jag kan inte vara till hjälp där.

    Kram/Gilla

  11. Spanaren skriver:

    Jag älskar Vallmo och den där kaffekoppen fick mig allt i spinn … vill ha 🙂
    Fasen vad ni är duktiga!!!!
    Recept på sandwiches tas gärna emot.
    Köpt armband för att stödja cancerforskning. Tycker det är bra att det samlas in pengar till denna hemska folksjukdom så heders till er tant/tjejer som lyckades så bra med detta. Gott så in i Norden ser det också ut /kram

  12. Strongt av er att ordna Gardenparty med Afternoon Tea och skänka pengarna till ett så angeläget projekt! Beundrar er som lägger ner så mycket arbete år efter år! Vilket kaffebord, skulle gärna ha varit där!
    Vet inte vad busken heter men biet ser jag tydligt (en liten småfoting)
    Ha det riktigt bra!

  13. Märtha skriver:

    Så trevligt! Bra att ni är flera som jobbar tillsammans. Och, ja, färdigbryggt te kan man ju servera ur kaffekoppar, egentligen…. Har inte använt mina Linnékaffekoppar på flera år, så..Rhododendron blommar här också, nu är två vita med lite andra färgstänk på gång, den mörkröda slår ut, de två gula somnar snart bort och den kritvita snarkar. Snart kommer een vanliga blekrödlila. Och i morgon skall vi besöka en stor rhododendronpark…. Du har det mysigt i din trädgård! Fortfarande heter jag Runda Rabattkryparen….

  14. Lena i Wales skriver:

    Vi är väldigt glada för det vi gjort!
    Kopparna som vi kallar kaffekoppar är tekoppar här!
    Jag tycker om att använda fint porslin, även till vardags.
    Ha det bra!

  15. Ett sådant fantastiskt initiativ och så fint svenskt inslag med jordgubbar + massor annat gott att äta!

  16. Marit skriver:

    Så dyktige dere er! Jeg er virkelig imponert over det dere gjør! Så rart at engelskmenn ikke kjenner til det vi også har, nemlig bløtkake/ greddtårta. Danskene kaller det for lagkake. Er det virkelig et skandinavisk fenomen? ;)) Vi i Norden er nok noe for oss selv ja! Den busken som blomstrer vet jeg dessverre ikke navnet på, men fin var den! Nydelige roser du også har 🙂

    Ha en bra dag!

  17. Britt skriver:

    Så fint gjort och ni hade väl roligt dessutom. Ser verkligen ut att vara smaskiga bakverk. Är alltså inte jordgubbar så vanligt – eller fattar jag fel? Beatles sjöng ju om strawberry fields.
    Jag tror din buske är en Try (Weigela något…). / Britt

    • Lena i Wales skriver:

      Det är mycket jobb, men vi har verkligen roligt ihop!
      Jordgubbar är vanligt, men inte gräddtårtor. Här är det iceing, alltså glasyr på kakor.
      TAck för svaret på växten!

  18. Znogge skriver:

    Goda smörgåsar, härliga kakor och vackert porslin kan det verkligen vara värt att betala för! När pengarna sedan går till ett så behjärtansvärt ändamål är det bara win win!

  19. bia skriver:

    Oj hos dej har sommaren redan satt igång för full rulle ser jag ;))…..ingen värme och sol i sikte här inte…men i går beställde vi iaf en resa till Side i slutet av aug…..så värme får vi en vecka iaf…
    Men det kan slå till direkt och bli varmt över en dag så vi hoppas på en fin sommar ;))
    Kram bia

  20. Comsi Comsa skriver:

    Det är så fint med denna insamling för bröstcancer, stor stjärna till er! ♥
    Mycket gott fanns det att välja på där på kaffebordet och fint porslin att dricka ur fanns det också. 🙂 Kramen ♥

  21. wiolettan skriver:

    Så fint gjort av er och bra, mycket behjärtansvärt. roligt att ni fick in så pass mycket pengar.
    Duktiga är ni också med all denna förtäring, med så många olika bakverk, helt otroligt gott ser det ut.
    Du har en enormt vacker trädgård, härligt att bo så kan jag tänka mig. Vackra blomster.
    Kaffekopparna, så fina se ser ut, Vet inte vilka jag skulle föredra, härliga allesammans på olika sätt.
    Varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vi är nöjda med vår insats och gästerna var också nöjda och glada.
      Riktigt fint porslin ska det vara, inge plast!
      Härligt att få ge pengar till något så viktigt!

  22. Eva Trillian skriver:

    Ett trevligt sätt att få in välbehövligt bidrag till viktig forskning! Bra jobbat av er 🙂 ett väldigt fint initiativ!

  23. Decdia skriver:

    Ojoj, vad mycket gott! Och för en god saks skulle med.

  24. Susjos skriver:

    Oj så gott det ser ut! Vilken god gärning alla gör, inte minst ni, värdinnorna!!! Stort Grattis till insamlingen! En härligt blommande trädgård är det bara att gratulera till också!

