HEMMA I WALES IGEN och HAY-on-WYE, en bokstad

ÄNTLIGEN HEMMA I WALES IGEN!

Aug_95

Tack min fantastiske chaufför James som tagit mig och passagerana runt Skottland under mina fyra resor!

Efter nästan en månad på jobb i Skottland är jag hemma i mitt kära Wales igen. Bara en gång har jag använt mitt paraply och ingen gång min regnkappa. Inte dåligt för fyra veckor i Skottland! Det har varit bra veckor med många trevliga passagerare, ca 200, men nu är jag lite trött och tar det lite lugnt här ett tag. Huset är under stor renovering, så det är byggdamm och grejer överallt, men ändå Home Sweet Home.

Aug_13

På en av mina resor var min bloggvän Ditte med. Hon skriver den fina bloggen Mitt i möten och betraktelser, klicka på hennes bloggtitel och du kan också läsa om hur hon uppfattade vår resa. Bilden är tagen utanför Dunrobin Castle där jag förra året av en slump träffade en annan bloggvän, Veiken. En magisk plats!

HAY-on-WYE

Dessa bilder är från våren 2016 då jag besökte staden tillsammans med svenska vänner.

Hay-on-Wye är en liten stad med ca 1 900 invånare och ca 25 bokhandlare!

Photo2663 Mar_1478

Hay är vackert omgiven av bergen Brecon Beacon och Black Mountains.

På waleiska heter staden Y Gelli. Det engelska namnet kommer från det gamla engelska ordet haeg, som betyder ingärdat område. Hage på svenska och naturligtvis kom det hit med vikingarna.

Hay-on-Wye betyder att staden ligger vid floden Wye, som även passerar min hemstad.

Hur kommer det sig då att Hay har blivit bokstaden nr 1 i UK?

Mar_1525 Mar_1526

Bibliofilen Richard Both, född i Hay och utbildad i bl a Oxford, fick ärva en bokhandel i staden…

Mar_1529  Mar_1537

…böcker i skåp och i hyllor på entréplanet…

Mar_1532 Mar_1534

…och i hyllor en trappa upp…

Mar_1536

…vill man bara sätta sig ner och läsa i några av böckerna finns det några gamla skinnfåtöljer här och där.

1977 förklarade han staden självständig, med  sig själv som kung. Genom denna plojgrej var hans mål att göra staden till ett eldorado för bokhandlare och han lyckades. Publiciteten han sökte fick han direkt och med detta som utgångspunkt finns det tack vare detta ca ett 25-tal bokhanlare här. De flesta antikvariat…

Mar_1496 IMGP2149

…här är några fler handlare…

Mar_1488 Mar_1487

…med stora eller små fönster…

Mar_1486 Mar_1483

…ute på gatan finns böcker  och som boklådor överallt…

Mar_1501 Mar_1505

…redan på 1 000-talet fanns här en betydelsefull fästning med boningshus. Med åren kom mycket att förändras. Kvar finns boningshuset, delvis i ruiner…

Mar_1507 Mar_1504

…slottet innehåller idag, ja natuligtvis, en bokhandel med böcker mer eller mindre överallt, inomhus liksom utomhus…

Mar_1509

…finns det ingen till hands att betala till lägger man pengarna i denna ”ärlighetslåda”. Skulle väl inte funka i Sverige där man enl lag måste ha kvitto från kassapparat för allt…

Mar_1499

…denna banderoll kan man verkligen förstå i denna stad. För vad kommer att hända med staden när böckerna försvinner och tekniken tar över?  En hemska tanke!

Mar_1546

I mitten av staden finns den gamla marknadshallen, där det fortfarnade är marknad några dagar i veckan och några ”vanliga” affärer, fast inte många. Är det inte bokhandlare, så är det antikaffärer. Hay har många besökare per år.

Varje år hålls också Hay Festival, en årlig litteraturfestival. I år hölls den i slutet av maj och hade ung 100 000 besökare under 10 dagar. Hit kommer kända och okända författare för att läsa ur sina böcker och signera. Första festivalen hölls 1988, så den är välkänd i UK.

