SEMESTER och ABERFAN, katastrofernas by

Så var det dags för lite semester! Och vart bär det hän? Jo, det börjar på…

Mar_1636 Mar_1641

…London Heathrow Airport…

Mar_1643

…där man i en av de 5 terminalerna kan se denna skulptur. Tror det ska föreställa ett flygplan, men kan även föreställa ett rymdskepp eller varför inte en ruschbana!?!?!…

Och fortsätter till detta!…

Mar_1897 Mar_1696

…kanelbullar…

Photo5841

…prinsesstårta…

DSCF5960

…räkor…

DSCF5685

…räkmackor (ja, Gilla, jag tänker på dej nu!)…

DSCN1656

…köttbullar…

DSCF9306

…sill…

DSCF9721

…knäckebröd…

…och så massor av smågodis, fast dem har jag ingen bild på för de hoppar bara in i munnen på mig innan ens kameran hinner fram! Finns det något godare än svenskt lösgodis?

Ja vart jag ska åka är väl inte svårt att lista ut!

Eftersom jag har mycket begränsad tillgång till internet och inte mycket tid över för bloggande kommer jag inte att kunna besvara era kommentarer direkt, men läser dem gärna senare, så skriv gärna!

Under tiden jag är bort kommer det naturligtvis lite om Wales också. För dagen har jag valt en repris eftersom orten Aberfan har varit omtalad mycket den senaste veckan. Metodistkyrkan där man samlades efter katastrofen har nämligen brunnit ner och man talar om vikten av en uppbyggnad igen p g a vad som tidigar hänt i orten.

Läs om detta nedan!

GRUVDALARNA  7   – GRUVKATASTROFER  2

Aberfan är en gammal kolgruveby i The Valleys i södra Wales.

Den hade inte varit mer känd än andra byar om det inte varit för det som hände här 21 oktober 1966, kallat Aberfan Disaster.

DSCF4392

Tills 1966 hade sedan 50 år tillbaka miljontals ton slagg från gruvorna samlats ovanför byn. Slagghögarna hade blivit större och större ovanpå den porösa kullen av sandsten som också innehöll flera vattenkällor. Redan 1963 hade de lokala myndigheterna varnat för att det var ett farligt område, ovanför byns småskola. Varningarna hade ignorerats av gruvbolaget. Det som nu kommer är en fruktansvärd händelse som varje gång jag tänker på den får mig att rysa och tårarna är nära. Är ni känsliga, sluta läsa nu!

Photo1286

Kl  9.15 fredagsmorgonen den 21 oktober 1966, efter flera dagar av intensivt regn, började en slagghög röra sig ner mot byn. Det var soligt uppe på kullen, men dimma nere i by. Arbetarna uppe på höjden såg vad som var på gång, men allt gick så fort att de inte hann varna vad som var på gång att ske. 40 000  kubikmeter avfall glider ner mot byn. Det förstör en gård, 20 radhus på Moy Street och en skola där det fyller klassrummen till 10 m höjd av slam. Eleverna hade just anlänt till sina klassrum endast en minut tidigare efter morgonsamlingen i aulan där de sjungit ”All Things Bright and Beautiful”, när det hörs ett fruktansvärt oljud utifrån. Om de hade lämnat aulan några minuter senare hade utgången av katastrofen blivit  helt annorlunda. Aulan låg utanför banan slammet tog. 144 personer dog under slaggen, varav 116 barn mellan 7 och 10 år. Detta var hälften av skolans alla barn.

När raset slutat försökte alla i närheten att gräva fram ev överlevande, en del med sina bara händer och några lyckades man räddda. Grävandet fortsatte sedan med hjälp av alla gruvarbetare som kom upp ur sina schakt, polis, räddningstjänst och frivilliga. Efter kl 11 på förmiddagen hittade man inga fler överlevande.

Photo1287

Direkt kom förstås anklagelserna mot NCB  = National Coal Board för att de inte gjort något trots varningarna . Dess ordförande kom t ex inte till Aberfan förrän på kvällen nästa dag, fast han hade möjlighet att vara där efter bara några timmar. Det blev flera utredningar mot NCB under de kommande åren, bl a beordrades de att betala skadestånd, inte mycket, men ändå. 9 anställda på ganska låg nivå nämndes för visst ansvar för olyckan, men ingen i NCB avskedades eller blev sparkad. Ordföranden och hela ledningen fick sitta kvar. Mycket av katastrofens effekter kom inte fram förrän 1997, när dokumenten blev offentliga.

Livet i Aberfan efter olyckan blev aldrig sig likt. Det säja att månaderna efter katastrofen var tystnaden på gatorna fruktansvärd. Inga barn ute och lekte, som de brukade vara. De flesta barn var döda och resten vågade  inte föräldrarna  skicka ut, för att inte känna skulden att just de överlevt.

Bilderna är tagna i minnesparken i  Aberfan. Det var varken lätt att besöka platsen där skolan en gång låg eller att skriva om detta, men ändå viktigt.

