WALES AIR AMBULANCE´S och svenska GRIPSHOLM och MARIEFRED

Ja, nu har jag varit hemma i Wales några dagar.

Förra helgen var väldigt lugn för mig, eftersom min man var borta hela helgen, hi,hi! Vad gjorde han?

IMG_20150725_193931

Jo, min man och hans motorcykelgäng åkte till västra Wales för att samla in pengar till Wales Air Ambulance´s. De kommer med speciella helikoptrar till olycksplatser eller om någon fått t ex en hjärtinfarkt i områden som det är svårt att nå eller problem att komma fram till snabbt och för dem sedan till sjukhus. Detta är en organisation som financieras genom donerade medel och behöver årligen £ 6 milj, ca 80 milj SEK för sina 3 helikoptrar och personal i Wales. Bara för en vecka sedan kom en helikopter och hämtade en granne när hans traktor vält över honom och han låg där fastklämd. Som tur var klarade han sig bra och det visade sig att det inte var så allvarigt som det till en början såg ut. Har vi något liknande i Sverige? Eller sköter staten detta? Vet någon?…

IMG_20150725_181748

…de hade köpt var sin motorcykel för högst £250, ca 3 300 SEK, reparerat upp den och ska efteråt sälja den och vinsten går till Wales Air Ambulance´s…

DSCN4516

…min man valde en billig gammal scooter, men eftersom den inte fungerade helt köpte han en till skorv och tog delar från den för att få en som fungerade (nu funderar han på att köpa en till och av tre göra två, milda makter, när ska det sluta, hi,hi??). Fronten består av en gammal plasttunna…

DSCN4517

..och kvar i trädgården står resterna. Undrar vad denna kan användas till?!?!..

Under färden till västra Wales stannade de här och där, främst där de visste att motorcyklar stannade, och visade upp sig och gick runt med spannen för insamling…

IMG_20150725_181441

…natten tillbringades i tält på ett fält vid havet. Där fick de bo gratis och ägaren lade dessutom mycket pengar i spannen.

Vid kvällens pubbesök mötte en frivillig från Air Ambulance´s upp och hjälpte till att samla in pengar. Dessutom gav pubens ägare ett generöst bidrag, liksom pubar och caféer de stannade vid längs vägen.

Efter alla motorcylarna åkte en van för att plocka upp alla som fått punktering eller stopp. Det blev bara en i vanen hem!… 

Mcguinness

…på vägen tillbaka hade de tillstånd att ta ett varv i pausen på en motorcykelbana där tävlingarna var på gång och sedan samla in pengar. Tyvärr regnade det mycket och det var inte så många åskådare som vid en solig dag, men de fick in några slantar i alla fall. På bilden är delar av gänget tillsammans med John McGuinness, som vunnit Isle of Man TT 23 gånger och besökte tävlingen som åskådare.

Idén till denna fundraising (insamling) kom när gänget för två år sedan hade en allvarig motorcykelolycka och en av medlemmarna blev air lifted. Gänget kom under färden natuligt att bli indelade i tre grupper, eftersom de var så många och hade olika hastighet. Den förste i mellangruppen misste kontroll i en kurva och åkte rakt in i en mötande bil, de nästkommande kunde inte bromsa utan åkte rakt in i varandra och bilen. Grupp ett märkte inte förrän efter ett tag att de bakomvarande inte kom och vände om och grupp tre klarade sig genom att en i mellangruppen sprang bakåt och stoppade dem. Min man var i den sist gruppen av ren slump. Det såg mycket illa ut på olycksplatsen, men som tur var blev ingen egentligen livhotad skadad även om en fortfarnade har men för livet och inte kan arbeta.

Bra gjort killar att samla in pengar till något så viktigt!

Här kan ni bidraga! Jag har gjort det!

SVERIGE

Som utlovat visar jag lite fler bilder från min Sverigesemester. Här kan ni se första avsnittet.

