TILLBAKA HEMMA I WALES, SVERIGESEMESTERN och MONMOUTH FESTIVAL

Ja, då är semestern slut och jag är tillbaka hemma i Wales. Kom hem i torsdags kväll och igår fredag, regnade det hela dagen. Tänk att komma från soliga Sverige till detta, men ändå, Home Sweet Home, hi,hi! Mer om Wales längre ner i inlägget!

Det har varit en underbar semester med besök hos familj och vänner. Däremot blev det inget bad, för ska sanningen fram så var det inte strålande väder hela tiden och ingen riktig värme. Däremot var det många trevliga möten och härliga upplevelser och naturligtvis massor av god mat…

May_1620

…bl a denna jätteräkmacka. Den stod jag mig på en hel dag!

Vi började med att åka till Göteborgstrakten, min gamla hemtrakt och besökte barnbarnet där. Sedan bar det av till Stockhom med tåg. Första besöket blev hos en gammal klasskamrat från gymnasietiden. Underbara dagar tillsammans med trevliga utflykter. Min väninna frågade vad som fanns på min önskelista över platser att besöka och jag hade tre önskemål, ut i skärgården med båt, besök på något slott och spendera tid i hennes underbara trädgård och alla önskningarna blev uppfyllda.

Skärgårdsutflykt

May_1441

Det blev en tur med Waxholms Ettan, en legendar genom Fridolf Rhudins sång från 1930-talet. Här finns en Youtub klipp om ni vill höra sången…

May_1456

…färden gick till Utö i Stockholms södra skärgård. Också känd genom Evert Taubes sång En vals på Mysingen. Här kan ni höra denna sång framförd av Sven-Bertil Taube…

May_1464

…jag hade aldrig varit på Utö tidigare och visste bara att det fanns ett känt värdshus där…

May_1468 May_1471

…men oj så mycket spännande och vackert det fanns. Bl a denna gamla gruva. Utö anses ha Sveriges äldsta järnmalmsgruva, där man började bryta redan på 1100-talet. Nedläggningen skedde 1878. Idag är dagbrotten vattenfyllda, men har ett djup på drygt 200 m…

May_1487

…inte bara en gruva fanns det, utan på sin tid som mest nio stycken. Denna gruva är vackert belägen i en trollsk skog på ön..

May_1466

…också det lilla gruvmuséet var mycket intressant med bilder och text om gamla tiders Utö. Dessutom gratis, men så fanns det en liten box man kunde lägga ett litet bidrag och det var det väl värt…

May_1474 May_1467

…men vad vill hon med dessa bilder, kanske ni undar!?!? Jo, så typiskt svenskt, röda trähus och svenska flaggen, men inte bara det. En grusväg också!!! Men, nu har hon väl ändå fått nippran? Allt så naturligt för svenskar, men när man bor utomlands börjar man se Sverige med lite andra ögon! I UK har vi inga grusvägar, alla vägar är asfalterade, mer eller mindre bra, men ändå. Så att se och gå på dessa grusvägar i denna fullkomliga idyll ger tillbaka barndomsminnen om ljuvliga somrar med plåster på knäna efter att ha cyklat omkull på denna typ av väg, håret som fladdrar och solen som värmer på ryggen, på väg till bad i en sjö. Sjöar har vi ju inte heller några här och inte heller någon skärgård…

May_1515

…utsikten var bedårande och…

May_1490

…segelbåtarna rörde sig sakta ute på havet…

May_1504

…det fanns också flera affärer och restauranger i röda trähus på ön.

En helt fantastisk dag! Tack Anki och Erik för att ni tog oss dit!!!

Mer från Sverige på onsdag!

WALES

Vad talades det då om på nyheterna i fredags morse. Jo, tre intressanta saker uppkom.

Årets största resdag

Det som togs upp hela morgonen var att fredagen är den största resdagen under hela året i UK.

Mar_1636

Många börjar sin semester och reser iväg till varmare länder eller inom landet. Det går fler flyg än någon annan dag och det kommer att bli kaotiskt på flyplatserna. Tur att vi flög hem i tordags och inte i fredags! Det kommer också att bli trafikstockningar på alla vägar, fast det är ju inte särskilt ovanligt. Vägstandarden är betydligt sämre än i Sverige och betänk att vi är ca 63 milj invånare på lite drygt halva Sveriges yta och nästan alla ska någonstans under dagen.