MIN TRÄDGÅRD

Efter denna sorgliga läsning kommer några bilder från min trädgård i tisdags.

May_1383 May_1384

Pelagonierna är vackrare än någonsin och…

May_1386 May_1387

…in emellan krukorna sitter mina fina katter och håller utkik. Den ena katten hade den dumma grå ekorren i sin vilda framfart knuffat ner i våras, men en väninna tog hem den och med hjälp av lite klister är den som ny, fast lite vit om ena örat bara…

May_1388

…en snälla blå ekorren sitter fridfullt och tittar på blommorna, precis som tjuren Ferdinand…

May_1389

…och den kloka ugglan sitter och funderar som sommarvädret snart är tillbaka!

 

 

Det här inlägget postades i Besökta platser, Min trädgård, Sverige. Bokmärk permalänken.

51 kommentarer till SEMESTER och ABERFAN, katastrofernas by

  1. vilken hemsk händelse… och räkor och kanelbullar.
    Ha en mysig semester!

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Önskar trevlig resa till Sverige! Svenska räkor kan jag sakna! Det där med svenskt lösgodis, som många utlandssvenskar pratar om, fattar jag ingenting av. Jag har aldrig köpt det i Sverige och skulle aldrig göra. Det lockar inte alls…

    • Lena i Wales skriver:

      Tack!
      Godis av denna typ gillar ju inte alla och jag önskar att inte jag heller skulle gilla det så mycket, bättre för både tänder och kropp!
      Ha det bra på er resa!

  3. Petra skriver:

    Så fina dom blå krukorna och figurerna va. Jättefina. Och skulpturen liknade en rutschkana 😉
    Ha en fin onsdag.
    Kram Petra

  4. marina skriver:

    Så obeskrivligt fruktansvärt! Det blir alltid så påtagligt otäckt då det är barn inblandade. Ha det riktigt bra i Sverige och njut av alla godsaker!

  5. skåningen skriver:

    Välkommen till Sverige! Alltid hemskt när barn är inblandade,dom är så oskyldiga……………… Lovar att vara försiktig! Ormar är inte mina favoritdjur! Ha en bra dag! Kram!

  6. Znogge skriver:

    Hoppas det blir en trevlig semester i Sverige men många favoriter när det gäller smakupplevelser och annat 🙂

  7. Steve skriver:

    Aberfan, för inte ens 50 år sedan. Tänk så lätt katastrofer faller i glömska. Inte bara glömska, jag har aldrig tidigare hört talas om detta. Mycket har förändrats, men inte formerna för ansvarsutkrävande. Även idag nöjer man sig med att offra några på lägre nivå. Ha en riktigt skön Sverigesemester!

  8. Märtha skriver:

    Alltid intressanta inlägg! Jag lär mig en hel del via din blogg! Och nu skall du få uppleva den svenska sommaren – det beror ju lite på var i Sverige, men vad jag har förstått har den svenska inte varit bättre än vår finska, regn och svalt för det mesta. Förbereder mig också för en avstickare i vårt land, operafestival, lite jubiléer för min man i hans hemstad Jakobstad, besök i mim barndomsby med det fantastiska namnet Keskis (uttalas på dialekt Tjeschis, varsågod, öva på!). Märtha

  9. åsa i åsele skriver:

    Men huvva vilken otäck händelse *ryser* tänk vad mycket jag lär mig genom att läsa Din blogg 🙂
    Jag hoppas Du får en fin Sverige vistelse.

  10. sockenvagenssota skriver:

    Ha det underbart! Och jag håller med, då jag bott utomlands så är smågodis nått jag verkligen saknat! Kram

  11. Ruth i Virginia skriver:

    Vem tar hand om din underbart vackra trädgård,
    när du inte är hemma?
    Svensk mat saknar jag, i synnerhet sill och olika
    sorters knäckebröd. Och strömming som jag älskar
    i alla former!

    Trevlig resa! (ska läsa om gruvkatastrofen senare)

  12. Aaa skriver:

    Välkommen till Sverige!
    Hemsk katastrof. Någon måste ju bära ansvaret, å andra sidan nu är det rätt länge sen. Man blir förbannad!

  13. Marie skriver:

    Välkommen hit! Jag hoppas du tog med dig åskan hit enbart tillfälligt. 🙂

  14. Inger skriver:

    Men ska du ha kanelbullar nu igen!
    Fin skobild tidigare hos dig.
    Ha en skön semester!
    Kram

  15. bia skriver:

    på Heathrow har jag varit en gång när vi skulle byta plan till Canada…det gick galant…mamma och jag åkte dit i tre veckor och hälsade på lite släktingar….1993 så det var länge sedan ;))
    Ha en fin semester i Sverige och hoppas vädret blir bättre !!
    Kram bia

  16. Tomtan skriver:

    Vilken katastrof….. När jag kommer hem ska jag fästa loss på lite Svennes kaviar 😀 Eller rätt mycket 😀 HA en trevlig semester

  17. Ama de casa skriver:

    Svenskt smågodis är det bästa godiset som finns! Jag kan köpa det tvärs över gatan här, men ska undvika socker och sötsaker just nu. Attans också… 🙂

    Ha en finfin tur till Sverige!

