GLOUCESTER 1, RUGBY WORLD CUP och BRODERIER

RUGBY WORLD CUP 2015

VM i rugby spelas vart 4:de år mellan 20 lag och segraren erhåller Webb Ellis-pokalen.

Photo5159

I år spelas den mellan 18 september och 31 oktober och England är värdland. De allra flest matcher kommer att spelas i England och främst i London, men även i bl a Birmingham, Manchester och Newcastle. Några matcher kommer också att spelas på Millenium Stadium i Wales huvudstad Cardiff. Finalen går på Twickenham Stadium i London.

Från Europa kommer lag från Wales, Skottland, Irland, Italien, Frankrike, Georgia, Rumänien och förstås värdlandet England. De resterande lagen kommer från andra världsdelar.

Efter VM i fotboll och OS är rugby-VM ett av världens största sportevenemang. Kanske inte så stort i Sverige, men här i Wales är ju rugby nationalsporten nr 1!

Photo5538

Och vilka jag hejar på kan vi kanske räkna ut!!!! Vilket lag min engelske make håller på kanske ni också kan räkna ut! Så det här ska bli spännande!!!!

GLOUCESTER 1

Gloucester uttalas Glosster och är en city på ung 120 000 invånare i County Gloucestershire i England, inte långt från den walesiska gränsen, vid florden Severn. Norr om Bristol och sydost om Birmingham.

Feb_361

Gloucester har egentligen två sevärdheter, katedralen och hamnen. Katedralen återkommer jag till i ett senare inlägg.

Romarna grundade staden ca år 100. Namnet kommer från två ord, Glevum som var ett romerskt fort och ceaster för fästning. På 500-talet tog saxerna över. Floden Severn var navigerbar upp till staden och här grundades ett kloster redan i slutet av 600-talet. Detta fick staden att växa…

Feb_388 Feb_389

…hamnen fick mer och mer betydelse under medeltiden. Då exporterades ull, läder och järn härifrån. Samt att man hade en tidig fiskeindustri här. På bilden syns de s k narrow boats som tar sig upp i kanalerna…..

Feb_386 Feb_408

…länge var hamnen förfallen sedan den slutade vara av betydelse för handeln…

?????????? ??????????

…idag är den upprustad och en sevärdhet. På bilen syns de gamla lagerhusen som nu är renoverad och innehåller bl a kontor…

Feb_398  ??????????

…eller som här National Waterways Museum…

Feb_406  Feb_405

…omgiven av gamla ”grejer” som tillhörde hamnen…

Feb_402

…här finns också flera caféer, restauranger och ett köpcentrum.

Fortsättning om Gloucester följer senare!

SAMBAND UK – SVERIGE

I lördags lagade den svenske kocken Niklas Ekstedt svenska köttbullar på BBC Breakfast. Alltid kul när något svenskt dyker upp.

I lördags kväll visade BBC 4 för första gången, vad jag vet, Kommissarie Beck här i UK. Tidigare har man visat Wallander och Bron, vilka har blivit väldigt populära. Tyvärr hade jag inte möjlighet att se starten själv. Visst finns det BBC play, men vet jag hur det fungerar? Nä! Så jag får vänta på nästa avsnitt.

BOK OM GAMLA BOSISKA BRODERIER

Aug_144

Detta har egentligen inte alls med Wales att göra, men kan inte låta bli att skriva om det.

Denna underbara bok skickade en nöjd Skottlandsresenär till mig. Den handlar om gamla bosniska broderier.

Aug_146 Aug_145

Under resans lopp stannar man ju till ibland och bara samtalar och när vi var i Dunrobin Castle stod jag och beundrade de vackra broderierna och en kvinna i gruppen och jag började tala om vårt gemensamma intresser för vackra textilier och hon nämner att hon samlar gamla bosniska broderier och har givit ut en bok om detta. Jag blev naturligtvis intresserad eftersom jag inget visste om sådana. Hon ville gärna som tack för resan skicka mig sin bok och för någon vecka sedan kom den. Tänk att det finns så frikostiga och underbara människor! Stort tack till Seadeta!

Bilderna är tagna med min kamera riktad mot hennes bok.

 

…..

