SKOTTLAND (7) 2015 Whisky och WALES också whisky

July_52

När ni läser detta befinner jag mig i Skottland igen och här kommer jag att vara hela augusti månad. Jag har 4 resor runt i Skottland med svenska resenärer. Samtliga börjar tisdagar och avslutas söndagar, 4 veckor i rad. Alla resor har nästan samma rutt, men det kan skilja lite var vi bor på de olika resorna. Alla går också med Lasses Resor.

Innan jag reste har jag lagt in alla inläggen vilka kommer att handla om både Skottland och Wales med hjälp av bilder tagna tidigare. Jag har helt enkelt inte tid och ork att göra nya inlägg när jag jobbar så intensivt, men hoppas ni kommer att uppskatta inläggen i alla fall.

SKOTTLAND

Vad vore Skottland utan whisky?…

DSCF6236

…och det är tur att det regnar mycket i Skottland, för ingen whisky utan vatten!

De tre huvudingredienserna för whiskytillverkning är vatten, korn och jäst.

Vattnet betyder mycket, men hur mycket är omdiskuterat, men många destillerier har sina egna källor.

Kornet behöver inte odlas lokalt…

DSCF6232 DSCF6250

…bilderna kommer från Glenmorangie Distillery beläget norr om Inverness.

På våra resor åker vi till olika destillerier beroende på vilket som passar in i  programmet. Det finns ju drygt hundra att välja mellan, men alla är inte öppna för visningar.

Jag tänker inte gå igenom hela proceduren av tillverkningen, för den får ni se nästa år när ni åker med mig till Skottland!

Men när hela proceduren med mäsk o s v är klar destilleras allt och blir alkohol i stora kopparpannor. Skottsk whisky destilleras 2 gånger, medan irländsk whiskey destilleras 3 gånger. Vad är det mer för skilland mellan skottsk och irländsk? Jo , det har ni redan sett, stavningen av orden, whisky i Skottland och whiskey i Irland. Så redan när man läser den storstilta texten på en flaska kan man se om den är skottsk eller irländsk…

DSCF6645

…lagerhusen är väldigt lika från ett destilleri till ett annat. Alltid svarta på utsidan av svampangrepp från alkoholen.

Whisky måste enl lag lagras minst 3 år på fat för att få kallas whisky, annars är det bara alkohol. De flesta sorterna lagras betydligt längre. Oftast lagras de på gamla bourbon- eller sherryfat. Denna lagring ger också whiskyn dess färg. Innan lagringen ser den ut som vatten eller vodka.

Under rundvandringarna på destillerierna är fotografering förbjuden p g a av gnistrisken, det är mycket alkohol i luften där inne! Ibland blir man nästan lite yr i mössan! Så därför kan jag av förklarliga skäl inte visa några bilder inifrån anläggningarna…

DSCF6235

…efter rundvarndringen kommer det som de flesta svenskarna väntat på hela tiden. Provsmakningen! Detta sker i speciella provglas och de allra flesta rekommenderar några få droppar vatten i whiskyn. Absolut ingen is! Glaset snurras lite så whisky och vatten blandas,  färgen kollas och sedan avnjuts den.

Whisky är en hel vetenskap och mycket intressant, som med vin, ju mer man vet ju mindre upptäcker man att man egentligen vet och hur mycket mer det finns att lära. Jag tycker det är mycket fascinerande och intressant, även om jag inte tycker om whisky. Jag har försökt anstränga mig att gilla den efter alla besök, ca 50 tal besök, på många olika destillerier, men har inte lyckats och har nu gett upp! Som min mycket whiskykunnige son brukar säja: Det är totalt slöseri att släppa in mamma i ett destilleri!

Sláinte! Skål!

Mer från Skottland på lördag!

WALES

Ja ,det finns walesisk whisky. Ett destilleri, Penderyn. Beläget vid ”The Head of The Valleys”, inte så långt från Merthyr Tydfil (uttalas Mörtha Tidfil, th=läspande).
Penderyn Single Malt Whisky lanserades 1 mars 2004, på St David´s Day.
Finns numera att köpa i 16 länder.
Systembolaget?
Jag tycker ju inte om whisky, men deras likör Merlyn Cream Liquer, liknande Bailey´s, den är god!
Enl min son som är lite av expert på området är Penderyn helt godkänd, men allt beror ju så mycket på vad man tycker om och inte. Han föredrar t ex en mer rökig Islay whisky.
På Visitor Centre kan man få berättat för sig om whiskyframställning, provsmaka, handla (det ni alla svenskar!!!!). Har ca 20 000 besökare/år.
Den walesiska whiskyn stavas på samma sätt som den skottska, inte som den irländska whiskey!
Recept på Merlyn´s Magic Cocktail
5 cl Merlyn Cream Liquer
3 cl kaffelikör
2 msk mintchokladglass
Lite grädde

Video

Har ni lust kan ni också titta på några ”gamla” video från Wales.

Pembroke Kust, Saundersfoot & Pendine badstrand & Museum of speed

St David´s

Tintern Abbey

Skenfrith

 

 

Det här inlägget postades i Skottland, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till SKOTTLAND (7) 2015 Whisky och WALES också whisky

  1. Anja Hill skriver:

    Det här inlägget borde intressera min make som föredrar whisky för konjaken som är min ”favvo” ;-))!

  2. Tomtan skriver:

    Livets vatten 😀

  3. FREEDOMtravel skriver:

    Jag läste om whiskey-provning på Dittes blogg. Om vi nån gång kommer till Skottland (eller Wales kanske?) blir det förstås en sån! 🙂

  4. åsa i åsele skriver:

    Nu är Du snart hemma igen 🙂

  5. Aaa skriver:

    Tyvärr så kommer jag inte till Skottland för whiskys skull! Tål inte drycken även om många andra förstår sig på den.

  6. Jessica skriver:

    många mäns favorit dryck :)) tyvärr inget för mig..Blir glest mellan blogg hälsningarna nuförtiden..men önskar dig allt gott< kram Jessica

  7. Geddfish skriver:

    Jag är intresserad av whisky. Varit på whiskyprovning i Dublin. Min äldste son med fru var nyligen i Skottland och besökte även nåt destilleri. Skottland står på min önskelista.
    Kram!

  8. Ditte skriver:

    Tack för lite mer av Skottland. Jag har ju varit med och både sett och upplevt detta med whisky och så mycket annat fint att jag önskar att flera kan göra denna resa med dig.
    Har tittat på filmerna från Wales och det är så roligt att se och lära sig mer.

  9. Britt skriver:

    Jag dricker inte heller whisky, men en riktigt kall kväll när man känner sig litet halvförkyld smakar det riktigt bra. Det där med stavningen hade jag glömt. Men nu minns jag att jag hörde det då vi var i Skottland. / Britt

  10. Steve skriver:

    Jag tycker om whisky, men är mera bourbontypen. Har aldrig kommit överens med rökig maltwhisky. Jag är väl inte tillräckligt insatt i vetenskapen kan jag tro.

  11. barabrittiskt skriver:

    Oj, hade ingen aning om att väggarna möglar av alkoholen.

  12. Lárt de vivre skriver:

    Någon whiskey drickare är jag inte men skulle ändå vilja besöka ett destelleri i Skottland, för som du säger vad vore Skottland utan Whiskey?.

    Själv har jag precis varit på en resa i Moseldalen och provat mig fam i Rieslingsvärldenm. Det var en mer smakfull resa för min gom

    Kram Kajsa

  13. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

