USK IN BLOM

Vid den här tiden på året kan man ju inte låta bli att visa lite blomsterbilder. UK är ju känt för sina vackra trädgårdar och hanging baskets. Jag har varit runt lite här och där och fotograferat och tänkte visa mer bilder när vintermörkret lagt sej och vi behöver lite ljusa tankar.

I helgen tog en väninna och jag oss till den lilla staden Usk i syd-västra Wales känt för sina vackra blommor…

May_1019

…detta är en vacker välkomsthälsning till besökarna och…

May_1082

…staden har fått flera utmärkelser genom året för sina blomsterdekorationer och vill man vila sig en liten stund kan man sätta sig på bänken under tavlan med texten ”Usk in Blom”…

May_1015 May_1016

…vid torget möts man av denna klockstapel omgärdad av blommor…

May_1011 May_1010

…kring det lilla torget finns inte bara en kruka med blommor utan ca ett 40-tal…

May_1017

…den ena uppsättningen vackrare än den andra och…

May_1022

…inte nog med detta. Dett finns också mängder av hanging baskets längs byggnaderna som omgärdar platsen och..

May_1027 May_1028

…vid den trevliga puben vid torget är blomsterprakten påtalig och…

May_1029

…flaggan visar i vilket land man är i. Den röda draken på en grön och vit bakgrund, men det slog mig inte förrän jag tittade noga på bilden att man satt flaggan på snedden, hi,hi, men lika vacker är den ändå…

May_1036

…utanför banken finns denna vackra uppsättning…

May_1088

…lite shopping blev det i stan också. I en välgörenhetsaffär hittade jag dessa tre vackra assietter för £ 2. Märket är Schumann från Dresden i Tyskland. Mönstret är vackert, men framför allt är det den stansade kanten som är utmärkande.

TACK mina kära resenärer i Irland för er dricks som visad uppskattning för mitt arbete! En liten del av dessa pengar använde jag till dessa fina assietter. Jag vet att jag kommer att använda dem och njuta av deras skönhet. Och inte nog med detta ni har förutom att ge mig detta också bidragit till att ge pengar till välgörenhet, denna gång till St David´s Hospice Care vilka hjälper mindre bemedlade familjer i Wales med läkarvård, sköterskor, transporter  m m.

Det finns så många vackra uppsättningar i staden att jag kommer att visa mer nytagna bilder på lördag.

Inte långt från Usk ligger denna härliga affär/café…

May_1003

…i en gammal lada. De säljer föremål gjorda av lokala hantverkare och har dessutom en våning med konstutställning av lokala konstnärer…

May_1006

…denna lampa hänger vid entréen, en röd walesisk drake av järn. Vill ha! Detta berättade jag för mannen när jag kom hem och jag kunde återigen se mannens oro. -Menar du med detta att du vill att jag ska göra en åt dej? Hm,hm, ja det var nog så jag tänkte. bara framtiden kan utvisa!…

May_1008

…ett café passerar man bara inte, utan måste naturligtvis också smaka. För min del blev det en banankaka med någon slags smörkräm på toppen och min väninna tog en flapp jack med kolakräm på. Och väninnor som vi är så delar vi med oss, på så sätt får vi två kakor istället för bara en, för smarta det är vi ju (i alla fall när det kommer till godsaker,hi,hi)…

May_1002 May_1001

…ladan ligger vackert belägen mellan de walesiska kullarna och i en inhägnad vid parkeringen fanns dessa högljudda gäss.

 

 

 

 

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser. Bokmärk permalänken.

43 kommentarer till USK IN BLOM

  1. Anna/notonmusic skriver:

    Vilka fantastiska blomsteruppsättningar! Det där vita huset var ju fullständigt inbäddat i blommor. Helt ljuvligt! Och vad smart att beställa varsin sort när det ska fikas och dela! Det ska jag införa i väninnekretsen! Härliga bilder! Hoppas du har en härlig sommar! Kram

  2. Steve skriver:

    Usk. En riktig pärla! Så glad man blir som besökare i en sådan stad.
    Hoppas att du får din draklampa, som väl ändå inte är helt lätt att göra.

  3. åsa i åsele skriver:

    Vem sköter om alla dessa blommor som pryder staden, finns det någon med gröna fingrar som är anställd eller är det ideellt arbete?
    Tack för alla fina bilder Du bjuder på.

  4. Åh den där draklampan var jätteläcker!

    Kram Jenny

  5. Comsi Comsa skriver:

    Blommor gör en glad, fantastiska varelser, hi hi…. ☺

    Kramen ♥

  6. Gilla skriver:

    Det var verkligen en himla massor fina blommor, som du visade. Vi har också tur här hemma att det blommar så vackert överallt nu.

    Tänk om jag också kunne hitta såna vackra assietter! Jag hade också köpt.

    Idag var det din tur, att locka med läckra bakverk.

    Kram/Gilla

  7. Aaa skriver:

    Det är så trevligt och allmänbildande med dina reportage från utomlands.

