WALES GENOM EN BESÖKARES ÖGON

May_931 May_942

Nu är jag äntligen tillbaka hemma i Wales efter att ha jobbat i Irland och Skottland! Home sweet home!

May_934 May_933

Jag njuter av det vackra i trädgården och det fina vädret. Igår var det ungefär 25 grader och strålande sol. Idag, onsdag, ska det bli lite kallare, men sedan ska värmen komma tillbaka. Det är sommar i Wales!

För flera månader sedan fick jag ett trevligt mail från Inger som driver bloggen Kärleksstigen. Hon berättade att hon skulle åka till Wales och vi fortsätter att korrespondera och jag bad henne gästblogga om sina upplevelser och ge oss sin bild av mitt kära Wales och detta kan ni läsa nedan. Tack Inger!

GÄSTBLOGGARE

Wales, en ny bekantskap för mig

Efter att ha följt Lenas blogg en tid ökade intresset ytterligare för att åka till Wales. Jag, min kompis och våra respektive hade länge sett fram emot resan. Vi åkte i slutet av maj, från Manchester flygplats hade vi hyrbil och min man gillar att köra på vänster sida. Första anhalt var Conwy, en liten pittoresk stad med slottsruin. Conwy lever till största del på turism. Vi bodde två nätter på Bryn Derwin Guesthouse, www.conwybrynderwen.co.uk, ett alldeles utmärkt guesthouse.

IMG_4830 (1)

Conwy

IMG_4832

Utsikt från Bryn Derwin Guesthouse, trädgården till vänster tillhör vår B&B

Andra dagen gjorde vi en utflykt till Snowdonia för att från Llanberis åka tåget, www.llanberis.com/snowdonrailway.html, upp till toppen. Många ville åka tåg fastän vädret inte var det bästa, och vi fick vänta några timmar på lediga platser. Under väntetiden intog vi Cream Tea på ett anrikt hotell och värdshus i Snowdonia, Pen-y-Gwryd, www.pyg.co.uk/index.htm. När tåget väl åkte hade vädret blivit ännu sämre, regn och blåst. Ja så blåsigt att tåget inte kunde åka ända upp till slutstationen utan fick vända. Otur, men vi fick ändå se mycket vackert.

IMG_4820

Snowdonia

Nästa dag styrde vi kosan söderut. Återigen genom ett vackert och rogivande landskap. Först över bergen och sedan nådde vi kusten och vårt mål Aberystwyth.

IMG_4847

Rododendron blommar överallt

IMG_4848

Så fridfullt

IMG_4846

Pipört

Vi hade inget boende bokat, efter en del letande hittade vi ett trevligt ställe, Bodalwyn Guest House, www.bodalwyn.co.uk, nära den långa strandpromenaden.

IMG_4850

Bodalwyn Guest House

Aberystwyth är både badort och studentstad, med slottsruin, en härlig blandning. Stadskärnan var inte stor, gick bra att promenera runt. Här blåste storm och vi gick in på universitetet för att värma oss lite. En vänlig man kom och visade oss runt.

IMG_4851

Aberystwyth

IMG_4865

Grundades 1862

IMG_4876

Den kilformade byggnaden är universitetet

IMG_4877

Polishuset i Aberystwyth, invid strandpromenaden

IMG_4880

Blåser hårt

Efter övernattning i Aberystwyth åkte vi till England för våra två sista nätter. Oj vad dagarna gick fort i Wales, vi hade alldeles för kort tid där. Hade t ex gärna åkt ut på ön Anglesey. Ärligt talat trodde jag att det skulle bli ytterligare ett dygn i Wales, men tydligen hade jag kollat kartan dåligt, kändes snopet och jag skämdes. Jag hade planerat resan en del genom att titta i ‘Exploring Britain´s Country Gardens’ och kapitlet Wales & The Marches. Det sistnämnda, som innebär områdena vid gränsen mellan England och Wales, lyckades jag inte ta till mig, vi hamnade i The Marches och England redan den fjärde dagen. Då jag varit i dessa trakter tidigare borde jag ha förstått bättre.

IMG_4817

Gröna berg kantar vår väg

Vägarna i Wales var inte dåliga men väldigt krokiga, så det tog lång tid att köra. Wales bjuder på vacker och omväxlande natur, många får och en avspänd atmosfär. Men mest av allt kommer jag att minnas de vänliga människorna. Redan första kvällen fick jag anledning att uppsöka sjukhus och omhändertagandet var fantastiskt. Hoppas jag får komma tillbaka till Wales. Då ska jag i förväg studera kartan bättre!

Tack Lena för att jag fick gästblogga hos dig! Och välkommen att besöka min blogg:  www.karleksstigen.blogspot.se

 

Det här inlägget postades i Besökta platser, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

68 kommentarer till WALES GENOM EN BESÖKARES ÖGON

  1. Anna/notonmusic skriver:

    Vilket trevligt inlägg om besöket i Wales Inger! Det är svårt att planera resor, det blir inte alltid som man tänker. Ibland händer något annat istället som kan bli lika bra eller bättre. Men jag har förstått även från Lenas blogg att det finns hur mycket fascinerande miljöer som helst att gotta sig i. Och Lena! – Välkommen hem! Underbara blå krukor!