  25. Steve skriver:

    Det kallar jag en lovvärd bjudning och vilken härlig miljö för en sådan träff.
    Det händer mycket i din trädgård just nu vill jag påstå

  26. Petra skriver:

    Vilken fin grej ni gör. Och så fantastiskt fint du bor. Wow säger jag bara 🙂
    Mycket fina bilder på din sida.
    Ha en fin onsdag kväll.
    Kram Petra

  27. Anne-Marie skriver:

    Så mycket gott ni bjöd på. Blir sugen av att se alla goda smörgåsar och bakverk/tårtor. 🙂
    Du bor verkligen fint. Vilken utsikt du har!
    Dina fuchsior är så vackra. Fuchsian är nog en av mina absoluta favoriter.
    Ha det fint!

  28. Lisbeth Rosén skriver:

    Afternoon tea, mums. Kan vi testa under midsommar?
    Lyckat med allt, det märktes. Kul att så många kommer.
    Kram

  29. Anna Johansson skriver:

    Så himla bra å trevligt initiativ! Ser verkligen jättefint och delikat ut! Kul ide som även börjat ta form i mitt huvud…

  30. Marja skriver:

    Vilket härligt tea-party med vackert porslin, fin omgivning och inte minst smarriga bakverk. Ett jättefint initiativ för en bra sak. 🙂

  31. Marja skriver:

    Glömde kommentera dina trädgårdsbilder. Jag har aldrig sett rosa kastanjeblommor. I Stockholm blommade kastanjerna för fullt, men alla hade vita blommor. 🙂

  32. Monica skriver:

    Så fantastiskt fint ni gjort, ser helt underbart gott ut! Vad duktiga ni är och vilket fint initiativ. Jättefint i din trädgård och känner igen många blommor nu i Storbritannien men vet inte namnen, det finns så mycket mer av allt hos er och allt växer ju så vackert. Önskar en fortsatt fin vecka!

  33. åsa i åsele skriver:

    svar Google plockade utan förvarning bort min make my day blogg i början av januari med motivering att jag var under 13 å fick därför inte blogga… jag har skickat in personbevis men fortfarande inte fått tillbaka bloggen, varför jag tydligen är under 13 vet bara google 😉

  34. Kanon! Det gjorde ni bra
    Kramar/AM

  35. Karin på Pettas skriver:

    Vilka kvinnor! Toppenbra och dessutom tycks ni ha roligt tillika som ni gör någonting väldigt bra för andra. En förening av nytta och nöje på sätt och vis. Så vackert porslin allt serverades i, allt det som ser så himlagott ut att jag gärna hade varit där jag också och bidragit med en slant. Nu gör jag det istället här hemma till samma ändamål.
    Vilken sagolikt vacker miljö du lever i!
    Ha det försommarljuvligt och bra!

  36. Nett skriver:

    Härligt! och vad många fina koppar, och allt det goda att smaska i sig 🙂

  37. Tomtan skriver:

    Vilket fint initiativ! Och gott ser det verkligen ut!

  38. Ditte skriver:

    Vad fint att ni tillsammans kan ordna detta. Ett verkligt gott och lovvärt initiativ och väldigt uppskattad förstår jag. Roligt att så många kom!
    Så mycket gott ni serverade och kopparna är så underbara så all dryck, nåja inte vinet efteråt kanske, måtte ha smakat ännu bättre i dessa koppar.
    Bilderna från din trädgård är så vackra och ger mycket inspiration. Jag njuter av att se alla fina växter och kan nästan förnimma doften av dem.

  39. Anna/notonmusic skriver:

    Helt ljuvliga bilder på läckerheter av alla de sorter. Jag riktigt sitter här och dreglar. Det känns verkligen BRA att kunna dra in pengar till välgörenhet av olika slag samtidigt som det händer något trevligt. Vi drog in 2500 kr till BRIS ( Barnens Rätt I Samhället) under frost-musikalen och det kändes SÅ bra! Tummen upp för ert arbete Lena! Kram

  40. Barbro S skriver:

    Åh, så trevligt ni har. Hade gärna varit med :). Vilka godsaker, så vackert porslin och så fint väder i trädgården din. Vackra blommor också. Det närmaste vi kommer här i norr är blommande rodondendron, det såg jag faktiskt idag. Annars blommar tulpanerna för fullt.

  41. Veiken skriver:

    Det här måste vara det bästa sättet att förena nytta med nöje! Bra jobbat! 🙂

  42. Inger skriver:

    Det gjorde ni bra, så mycket mumsigt, vackert porslin och insamling till ett behjärtansvärt ändamål. Fantastiskt. Undrar om det någon gång kommer att slå igenom i Sverige.
    Kram

  43. Behjärtansvärt och fantastiska bakverk. Och glada väninnor dessutom.
    Trevlig helg!

  44. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JANUARI – JUNI | Lena i Wales

  45. Ping: CONWY 1, GARDEN CENTRE BESÖK och EN UTMANING | Lena i Wales

Kommentera