Plastkassar

Det andra som togs upp stort var plastkassar.

May_1828

Ja, ni läste rätt, plastkassar! Länge har plastkassar varit gratis i hela UK när man handlar. Plastkassarna är betydligt mindre än de svenska och av tunnare plast, så det behövs många vid varje inköp. I Wales infördes en lag för några år sedan att man skulle betala 5 pence, ca 70 öre, för en kassa och det gäller för alla påsar i alla affärer. De 5 pencen går till någon av affären vald välgörenhetsorganisation, vilket är bra. Så köper man en kappa för flera tusen kronor betalar man 5 pence extra för en plastpåse och detta blev ju lite löjligt, speciellt i början då det gick rykten om att det var ”spioner” ute och kollade att det togs betalt. Dessutom fick inte längre välgörenhetsaffärer ge bort begagnade plastpåsar som folk gärna donerade, utan de fick endast sälja nya plastkassar, vilket innebar ännu mer användande av plast. Nu är man trots lagen lite friare, som tur är. Men grunden i lagen är bra och har reducerat användandet av plastkassar mycket och främst alla plastkassar som bara slängdes i naturen. Vad det gäller nu är att även lagen ska införas i England, med viss modifiering, endast i affärer med mer än en anställd. Ja, enkelt ska det inte vara! Nu en liten fråga, som jag vet att jag tagit upp tidigare. Vi började ju betala för plastkassar i livsmedelsaffärer i Sverige för många år sedan, kanske ca 30 år sedan!?!?! Men var det en lag på detta eller var det bara alla livsmedelsaffärer som gemensamt bestämde att göra det? Vet någon?

Jämnställdhet

Det tredje togs upp i ett väldigt kort inlägg, jämfört med dagens stora nyheter; trafik och plastkassar, vilket också visar vad man lägger vikten på. Det handlade om en kvinna som blev av med sitt jobb när hon berättade att hon var gravid. Enligt lag här är det förbjudet att avskeda en kvinna p g a graviditet, men det är kanske inte så svårt att kringgå detta. Om man vill få sin rätt måste man gå till domstol inom några veckor, vilket kanske inte är det ideala när man är höggravid. Den intervjuade kvinnan tog upp Sverige som ett exempel på hur jämnställdhet mellan könen fungerar och att pappan har rätt att vara hemma lika mycket som mamman och att t o m vissa veckor var dedikerade enbart till pappan. Något som inte finns här. Detta ämne kan man naturligtvis ha många åsikter om, men jag känner att just i denna fråga är UK ca 30-35 år efter Sverige. Vad säjer ni övriga svenska kvinnor boende i UK om detta?

Min mamma blev också av med sitt jobb, inte för att hon blev gravid, men för att hon gifte sig. Detta var Sverige 1948!

Monmouth Festival

DSCF6170  DSCF6187

Under 10 dagar i slutet av juli pågår Monmouth Festival i min stad. Varje kväll är det två uppträdanden på stora scenen samt musik på vissa pubar. Det mest fantastiska är att det är gratis, enda gratis musikfestivalen i Wales. Organisatörerna går däremot runt med hinkar där man kan ge så stort eller så litet bidrag man vill. Mot detta får man en färgad stickers att sätta på tröjan, så de inte behöver fråga om pengar mer än en gång. Toppen!

Dessa bilder är från förra året.

DSCF6173  DSCF6179

Naturligtvis finns det också möjlighet att få något i magen. Något nyttigt som t ex burgers and chips…

DSCF6192  DSCF6176

… curry and chips eller lite godis…

DSCF6183  DSCF6185

…”vattenhål” saknas inte heller…

DSCF6189  DSCF6194

… och så är festen i full gång…

DSCF6200

… och jag var med förra året några kvällar. Vi får se hu det blir i år!

Ha en trevlig helg!

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Om Wales, Sverige. Bokmärk permalänken.

87 kommentarer till TILLBAKA HEMMA I WALES, SVERIGESEMESTERN och MONMOUTH FESTIVAL

  1. åsa i åsele skriver:

    Att komma som utlands svensk till Sverige betyder säkert att Du ser sådant som vi ständigt bosatta inte ser, tänker på, tar för givet.
    Reagerade när Du skrev soliga Sverige då jag aldrig varit med om en sån kall å regnig sommar på mycket länge, i alla fall inte så länge Elin har funnits har det varit så dåligt väder så många dagar i sträck.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är lite annorlunda at se Sverige nu när jag inte bor där. Uppskattar skönheten mer.
      Det var soligt när i lämnade Sverige, men som jag skrev var det inte soligt hela tiden, men ändå trevligt.
      Ha det bra!