  2. Anne-Marie skriver:

    Wales har mycket att bjuda på. Minns att jag och min kompis tyckte att vi inte hann med allt.
    Vi åkte tåget från Snowdonia och möttes av dimma. Det var kallt och jag minns inte om vi såg något. Verkar vara en vanlig företeelse.
    Roligt att läsa Ingers upplevelser från ”din” del av England.

  3. Steve skriver:

    Härligt för er att sommaren oxå kommit till Wales.

  4. Trevlig och informativ gästblogg med lockande bilder! Blir mer och mer intresserad av Wales ju fler bilder jag ser!
    Ha det riktigt bra nu när du har kommit hem! Här kommer äntligen värmen men den blir visst inte så långvarig. Några dagar får vi ändå njuta.

  5. skåningen skriver:

    Skönt att ni har fått sommar! …………………………..Jag har pussat grodan .Och tyvärr så blev det ingen prins. Men vid närmare eftertanke Jag har ju en prins 🙂

  6. Znogge skriver:

    Jag måste säga att dina inlägg har gjort även mig intresserad av Wales. Nu har vi redan Irland inbokat men det kommer väl fler tillfällen!

  7. Anita skriver:

    Först och främst … din trädgård ser ljuvlig ut. Och det är bra att sommaren är hos er … då brukar den komma till oss också och idag är det riktigt, riktigt skönt och dom har lovat riktig sommar några dagar framåt 🙂

    Så trevligt att läsa din gästbloggares beskrivning av sin resa i Wales. Jag kände igen flera av platserna medan några var nya. Och en sak är helt klar. Wales kommer jag att återvända till!

    Njut nu av ditt kära Wales, sommaren och din trädgård!

  8. Tina skriver:

    Vad häftigt med en gästbloggare! Lite coolt👍🏽💚

  9. Nett skriver:

    Vackert och så härligt mycket blommande det är hos dig 🙂

  10. Britt skriver:

    Inte alls konstigt att någon blivit uppmuntrad att åka till Wales. Fina upplevelser hon fick. / Britt

  11. bia skriver:

    Irland har vi som sagt varit på….men inte i Wales….men det blir kanske någon gång 😉
    Vi åker till Side först i augusti….och semester har jag jämt, hihi…..vi bor alltid på torpet på sommaren ;)…ha en fin vecka !!
    Kram bia

  12. Geddfish skriver:

    Vad trevligt skrivet! Wales är för mig ett oskrivet blad, likaså England, Skottland, men – jag har varit på Irland! Min äldste son med fru åker till Skottland om en vecka, de firar 10-årig bröllopsdag där, de gifte sig i Italien.
    Kram, Gerd

  13. sockenvagenssota skriver:

    Är så avis på er blomsterprakt! Men här har nu hundkex, smörblommor och midsommarblomster börjat blomma, så sommaren är här även i norra Sverige nu! 😀 Ha en fortsatt fin vecka!

  14. Ami skriver:

    Borta bra, men hemma bäst 🙂
    Och du har ju en fantastiskt fin trädgård!
    Ha det så bra

  15. Ama de casa skriver:

    Härligt att sommaren har kommit till dig 🙂

    Trevligt med gästbloggare 🙂

  16. Jättebra skrivet av Inger, och fina bilder
    till texten. Skönt för dig och vara hemma
    också.
    Kramar/AM

    • Lena i Wales skriver:

      Sååååå glad att vara hemma!!!!
      Det var trevligt att Inger sa ja till mitt förslag om gästbloggande. Roligt att visa att det inte bara är jag som tycker om Wales.

  17. Comsi Comsa skriver:

    Helt underbara bilder, en fröjd att se…👀

    Kramen ❤

  18. Veiken skriver:

    Svar: Hahaha! Du är för rolig! Åka Tyrolen!!! *fniss*
    Det är verkligen ett trevligt gästinlägg. Det kanske är bäst att flyga till Manchester innan man tar sig till Wales. Jag trodde att det var bäst att ta sig till London först.
    Hurra för sommaren!! 🙂

  19. FREEDOMtravel skriver:

    Trevligt inlägg! Visst är det roligt att få en besökares rapport! Själva har vi ännu inte varit i Wales, tyvärr… En fråga: Har du möjlighet att lägga in bilderna i större format på din blogg? Jag tror att det skulle vara ett stort lyft med lite större bilder! 🙂

  20. Decdia skriver:

    Så otroligt vackert! Varför är det egentligen så att gräset är grönare på andra sidan, haha! Allt annat än hemma är så fint. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här är vackert!
      Här beror ju det verkliga gräsets grönhet tyvärr på mängden av regn! Men annars är det ju hemmablindhet som gäller.
      Ha en bra semester!