 

……

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i England, Sport. Bokmärk permalänken.

60 kommentarer till GLOUCESTER 1, RUGBY WORLD CUP och BRODERIER

  1. åsa i åsele skriver:

    Kanske jag frågat, kanske Du svarat… Men om jag nu upprepar mig skyller jag på dåligt minne 😉
    Hur hamnade Du å Din engelske man i Wales?

    • Lena i Wales skriver:

      Min man hade ett hus här redan när vi träffades och bodde i Sverige. Hans föräldrar kom hit från London området som pensionärer och min man tyckte om området och köpte hus här. Och så flyttade vi hit permanent.
      Ha en fin dag!

  2. Gilla skriver:

    Så ovant det var att se höghusen hos dig. Annars brukar du ju visa äldre och mindre hus. Inget fel på det här heller. Roligt att få lite omväxling.

    Kram/Gilla

  3. Lotta skriver:

    Tack för dina alltid så fina foto och trevliga läsning. Rugby, vad kul! Det hade jag velat se. Hoppas rätt lag vinner.

    Idag skiner solen efter en regnig natt.

    😃

  4. Anita skriver:

    Tänk, jag visste inte ens om att det var WM i rugby. Men jag minns väldigt väl den jättehärliga bilden på dig 🙂 Den måste varit från någon annan turnering där Wales ingick. Kul det där med uttalet av de brittiska namnen. Jag minns när jag var övertygad om att man uttalade typ ”Glo-kester” om Gloucester och ”Lai-kaster” om Leicester 😉 Ett trevligt reportage från Gloucester förresten, tack för det. Roligt också med den vackra broderiboken.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Jadå, VM i rugby är stort i många länder och det ska bli spännande!
      Leicester uttalas Lässter. Inte lättstavat här inte!
      Kul att du gillade mitt inlägg, även om jag gicköver gränsen,hi,hi!
      Jag blev väldigt glad för boken och broderierna var så vackra!

  5. Lárt de vivre skriver:

    Gloucester verkar vara en trevlig stad.

    Sen säger jag heja,heja, heja och hoppas att ditt lag vinner

    MVH
    Kajsa

  6. Znogge skriver:

    Tack vare Åsas fråga fick jag också veta hur ni hamnade där. Var faktiskt lite osäker och tror inte att jag läst det tidigare…

    Då får vi hoppas att rätt land vinner nu då när Sverige inte deltar!

  7. Britt skriver:

    Vad bra att du skriver hur Gloucester ska uttalas. Jag har nog krånglat till det litet.
    Kul att se andra länders handarbete. Snällt att skicka en bok. / Britt

  8. Ama de casa skriver:

    Jag tycker att engelskan ofta är väldigt konstig i stavningen. Åtminstone skyller jag på det när jag uttalar saker fel… 🙂

  9. Prylaropinaler skriver:

    Trevlig läsning. Nu är ordningen återställd efter sommaren…vi sitter och tittar på ”Ett hus på landet” och njuter av landskapen runt om i GB.
    Ha det fint!
    Kram / RosMarie

  10. Gilla skriver:

    Sv: Det var inte dumt alls att få både blommor och choklad.

    Resorna till och från Lunds lasarett är inte speciellt roliga, förutom hemresan i går, då det var en ung tjej, som körde och verkligen höll fartgränserna.

    Kram/Gilla

  11. Anne-Marie skriver:

    Rugby förstår jag mig lika litet på som ”American football”. Bra att du hejar och tycker det är kul!
    Spännande med kanalerna i Gloucester. Båtar och vatten tycker jag alltid tillför en plats något visst.
    Ha en fin dag!

  12. bia skriver:

    Man lär sej mycket på din blogg, hihi…kul med Rugby….tycker spelarna ser så stora ut i sin klädsel, haha….hoppas du har det bra så här på lill lördag ;))
    Kramisar bia

  13. Marit skriver:

    Jeg liker så godt den røde dragen til Wales! 🙂

  14. GladiGrönt skriver:

    Vad mycket du kan om historia! Intressant! Och broderierna var ju så fina!