  2. Anna/notonmusic skriver:

    Jag förstår varför dotterns Englandsvänner kvittrade euforiskt på besök i somras här hemma i södra Dalarna när jag läser ditt inlägg. Röda små stugor kan man ju gödsla med i Dalarna, så visst blir man hemmablind. Plastkassar är ju ett otyg egentligen. Jag har en himla smart liten grej som faktiskt kommer från England och som jag alltid har i väskan. Den består av ett ihåligt handtag med en påse istoppad i handtaget. När man drar ut påsen har man både påse och handtag i ett. När det gäller barnledigheten kan vi nog känna oss stolta i Sverige. Lätt att bli hemmablind här med. Vad roligt med en stor härlig musikfestival OCH gratis! Ha en härlig helg Lena 🙂 Kram

  3. Eva Trillian skriver:

    🙂 Du väckte en plastpåsefråga här hemma hos mig … och nu har vi forskat!
    ”974 började en handlare i Varberg ta 25 öre betalt per plastpåse. Idag är påsen en mångmiljonindustri. Enligt Plus beräkning tjänar dagligvaruhandeln närmare 430 miljoner kronor per år på försäljningen av plastpåsar.” ur en artikel du kan läsa här: http://www.svt.se/plus/plastpasar-rejal-vinst-for-butikerna
    Vi har också läst oss till att det INTE är lag på att ta betalt för påsar samt att fler och fler ”sak-handlare” (INDISKA, Body Shop mfl) börjar ta betalt för sina påsar.
    Härligt att höra att du hade sköna dagar i Sverige 🙂 Kommer ihåg hur jag själv kände att jag (när jag bodde på Cypern) åkte HEM till Sverige på semester och sedan åkte jag HEM igen till Cypern. 🙂 Kanske har du också flera ”hem”!
    Önskar dig en skön helg hemma i Wales 🙂

    • Eva Trillian skriver:

      ”1974 …” Dä’ försvann en etta i kopiera-klistra-momentet … men det förstod du väl 😉 974 var ju väl tidigt 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Eva för ditt svar! Du har verkligen forskat, intressant! Ingen lag i Sverige, men ändå funkar det, Lag här. Ja, tänk så olika det kan vara.
      Jag känner mej delvis hemma i Sverige med språk o s v, men mycket ändras och det går fort när man inte lever i det. Ser däremot annorlunda på saker i Sverige och uppskattar skönheten mer och mer, ju mindre jag ser det.
      Hemma är både Wales och Sverige, men med olika saker. Konstigt!
      Ha en trevlig helg Och tack för svaret igen!

  4. Ami skriver:

    Skönt att vara hemma igen! Men förstår att det är roligt att besöka Sverige och träffa nära och kära 🙂
    Och den räkmackan såg väldigt stor och god ut!
    Ha en fin dag

  5. Znogge skriver:

    Det är nyttigt att se på vårt eget land med turistens ögon. Det vi tycker är självklart förvånar många. Jag blev medveten om det när vi hade besök från Brasilien och jag fick insikter som jag inte hade före.

    Räkmackor har det blivit flera av i sommar och ”handpillade” är aldrig fel!

    Trevlig lördag!

  6. skåningen skriver:

    Man blir nog hemmablind” Tänker inte på hur fint vi har det i naturen… Den räkmackan var stor som en hel middag! ……………….SVAR:.Det är så fantastiskt att gå till matsalen man njuter av varje blomma!Ha en bra helg!

