KÄNDA WALESARE 7 och LITE TRÄDGÅRD

Sommaren har verkligen kommit till Wales! Vad trevligt att kunna få skriva detta! Alltså, myten om att det alltid regnar i Wales är sprucken, hurra!!!

May_950

Jag har varit runt hos grannarna och fotograferat igen…

May_946  May_947

…hos en granne/väninna hittade jag denna vackra hanging basket. Hon har verkligen gröna fingrar och det blommar som aldrig förr…

May_968 May_971

…hos en annan granne/väninna hittade jag dessa vackra buskar klättrande uppför väggen…

May_970

…och lyckades fånga detta bi på bild…

May_960

…jag hade tagit med lite god sallad, lax, ost och lite gott vin och vi njöt av den vackra och soliga torsdagskvällen…

May_975

…och så till min trädgård tidigt i fredags morse. Dimman låg tät och tittar man noga kan man se en röd luftballong mot den blå himlen. Men bara efter några timmar klarnade det upp och fredagen blev en underbar dag med svenskt ”lagom” värme, ca 24 grader och sol blandat med lätta moln..

May_984

…min man har byggt en ny mur längs vägen upp till huset. Det är ett svårt område att veta vad man ska göra med eftersom backen lutar ca 30 %. Men nu ser det riktigt fint ut, även om en del arbete återstår att göra…

May_980

…den stora fuchsiabusken, ca 2 m i diameter, blommar inte så mycket som förra året, kanske beror det på att min man varit framme med röjsågen, hi,hi…

May_987 May_990

…men de mindre fuchsiabuskarna blommar för fullt…

May_992  May_995

…och rosenbusken vid den lilla dammen är i full blom. Fiskarna simmar omkring…

May_332

…och sköldpaddorna och min lille gröna prins tittar på från sidan. Visar bilden av min prins igen, eftersom jag bara tycker såååå mycket om honom.

KÄNDA WALESARE – RYAN GIGGS

Walesisk fotbollsspelare som spelade för Manchester United och numera är assistant manager för laget.

Född 1973 i Cardiff.

Han spelar främst som vänstermittfältare.

Har fått smeknamnet ” The Welsh Wizard” (trollkarl).

Redan som 14-åring värvades han av Man United och har spelat över 900 matcher för dem och är därmed den som gjort flest matcher i klubbens historia. Han har också spelat med 140 olika lagkamrater i Man United!

Han har en mängd rekord, men dessa tycker jag är bäst: – – -Äldsta spelaren som gör mål i Champions League och äldsta spelaren som gör mål i ett sommar OS. Detta visar att även ”gamla” kan!  Kör på Ryan!!!

Han är mycket populär bland klubbens supportrar och i Wales. Har varit med i några skandaler, men definitivt inte lika många som vissa andra.

KÄNDA WALESARE – LAURA ASHLEY (repris)

Photo5306  Photo5307

Laura Ashley föddes 1925 I Merthyr Tydfil i södra Wales. Modeskapare och designer med butiker över hela världen, men hennes första butik öppnade i Machynlleth i västa Wales. I butikerna säljs kläder, tyger, accesoarer  m m. Hennes stil karaktäriseras som romantisk engelsk stil. Hon dog 1985, endast 60 år gammal, efter att ha ramlat ner för en trappa.

Ha en fin sommar weekend!

Det här inlägget postades i Kända walesare, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

66 kommentarer till KÄNDA WALESARE 7 och LITE TRÄDGÅRD

  1. Anders och Lena skriver:

    Trädgårdsarbete tar på något konstigt sätt aldrig slut. Många tycks ha gröna fingrar i Wales ser vi. Kan ana att mycket tid och omsorg läggs för att få till det. Jag (Lena) trodde att Laura Ashley hade sin första storhetstid under första delen av förra seklet. Jag tycker om det jag har sett, men förknippar det med Agatha Christies mrs Marple under den perioden. Jag har sagt det förut, man lär sig så mycket tack vare din blogg.

    Vänligen,
    Lena och Anders

  2. Gitsan skriver:

    Tittar ut genom mitt fönster och ser att par taniga fuchsiaplantor i min krukor. Sedan tittar jag på din fina fuchsiabuske! Tänk om jag skulle lyckas få dessa plantor att övervintra (har aldrig lyckats med det) så de växer till sig ordentligt nästa sommar…

    • Lena i Wales skriver:

      Även om solen inte alltid skiner över Wales, så har vi mildare klimat än Sverige och vissa växter som inte överlever den svenska vintern överlever här. Jag tycker mycket om mina fuchsior!

