SKOTTLAND (3) 2015, Glen Coe och WALES ,kända walesare 6,Charles Rolls

July_34

När ni läser detta befinner jag mig i Skottland igen och här kommer jag att vara hela augusti månad. Jag har 4 resor runt i Skottland med svenska resenärer. Samtliga börjar tisdagar och avslutas söndagar, 4 veckor i rad. Alla resor har nästan samma rutt, men det kan skilja lite var vi bor på de olika resorna. Alla går också med Lasses Resor.

Innan jag reste har jag lagt in alla inläggen vilka kommer att handla om både Skottland och Wales med hjälp av bilder tagna tidigare. Jag har helt enkelt inte tid och ork att göra nya inlägg när jag jobbar så intensivt, men hoppas ni kommer att uppskatta inläggen i alla fall.

WALES

Kända Walesare 6

Charles Stewart Rolls

Photo2747

Namnet Rolls kanske inte säjer så mycket, men när man sätter ihop det med hans kompanjon Royce, så blir det mer bekant, Rolls Royce…

Photo2938Hendre
…Rolls var född i London 1877, men bodde största delen av sitt korta liv på herrgården Hendre utanför Monmouth, min hemstad.
Han var ingenjör, biltävlingsförare, ballonflygare, pilot, biltillverkare m m. Son till Baron och Lady Llangattock. Han fick en god utbildning bl a på det anrika Eton Collage.
Han var en god ingenjör, men inte tillräckligt skicklig för allt han ville göra och det är här Henry Royce kommer in i bilden. Man brukar säja att Rolls hade pengarna och Royce kunskapen, vilket delvis är rätt, även om Rolls var en duktig ingenjör.
Rolls dog 1910, endast 32 år gammal i en flygolycka.
Ögonvittnen från Monmouth kunde berätta om hans många gånger våghalsiga experiment ute på herrgården Hendre.
Idag är Rolls Royce känt över stora delar av världen för sina flygplansmotorer och bilar…

Photo2978

…I Monmouth Museum finns en lite avdelning om Rolls och hans liv.

SKOTTLAND

Glen Coe dalen

Photo3417 Photo3418

Glencoe dalen tillhör de vackraste platserna i Skottland. Naturligtvis stannar alla bussar på parkeringen för att låta gästerna ta foton och lyssna på säckpipeblåsaren som spelar för oss och naturligtvis tar han gärna emot en liten penninggåva, han är ju skotte!!!…

DSCF6476 DSCF6474

…i Glencoedalen har det också hänt mycket historiskt, bl a den stora masakern i januari 1692, då den engelsk kungen beordrade kapten Campbell att förgöra klanen Mac Donald. En fruktansvärd händelse som inte är glömd bland skottarna och särskilt inte hos Mac Donalds. Det säjs att fortfarande kan det hända att när någon från klanen Mac Donald möter någon från klanen Campbell vänder de på klacken och går iväg. Skottarna har gott minne!

De senaste åren har jag oftast haft samma bussbolag och samma underbare chaufför under mina Skottlandsresor. Vi jobbar bra ihop och har samma tankar vad gäller våra jobb. Men ofta är det så att man inte har mött chauffören man ska sammarbeta med under resan förrän på flygplatsen tillsammans med passagerarna. Och ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. För flera år sedan hade jag en chaufför som när vi först kvällen gick igenom resan tyckte att den där Glen Coe dalen kunde vi skippa, det var ju ändå inget att se. Jag stod på mig att åka dit eftersom det fanns med i programmet och han fick ge med sig, men glad var han inte. Först när vi närmade oss, och jag ville ha hjälp med att sätta in CDn i spelaren för att spela musiken om massakern i Glen Coe och han sa att den inte funkad så bra, trots att en funkat bara några timmar innan, slog det mig varför. Han tillhörde klanen Campbell! Nu var det värst gjort och resten av resan gick bra!

Här kommer en You Tube video med den mycket vackra och mycket sorgliga sången om Massakern i GlenCoe. Här liksom vid Loch Lomond klämmer jag och chauffören i för hela Skottland. Han tillhör inte klanen Campbell!

