FAMILJEBESÖK, CAR BOOT SALE och MER USK

ETT HÄRLIGT BESÖK

Denna vecka har varit helt fantastisk för mig! Jag har nämligen haft fint besök från Sverige här hos mig i Wales.

May_1321

Så här såg det ut i hallen. Tre generationer av skor, min sons storlek 46, mina storlek 38 och barnbarnets storlek 23…

May_1320

…tänk vad fort det gick! Först stod min sons små skor däri hallen och helt plötsligt stod där stora skepp istället och sedan kom hans sons små skor i min hall…

May_1333

…och så hamnade barnbarnets lilla tankborste i farmors tandborstmugg!

DSC_1445 May_1108

…farmor och barnbarn. Lyckan är fulkomlig! Vi har lekt och haft en underbar tid tillsammans!

Igår, fredag, körde jag dem till flygplatsen och det var ett svårt adjö, men vi kommer att ses snart igen.

CAR BOOT SALE

Varje lördag är det car boot sale i min stad Monmouth…

May_1095 May_1098

…vädret var som ni ser skiftande förra lördagen när jag var där, men inget regn kom även om det såg lite oroväckande ut för ett tag, men så några minuter senare tittar solen fram. Ca 50 säljare hade samlats och spridit ut sina grejer på bord och på marken…

May_1093  May_1097

…en Ice Cream Van var förstås på plats i denna vackra miljö. Vad kom jag då hem med för fynd?…

May_1317

…jo, en liten vas och fat av Wedgewood porslin för £ 1 och två små fat från Royal Worcester för 40 pence för två. Faten är inte mer än ca 7 cm i diameter. -Och vad ska dessa användas till? undrade mannen när jag stolt visade upp min fynd. Ja, det hade jag inte riktigt funderat över, de var ju bara så vackra att de inte gick att motstå! Någon som har förslag? Dessutom var ståndet ett välgörenhetsstånd för hemlösa djur, så återigen lite välgörenhet och användande av mina drickspengar från mina Irlandsresenärer. Tack igen!

Läs om mina tidigare fynd här!

MER FRÅN USK IN BLOM

Som utlovat kommer det mer bilder från det vackra Usk in Blom.

May_1039 May_1047

Den vackraste Fish and Chip shoppen i Wales eller kanske i hela UK?…

May_1060

…många pubar har hanging baskets utanför, så också denna kallad Inn Between, en liten ordlek, (inn = värdshus, pub, between = mellan, inbetween = emellan)…

May_1072

…liksom många affärer…

May_1085 May_1086

…hos barberaren har man denna finurliga dekoration i fönstret. Den walesiska draken gjord av saxar, hårklipps, kammar, spolar m m…

May_1057

…i staden finns denna tidningsaffär med mycket svenksklingande namn och ägaren är faktiskt också svensk. Ingen slump att huset är blå-gult! Tyvärr kommer den snart att läggas ner eftersom ingen köpare finns att uppbringa och ägaren vill gå i pension. Tragiskt! Någon spekulant???…

May_1069 May_1066

…den gamla bron över floden Usk är också utsmyckad…

May_1070

…och från bron har man vacker utsikt över floden…

VECKANS WALESISKA ORD

May_15

 

HA EN TREVLIG WEEKEND!

 

 

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser. Bokmärk permalänken.

92 kommentarer till FAMILJEBESÖK, CAR BOOT SALE och MER USK

  1. Lone Nyman skriver:

    Så vackert! Önskar att jag kunde se det på plats! Här i Sverige har vi just nu kallt och regnigt!

    • Lena i Wales skriver:

      Det är vackert Lone!
      Tack för alla din facebook likes!
      Låter inte roligt med regn och kyla. HÄr är det fint väder idag på morronen, får se vad fortsättningen har att erbjuda!

  2. skåningen skriver:

    Barnbarn är livets efterrätt ! Jag tyckte om sakerna du köpte! . Du hittar säkert på vad du ska använda dom till! ……Om du får tillfälle så testa denna bastu .Ha en bra dag !Kram!

  3. Gilla skriver:

    Så roligt för dig att få så fint besök av sonen och barnbarnet. Mina söner är båda jättelånga, 1,95 ungefär och har samma storlek i skorna som din son har.