  8. Geddfish skriver:

    Ett vackert och blommigt inlägg!
    Tänk, jag har aldrig varit i Storbritannien, det får ändras på någon gång. Just nu är min äldste son med fru i Skottland och far runt, firar tioårig bröllopsdag. Jag har ”bara” varit på vackra Irland. Det här har jag nog skrivit förut…. tuggar om på gamla dar 😉
    Gråmulna kramar!

  9. Karin skriver:

    Om mannen din gör en lampa till dig kan du väl ”låna” original till oss – vi skulle älska den.

  10. Anita skriver:

    Usk har jag aldrig hört talas om trots att jag är en blomsterälskare. Vilka blomsteruppsättningar! Speciellt alla blommor längs byggnaderna. Makalöst fint! Assietterna var väldigt snygga och det ska bli spännande att se vad det blir av ditt önskemål beträffande draken 😉

    Här har sommaren passerat och vi är tillbaka i regntider och trädgården ligger återigen under vatten. Men, jag har mitt uterum så jag kan njuta av sommaren ändå 🙂

    Ha en fortsatt skön vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Usk är känt här i trakten för sin blomsterprakt och det är verkligen fint där. Dit får vi åka när du kommer hit!!!!!!
      Bjöd på cheescake på assietterna igår!
      Idag är det en underbart vacker dag här, igår lite moln och blåsigt.
      Ha det bra!

  11. Ami skriver:

    Så vackra blommor!
    Och visst är det så att man inte bara passerar ett café….Man måste absolut sätta sig en stund och avnjuta något gott 🙂

  12. anjahill skriver:

    Vilka härliga blombilder! Det är ljuvligt när man smyckar de offentliga utrymmen så att alla kan få njuta av det vackra. Jag gillade dina assietter mycket. Så du har haft svenska resenärer att ta hand om?
    Ha det gott!
    /Anja

  13. Anne-Marie skriver:

    Usk kan det där med blommor. Verkligen vackert.
    Och visst skall man prova på olika godsaker. 🙂
    Ha en fortsatt fin vecka!

  14. Märtha skriver:

    Usk – nytt för mig också! I det här landet dras det bara in på stadsträdgårdsmästare och offentliga prydnader, spara, spara… Vi gläds åt våra närmare 60 pioner, många är ”på eftermiddagen” nu, en del har blommat för länge sen, några få ännu i knopp. En vas med ca 10 blommor inne, praktfullt! Hälsningar härifrån regniga Finland!

    • Lena i Wales skriver:

      Usk är nog ganska okänt för de flesta som inte bor i närheten, men så vackert!
      Här sparas in mycket också, men inte på blommor just i Usk.
      60 pioner, det var mycket! Oj, vad vackert!
      Idag skiner solen över Wales!

  15. Eva Trillian skriver:

    Vilken blomsterprakt! Och den tar du med dig lite hem av i form av fina assietter 🙂 Tänker att du nog är mer än väl värd den dricksen 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Blommor ute, blommor inne och blommor på assietter, härligt!
      Vi bor ju i ett dricksland här och det är alltid roligt att få uppskattning och sedan kunna köpa något ifnt och speciellt från en välgörenhetsaffär.

  16. Petra skriver:

    Det finns så mycket fina blommor och planteringar så det får man passa på att njuta av 🙂
    Kram Petra

  17. Tomtan skriver:

    Svar: Birger är Storsjöodjurets son som gillar att komma upp och hälsa på oss på land. Det var planerat att jag skulle vara i (flytta till) Härjedalen hela sommaren. Men det blir aldrig som man planerat. Jag hamnade istället på Östersundssjukhus och väntar på en fotoperation…….

  18. Marit skriver:

    Usk var absolutt et sted etter mitt hjerte! ♡ Der kunne jeg nok like meg 😉 Så flotte hanging baskets de hadde der!

    Ha en fin kveld!

  19. Ditte skriver:

    Desssa blomsteruppsättningar och ”hanging baskets” är så vackra, här skulle jag också kunna stros länge oc bara titta. Jag blir så förtjust i det du visar och allt känns så stilla och gemytligt.
    Roligt att du köpte dig något minnesvärt för ”dricksen” från Irlandsresan, jättefina tallrikar som du kommer attt ha glädje av, och så fint att du lämnade resten till välgörande ändamål.
    Jag njuter av att läsa dina inlägg och lä rmig något nytt varje gång.
    Hoppas på en plats till skottlandsresan i augusti. Håller alla tummar!

  20. Ping: FAMILJEBESÖK, CAR BOOT SALE och MER USK | Lena i Wales

  21. Vilka härliga sprakande blomster 🙂 hoppas du haft en varm solig helg so far.

    Idag visar jag ett sommarhus to kill for på bloggen 🙂

    LOVE Maria Inredning – it’s Swedish for decor

  22. Karin på Pettas skriver:

    Förstår mycket väl att du vill ha draklampan. Den är härlig, minst sagt. Så fin träformation, insekten vid USK:s välkommenblomma. 🙂

  23. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