Gripsholm och Mariefred

May_1642

På min önskelista stod ju också ett slott och även där fick jag mitt lystmäte. Det blev Gripsholms slott i Mariefred. Jag har endast varit på Gripsholm en gång tidigare och det var för ca 40 år sedan, så det är preskriberat…

May_1540 May_1543

…det första man möts av är två kanoner, Galten och Suggan. Dessa båda kanoner gjöts i slutet av 1500-talet och…

May_1545

…var krigsbyte från Ryssland, vilket man kan se av texten på dem.  Kanske ytterligare något vi glömt att lämna tillbaka efter våra krigståg från förr. Ja, hur var det nu med Silverbibeln i Uppsala, den har vi visst också glömt att ge tillbaka, hoppsan…

May_1548

…vidare kommer man in på borggården och upp för trappan kommer man in i slottet och där gick vi in. Och vilken tur vi hade, efter bara 15 minuter efter ankomst skulle en guidad visning starta och självklart ville vi vara med och få reda på mer om slottet.

Gripsholm byggdes som en borg av Bo Jonson Grip på 1300-talet. Därav namnet Gripsholm.

Borgen kom att bli kloster och vid reformationen gjorde Gustav Vasa anspråk på den. Han lät riva den gamla borgen och lät på 1520-talet påbörja byggandet av ett nytt slott som sedan om- och tillbyggts vid flera tillfällen.

Inne på slottet finns också statens porträttsamling med över 4 000 verk av kända svenskar genom seklen. Mycket intressant och sevärt!

Många hemskheter har också hänt på slottet. Bl a lätt Erik XIV fängsla sin bror Johan III och hans hustru Katarina Jagellonica här och troligen föddes deras son, sedemera kung, Sigismund här. Johan III lät i sin tur sedan fängsla sin bror Erik XIV här. Troligen bodde han i samma fängelsetorn där Erik en gång satte Johan. Ja, det var en fin familj detta!..

May_1532

…denna runsten står utanför slottet. Den handlar om Ingvarståget, ett svenskt vikingatåg i österled åren 1036-41. Namnet kommer från ledaren av tåget, Ingvar den vittfarne. Stenen är en av minst 25 Ingvarsstenar.

När jag såg den ropade jag till: En runsten! och sprang mot den. I samma stund undrade jag varför jag reagerade som jag gjorde. Är en runsten så speciell? Ja, för mig är den det. Det finns i princip inga runstenar i UK! Något så typiskt skandinaviskt och så sammanknippat med vårt vikingaarv.

May_1613

Själva staden Mariefred ligger vackert vid Mälaren intill Gripsholms slott och har ca 3 700 invånare. Själva namnet Mariefred kommer sig av det kloster som byggdes här på 1400-talet och fick namnet Pax Mariae = Mariefred.

Staden fick sina stadsrättigheter 1605 och redan under första levnadsåret som stad brann staden 3 gånger. Man levde främst av handel och sjöfart. När den industriella revolutionen kom på 1800-talet stagnerade staden och kom att förbli en småstad, liksom många andra svenska städer, så som t ex Sigtuna, Skanör och Trosa…

May_1626

…mitt i den lilla pittoreska trästaden ligger rådhuset…

May_1633 May_1627

…omgiven av massor av vackra gamla trähus och en bilfri ínköpsgata med en del intressanta affärer.

En stad mycket väl värt ett besök!

Det här inlägget postades i Om Wales, Sverige. Bokmärk permalänken.

66 kommentarer till WALES AIR AMBULANCE´S och svenska GRIPSHOLM och MARIEFRED

  1. Anita skriver:

    Tummen upp för killarna! Fast tunnan verkar utom räddning .. eller? 🙂

    Så du har varit i Gripsholm och Mariefred. Det var länge sedan jag var där, trots att jag inte bor så långt därifrån. När du är här i närheten vid något annat tillfälle kan du väl komma förbi och hälsa och ta en fika. Det vore väldigt trevligt.