  3. Steve skriver:

    Så skönt att sommaren även besöker Wales.
    Ryan Giggs och Laura Ashley, båda välkända för mig.
    Jag älskar stenmurar i alla dess former.

  4. jättefina bilder 😀

  5. Marit skriver:

    Nydelige blomsterbilder! Den var en utrolig flott Clematis på det ene bildet ditt der! Godt at sommeren også har kommet til Wales, og det har den også gjort her. Det er bare å nyte det så lenge det varer 🙂

    Ha en fin helg!

  6. Krönikören skriver:

    Just prunkande hanging baskets och klättrande blommor är något som jag förknippar med Storbritannien. Så vackert!

  7. Znogge skriver:

    Tycker det ser väldigt fint ut vid er väg upp till ert hus. Vackra blomsterbilder från dig!

  8. bia skriver:

    Vilken fin blomning….och lagom varmt ;))….vi hade 32 grader i skuggan igår….visst är det skönt när det är varmt, men någon måtta får det vara….man mår inte bra i sådan värme…tänk äldre personer vad dom måste lida !!!………nu har jag nyss kommit in efter ett yoga pass ute på gården här på torpet, där vi tillbringar hela sommaren ;))….idag är det iaf lite svalare, blir väl ungefär 24 grader i dag….ikväll ska vi på Hamnfesten här i stan….igår var vi vid havet och åt…tur att det blåste ljumma vindar ;))
    Ha en fin dag hos dej ;))
    Kram

  9. åsa i åsele skriver:

    Laura Ashley är ju otroligt känd, även om hon typ kommer från England 😉 tror inte Wales nämns så ofta. Verkligen fina blomsterbilder.

  10. Härlig blomsterprakt igen! Men jag blir lite fundersam, kan verkligen fuchsior bli så stora och frodiga! Vi har en i en ampel och där ser vi några spretiga grenar och några förskrämda blommor! Ingen likhet alls men vi får jobba på nu när vi vet hur en fuchsia kan se ut!
    Vi har högsommarvärme ett par dagar och många tycker det är alldeles för varmt! Men på måndag ska ordningen vara återställd med regn och kyligt väder! Svensk sommar!
    Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här blir fuchsiorna så stora. Vi har ju ingen kjäle i marken och milda vintrar, så det funkar. Det är inte bara jag som har stora fuchsior, även andra har lika stora.
      Oj, regn, hoppas vi slipper det här.
      Ha det bra!

  11. Decdia skriver:

    Sommaren har efter mycket om och men hittat hit med. Nu får vi bara hoppas att den stannar kvar ett tag! 🙂

  12. Ama de casa skriver:

    Vilka vackra blomster! Och vilken tur att det inte regna HELA tiden i Wales 😉

  13. torrebloggen skriver:

    WOW! vilka härliga trädgårdsbilder! Så himla vackert!
    Kram!

  14. Veiken skriver:

    Dessa underbara blommor. Så vackert och färgrikt! Sommaren är fantastisk. Vintern kan slänga sig i väggen, packa ihop och aldrig återvända! 😉

  15. Anne-Marie skriver:

    Trevligt att inte alla platser håller på att förvandlas till öken – som nu sker i Kalifornien verkar det som.
    Underbar grönska och de där fuchsiorna är jag imponerad av.
    Verkligen fina blommor du bjuder oss på.
    Ha det bra!

  16. Inger skriver:

    Vilken rejäl fuchsia du har, inte illa. Visste inte att Laura Ashley kom från Wales, gillar butikerna jättemycket. Och du, även vi har sommar med värmebölja.
    Kram

  17. Else-Marie Lundström skriver:

    Fina bilder på alla fantastiska blommor ni har. Ja, det .är bara att njuta av sommaren när den är som bäst. Kram

  18. Agneta skriver:

    Ni bor så vackert och jag älskar dom där bilderna när man ser dalen bortöver, det är så otroligt vackert! Och vilken trädgård ni har! Underbart fint överallt och muren ser jättebra ut, kul att sätta växter som kanske hänger över lite grand! Ni har ju bättre klimat än vi har här hemma. Mildare vintrar, väl?
    Vilken mysig picknick mat, sånt älskar jag, att få plocka lite grand så där!
    Giggs, känner vi inte till här, inte mannen min heller, men det var intressant att läsa om honom. Att Laura Ashley kom från Wales visste jag inte, att hon trillade nerför en trappa har jag läst och kan jag ha läst att det var lite mysko med det där fallet också eller är det bara min fantasi som spökar?
    Kramar Agneta

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här är verkligen vackert och jag njuter i fulla drag av mitt käar Wales.
      Muren blev riktigt bra och växterna är meningen att de så småningom ska hänga över lite.
      Vi har betydligt mildare vintrar och ingen tjäle.
      Middagan blev lite tapasaktig och god.
      De flesta tror nog at Laura Ashley kom från England, men se Wales kan!!!!
      Ha det bra!