  7. Anna Johansson skriver:

    Det var en intressant blandad kompott du kommer med! Utö verkar ju helt klart värt ett besök när vi är i de trakterna! Det är så intressant med gamla bruksorter!
    Påsarna är oxå ett intressant ämne. Precis som nån skrev så har de så mått börjat sprida sig till andra butiker, att ta betalt för kassen och i vissa butiker säljer de även enkla tygkassar som alternativ. Allt för att minska på sopberget och bidra till en hållbar miljö.👍🏻

  8. Decdia skriver:

    Hihi, det där med att gräset är grönare på andra sidan verkar verkligen stämma. Jag tycker att UK verkar så himla vackert i jämförelse med ”tråkiga” Sverige. 🙂

  9. Prylaropinaler skriver:

    Vad härligt att dina dagar här blev så minnesvärda. Intressant det där med hur olika det var vara i förhållandevis små saker. Nyttig läsning för oss kanske. I dag har det varit den mörkaste och regnigaste dagen denna sommaren. Förfärligt! Särskilt med tanke på att min ledighet snart är slut.
    Ha det nu så gott back home!
    Kram / RosMarie

    • Lena i Wales skriver:

      Det är alltid nyttigt att se genom andras ögon ibland och börja uppskatta det som kanske känns som bara vanligt, men det är det inte för alla.
      Skäms nästan att säja det, men idag har varit en strålande dag här, men igår ösregnade det och imorron, ja det ser inte alltför bra ut i prognoserna.

  10. Gilla skriver:

    Jag kom att läsa detta strax före 12 på natten, så jag hann inte att läsa så noga. Men räkmackan var ju rejäl. Jag såg att du hade kommenterat hos mig, att du tänkte på mig när då åt vissa saker. Jag gissar alltså att det var när du åt den här räkisen.

    Kram/Gilla

  11. bia skriver:

    jaa visst är Sverige ett vackert land ;)))…men visst är det kul att åka utomlands också….förstår att det känns annorlunda för dej som bor utomlands…du uppskattar Sverige på ett annat sätt än vi som bor här jämt ;)))…så blir det ju….kommer du att bo i Wales jämt eller flyttar du hem på äldre dar ???………….må så gott !!!….jag är dålig på att gå tillbaka till kommentarerna och kolla ;))…
    Kramis bia

    • Lena i Wales skriver:

      Gomorron!
      För mej är Sverige hemma, men ändå inte. Jag ser landet på ett helt annat sätt nu och uppskattar saker jag tidigare tog för givet. Så det är fantastiskt på detta sätt att komma tillbaka.
      Som det ser ut nu kommer jag alltid att leva i Wales, men man vet aldrig.
      Ha en bra söndag!

  12. Vilka bra dagar du fick i Sverige, och jag är
    som alltid imponerad av allt du hinner med.
    Skönt att ni hann hem innan semesterkaoset
    började i Wales.
    Kramar/AM

  13. Marit skriver:

    Når jeg ser dine bilder av grusveier og røde hus, så slår det meg hvor likt Norge og Sverige er. Forstår godt at du trives i Sverige når du er der på besøk. Det er ikke så hyggelig med bare asfalt på alle veier, for grusveier har sin sjarm de også 🙂
    Her har vi også betalt for plastposer i veldig mange år. Det ble innført av hensyn til miljøet, og jeg er glad for at de ikke blir kastet så mye i naturen som før.

  14. Franska Fikon skriver:

    Oj, vilken räkmacka, den i Gbg har vi hört talas om! Grusvägarna gjorde mig också nostalgisk, även om det faktiskt finns flera i min skånska omgivning. Men nu så pustar man över att de dammar ner bilen eller är svåra att cykla på – som barn så var de ett sätt att ta sig fram på. Nyttig reflektion….

  15. Det var minsann en jättemacka!
    Fina bilder från din näromgivning och din semester. Waxholm besökte jag 1998 om jag minns rätt. Finns så mycket vackert att se!

  16. Lisbeth Rosén skriver:

    Home sweet home, kom hem i fredags kväll från Glaciärexpressen. Vi hade mellan 34 o 37 grader och här hemma igår 15 grader o spöregn. Men……jag är hemma! Kramizz

    • Lena i Wales skriver:

      Förstår dej som reseledare att det är skönt att komma hem. Känner detsamma!
      Vilken värme! För mycket! Igår sken solen här, idag regnar det = walesisk sommar!
      Ha det gott min kära!

  17. Britt skriver:

    Det kanske behövs någon annan för att få upp ögonen för hur fint vi har det. Med röda stugor och grusvägar.
    Kan det verkligen ha varit trettio år sedan man började ta betalt för plastkassar. Det låter väldigt mycket. Men helt klart är det bra att det tas betalt för dem.
    Vilken fin dag med din väninna. / Britt

    • Lena i Wales skriver:

      Ofta behövs det ögon från någon som inte ser saker dagligen för att uppskatta och påpeka skönheten vi har i Sverige.
      Jag vet inte exakt när vi örjade betala, men tror det var när mina barn var små, och det var längesedan nu.
      Ha en fin söndag!