Som svensk kanske man förundras över så många besökare, men tänk på att det är inte mer än ca 1 timma till Birminghamområdet med ca 3 milj invånare, en tredejdel av Sveriges befolkning. Från Cardiff-Bristol området med ca 3 milj invånare är det ca 2 timmar. Från London med hela Sveriges befolkning, 9 milj, är det ca 3 timmar. Ett lämpligt helgutflyktsmål med en övernattning. Vi är snart uppe i dubbla befolkningen av Sverige som har möljighet att enkelt ta sig till Hay!

Ja, vad har hänt med Richard Both? Jo, han sålde sin bokhandel för att flytta från Hay för ca 10 år sedan, men har ännu inte kommit iväg, så fortfarande är han bosatt i Hay och är dess kung!

 

 

Det här inlägget postades i Besökta platser. Bokmärk permalänken.

77 kommentarer till HEMMA I WALES IGEN och HAY-on-WYE, en bokstad

  1. Karin på Pettas skriver:

    Ärlighetslåda. Så härligt det låter
    Till all lycka kan vi ha ärlighetslådor på Åland fortfarande.
    Det finns inte många, men de finns och för det mesta fungerar det bra.
    Vi har en ärlighetsuggla (sparbössa) i vårt lilla antikvariat där folk själva får avgöra vad
    böckerna är värda. Ibland blir det en liten sedel, ibland bara klirr och kanske också ingenting någon gång.
    Tack för trevligt inlägg igen Lena!
    Vila ut ordentligt nu efter en lång tid av arbete.

  2. åsa i åsele skriver:

    Spännande med alla dess bokhandlar, i Sverige försvinner snart alla ”bokaffärer” eftersom det är billigare, bekvämare att handla online. antikvariat var det länge sedan jag besökte, finns inte något inom typ 20 mil avstånd hemifrån.

  3. ååå, underbara bokbilder! (vi åkte runt på Irland, jag fotade gamla bibliotek, fina bokaffärer i Dublin och mycket annat… min dator hemma dog och det ser ut som att bilderna inte går att rädda, snyft 😦 klantigt av mej att inte direkt föra över bilderna i externa hårddisken, vilket jag oftast gör, datorn var ju gammal… )

  4. skåningen skriver:

    Oj oj oj Vad böcker!!! ………………..Kjell njöt av massagen! Ha en bra dag Kram!

  5. marina skriver:

    Åh, vilket ställe! Faran är att om jag kommer dit kommer jag aldrig därifrån. Jag som kan spendera timmar hos bokhandlare och i antikvariat… Även om jag försöker låta bli att köpa fler böcker så slutar det alltid med att det blir så ändå, så jag kanske ska hålla mig därifrån när jag tänker efter.

  6. gunnardeckare skriver:

    Det låter som ett intressant resmål. Jag har hört talas om bokhandlaren som utropade sig som kung. Verkligen ett smart marknadsföringsknep.
    En månad i Scotland med regn bara en dag låter nästan osannolikt!

  7. Steve skriver:

    Det var en stiligt klädd chaufför du hade på Skottlandsresan.
    Kungadömet Hay, vilken underbar historia. Där vore det lätt att bli fast för en tid.

  8. Anita skriver:

    Välkommen hem Lena 🙂 Otroligt att du bara använt paraplyt en gång i Skottland. De gånger jag varit där har det också varit fantastiskt väder.

    Så himla intressant att läsa om Hay-on-Wye. Vilket eldorado om man älskar böcker vilket jag gör. För mig kan ingenting ersätta en ”riktig” bok. Jag älskar ljudet av att bläddra i en bok, jag älskar doften, jag älskar att bara titta på hyllor med böcker, jag älskar att sitta i min favoritfåtölj när snön piskar mot fönstret läsande en bok och smuttande på en kopp hett te.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Anita!
      Skönt att var hemma igen.
      Har haft tur med det skottska vädret, som vanligt.
      Jag älskar också böcker och kombinationen bok, te, fåtälj tilltalar mej verkligen.
      Ha det bra!

  9. Znogge skriver:

    Borta bra men hemma bäst! Jag har följt resan genom Dittes blogg och det verkade vara såväl trevligt som mycket intressant 🙂

  10. Steel city anna skriver:

    Intressant att få följa med på dina resor! Roligt med alla böcker. Hoppas verkligen att böcker lever kvar. Gillar kindle-förbudet 🙂

  11. Tack för en trevlig resa igen! Tur att paraplyet fick vila, inte alls kul om det regnar på resan! Imponerande med alla bokhandlar i Hay, här försvinner dessvärre allt fler och med dem fina miljöer!
    Ha det bra! Skönt att du får vila nu efter alla resor!