    Det blir inte så mycket bloggande för mig just nu men ska försöka samla mig för en rapport från mina fyra blomsterhav. Det tredje blomsterhavet (min trädgård) lever verkligen upp till sitt namn som ”hav” i år. Allt regn har gjort att den liknar en sjö. Fast jag klagar inte, annat har blivit väldigt lyckat 🙂

    Ha en fortsatt skön vecka!
    /Anita

  2. Anna/notonmusic skriver:

    Vilket bra initiativ! Och vilken lyckad ”front” på hojen av plasttunnan! Jag satt fast i en bilkö i flera timmar förra veckan pga en olycka och då inväntades helikopter så jag vet att det finns. Däremot saknas flygplan vid skogsbrand vilket Sverige skulle behöva, vis av lärdomen för ett år sedan när största skogsbranden i vår historia härjade i Västmanland alldeles intill oss. Då tillkallades flyg från Italien. Otäckt med mc-olyckan som du beskrev. Ofta blir skadorna så svåra, de sitter ju så oskyddade. Läskigt. Himla skönt att det gick förhållandevis bra.

    Spännande Sverigereportage! Vilket sätt att ha kanoner vid ingången! Det är annat än våra små inbjudande gråstenar med ”Välkommen hem till oss”. Tur att man bara har en liten stuga att värma upp denna kalla blöta sommar när vedspisen har gått varm vissa veckor! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Det förekommer mycket insamlingar här eftersom staten inte gör så mycket. Jag är stolt över min man!
      Kankse behövs det insamlingar i Sverige för plan till skogbränder!
      Ja, inte skulle jag vilja ha ett slott att ta hand om inte! Trevligare med din hälsning!
      Ha det bra!

  3. Mariefred och Gripsholm är en så mysig utflykt!

    Kram Jenny

  4. Gilla skriver:

    Alla sätt är bra utom de tråkiga. Killarna tycks ju ha kul ändå, när de kör sina bikes.

    Bilderna från Gripsholm var kanonbilder. Hihi!

    Kram/Gilla

  5. anjahill skriver:

    Du håller i gång, reser, donar, grejar som bara den! jag hänger inte med ;-))! Ett riktigt yrväder är du!
    Jag var krigsbarn i Mariefred…
    /Anja

  6. skåningen skriver:

    Bra gjort av killarna .Vi har ambulans helikoptrar här! Kul gjort med plasttunnan!!……………..Museet ligger här i Höör Välkommen dit! Kram!

  7. åsa i åsele skriver:

    Landstinget i Västerbotten drar in ambulanser, stänger sjukstugor, plockar bort vårdplatser… allt för att spara pengar, Landstinget i Västerbotten lägger pengar på kultur, största penings-slukaren är Norrlands Operan och förra året då Umeå blev Kultur Huvudstad, till sådant finns pengar medan gamla sjuka skadade får vänta… helst ska gamla bo hemma klara sig själva till de dör.

  8. Lowa skriver:

    När jag ser bilder på de faluröda husen, Fyyy så det suger i en att få åka hem igen en stund!

  9. Stronga killar! Vilka fina frivilliga insatser för ett livsviktigt ändamål!
    Känner igen bilderna från Gripsholms slott, var där förra sommaren! Visst är Mariefred en mysig gammal stad!
    Ha det bra!

  10. Fint inlägg
    Ha det gott
    Kramar/AM

  11. sockenvagenssota skriver:

    Vilket fint initiativ, och jag gissar att de har rätt roligt medans de fixar också 😀 kram!

  12. bia skriver:

    Det var en bra grej tycker jag…tummen upp !!!…vet inte om det finns något liknande i Sverige…det är möjligt ;)…solen skiner idag och jag har shoppat sååå billigt…halva rea priset…är så nöjd med mina tre klänningar för 140 kr ;))….just nu sitter jag ute i solen och ska nog sitta ute så länge jag kan…kanske blir det ett glas vitt också, hihi…
    Kramis bia

  13. Znogge skriver:

    Vet inte hur det fungerar i Sverige men jag tror att det är landstingen som ansvarar för det. Hur som helst så var det ett mycket lovvärt initiativ av din mans motorcykelgäng. All heder åt dem!

    Kram

  14. Ami skriver:

    Verkligen bra gjort av killarna! Och de hade säkert väldigt roligt under tiden de grejade sina motorcyklar 🙂

  15. Steve skriver:

    Under 90-talet var Mariefred en del av mitt arbetsområde så jag spenderade en hel del tid där. En mysig lite stad, med ett maffigt slott dessutom.