DSCF6470

…som jag sa stannar alla bussar här och det gjorde också denna mycket speciella tyska buss. En buss med rullande hotell som släp! Skulle jag vilja byta buss! Neeeeej, tack! Hellre ett litet och omodernt hotellrum utan hiss än dessa små krypin!

Skottland i UK

DSCF6372

Denna symboliska skylt hittade jag utanför ett hotell.

Den visar växterna som representerar de olika länderna inom UK.

Tisteln för Skottland, Klöverna för Nordirland, Påskliljan för Wales och Rosen för England.

Varje land har också sitt skyddshelgon, St Andrew för Skottland, St Patrick för Nordirland, St David för Wales och St George för England.

Och sina egna flaggor, men alla dem har jag inga bra foton av.

Skottland hade ju en folkomröstning förra året i september om att gå ur UK och det var ganska jämt länge, men slutresultatet blev 55,3 % nej och 44,7% ja. Så de blir kvar i UK.

Mer från Skottland på onsdag!

 

 

Det här inlägget postades i Kända walesare, Skottland. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till SKOTTLAND (3) 2015, Glen Coe och WALES ,kända walesare 6,Charles Rolls

  1. Bara brittiskt skriver:

    Vilken lurig busschaufför! Försöka snuva turister på denna vackra dal…

  2. åsa i åsele skriver:

    Alltid intressant att läsa Din blogg.

  3. Franska Fikon skriver:

    Oj, rullande hotell!! Så mycket som jag har varit på vägarna i Europa, men aldrig sett detta. Förstår att det bara är stort som en sovsäck….. Tacka vet jag hotell 🙂

  4. Gilla skriver:

    Tänk att chaffisen inte ville stanna vid Geln Coe, så ni inte skulle få se de vackra omgivningarna. Jag förstår att det ser ungefär ut så, som man visar i Videon. Tänk att man fortfarande har agg till varandra i de olika klanerna.

    Kram/Gilla

  5. marina skriver:

    Skottland står verkligen på min ”ska-besöka-lista” och jag blir ju inte mindre sugen efter dina bilder!

  6. Ditte skriver:

    Tack Lena! Vi njuter fortfarande av allt som vår Skottlandsresa gav. Och du gav oss så mycket extra!
    Nu läser vi ditt inlägg, njuter och minns!
    Jag lyssnar på musiken och fick själv tag på skivan som gått varm här hemma. Snart kan jag texten till ”Massacre Of Glencoe” , en hemsk historia.
    Roligt att också få veta mer om Rolls & Royce. Detta visst jag inte.
    Önskar dig en trevlig resa även denna vecka och tack än en gång.

  7. Steve skriver:

    Skottland är så där råbarkat, primitivt vackert tycker jag. Råbarkat, primitivt i positiv mening.
    Roligt att få lära sig ”detaljer” om UK.
    Kul story med chauffören Campbell.
    Hemska tanke att bo i det ”rullande hotellet”.

  8. Tina skriver:

    Hej Lena! Du är beundransvärd, vilket roligt jobb du har! Nu lämnar jag Östersund och hemma i Kungsängen väntar ytterligare några kartonger att bli uppmärksammade.
    Chao!

  9. Britt skriver:

    Vad mycket intressant. Vilken busschaufför! Bra att du hade skinn på näsan. Att tisteln var Skottlands blomma visste jag, men inte de andra. Ser fram emot mer. / Britt

  10. Ami skriver:

    Oj, en buss med rullande hotell som släp har jag nog aldrig sett….Men jag föredrar nog också att ta in på ett ”riktigt” hotell 🙂

  11. Jessica Meijer skriver:

    Det är alltid inspirerande och lärorikt att läsa hos dig!
    Hoppas allt är bra med dig.
    Stor kram
    Jessica

  12. Anna/notonmusic skriver:

    Tänk hur det är med dessa ”ärvda” konflikter! Och jag instämmer definitivt med dig beträffande hotellet på släp. Det får mig att tänka på hönsburar! Huvva som man säger i norrbotten! Intressant inlägg som vanligt 🙂

  13. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

