SKOTTLAND (5) 2015, Fort Augustus och WALES Crickhowell 4

July_29

När ni läser detta befinner jag mig i Skottland igen och här kommer jag att vara hela augusti månad. Jag har 4 resor runt i Skottland med svenska resenärer. Samtliga börjar tisdagar och avslutas söndagar, 4 veckor i rad. Alla resor har nästan samma rutt, men det kan skilja lite var vi bor på de olika resorna. Alla går också med Lasses Resor.

Innan jag reste har jag lagt in alla inläggen vilka kommer att handla om både Skottland och Wales med hjälp av bilder tagna tidigare. Jag har helt enkelt inte tid och ork att göra nya inlägg när jag jobbar så intensivt, men hoppas ni kommer att uppskatta inläggen i alla fall.

WALES

Crickhowell 4 

Mar_918 Mar_922

Floden Usk flyter i utkanten av staden. Över floden kan man fortfarande ta sig via denna stenbro från 1700-talet. Då som ersättare till den gamla träbron som troligen funnits där i flera hundra år.

Uppströms finns det 12 bågar och nedströms 13 bågar. Konstigt? Ja, vid en ombyggnad av bron efter en översvämning på 1800-talet gjorde man 2 uppströms bågar till en. Eller blir det tvärt om??!?! Min blonda hjärna snurrar till det ibland!

Bron har reparerats många gånger under årens lopp. Senast 2011 då den skadades i samband med en polisbiljakt! Än finns det några vilda walesare kvar!

Här går det inte att mötas med fordon, så det finns stoppljus i var ända. Utsikten mot och från bron är vidunderlig…

Mar_939

…och skulle man bli trött när man korsar bron till fots kan man alltid slå sig ner på en av de många bänkarna som finns på de spetsiga utbyggnaderna  på bron.

Bron är Wales längsta stenbro med sin 128 m och natuligtvis K-märkt…

Mar_932 Mar_934

…är man lite törstig när man gått över kan man alltid ta sig en pint i denna trevliga, gamla pub och…

Mar_936

…om vädret tillåter kan man slå sig ner i deras trädgård precis vid floden.

Dessa bilder är tagna i mars 2015.

Detta var sista avnittet om Crickhowell.

SKOTTLAND

Vi har hunnit var på Edinburgh Airport, Loch Lomond, Oban, Glen Coe, Fort William och Spean Bridge och nu fotsätter vi mot

Fort Augustus

Photo3499

Men vad är det som stoppar oss här?..

Photo3502

..jo, det är en båt som ska passera och…

Photo3503

…gå vidare upp i slussarna. De har kommit från Loch Ness och ska vidare in i Caledonian Canal.

Caledonian Canal går mellan Fort William längs söderut till Inverness längst i norr. Kanalen byggdes för att sammanbilda Fort William på västkusten med Inverness på nordkusten utan att behöva gå ut på öppna havet. Den går genom tre sjöar och resten är handgrävd kanal. Totala längden är 97 km, varav 36 km är kanal. Under sträckan finns 29 slussar, varav 5 finns efter varandra i Fort Augustus…

Photo3504

…kanalen tog 17 år att bygga och var klar 1822. Ingenjören bakom verkat var Thomas Tellford.

Och nu kommer det intressanta för oss svenskar. Göta Kanal var klar 1832 och vi har alltid lärt oss att mästaren bakom byggandet av denna kanal var Balzar von Platen och det stämmer till viss del, men han fick god hjälp av Thomas Telford som kom till Sveige för att överse projektet. Kungen hade bett honom om en plan och sedan skulle planen förverkligas av Balzar von Platen. Och det fina i kråksången var ju för svensk del att Caledonian Canal byggdes före och kunde ta alla misstagen som sedan Göta Kanal kunde ta lärdom av. Så blev det!

Det tråkiga med kanalerna var ju att de i jämförelse med många andra transportleder blev väldigt kortvarig, för när kanalerna var färdiga för att tas i bruk kom järnvägen och konkurrearde ut dem. Ett kort, men vackert liv!

Mer om Skottland på lördag!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Skottland. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till SKOTTLAND (5) 2015, Fort Augustus och WALES Crickhowell 4

  1. Karin på Pettas skriver:

    Tack igen Lena för mycket intressant läsning.
    Jag hänger med på fortsättningen, givetvis.
    Ha det bra!

  2. åsa i åsele skriver:

    Tro om det gamla bevaras bättre i GB än här i Sverige? Vet Du… tänker på dessa gamla stenhus, broar å annat intressant Du berättar om å visar.

    • Lena i Wales skriver:

      Mycket här är bevarat dels p g a att man bygger i sten och inte i trä och dels p g a att man inte har haft råd att riva och bygga nytt. Sverige var en gång för rikt för sitt eget bästa

  3. Britt skriver:

    Ännu ett intressant inlägg. Det är säkert väldigt roligt att ha dig som guide. Du kan mycket. Just sådana där saker som att Telford var med under planeringen av Göta kanal, var det nog inte många som visste. Kul att se så mycket bevarat. Fort William bodde vi i då vi var i Skottland för några år sedan. / Britt

  4. Marit skriver:

    Spennende å følge dine ”reisebrev”! Skottland ser ut til å være et vakkert sted.

  5. Geddfish skriver:

    Kollar gärna bilder på Skottland! Tack för visningen!
    Kram och ha goda arbetsdagar

  6. Anita skriver:

    Hej Lena!
    Jag har nu läst ikapp dina senaste inlägg och som jag kände igen mig. Har ju besökt flera av de platser du skriver om i Skottland. Fort William gillade jag då vi bodde på ett B&B bredvid en pub där det var musikunderhållning. Fantastiskt bra! Vi var där två kvällar. Du verkar trivas med ditt guidande och jag kan bara gratulera resenärerna som får ha dig som guide. Var inne på länken till Lasses resor och såg att den sista resan i år slutar på söndag. Då hinner du kanske uppleva några augustidagar i ditt älskade Wales också.

    Så småningom ska jag väcka upp min blogg efter sommardvalan. Det har blivit mindre bloggande än vanligt denna sommar av olika anledningar.

    Ha fortsatta sköna dagar i Skottland!
    /Anita

  7. Gilla skriver:

    När du skrev att din blonda hjärna snurrar till det ibland och sen fortsatte att skriva om polisbiljakten på bron och att den skadades, fick jag det till att det var du som hade fått en skada på hjärnan då. Som det kan bli, när man läser för fort. ;-D

    Kram/Gilla

  8. Steve skriver:

    Jag älskar gamla vackra stenbroar.
    Intressant info om Göta kanal.
    ”från Loch Ness och ska vidare in i Caledonian Canal.” låter spännande. Det är väl för att jag osökt börjar tänka på Nessie då.

  9. Ditte skriver:

    Till Wales vill vi och säkert flera med oss. Skall maila Lasse på ”Lasses resor” och fråga om möjligheterna. Du kan så mycket så att resa med dig som guide tillför så mycket. Extra viktigt med en kunnig guide när en inte har så lång tid på sg. Ja, en kunnig guide är alltid viktigt!
    Jag kände helt igen mig i Fort Augustus, det blev en fin ahaupplevelse. Väldigt faschinerande att se slussningen eftersom höjdskillanden uppgick till över åtta meter i slussarna.
    Fina bilder gör det hela än mer spännande, plus att jag ju varit på plats med dig.
    Kan verkligen rekommenderas att göra en resa med dig.
    Ha det gott!

  10. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

