SKOTTLAND (4) 2015, Fort William, Spean Bridge och WALES Anglesey

July_44

När ni läser detta befinner jag mig i Skottland igen och här kommer jag att vara hela augusti månad. Jag har 4 resor runt i Skottland med svenska resenärer. Samtliga börjar tisdagar och avslutas söndagar, 4 veckor i rad. Alla resor har nästan samma rutt, men det kan skilja lite var vi bor på de olika resorna. Alla går också med Lasses Resor.

Innan jag reste har jag lagt in alla inläggen vilka kommer att handla om både Skottland och Wales med hjälp av bilder tagna tidigare. Jag har helt enkelt inte tid och ork att göra nya inlägg när jag jobbar så intensivt, men hoppas ni kommer att uppskatta inläggen i alla fall.

WALES

Anglesey

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anglesey, Ynys Mon på walesiska, är Wales största ö belägen i nordvästra delen av landet. Ön är ungefär dubbelt så stor som Orust och har ca 70.000 invånare, varav ¾ är walesisktalande. Alltså ett starkat walesiskt fäste.
Men en gång var norska huvudspråk, på 900- och 1000-talen var nämligen vikingarna här ”på besök”.
Här finns flera små städer. Den mest kända staden är nog Holyhead, varifrån man dagligen kan ta färjan över till Irland.
Den mest kända orten är utan tvekan
Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch
Uk:s längsat ortsnamn och världens 3:dje längsta.
Det betyder:” Den heliga Marias kyrka i den vita hasselns dal nära den strida vattenvirveln vid helgon Tysilio av den röda grottans kyrka”.
Enkel förklaring?!?!?!?!…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

…Volvo i Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Visst är latin, volvo =jag rullar, enklare än det walesiska språket!

SKOTTLAND

Ja, då fortsätter vi vår tur genom Skottland med avsnitt 4. Vi har åkt från Edinburgh Airport till Loch Lomond och besökt Oban och Glen Coe. Så nu är det dag för:

Fort William

DSCF6478

Fort William är en liten turistisk stad med ca 9 000 invånare och många hotell på den skottska västkusten.

När jag skriver turistisk är det säkert många som reagerar negativt. Inte vill man ha turistiska ställen, utan det ska var fint och genuint. De ställena finns inte längre! Är det vackert och trevligt kommer turisterna dit. Man kan kanske fortfarande finna dem i något inte så väl besökt land, men i stora delar av Europa, lilla Skottland inräknat, har alla platser redan hittats av någon annan. Idag flyger och far alla så mycket att det mesta är uppptäckt redan, ja kanske inte i Wales ännu, så kom dit!

Det finns fortfarande vissa små vackra platser i Skottland där det inte är så väldigt turistiskt, men de är få och dit når man inte med en 13 m lång buss! Så vi får hålla oss till turiststråken, som alla andra.

DSCF6479

Fort William består till stor del av en lång gågata med pubar, caféer och affärer där turisterna blandar sig med lokalbefolkningen. Det är också turisterna som man till stor del lever av här, utan dem hade orten varit än mer avfolkad sedan fisket minskat.

Med utgångpunkt från Fort William kan man också ta sig upp på toppen av UKs och därmed också Skottlands högsta berg Ben Nevis, 1 344 m ö h. Oftast är toppen höljd i dimma och jag har faktiskt aldrig sett toppen, trots att jag varit vid Fort William kanske 40 gånger, har slutat räkna. Det är däremot många andra som tar sig upp till toppen varje år. Det finns olika val av stigar beroende på om man vill promenera eller också klättra. P g a de snabba väderomslagen är det inte ett helt ofarligt projekt. Varje år får många räddas och flera dör, räddningarna brukar ligga på ca ett 40 tal personer varje år och dödfallen varierar omkring 4.

Spean Bridge Comando Memorial

Photo3463

Ett monument tillägnade de kommandosoldater som tränade här inför Andra Världskriget.

Skulpturen är gjord av brons och är drygt 5 m hög + sockel i sten. Den blev klar 1951. De tittar söderut…

DSCF6223

…mot Ben Nevis, som tyvärr inte syns bland molnen.

DSCF6225

…intill monumentet finns en liten ”minneslund”, ej gravplats…

DSCF6220 DSCF6219

…över äldre och nya soldater som inte kommit tillbaka hem med livet i behåll. Tyvärr utökas denna plats hela tiden med nya namn om omkomna från de platser där de brittiska styrkorna deltar idag. Ofta visas på TV unga brittiska män som kommer tillbaka till sitt hemland i kistor. Hemskt att det fortfarnade ska behöva vara så.

De röda kransarna ni ser är Poppies (vallmo), kransar gjorda i papp eller plast. Vallmon kom att bli symbol för Första Världskriget och vallmofälten i Flandern. Poppy Day, också kallad Remeberance Day firas 11 nov till minne av krigslutet den 11 timman, den 11 dagen, den 11 månaden. Då är det många UK som har en vallmo på rockslaget…

DSCF6228

…men vackert ligger platsen!

Mer från Skottland på onsdag!