  15. Bron blev även succé i Sverige och jag har sett att den skall komma fortsättning i höst här i Sverige. Skönt att höra att det är fler som inte hänger med i tekniken.
    Känns som om man alltid jagar tåget liksom.
    Allt gott
    Annika

  16. Roligt att ni hejar på olika lag, blir
    ju ännu mer spännande då.
    Kramar/AM

  17. Decdia skriver:

    Svenska köttbullar… det måste nog finnas lika många recept som det finns köttbullsmakare. 🙂

  18. sockenvagenssota skriver:

    Så underbara broderier, önskar att ajg hade mer handarbetstalang… Önskar dig en fortsatt fin vecka ❤

  19. Veiken skriver:

    Jag som normalt sett är idrottsintressead kan inte ett jota om rugby utöver namnet! Må bästa lag vinna!!!
    Angående broderierna så säger jag ”what goes around, comes around” så du är säkert värd den fina presenten! 🙂
    Tänk så mycket historia som finns i den där ön väster om oss, även kallad. UK! 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Jag är normalt inte speciellt sprtintresserad, men gillar tuffheten i rugby, men kan inga regler, det blir som det blir! Bästa laget är naturligtvis Wales, ha, ha!
      Jag blev så glad och berörd av presenten!
      Här finns mycket historia att gräva i och jag har inte grävt färdigt ännu!!!

  20. Jenny skriver:

    En bok med bosniska broderier, vad fantastiskt!!! Själv slavar jag vidare med mitt som jag hållit på med i ett par år nu, är periodare så det tar sin lilla tid.

  21. Inger skriver:

    Vilken fin present du fick, ja det finns generösa människor och du var säkert värd den.
    Kram

  22. Ditte skriver:

    Idrott gillar jag men några sporter är jag okunnig i och rugby är en av dem. Tack för bra info och nu håller vi tummarna för ”ditt” lag.
    Gloucester känner jag till vid namn, men där stannar det. Så tack för att jag nu vet lite mer.
    Dunrobin Castle! Jodå, jag minns och det gör nog Veiken också, förenar oss och många andra. Och tänk så roligt att få en bok om broderier och med tankarna hit. Verkligen en fin gest! Förstår att du blev glad och rörd.

    • Lena i Wales skriver:

      Härligt att du hejar med mej!
      Jag är egentligen inte särskilt sportintresserad, men rugby är tufft och kul.
      Gloucester är en spännande stad, inte hela med denhar sina pärlor.
      Guldboksbroderierna är guld värd. Jag bev så glad!
      Ha det bra!

  23. wiolettan skriver:

    Vilka vackra bilder, som vanligt här inne hos dig. Jag har varit här och skrivit tre gånger förut på detta inlägg, men det ”fastnar” inte. Nytt försök.
    Så fint av damen att du fick broderiboken, roligt att ha.
    Jag är inte ett dugg intresserad av sport, konstigt nog, för tävlingar annars tycker jag om då jag får vara med själv. Det är ju lite mer spännande detta att ni håller på olika lag du och din man. Må bästa lag vinna, säger jag då.
    Varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad tråkigt att du inte kom fram med kommentaren. Har haft liknande problem hos andra bloggare, men nu kom kommnetaren fram, tack!
      Boken var fantastisk och jag blev så glad.
      Jag är inte heller sportintresserad, men rugby är kul och Wales är bästa laget, hoppas jag!!!!

  24. Tomtan skriver:

    Härliga bilder som alltid

  25. Gloucester och Leicester kan bli väldigt fel i uttalet för oss svenskar. Jag håller å Wales!

  26. Jessica skriver:

    Du skriver alltid så bra och intressant och visar ALLTID enormt vackra bilder 🙂
    Ha en underbar helg.
    Kram
    Jessica

  27. Steve skriver:

    Rugby, en av de få sporter jag inte kan något om. Halkade in på England – Fiji igår kväll, men begrep ingenting av vad som hände och bytte snabbt kanal.

  28. Ping: GLOUCESTER 2, MIN TRÄDGÅRD och VART ÄR JAG PÅ VÄG? | Lena i Wales

  29. Ping: SPANIEN 2, GLOUCESTER 4 och BRITTISKA BILAR 5, BENTLEY | Lena i Wales

  30. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