    Mina barnbarn är alla vuxna nu, men de flesta bor i Stockholm, så vi ses inte så ofta. Tyvärr.

    Jag gillar verkligen de fina assietterna du köpte. Att det dessutom var för välgörande ändamål gör dem inte sämre.
    Sv: Jag tänkte på dig, när jag åt min laxmacka, men glömde ändå att fota den. Hehe! 😀
    Det var ju bra att du gillade ”glojärnen” som min sambo brukar säga.

    Just nu skiner solen från en nästan molnfri himmel och blåsten har lugnat ner sig.

    Kram/Gilla

    • Lena i Wales skriver:

      MIn söner är 190 och 192, så lillgrabben har att brås på!
      Det är så roligt med våra mackor och kakor, att vi så ofta tänker på varandra. Jättekul!
      Låter härlig med vackert väder! Njut!

  4. Decdia skriver:

    Men vad skoj med barn och barnbarns besök!
    Floden usk, där borde jag bo… är ju usk. 🙂

  5. Else-Marie Lundström skriver:

    Underbart med besök av familjen. Förstår verkligen att det var svårt att vinka av dem. Tur att det finns bra teknik numer, så man kan ha en bra kontakt. Han har samma skostorlek som mitt äldsta barnbarn , snart 2 år, så snart står det väl ett par skepp till i hallen.
    Frisördraken var rolig. Kram

  6. åsa i åsele skriver:

    Så skoj med finfrämmande 🙂 barn å barnbarn ❤ fina bilder å kul med draken i fönstret 🙂

  7. Znogge skriver:

    Vilken underbar helg! Jag hoppas verkligen att så små skor står här också en dag!

  8. Anita skriver:

    Vilket härligt besök, förstår att det var svårt att skiljas åt. Fin bild med skorna. Härligt också med fler bilder från Usk. Och så sorgligt att ingen vill ta över den lilla svenskbutiken.

    Hoppas du har bra väder och kan njuta av sommaren. Här har vi fått in en tillfällig högtrycksrygg så det gäller att passa på och njuta. Jag ska strax gå ut i trädgården och städa lite efter senaste dagarnas blåst och regn.

    Ha en fin helg!
    /Anita

  9. Agneta skriver:

    Vilken söt skosamling, dvs, det var väl egentligen bara ett par skor som var söta på riktigt!!! Och den som dom tillhörde var ju också en aning söt……urgullig, alltså! Förstår att du varit glad att ha barnbarn och son hos dig!
    Bakluckeloppis hade varit kul, jag vet att et finns häromkring också ibland, men jag missar det alltid. Dom små faten, ja, hade det varit på det sorglösa 60-70 talen då hade man sagt askfat, men det ordet finns väl nästan inte längre, tack och lov. Njaaa, dom kan väl bara stå för dom var så söta.
    Väldigt fin by och jag hade kunnat tänka mig den blågula affären eftersom jag älskar allt som går att läsa!
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är det något speciellt med små skor!
      Det har varit fantastiska dagar med familjen!
      Car boot sale är kul, speciellt när man fyndar. Faten får nog bli prydnad.
      Vill du kanske köpa affären och flytta till Wales?!?!?
      Välkommen!

  10. Så mysigt med ett barnbarn som drar skonummer 23! Mitt har nog nr 46, det är skillnad det men lika mysigt Som alltid en serie spännande bilder hos dig, du är en god ambassadör för Wales!
    Ha det riktigt bra! Kul när du tittar in hos mig!

  11. GladiGrönt skriver:

    Jag förstår att du myser med barn o barnbarn, Själv har jag alla barnbarn nära. Så kul att se dem växa upp och utvecklas. Trevlig helg!/Monica

  12. barabrittiskt skriver:

    Vilken mysig kvalitetstid. 🙂

  13. Steve skriver:

    Underbara generationsfoton.
    Plötsligt blev jag sugen på Fish & Chips. Jag som aldrig ätit detta.
    Jag bara älskar gamla stenvalvsbroar.
    D hojtar att det just nu är 25,3°C i poolen./ Trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Javisst är skorna söta!
      Fich and chips är gott ibland, men inte för ofta, väldigt fett. Men något som måste provas.
      25,3 i poolen, ojdå. Grannens är inte mer än ca 20 grader. För kallt för mej!
      Ha det bra och njut av badet!