  16. FREEDOMtravel skriver:

    Staten (eller rättare sagt landstingen) ansvarar ju för sjukvården i Sverige, och då även ambulanshelikoptrar. Mariefred är fint, där har vi varit med husbilen!

  17. Decdia skriver:

    Wow, nivån på donationer är helt annorlunda än den hemma. Så mycket pengar hade de nog inte fått in här. Hur kan det komma sig att staten inte vill betala för det?

    • Lena i Wales skriver:

      Det behövs mycket pengar, men så är vi ju ung 63 milj i hela UK jämfört med Sveriges 9 milj, så siffrorna blir helt annorlunda! Å andra sidan bara 3 milj i Wales.
      Att de inte betalar beror på att vi nte betalar så mycket skatt som i Sverige.

  18. Jag måste åka till Mariefred och Gripsholms slott någon gång. 🙂

  19. Anne-Marie skriver:

    Både Mariefred och Gripsholm är mycket vackra platser att besöka.
    Gillar de gamla slotten i Sverige. 🙂
    Bra insamling ”gubbarna” 😉 gjorde.
    Ha det bra!

  20. Marit skriver:

    For et flott tiltak å samle inn penger til noe så viktig!

  21. Gilla skriver:

    Sv: Ja, om man säger sig ha varit i Helsingör, så är ju deras glass ett måste. Ingen glass! Då är det inte Helsingör man har varit i.

    Kram/Gilla

  22. Inger skriver:

    Vilket fint engagemang mc killarna har, beundransvärt.
    Kram

  23. GladiGrönt skriver:

    Det kan vara skönt att vara ensam några dagar när slipper det jämt! Fint gjort av motorcykelkillarna!

  24. Märtha skriver:

    Här i Finland finns ambulanshelikoptrar, eller vad man nu skall kalla dem (forslar oftast enbart specialutbildade läkare till platsen, tar patienter enbart i brådskande fall eller när rullande ambulans inte når fram), delvis finansierade med statliga medel, men den privata andelen är stor. Helikoptern i Lappland får minst statsmedel… □ □ Och Johan III och Erik XIV snuddar jag vid i ett kommande inlägg, bara jag ger mig tid. Har varit bortrest och datorlös och trädgården kräver sitt. □ □ Mariefred och Gripsholm har länge stått på min önskelista, men mina sverigebesök inskränker sig nuförtiden nästan endadt till trädgårdsmässan i Stockholm….

    • Lena i Wales skriver:

      Intressant att veta hur det funkar i Finland.Det är så olika från ett land till ett annat!
      Ser fram emot mer om Vasaätten.
      Mariefred och Gripsholm är definitivt värt ett besök!

  25. Tomtan skriver:

    Viktigt med luftambulanser. HAde det inte varit för att de hade det å prov en påsk för en massa år sedan, hade min bror inte överlevt sin skidolycka. Nu är helikoptern permanentad.

  26. Jessica skriver:

    Hej hej!vilket bra ändamå med insamlingen(l otäckt med mc olyckor!!man är ju så oskyddad..tur i oturen hade de trots olyckan! ♥ regniga hälsningar från Jessica♥

  27. Veiken skriver:

    Det är suveränt med människor som har hjärtat på rätta stället och en ambulanshelikopter är viktig. Vi har faktisk något liknande i Sverige fast till sjöss. Killarna och tjejerna i Sjöräddningssällskapet (som är en ideell förening) jobbar frivilligt och båtar och annat är det bara donationer och insamlade medel som betalar!
    Du får länken om du vill veta mer!
    http://www.sjoraddning.se/
    När jag läste Gripsholm, kom jag genast att tänka på systerfartyget Kungsholm. Jag har tydligen bara båtar i skallen! 😉

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har något som heter Life Boats här, som också funkar på frivillig basis. Vad bra att du skrev om Sjöräddningssällskapet för vi pratade idag om hur det var i Sverige och jag hade helt enkelt glömmt bort Sjäräddningssällskapet. Tack!
      Jag gillar att du har båtar i huvudet, för du påminner också mig om saker jag glömt.