  18. Ama de casa skriver:

    Vilken härlig tur till gamla hemlandet 🙂

    Den där räkmackan skulle nog Anders kunna mörda för… Så jag tror att jag låter bli att visa honom bilden 😉

  19. Hej!

    Detta är lustigt. Idag tänkte jag på dig i samma stund så dök din kommentar upp.
    Jag har jobbat och jobbat så bloggandet har inte varit så aktivt.
    Ser att du har haft det härligt i Sverige trots vädret.
    Jag känner mig verkligen blåst på sommaren.
    Allt gott
    Annika

    • Lena i Wales skriver:

      Vi kanske har en egen liten linje mellan oss?!?!
      Det var underbart i Sverige!
      Här regnar det idag, men igår sken solen och då fanns det hopp, men idag….
      Ha en trevlig söndag!

  20. Linda skriver:

    Hej!

    Vilken trevlig semester du verkar ha haft. Kul att göra sitt ursprungliga hemland 😀 Den där räkmackan ser ju alldeles fantastisk ut – tur att jag inte är hungrig.

    Jag sitter ute på terrassen och skriver med ett stort lapptäcke över fötterna. Har varit här i ett par timmar, men gissar att jag snart tvingas in – det är stora gråa moln borta vid horisonten och jag tycker precis att de ser ut att vilja komma närmare …

    Kram
    Linda

  21. Agneta skriver:

    Det är så kul med dina inlägg, dom innehåller så mycket intressant och tänk att du hunnit med Sverige också! Och det såg ju ut som sommar på bilderna, hade du kommit nu så hade det inte sett så ut, nu är det inget kul alls……men det finns alltid saker att hitta på ändå!
    Mysigt med Monmouth Festival! Där är ni duktigare än vi, tror jag.
    Och på tal om jämställdhet, jag tror nog att det gått lite troll i det här hemma också. Hörde om en väninnas dotter som fött barn och hennes arbete var plötsligt helt borta, det är också en variant på det hela. Och jag tror inte det var för att dom ville bli av med henne, utan det är nog lite så där…..tja….
    Plastkassar, ja, jag vet inte hur det var, men i många länder är dom väl helt förbjudna, så där ligger vi inte i framkant direkt. Men jag minns att man fick dom gratis från början och sen kostade dom plötsligt pengar. En del affärer har ju varianter där man köper en lite dyrare och då går det till någon lokal ungdomssportsaktivitet.
    Det är mycket med våra samhällen!
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din fina kommentar!
      Det var underbara dagar med blandat väder, men inte så mycket regn.
      Festivalen är verkligen härlig, synd bara att det regnar idag, kanske det blir bättre ikväll!
      Ha en trevlig söndag!

  22. Else-Marie Lundström skriver:

    Bra tips med Utö. Vi har precis varit i Stockholms skärgård, men hann bara med Vaxholm den här gången. Vilken trevlig festival ni verkar ha. Kram

  23. Roligt inlägg att läsa, Lena. Ser ut som din Sverige resa varit riktigt bra. I år hinner jag nog inte med någon resa till Stockholms skärgård. Det får bli den i mina
    trakter i norr istället.Jag har lämnat blogger och gått över till WordPress. Jag fortsätter mitt bloggande på http://www.kattasbetraktelser.se. Välkommen dit!

  24. Comsi Comsa skriver:

    Fick det inte plats några räkor till där på högen? hi hi hi… ☺
    Vädrets makter rår vi inte på men när det är så omväxlande att det inte går att planera efter det så morrar jag högljutt… ☺
    Känner igen mig på flera av dina bilder…