  12. GladiGrönt skriver:

    Du är verkligen mycket på resande fot. Skottland verkar fint, sonen med fru var där och de berättade att fuchsior växte längs vägkanterna!

  13. Marit skriver:

    Åhh, så mye bøker det var der! Der kunne jeg nok ha blitt en stund 🙂

  14. Linda skriver:

    Vilken härlig bokhandel! Och ja, tyvärr, din kommentar kom nog bort.

    Kram
    Linda

  15. sockenvagenssota skriver:

    Som alltid borta bra men hemma bäst… Ang Bogge så har han ramlat från stegen till en studsmatta och brutit armen. Men är vid gott mod som tur är! Ha en fortsatt fin vecka!

  16. Gilla skriver:

    En sån bokhandel! Det skulle varit ett bibliotek i stället. Då hade man verkligen trivts och lånat massor av böcker. Men det finns ju tydligen många bokhandlare där.

    Kram/Gilla

  17. Petra skriver:

    Så fina bokhandlar. Ser såå mysigt. Tråkigt att dom måste lägga ned många av dom. Jag tillhör dom som fortfarande vill ha en riktig bok och inte läsa på en surfplatta.
    Kram till dig Lena ❤
    Petra

  18. gustafssonspia skriver:

    Skottland lär vara fint enligt alla som jag känner som varit där. Någon gång så kanske vi tar en tripp dit. Böcker är fantastiska och vilka mysiga bilder du visar. Kraaaam Pia

  19. Ama de casa skriver:

    Oväntat – men trevligt! – med sånt väder i Skottland 🙂

    Välkommen hem igen!

  20. Agneta Hedlund skriver:

    Tack Lena för en fin Skottlandsupplevelse! Har ägnat ett par dagar till ”efternjutning” ett bra ord som jag nyligen lärt mig! Fint kort på dig o James en vänlig o trygg chaufför!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Agneta, ett trevligt återseende!
      Efternjutning är verkligen ett bra ord, bättre än det jag brukar säja, minnen.
      James är en fantastisk chaufför och människa. Vi tycker alla om honom.

  21. Barbro S skriver:

    Vilken härlig plats och så många fina gamla bokhandlar med anor. Kul med egen kung:). Jag har inte hunnit läsa bloggar alls i sommar så jag har mycket trevligt att gå igenom denna höst och vinter.

  22. Inger skriver:

    Men så skönt att vara hemma igen, och snart i ett renoverat hus, inte dumt. Hay Festival låter väldigt trevligt, läste om den i DN i våras.
    Kram

  23. Gilla skriver:

    Sv: Välkommen tillbaka till bloggvärlden. Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg.

    Ja, vi är nog lite festprissar när det gäller god mat. Den vi fick gick verkligen inte av för hackor. Så blev vi ju bjudna också. Gratis är gott! ❤ ❤ ❤

    Kram/Gilla

  24. Anne-Marie skriver:

    Det måste kännas skönt att komma hem igen efter flera veckor på resande fot.
    Vilken tur med vädret du hade.
    Hay hade min pappa tyckt om. Han var en riktig ”bokoman”. 🙂
    Man får verkligen hoppas att bokhandlar kommer att finnas kvar. De fyller en funktion tycker jag.

  25. Så länge du varit borta, måste vara
    skönt och komma hem. Men du har ett
    roligt jobb.
    Kramar/AM

  26. Nett skriver:

    Välkommen hem och vilken tur du har haft det med vädret, underbara bilder du har visat upp och mer kanske det blir 🙂 Förstår att du är trött nu!

  27. Veiken skriver:

    Du milde så mycket böcker. Jag måste erkänna att jag delvis har övergett pappersboken och laddar ner det jag vill läsa från biblioteket. Mycket behändigt!
    Ja, Dunrobin Castle är speciellt på många sätt! 🙂 Ha det gott!