  18. Välkommen hem till Sverige! Ha en riktigt skön semester och njut av de godsaker du gillar mest!

  19. Britt skriver:

    Jag minns inte att jag läst om den fruktansvärda olyckan -66. Så fruktansvärt hemsk!
    Och så är du i Sverige. Men jag tror du börjar äta i fel ordning. Kanelbulle och prinsesstrårta att börja med. Och sedan räkor och köttbullar…?
    Fina blå djur du har i trädgården. Tur att du tog med litet bilder från den också. / Britt

  20. Eva Trillian skriver:

    Önskar dig sköna dagar i Sverige 🙂 Hoppas väder och vindar sköter sig medan du är här 🙂
    Gillar allt det blå i din trädgård!

  21. Comsi Comsa skriver:

    En trevlig Sverige semester till dig. Härlig trädgård du har….

    Kramen ♥

  22. Jessica skriver:

    Hej Lena! kikar in i semestertider tider,önskar dig en fin resa hemåt 🙂 kram Jessica

  23. Anne-Marie skriver:

    Nu blev jag hungrig när du visar allt gott. 🙂 Saknar räkor och sill ibland.
    Svenskt lösgodis klarar jag mig mycket bra utan. Tycker inte om det men vet ju att många utlandssvenskar blir litet smått ”fanatiska” 😉 just betr. lösgodis.
    Så fint du har det i din trädgård nu. Ugglan är ju bara för söt.
    Ha en fin resa till kanelbullens land!

  24. Ami skriver:

    Så söta dina små katter är där de sitter bland alla vackra blommor!
    Ha en trevlig semester!

  25. Decdia skriver:

    Välkommen till kalla Sverige! 🙂

  26. stinajackson skriver:

    Hoppas du får en trevlig resa! Oj vad hemlängtan jag fick av dina bilder! Kram Stina

  27. Veiken skriver:

    Välkommen till Sverige!!!
    Katastrofer kommer så plötsligt man nästan inte har en chans. Vilken fruktansvärd händelse för hela byn…..

  28. Ja, det var en blandning av positivt och negativt …

    Vilken fruktansvärd katastrof! Men viktigt så klart att uppmärksamma, så det inte händer igen.

    Hoppas du får en underbar vistelse i Sverige! Vi blir nog lite hemmablinda för allt gott som finns här. Lösgodis köper jag däremot aldrig och jag är en av de få som inte tycker om kanelbullar – tro del eller ej. Mörk choklad går dock alltid ner. 🙂

    Ha det nu riktigt bra!

  29. Lisbeth Rosén skriver:

    Nu hat jag snabbläst! Har haft barn o barnbarn här. En sån katastrof lever kvar under lång tid. Så söta dina djur är. Kram och välkommen till Sverige även om vi inte ses. Åke fredag morgon till Schweiz och Glaciärexpressen! Kram å ha dé båda två!

  30. Geddfish skriver:

    Förstår vart du åker och just nu har vi vackert lagom väder!
    Svensk mat är gott, kan inte hjälpas och kaffet här, hittar man inte maken till utomlands.
    Ha det så gott! Kram!

  31. Nett skriver:

    Hem till Sverige förstår jag 🙂 Låter helt underbart! Hoppas att du får en skön semester!

  32. Anita skriver:

    Tänk så mycket gott det finns i Sverige 🙂 Hoppas du har en härlig semester här i regniga nord. Jag har varit bortrest ett par dagar men är nu åter. Igår så drog det fram ett rejält åskoväder och det kom 34 mm regn på en timme. Gissa om jag har en trädgård under vatten. Men jag slipper vattna 😉 Dina blå trädgårdsdjur är så fina. Tur att det gick och laga katten. De grå ekorrarna är ena riktiga marodörer. Här har vi ännu så länge bara de röda.

    Ha nu en härlig semester!

  33. Ditte skriver:

    Välkommen till Sverige! Mysigt att träffa de dina och barnbarnen förstås.
    Vad gäller olyckan vet jag att jag läst om detta. Så fruktansvärt! Och att det skulle ta så lång tid innan några ansvariga ställdes till svars för det hela. Måtte något liknand ealdrig inträffa igen.
    Trevligt med lite bilder från din trädgård som piggar upp efter den sorgsna läsningen. Jag tycker dina pelargoner är jättvackra och dina små blå djur bland dem passar in så fint. De blå krukorna är så vackra där de står med pelargonerna.
    Njut nu av Sverige och besöket här.

  34. Ha det toppenbra på din semester
    här i landet.
    Kramar/AM

  35. Karin på Pettas skriver:

    Jag minns katastrofen i Aberfan….det var fruktansvärt.
    Jag ryser…

  36. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