 

Det här inlägget postades i Besökta platser, Skottland. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till SKOTTLAND (4) 2015, Fort William, Spean Bridge och WALES Anglesey

  1. Tomtan skriver:

    Undrar om vi någonsin kommer att sluta kriga????

  2. åsa i åsele skriver:

    Intressant läsning 🙂

  3. Ditte skriver:

    Jag läser och njuter och känner förstås igen mig från vår resa nu i Skottland. Verkligt finaminnen!
    Vad gäller Wales så finns det på ”att besöka” listan och jag läser verkligen dina inlägg med stort intresse.
    Tänk så häftigt med detta långa bynamn. går det att uttala för en icke walesistalande?
    Jag har ett par inlägg kvar innan jag är färdig med min resa på pränt, i minnet blir jag nog inte färdig.

  4. Karin på Pettas skriver:

    Skottland drar i mig…skulle gärna fara dit. Uffe, maken har varit där i sin ungdom och firat jul och nyår på plats.
    Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, vilket namn att läsa. Omöjligt för en ickeskotte.
    Tack igen Lena för alltid intressant läsning!

  5. Eva Trillian skriver:

    Har nu varit inne på Lasses resor MÅNGA gånger 🙂 En resa till Skottland, med Tattoo och allt – det hade inte varit dumt 🙂 Nåväl, vad är väl en bal på slottet … 😉
    Hopps du har bra veckor med trevliga svenskar 🙂

  6. Comsi Comsa skriver:

    Väldigt intressant läsning, tänk så många liv som bara blev ett namn….

    Kramen ♥

  7. Marit skriver:

    Så vakre bilder du viser! Ja, latin er enklere enn walisisk 😉 Jeg kan mye plante latin, men walisisk skal jeg ikke prøve meg på 🙂
    Jeg visste faktisk at Volvo betyr ”jeg ruller”

    Ja, kriger er noe fælt!

    Vakkert bilde av Ben Nevis

  8. Lena i Wales skriver:

    Tack , vad kul att du gillar mitt inlägg.
    Ja, hemsk hur många liv som förstörs eller slutar i krig.

  9. Ama de casa skriver:

    Kan du inte lägga ut en video där du uttalar det där ortsnamnet? Jag får inte riktigt kläm på det… 😉

  10. Märtha skriver:

    Hoppas den där orten på Angelsey inte dyker upp i något korsord…. Även med ordet inom synhåll är det säkert svårt att få alla bokstäver på rätt plats! Jo, en video med uttalet av namnet vore verklit intresssant. Lär mig en hel del genom din blogg, läser alla inlägg även om jag inte alltid kommenterar. Hälsningar från Borgå!

  11. wiolettan skriver:

    Så intressant att få ”följa med” på din resa.
    Smart detta att lägga in inlägg i förväg på bloggen.
    Älskar dina bilder, att få se delar som jag inte har hunnit se av vår värld. Skottland där har jag aldrig varit. Vilka tjusiga vyer det finns.
    Hoppas att det går bra på din resa.
    Kram!

  12. Det är klart att jag uppskattar dina inlägg. För mig är de alla nya och fräscha. Du har en mycket intressant blogg att besöka. Ha det så kul med alla svenskar. Kram Bosse

  13. bia skriver:

    Kommer nog att åka till Skottland någon gång i framtiden (hoppas jag iaf)
    Solen skiner och det är normal svensk sommar nu…men lite kyligt på kvällarna…kan vara ljumma kvällar i augusti normalt sett….jag menar mer än 13 grader på sen kväll brukar vi väl ha normalt.
    Ha det gott!
    Kramis

  14. Du är otrolig på och hålla igång bloggen
    trots att du jobbar så mycket. Smart och
    förbereda och bara trycka ut.
    Kramar/AM

  15. Veiken skriver:

    Det är så roligt att läsa dina inlägg från Skottland. Vi åkte inte riktigt samma väg som ni gjorde så nu får jag se ännu mer. Tack för det!

  16. Agneta skriver:

    Oh, så mycket intressant du skriver om, jag har läst igenom nu, och det är som en resehandbok!
    Hoppas ni har det bra på resorna!
    Agneta kram

  17. Lisbeth Rosén skriver:

    Så gott med alla bilder. Åker mycket just nu, bara hemma några dagar för att fixa nästa resa. Har haft mellan 34 och 39 grader hela juli och augusti. Puh.. Kram

  18. Else-Marie Lundström skriver:

    Det är så roligt att få se och lära genom din blogg. Blir alltid sugen på att resa mer. Skönt att slippa det där långa ortsnamnet varje gång man ska skriva sin adress. Kram

  19. Steel city anna skriver:

    Kul att följa med på din resa! Det är verkligen tragiskt med alla minnesmonument och att historien verkar upprepa sej. Alla lärdomar och allt hårt jobb på 50- och 60-talen för fred i Europa verkar vara bortglömda nu.

  20. Krönikören skriver:

    Alltså – det där ortsnamnet, det är helt underbart! I Sverige skulle säkert Skatteverket eller Posten säga att det har för många bokstäver och måste förkortas 😉

    Så du har fyra lediga dagar på fyra veckor? Tufft schema.

    Sköt om dig.

  21. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