  28. wiolettan skriver:

    Nu gör jag en test igen om min kommentar ”fastnar” denna gång. Vill så gärna ge dig en eloge för din fina guidning i detta inlägg.
    Roligt också att se alla fina bilder.
    Jag blev sittandes i biblioteket ett bra tag, kände doften och atmosfären. Eller det var ju inte ett bibliotek utan en bokhandel. Härlig.
    Kram till dig.

  29. Karin skriver:

    Heja Hay! Böcker ska man ta hand om. Här i Bergslagen i Sverige har vi ett bokloppis som verkligen vårdar böckerna och utnyttjar deras uttrycksförmåga på olika sätt. Eller vad sägs om bok-björkar, bokmasugnar och bokgruvor?

    http://sodrahyttan.se/bokloppis/bokloppis.htm

  30. torrebloggen skriver:

    Hej Lena!
    Välkommen hem till Wales igen.
    Jag har följt resan genom Dittes blogg och det var fantastiskt kul att få vara med på er resa till Skottland. Tack för det!
    Ha det så bra!
    Kram
    //Carina

  31. Christina skriver:

    Vilken underbar bokhandel, dit skulle jag vilja resa och botanisera bland alla böcker 🙂
    Ha det fint! Kram

  32. Anki skriver:

    Borta bra, men hemma bäst… eller? Välkommen hem i alla fall!
    Vilken härlig tid i Skottland och med fint väder också 🙂
    Viken fantastisk bokhandel! Tack för ett härligt referat från denna trevliga plats… och tänk så trevligt med ”Ärlighetslådor”!
    Ha det gott!

  33. Tomtan skriver:

    Vilket läckert ställe en dag när det regnar (för te serveras väl 😀 )

  34. Ami skriver:

    Oj, vilken vacker bokhandel! Måste vara ett nöje bara att få strosa runt där inne bland allt det vackra.
    Ha en trevlig helg!

  35. Anna/notonmusic skriver:

    Jag blev riktigt orolig när jag läste om bilden från våren 2016. Jag råkade somna till när jag kom hem idag innan jag satte mig för att läsa på din och andras bloggar och fick några sekunders panikupplevelse över att ha somnat ifrån hela hösten 2015 och även våren 2016!!! Men snabbt återkom jag till verkligheten och såg datumet på dGens inlägg. Det är fortfarande 2015. Puh 🙂 Tänk att ärva en hel bokhandel! Ljuvlig skinnfåtölj! Den som fick krypa upp där med en bok 🙂 Ha en härlig helg Lena och vad skönt för dig att få vara på hemmaplan igen! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Jag blev uppmärksammad på felet sent och förra gången jag redigerade gick allt åt h-vete, så lät det stå kvar. Visste ju inte att det skulle ge dej en sådan upplevelse!!! Fast lite kul var det ju!!!!
      Ha en fin helg!

  36. Ditte skriver:

    Välkommen hem igen efter mycket jobb! Vila verkar nu vara en bra syssla.
    Skottlandsresan är och förblir ett fantastiskt minne och för mig på flera plan.
    Och att ha dig som guide gav väldigt mycket! Att dessutom ha James som chaufför varen extra bonus. Nu har Veiken, du och jag ännu en sak gemensamt, Dunrobin Castle. Kanske ses vi där, eller någon annanstans alla tre tillsammans.
    Jätteroligt och väldigt intressant att läsa om Hay-on- Waye och alla böcker. Ärlighetslådan tilltalade mig extra. Jag hade dessutom ingen aning tidigare om att denna stad ens fanns. Men nu vet jag…
    Och givetvis skulle jag vilja göra ett besök i denna fantastiska bokstad. Tyvärr har vi inget liknande här hemma. Men kanske kan det bli.
    Ha det bra och kom ihåg att vila.

    • Lena i Wales skriver:

      Visst är Dunrobin magiskt!
      James är helt fantastisk och vi hade fyra bra veckor tillsammans.
      Hay är en fantastiks liten stad, i alla fall för oss bokmalar!!!
      Har svårt för att komma ihåg och vila, en ska tänka på din uppmaning, tack!!
      Ha det bra!

  37. Decdia skriver:

    Vad kul att du stött på två av mina andra bloggvänner! Välkommen hem igen.

  38. Franska Fikon skriver:

    Wow, vilken bokhandel, står nu också på listan att göra i UK. Fantastiskt!

  39. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