    Kramen ♥

  25. Anne-Marie skriver:

    Tur att du fick litet sol i alla fall. Har förstått att det regnat mycket i Sverige denna sommar. Bättre det än att ha stora skogsbränder som vi har i torkans Kalifornien.
    Det var en räkmacka som hette duga. 🙂 Tycker också mycket om räkorna man kan äta i Sverige.
    Vi utlandssvenskar ser nog annorlunda på Sverige än de som bor där. Sveriges natur är magisk – skrev om det alldeles nyligen på min blogg. Och Stockholms skärgård är fantastiskt fin.
    Plastkassarna är ytterligare en likhet mellan England och USA. Tunna och sladdriga kassar har vi här också. Här har faktiskt ett par mataffärer slutat att ha plastkassar. De har bara papperskassar och man får ett avdrag när man tar med sig egen kasse men behöver inte betala. I hälsokostaffären behöver man betala för kassar.
    Även anställningstryggheten är ”svajig” i USA precis som hos dig. Det verkar som om USA är en av Englands kolonier. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Jag hade tur med vädret när jag var i Sverige.
      Den räkmackan gick inte av för hackor!
      Visst ser vi Sverige med andra ögon, när vi inte ser det varje dag.
      Vi har många likheter!

  26. Steel city anna skriver:

    Den största räkmacka jag någonsin sett! Så gott!

    Älskar alla festivaler här på somrarna. Så mysigt!

    Jämställdhet när det gäller att ha barn och kunna försörja sej, absolut, Sverige är långt före. Men jag tycker männen är trevligare här 🙂 mer respekt, känner mej sällan rädd eller utsatt som jag ofta gjorde och gör i Sverige.

    • Lena i Wales skriver:

      Den räkmackan var god!
      Musikfestivalen här brukar vara bra och har så varit, det jag hört i distans.
      Trevlig att hör vad du tycker osm bor i UK. Känner samma med männen. Artigheten och respekten på ytan är bättre här.
      Ha det bra!

  27. Jenny skriver:

    Vilka fina bilder, kul att höra vad du tänker på som typiskt för Sverige. Och vad intressant med plastkassarna, har jag aldrig tänkt på. Stör mig bara på mataffärerna som tar betalt för kassar fast jag handlat för nästan tusen kronor av dem. Hm …

    Jenny

  28. Christina skriver:

    Ja, vädret här i Sverige har inte varit det bästa…. Tur att det finns så mycket annat som uppväger 🙂
    Du ser ut att ha haft en trevlig vistelse 🙂

    Och det där om plastkassarna… jag tycker att det låter märkligt att man måste lagstadga att butikerna ska ta betalt för sina påsar… Om butikerna vill ta betalt för sina påsar och ev skänka till välgörenhet eller anordna en fest för personalen – borde väl vara upp till var och en näringsidkare….. sen så skulle man ju gärna önska lite bättre kvalitet på påsarna 🙂

    Ha det gott!
    Kram Christina

  29. Veiken skriver:

    Det är otroligt så man ändrar sin syn när hemmablindheten släpper. Jag bodde i Schweiz för många år sedan och upplevde lite av det du berättar. Goda räkmackor slår det mesta när man är hungrig. Min son kallar räkor för insekter. Dålig fostran tror jag! Jag såg att du fick svar om plastpåsarna, så jag avslutar med att önska dig en härlig vecka!

    • Lena i Wales skriver:

      Man ser annorlunda på saker när man har dem på distans.
      Den där räkmackan var både god, stor och dyr, men värd vart enda öre! Som också kommande från Göteborgstrakten kan jag inte förstå hur de kan vara insekter, men kommentaren var bra,ha,ha!!!! Du får mej att skratta och de ä gött!
      Ha det bra!

  30. Susjos skriver:

    Så skönt du haft det i vackra Sverige i sommar också, trots att värmen hållit sig borta! På Utö har jag varit för en dags konferens,så jag såg inte mycket av ön, förutom värdshuset som vi var på.
    Aha, britterna har lite senare semester än många här i Sverige? Då vet jag att jag och maken kommer att träffa en hel del britter på Zakynthos dit vi ska åka i augusti, vet sedan tidigare att det är en populär ö för britterna :-)….och vi gillar den också!!! Ha det fortsatt skönt i ditt fina Wales!

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en härlig semester och Utö är verkligen värt ett besök.
      Här är semestern främst i august, så du lär säkert både se och höra dempå din semester.
      Ha en fin ledighet!

  31. GladiGrönt skriver:

    Det var en maffig räkmacka! Nu blir man sugen. Välkommen åter till Sverige!

  32. åh så gott med räkmacka 😀

  33. Vackert i Sverige med. Att föda barn är inte bara kvinnans sak, i Sverige kan ju även en man bli ”gravid”, det vill säga att även HAN kommer att vara hemma med barnet. Toppen!