  21. Meta skriver:

    Men så kul att se ett land i andras ögon också. det är alltid olika det man ser själv. Kul med gästbloggare och Inger känner jag också igen från sin blogg. Det är ett fint landskap och jag njuter av bilderna Kanske någon gång kommer jag också dit.Vi har bekanta som kommer från Wales, så en del har vi sett på bild. Här har vi fått värme också men inga 30 men nära 25 idag och det är sköna kvällar nu. Jag njuter
    Ha en fin och skön sommar
    Kram Meta

  22. GladiGrönt skriver:

    Härliga bilder fråndin gästbloggare, rhoddisarna är ju fantastiska! Ha det bra i grönskan/Monica

  23. Agneta skriver:

    Det var roligt att läsa, och som du säger, att någon annan skriver om ”din värld” i Wales. Jaaa, det är bara att konstatera att man (jag) har så himla mycket kvar jag vill se, jag blir nästan stressad, hur ska jag hinna. Inte har jag tid att sitta här och blogga…….Kramar Agneta

  24. Marit skriver:

    Så flotte bilder fra din hage! Morsomt at Inger ville gjesteblogge hos deg, for jeg kjenner bloggen hennes fra før. Hun har så mange vakre roser! 29 grader her i går, så nå er det endelig sommer her også 🙂

    Nyt sommeren i Wales!

  25. Christina skriver:

    Jag har nog sagt det förr, men tänker att det tål att upprepas…. Det ser verkligen fint och mysigt ut i Wales!
    Ha det fint! Kram Christina

  26. Skruttmärtha skriver:

    Kul att läsa vad Gästbloggaren Inger skrev och fina foton
    Gillar dina fina foton så kul och se hur det växer hos dej.
    Ja jag fick garnerna från Garnfirman Järbo.
    Tack, ännu mera ska det stickas till dom små.
    Ha det bäst

  27. Gilla skriver:

    Det var ju en trevlig idé, att bjuda in nån annan att skriva om vad hon har upplevt hos er.

    Sv: Jag tänkte faktiskt på dig, när jag la in bilden på våra mackor. Men du brukar ju ”lajka” räkmackorna. Att vi äter så mycket mackor ute, beror på att ”Gubben” har diabetes och vägrar att äta sånt med socker i. Men jag är verkligen sugen ibland på en tårtbit i stället, för jag behöver inte hålla igen på just den varan. (Peppar, peppar, ta i trä) Men jag ska till farbror doktorn i övermorgon, så man får väl se och höra då.

    Kram/Gilla

  28. wiolettan skriver:

    Så fint med alla blommor i din trädgård. Håller med dig, det är alltid så skönt att komma hem.
    Spännande att se och läsa om Wales, från en annan bloggares upplevelser.
    Där har jag aldrig varit, men blir faktiskt riktigt intresserad.
    Varm kram.

  29. Wales är bara så jäkla exotiskt. Roligt att läsa men så klart bättre att ta sig dit. Fast det regnar naturligtvis nästan dygnen runt. För mig är Wales, som jag sagt tidigare, rätt mycket VM i Sverige 1958 och John Charles i det walesiska landslaget. Han var en superstar extra allt.

    • Lena i Wales skriver:

      Wales är underbart!
      Det regnar inte hela dygnet. Det har faktiskt inte regnat på 20 min nu,hi,hi!!! Nej, inte sant vi har haft några skurar idag, men igår var det nästan 30 grader. Iförrgår detsamma och solen har stekt här. Det är sant!
      Ha det bra!

  30. Linda skriver:

    Kul med gästbloggare 😀 Fina bilder – är aldrig så sugen att åka till de gröna öarna som när jag precis har varit där. Satte just den tredje omgången fläderskumpa 😉 Kram Linda

  31. Anna Johansson skriver:

    Trevligt inlägg från din gästbloggare! Det lockar verkligen att åka dit! Ha de!

  32. Ditte skriver:

    Lena! Välkommen hem igen! förstår att det är skönt att åter vara hemma.
    Tack Inger för ett trevligt och väldigt informativt inlägg om Wales.Vi har det också på listan över platser vi vill besöka och jag har tryckt ut det du skrivit. Att hitta bra logi är ju också en viktig del av resandet. Men jag förstår att vi skall vara bra pålästa innan och ha gott om tid.
    Vackra bilder som lockar.
    Tack för att du delade med dig. Skall också titta in på din blogg och läsa mer.
    Och Lena, dig följer jag med vart du än reser, eller inte reser,

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommentar!!
      Skönt att var hemma igen!
      Det var jätteroligt att Inger ville ställa upp och ge sin bild av Wales. Mycket uppskattat!
      Ha det bra!

  33. Karin på Pettas skriver:

    Det är alltid så fint med blåa krukor 🙂
    Bra idé med gästbloggandet och intressant för en själv att se hur andra
    ser på ens hemtrakt med sina ögon.

  34. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