  14. Jenny skriver:

    Vad roligt det är med skor, man fattar knappt att det kan skilja så mycket. Har ett par orange gummistövlar sen grabbarna var små, ministorlek, som jag vägrar göra mig av med. Blev så full i skratt när du skrev om car boot sale. Vi var ju i England förra året och vi älskar loppisar och sånt, var på en road trip och stannade där vi kände för. I Sverige säger vi ju veteranmarknad om såna där de säljer gamla bildelar od som en loppis, men vi visste inte vad det hette på engelska, om det finns, så vi visste inte vad vi skulle leta efter. Men vi hamnade på en sån här car boot sale och jag tror det fanns bilgrejer att titta på så de blev nöjda ändå. Vet du om det finns veteranmarknader och vad de isåfall heter?

    • Lena i Wales skriver:

      Jenny, välkommen till mej! Nya inlägg varje onsdag och lördag!
      Tack för din kommentar!
      Javisst är det lite symboliskt med skorna!
      På car boot sale kan man hitta mycket roligt!
      Min man säjer att det heter autojumble, e v kan du skriva car framför när du googlar för annars kommer det upp en del om motorcyklar också.
      Välkommen tillbaka!

  15. Ama de casa skriver:

    Åh vilket underbart finbesök! 🙂

  16. bia skriver:

    Vilken liten goding till barnbarn ;))………..här i Sverige är vädret inte så bra nu…ömsom regn ömsom sol…och ingen värme att tala om…omkring 20 som bäst här hos oss i mellersta Sverige iaf…en liten fråga: kommer du alltid att bo i Wales ??..eller kommer du att flytta hem till Sverige igen tror du ??……hur länge har du bott i Wales ??……jag är frågvis jag, hihi….
    Ha en fin helg!
    Kram kram

    • Lena i Wales skriver:

      Han är underbar!
      Igår var det sol ochmoln här och ca 20 grader, behagligt. Idag ska det bli regn och moln, usch!
      Jag tror att jag alltid kommer att bo här, men man vet aldrig. Just nu känns det så i alla fall. Jag har bott i Wales till och från i ca 20 år och permanent ca 8 år.
      Ha det bra!

  17. steel city anna skriver:

    Vad kul med en svensk affar! Synd att ingen tar over. Kunde ha ett svenskt bageri dar!

    Car boot sales ar roliga, jag har flera nara mej med har missat dem hittills. Maken ar ingen stor fantast, far vanta tills min mamma halsar pa! Man kan verkligen fynda fint porslin.

    Helt fantastiskt med blommorna!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är tragiskt med affären. Vill du ta över? Välkommen!
      Minman vill heller inte gå å car boot sale så jag går ensam eller med en väninna. Alltid kul!
      Ha en fin helg!

  18. Marit skriver:

    Så fine bilder av deg og ditt barnebarn!

    Usk må være et vakkert sted å besøke. Tror jeg kunne ha bodd der, ja :))

    Morsom rød drage!

    God helg!

  19. Anki skriver:

    Så trevligt med barn och barnbarn på besök! Jag är glad över att jag har mina på nära håll… knappt en mil bort… och att jag kan träffa dem ofta, ofta 🙂
    Fint fynd med den söta vasen och de fina små faten.
    Tack för kommentar hos mig Lena, men jag tror du läste fel… det är ingen mördarsnigel på bilden, utan en vinbergssnäcka… de är ganska harmlösa och äter helst sånt som redan vissnat.
    Ha en fin fortsättning på helgen!

  20. Franska Fikon skriver:

    Hej! Fina bilder på ”barnen”! Undrar över draken, du skriver ”den walesiska” draken – är det något man ska ha hört om eller det var så att just denna satt i ett walesiskt fönster?

  21. Veiken skriver:

    Dessa underbara varelser och mirakel som kallas barn och barnbarn!!!!
    Dina fynd kan säkert komma till nytta någonstans! Söta är dom i alla fall! 🙂

  22. Så härligt med besök av barn och barnbarn! Det är mycket intressant att läsa om ordlekar du stöter på och likaså översättningarna. Här i Grekland (där jag är nu) är det 33 grader varmt … Hoppas du har en härlig helg!