  19. GladiGrönt skriver:

    Härligt att sommaren kommit, samma här. Hemma är bäst på sommarn! Vilka jättefuchsia, jag tar ju in mina för vintern så de blir aldrig så stora som dina. Fortsatt fin sommar önskar jag dig/ Monica

    • Lena i Wales skriver:

      Sommarsverige är fantastiskt! Få länder som kan slå det!
      Vi har ju mildare vinterklimat här och därför klarar sej fuchsiorna bra här över vintern.
      Ha de bra!

  20. Steel city anna skriver:

    Sommar och sol blandat med åska tyvärr men det går fort över iallafall! Visste inte att Laura Ashley var från Wales, kul! Bor 5 minuter från en Laura Ashley-butik så är där ofta 🙂 jättefina saker.

  21. Ami skriver:

    Vilken trevlig torsdagskväll ni fick med alla godsakerna du hade tagit med!
    Och det var den största fuchsiabuske jag någonsin sett – jättevacker!

  22. Nett skriver:

    Som myten att det alltid regnar i Borås som det egentligen inte gör 😉 fast idag får jag erkänna.. det regnar. Ni har det fint där i Wales.

    • Lena i Wales skriver:

      Den myten berättade min Boråsare till far att den var helt fel! Att det regnar en dag då och då var sanning, sa han och samma säjer jag om Wales, hi,hi!!
      Ha det bra!

  23. Christina skriver:

    Laura Ashley är jag mycket förtjust i. Älskar stilen som bara den. Tänk att hon kommer ifrån Wales 🙂
    Ha det fint!

  24. Petra skriver:

    Händig man du har 🙂 Åh, det är underbart att sitta ute och äta.
    Ha en fin dag.
    Kram Petra

  25. sockenvagenssota skriver:

    Sallad, ost, lax och vin, så härligt det ser ut… här är vädret si så i dag så det får bli pasta och skaldjur tror jag med en skvätt rött, helt ok det med ;-D KRAM

  26. Mitt favoritlag är Manchester United precis som det är för Sebastian Rosander i ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. 🙂 Giggs är en av klubbens legender. Vilken lång och vilken framgångsrik karriär han hade som spelare.
    Muren ser fin ut.
    Det är bra att vissa myter går sönder. 😉
    Fina trädgårdsbilder.
    Kram Bosse

    • Lena i Wales skriver:

      Fotboll är ju inte mitt specialämne, så detta har jag läst till mej. Vet inte så mycket efter George Bests tid, hi,hi!!!
      Trädgården är fin ohc muren likaså!
      Ha det bra!

  27. wiolettan skriver:

    Vilka bilder, vilka vackra bilder. Jag tröttnar aldrig, tror jag, på att titta på blommande växter, det finns så mycket att utforska i dom och du visar så många olika blommor så det är en fröjd för ögat. Härligt att ha väninnor så nära, toppen, det skulle jag tycka om att ha.
    Duktig din man är. Förstår att det måste ha varit ett riktigt slit med muren. Den blev så bra och snyggt är det.
    Trevligt att ni har fått lagomt med värme, då är det som bäst.
    Kram!

  28. skåningen skriver:

    Så!!!! Vackra blomsterbilder Grodan älskar jag! Kram!

  29. Marja skriver:

    Vilken vackert prunkande trädgård du har! Fuchsiorna är ju bara så vackra.
    Jag gillar Laura Ashleys mönster… jag hade en Laura Ashley-klänning en gång på 70-talet, som jag älskade.

  30. TantGlad skriver:

    Vilken upplevelse. Du har tagit fina trädgårdsbilder hos din granne.
    Tja…….kanske det inte alltid är regn i Wales då hihi.
    Gillar Laura Ashley . Fin inredningsstil i min smak.
    Tack för ett bra inlägg. Fina bilder och andra trevligheter.
    Kram från mig.

  31. Anita skriver:

    Så fina bilder du har fått på alla vackra blommor.

  32. Lotta skriver:

    Tack för all fina foto! Oj vad blommor. Jag älskar blommor oavsett vem som odlar så njuter jag lika mycket av att få ta del av allt vackert.
    Ha en bra dag!

    🙂

  33. Karin på Pettas skriver:

    Vilka fuchsior! magnifika och allt annat också förstås. Muren är jättefin….här skulle också behövas några 🙂

  34. Ping: MONMOUTH 3 – Agincourt Square 2 och FOTBOLL WALES – SVERIGE | Lena i Wales

Kommentera