  34. Du kommer säkert att vara med i år med. Intressant att läsa om dina tankar när du gör återbesök i Sverige. Grusvägar tillhör också min barndom. Vad bra att dina tre önskningar gick i uppfyllelse. Vaxholmbåtarna har jag åkt några gånger och Utö är vackert. Minst lika intressant är det för mig att läsa om Wales med dina ögon. Du gör det på ett sådant medryckande sätt så jag förstår att du har en stor skara som följer din blogg. Guldstjärna till dig. Kram Bosse

  35. Du verkar ha haft en bra Sverigesemester och fått se en hel del! Någon värme bjuder vi inte på i år men man kan ha trevligt ändå. Själv hat jag kommit hem från en minisemester i Västsverige och den bjöd på regn och rusk men också en trevlig släktträff.
    Ha det bra!

  36. sockenvagenssota skriver:

    Du verkar ha haft det fint i Sverige! 😊 önskar dig en fin kväll ❤️

  37. Marina skriver:

    Härligt att du har haft det bra! Och visst är det så, att man ser Sverige och det som är svenskt med helt andra ögon när man har varit härifrån ett tag. Sådana där små detaljer som man aldrig brytt sig om tidigare.

  38. Känner ALLTID för att resa när jag tittar in hos dig 🙂 hoppas du haft en mysig helg här har de blett regnigt och jäjklig 😦 man undrar vart sommaren sprang iväg.

    Idag har jag New England stil på bloggen 🙂

    ha en kanonvecka

    LOVE Maria Inredning – it’s Swedish for decor

  39. gunnardeckare skriver:

    Var i Sverige hittade du så mycket sol? Idag har vi 14 grader, regn och rusk.
    Svensk skärgård är fin vare sig den ligger på fram- eller baksidan av Sverige tycker jag.
    ”jag går till Utö för natten” Taube?

    • Lena i Wales skriver:

      Sol ute, sol inne. Sol i hjärt, sol i sinne!
      Fick leva mycket på den inre solen, men inte mycket regn fick vi och väderet var perfekt för utflykter
      En vals på mysingen av Taube. You tub.inspelning finns ovan.

  40. Ditte skriver:

    Vilken härlig semester i Sverige ni fick. Och Utö är så fint! Har varit där måna, många gånger och även seglat dit. Finns så mycket att se och uppleva och jag återkommer ofta dit.
    Tänkte på detta med plastkassar. I Sverige har en ju betalt för dessa länge. Under tiden vi bodde i Kina så blev det 2009 en lag på att man skulle betala för plastkassarna, ca 10 öre. Bra för miljön och många tog med egna kassar till butikerna.
    Vad gäller Sverige blev det bestämt att matbutikerna skulle ta betalt för kassar men i klädesbutikerna och andra butiker betalar man oftast inte för plastkasssarna. Så lag finns inte vad jag vet. Men intressant är det.
    Vad trevligt att nu komma tillbaka till Wales och festival och jag gillar tanken på att det är avgiftsfritt, men att man kan donera pengar och få en stickers. Kanske något att ta efter här.
    Ha det gott och vi ses snart!

    • Lena i Wales skriver:

      Det ar en toppensemester!
      Inte visste jag innan att Utö hade så mycket intressant att ge!
      Platkassetankarna är olika på olika ställen, verkligen!
      Festivalen är i full sving, men tyvärr är inte vädret så bra. Synd!

  41. Jessica skriver:

    Hej Lena!det var trevliga sverige besök och små turer,tänk man har mycket kvar att se på hemmaplan 🙂 tyvärr är ju inte vädret det bästa precis,man märker att kvällarna är mörkare redan,så värmeljusen brinner alla redan…ha nu ett fint slut på Juli<3 kram Jessica

  42. Ping: WALES AIR AMBULANCE´S och svenska GRIPSHOLM och MARIEFRED | Lena i Wales

  43. Ping: GRÖNSAKSTIDER, MONMOUTH FESTIVAL och SVERIGE | Lena i Wales

  44. Karin på Pettas skriver:

    Den där räkmackan var frestande! 🙂 Utö är en plats jag har hört mycket om men aldrig varit till.
    Nu får jag lov att lägga den på listan av önskeplatser att besöka, inte alltför långt borta från oss

  45. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