  23. Karin skriver:

    Visst är det ofattbart att de där små bebisfötterna som man pussade alldeles nyss numera drar skostorlekar en bra bit över 40! Så härligt med barnbarnsbesök! Jag har haft mina fem barnbarn här på landet i olika omgångar och konstellationer, men just nu är det bara tre. Men det räcker gott att hålla mig sysselsatt.

    Vilka fina loppisfynd! På de söta faten lägger man förslagsvis små läckra chokladpraliner; då måste väl till och med den skeptiske maken förstå att de är bra att ha!

  24. FREEDOMtravel skriver:

    Mysigt att träffas alla generationer! Min bonusson lånade länge mina kängor… och så plötsligt var de fem nummer för små. Tiden går fort! 😉

  25. Anne-Marie skriver:

    Härlig bild med skorna. 🙂 Och du ser verkligen lycklig ut tillsammans med ditt barnbarn.
    Usk har mycket vackert att bjuda på.
    Den där fish and chips-restaurangen kan nog höra till en av de charmigaste. Huset i nästa bild ser nästan ut litet som hus gör i Schweiz och Österrike tycker jag.
    Ha det bra!

  26. Nett skriver:

    Vilket härligt besök, stor skillnad på storlekarna där 🙂
    Så synd med den svenska affären, hoppas att det dyker upp någon som tar över 🙂

  27. anjahill skriver:

    Det går verkligen inte att ta miste om farmors lycka! Det bara lyser om henne tillsammans med barn barnet. Jo, jag vet precis hur det känns när man får besök av så fina gäster.
    De där blommiga faten är helt enkelt hjärteknipande söta. Kanske skulle jag sätta i dem en vägghänganordning och låta dem pryda någon nischvägg vid fönstret eller någon annan lämplig vägg. Eller så skulle de kunna pryda ett litet bord stående på ett större fat eller bricka som ett stilleben. Några söta små munblåsta, gamla glasflaskor till och en blomma i vardera lilla ”vas”. Väldigt fina är de.

    Ha det gott!
    /ANja

  28. Det var fint besök. Så ser det ofta ut i
    hallen här också, tror vi har barnbarn i ganska
    samma ålder.
    Kramar/AM

  29. Prylaropinaler skriver:

    Så mysigt det ser ut med besök av barnbarn. Ja nog undrar man vart tiden tog vägen…nyss var det fullt av barnskor och nu är det ganska tomt. Kommer ihåg hur det var när de bodde hemma alla tre och dessutom hade kompisar hemma. Man kunde knappt komma fram i hallen och fick kliva över alla båtarna…
    Ha en fin söndag!
    Kram / RosMarie

  30. Eva Trillian skriver:

    Om jag ändå vore lite modigare! Då hade jag tagit över butiken och provat p en ny livsstil i ett land vakat över av en röd drake! Det hade jag. Men … nu får jag nog bara nöja mig med att drömma lite …
    Barnbarn – inget jag har, men jag ser ju på folk om kring mig att det är svårt att slå barnbarnslyckan 🙂 Bra att ha planerat nästa gång man ska ses INNAN man säger Hej Då! 😉
    Önskar dig en fortsatt fin söndag!

  31. Underbart med barn och barnbarn på besök! Otroligt söt pojke!
    Car boot sale är en favoritsyssla hos mig. Hittar alltid nåt kul.

  32. Titti Malmberg skriver:

    Härligt när barn och barnbarn kommer på besök…lika trist när dom åker! Fint med den lilla tandborsten där…
    Fina fynd också!
    Önskar dig en skön söndagkväll.
    Kram Titti

  33. stinajackson skriver:

    Ser härligt ut!! Och va kul med Sverige- besök! 🙂

  34. Ditte skriver:

    Vad mysigt med barnbarnet på besök Och visst är det så sant att tiden går så fort. Din son, inte så där jättelänge sedan han var liten och nu barnbarnet som också växer. Tiden går så fort….Tänk om man ibland kunde stoppa den.
    Dessa ”bakluckeloppisar” finns här också och även vi har sålt av en hel del på detta sätt. Dina tallrikar var så fina och säkert hittar du användningsområde till dem.
    Det är så roligt att se bilder från hur vackert butiks och pubågarna dekorerar utanför sina hus, det känns så inbjudande. Och dessa ”hanging baskets” är så fina. Jag har provat en gång, men tyvärr blev det inte så fin alls. Har nog inte rätta snitsen…
    Ha det gott! Och tack för alla vackra bilder.