  28. Ditte skriver:

    Vilket gott initiativ av din man och de andra ”killarna”. Och extra roligt att de fick in en hel del pangar. Vad som gäller i Sverige har du fått svar på och jag hade tänkt komplettera med Sjöräddningen, men Veiken hann före.
    (Men det finns en organisation som hjälper till på ideell basis som heter ”Missing People” som hjälper polisen att leta efter människor som försvinner och har lyckats väldigt bra. Finns i stora delar av Sverige)
    Vad roligt att du kom till Gripsholm och Mariefred, ett fint utflyktsmål med mycket historia.
    Trevliga bilder både från mckillarnas tur och från Gripsholm och Mariefred.

  29. Nett skriver:

    Bra gjort av killarna 🙂

    Kul att få besöka Gripsholm, det har jag med gjort men det är oxå preskriberat så det borde snart vara dags igen 🙂

  30. Ping: GRÖNSAKSTIDER, MONMOUTH FESTIVAL och SVERIGE | Lena i Wales

  31. Monica skriver:

    Fantastiskt fint initiativ av din man med kompisar! Vi skulle behöva mycket mer av sådant här också! Sjöräddningen sköts till en del volontärt även här. När det gäller ambulanshelikoptrar så finns det önskemål från samtliga landsting om mer resurser. Idag är det mycket krångel och mycket kostsamt, de får köpa tjänsten från det landsting där en helikopter finns, det fördröjer räddningsinsatserna naturligtvis och fördyrar. I Stockholm finns endast en helikopter men nu under sommartid utökat till två! Då får man tänka på så många otillgängliga plaster det finns i skärgården t ex. Olyckor, födslar, infarkter och annat, det kan vara svårt att hinna fram. Och allt annat i vår största stad som kan hända. Här på Huddinge sjukhus finns en helikopterplatta på taket så vi hör landningarna:-).
    Örebro län och Värmlands län ska nu dela på en helikopter och så ska det utvärderas efter ett år. Endast 100 transporter är tillåtna. Så får de se om de har råd med kostnaderna.
    Vi har ju en väldigt hög landstingsskatt i Sverige, 12% av inkomsten för alla och vi har inte så stort inflytande över var pengarna hamnar eller om det blir särskilt rättvist fördelat. Många har tyvärr tron att staten sköter allt fortfarande så att vi inte behöver ta några egna initiativ. Det behöver vi.

    Intressant om Mariefred, var ett tag sedan vi var där och staden är fin som de andra småstäderna här. Om du vill se ett intressant slott vid nästa besök rekommenderar jag Skokloster, är verkligen ett givande besök och vackert där, mycket speciellt slott men du har
    säkert varit där redan. Och visst borde ett och annat återlämnas, det är mycket stöldgods på våra museer och idag skulle det kunna åtgärdas på ett bra sätt kan man tycka.

    Och en eloge till din man igen, verkar vara väldigt kreativ med lösningar när det gäller byggen av fordon:-) och du själv är ju också engagerad i mycket. Det ger en gemenskap och betyder otroligt mycket för landet med sådana människor, det blir en fin atmosfär som genomsyrar allt och människan klarar mer tillsammans.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för info hur helikoptrarna funkar i Sverige. Som du säjer, behövs det kanske lite frivilliga pengar också.
      Mariefred var jättertrevligt och Gripshom också. Vi hade funderingar på Skokloster också, så det blir säkert senare.
      Gänget gjorde bra ifrån sej med att få in pengar! Jättebra!

  32. barabrittiskt skriver:

    Trädgårdsmästare på Gripsholm är min syssling. Hon gjorde bra ifrån sig trädgårdsmässigt redan i Chelsea under sin tid i London. 🙂 Bra att ni stöder helikoptrarna. Cornwall Air Ambulance är verkligen livsviktig och väldigt aktiva.

  33. Ping: STOCKHOLM , AIR AMBULANCE och BRITTISKA BILAR 4-HILLMAN | Lena i Wales

  34. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