  35. Monica skriver:

    Så roligt med besök av familjen, ni är så söta båda två, du och barnbarnet! Och man kan verkligen fynda vackert porslin i UK, inte så dumt alls, för de riktigt gamla kända fabrikerna med anor har ju lagts ned så nu finns fynden på second hand, köpt en hel del jag också och nog ska ví finna användning på något sätt:-). Till helgen när vi bjuder vänner på middag tänker jag plocka fram en kaffeservis som passar bra, små fat kan man ju duka med också eller ha till småsaker. Och vad det blommar nu, otroligt vackert i den lilla staden du fotat, det blir aldrig så vackert här, är ett helt annat klimat hos er som gör växtligheten underbar.

  36. Linda skriver:

    Jag skulle mer än gärna komma till Wales och solen. Jag kan komma dit och ta över Lindwall’s. Behöver ju bara korta skylten liten och skriva Linda’s i stället 😀 Ursött barnbarn du har!!!

    Kram och solsken
    Linda
    PS! Älskar pubnamnet Inn Between – exakt min humor 😀

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron! Idag är det lite disigt här på morronen, men ändå vackert!
      Det var så härligt att ha barnbarnet här!
      Ja, kom över och driv affären, Det blir ju inte så dyrt med namnbytet, hi,hi! Den var kul!
      Det är roligt med ordlekar!
      Ha det bra!

  37. LÁrt de Vivre skriver:

    Härligt med besök och visst kan det kännas konstigt när liten blivit stor och fått en ny liten bredvid, men så härligt. Än har jag inga barnbarn och det får gärna vänta några år till.
    Bakluckeloppisar är ju alltid lite kul att strosa runt bland och göra fynd.

    USk verkar väldigt mysigt

    Kram kajsa

  38. små fina fat till begagnade tepåsar 🙂

  39. Lisbeth Rosén skriver:

    Oj så långt ner jag fick bläddra, tror jag är nr åttio!!!! som skriver kommentar. Visst är det underbart med ett sånt litet knyte! Väntar mitt yngsta imorron en stund, de ska bli så gott. Visst ÄR faten söta, du hittar säkert nåt mysigt tillfälle att ta fram ”godingarna”. Kram

  40. sockenvagenssota skriver:

    Men så härligt att du haft sådant fint besök! Korten på skorna är så gulligt! Önskar dig en fortsatt fin vecka! Kram

  41. gunnardeckare skriver:

    Trevligt när barnbarn kommer på besök! I morgon får jag besök av vår dotterdotter. Hon är bara tre år men har redan rest mycket. Hon var tex i Wales tidigare i år och där trivdes både hon och hennes föräldrar.

  42. Geddfish skriver:

    Sy mysigt med barnbarn, tiden går bara alltför fort, snart är de vuxna. Min äldste är 17. Men jag har en liten eftersläntare också på 1,5 år.
    Härliga bilder och jag önskar fin vecka, kram Gerd

  43. Marja skriver:

    Härligt med besök av barnbarnet. Tiden går så fort, så snart är hans skor lika stora som pappans.
    Du gjorde fina fynd på bakluckeloppiset och hittar du inget användningsområde till de små faten, är de alltid fina att titta på. 🙂
    Ha en fin vecka! 🙂

  44. Gilla skriver:

    Jag gissar att du är på väg hem till gamla Svedala igen och hela familjen och jobba som Farmor ett tag.

    Tänk att du tänker på mig, när du käkar räkor. Jag får känna mig hedrad.

    Sv: Jag har också haft förmånen att se Nils Poppe på Fredriksdalsteatern en gång i tiden. Nu är det ju Eva Rydberg som håller i tåtarna där. Vi har sett henne också där och även på TV, när dom hade spelat in föreställningen där.

    Visst var det härligt med solen i går. Så var det ju inte varken för varmt eller för kallt heller.

    Kram/Gilla

  45. Karin på Pettas skriver:

    Fin symbolik med skorna ! 🙂

  46. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

