SPANIEN 1och GLOUCESTER 3

Var har jag hamnat nu?

DSCF8847

Jo, det blev Spanien och här kommer jag att stanna ett tag, lite semester, mycket jobb och lite semester igen…

DSCF4065 DSCF4066

…innan jobben börjar tänker jag njuta av alla goda frukt och grönsaker och…

DSCF3955 DSCF3956

…äta lite goda, nyttiga och onyttiga tapas och..

Photo0748

…umgås med vänner!

Mer från Spanien kommer under kommande veckor!

Hur blev det då med namngivningen i Stockholm?

DSCN5263

Jo, det blev en mycket vacker ceremoni utomhus i det vackra vädret. Edda Fideli Ingrid bar en dopklänning från min familj med broderade namn på alla som döpts i denna klänning sedan min moster 1911…

DSCN5264

…min mamma Ingrid 1915…

DSCN5265

…jag själv 1955 och…

DSCN5266

…Edda 2015. Samt många andra familjemedlemmar mellan dessa år.

WALES

Som alltid när jag är någon annanstans än Wales, skriver jag ändå något om Wales på bloggen och det tänker jag fortsätta att göra. Fast idag blev det lite halvfel, för det blir om England, men bara en liten bit på fel sida om gränsen, hi,hi!

GLOUCESTER CATHEDRAL 1

Här och här kan du läsa de tidigare artiklarna om Gloucester!

Gloucester Cathedral, Cathedral Church of St Peter and the Holy and Indivisible Trinity, som det officiella namnet är…

Feb_361  Feb_362

..katedralen har sin grund i ett kloster som grundades här på 600-talet. Dagens kyrka påbörjades på 1 000-talet som en klosterkyrka för benediktinermunkar…

??????????

…låt oss gå in. Som jag skrivit om flera gånger tidigare är det fotoförbud för publicering i många katedraler och ska man publicera måste man gå till en byggnad, ofta belägen en bra bit bort, men konstiga öppettider och fylla i formulär. Något som har gjort mig arg många gånger. Visst kan man strunta i detta, men det irriterar mig!!! Men se här var det andra toner…

??????????  ??????????

…en skrattande dam sa att vissa gammalmodiga kyrkor hade detta system. De hade inte insett vilken god reklamen publicering innebär, men här hade man fattat att mer spridande innebär fler besökare och mer pengar till renovering av kyrkan. Ett kulturarv för framtiden. Däremot behövde jag betala £ 3 för ett fototillstånd, vilket jag gärna gjorde eftersom det kändes som ett bra pris som en entrébiljett. Annars kostar det inget, men man tar gärna emot donationer. Äntligen får ni se bilder inifrån en katedral!!!!!!!

Kyrkan är 130 m lång, 44 m bred och tornet är 69 m högt…

?????????? ??????????

…här finns många vackra fönster som detta på bilden ovan och många utsmyckningar längs väggarna…

?????????? Feb_444

…och mer utsmyckningar…

?????????? Feb_455

…från mitten av kyrkan mot högaltaret och mot ingången…

Feb_449 Feb_448

…på golvet finns mycket vackert dekorerat kakel..

Feb_451 Feb_453

…och vid bänkarna dessa vackra handbroderade kuddar…

Feb_454 Feb_452

…för att knäböja på. När jag kom hem och tittade på bilderna undrade jag om alla verkligen var blå eller om jag helt enkelt bara såg de blå eftersom det är min favoritfärg. Svaret vet jag inte…

?????????? ??????????

…såååå många vackra målade fönster, gamla och…

Feb_462

…moderna.

Fortsättning från Gloucester Cathedral kommer senare!

VECKANS WALESISKA ORD

Sept20150908_326

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i England, Spanien, Sverige. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till SPANIEN 1och GLOUCESTER 3

  1. Tomtan skriver:

    Vilken vacker klänning! HA en bra semester

  2. Anita skriver:

    Så du har smitit till Spanien ingen 😉 Det vattnas i munnen när jag ser skörden på torget och alla goda tapas. Så fint med dopklänningen. Så härligt med en tradition som går vidare på det fina sättet. Det var storslagna bilder från katedralen. Dom handbroderade kuddarna var väldigt vackra. Kanske har färgen blå någon speciell betydelse som gör att alla faktiskt var blå … eller också var det dina ögon som bara tog emot det blå 🙂 Vackert hur som helst.

    Ha det så fint i soliga Spanien!
    /Anita

  3. åsa i åsele skriver:

    En fråga Har Du varit till Uppsala Domkyrka? Verkligen värd ett besök… vi var dit i somras 🙂 tänkte på den kyrkan när jag såg de fina bilderna inifrån katedralen 🙂

  4. Jenny skriver:

    Fantastisk katedral! Och blått och broderat, vad vackert, jag skulle knäböja direkt 😀 fick en liten längtan efter Spanien nu, men tänk idag är det så ljummet ute så jag kan nog vara rätt nöjd ändå. Har köpt höstblomster, sitter nere på bron och myser.

  5. Inger skriver:

    Men vilken fin dopklänning, bär på många minnen. Hoppas du får koppla av nu i solen, inte bara jobb.
    Kram

  6. LÁrt de Vivre skriver:

    Njut av semestern i Spanien och ha det gott.

    Kram Kajsa

  7. Steve skriver:

    ”lite semester, mycket jobb och lite semester igen…”. Det låter helt ok.
    Tapas, Mums!

  8. marina skriver:

    Va kul att ha använt samma klänning så många gånger, och vilket fint namn den lilla fick!

  9. Ping: SPANIEN 2, GLOUCESTER 4 och BRITTISKA BILAR 5, BENTLEY | Lena i Wales

  10. Ditte skriver:

    Vilken vacker dopklänning och med sådan fin historia. Jag förstår att ceremonien var vacker utomhust i det vackra vädret. Och vilka fina namn!
    Det blir snabba kast för dig och skönt att du får lite semester innan jobbeb väntar. Passa på att njuta nu. Och jag längtar också efter tapas….
    Trevligt att dina inlägg om Wales fortsätter och även roligt att läsa om och se bilder angränsande trakter.
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Dopklänningen är speciell för familjen och många har använd den sedan början av 1900-talet. Vi hade en utomhusceremoni och vädret höll i sej.
      Nu är det lite behövlig semester.
      Ha det bra!

  11. Lisbeth Rosén skriver:

    Vilken härlig familjeklenod! Fattar inte hur du hinner med att vara överallt. Kram

  12. Tina skriver:

    Hola! Jag imponeras också av dopklänningen! Min äldsta syster och min dotter bär Ingrid som ett av sina namn. Kul att du är i Spanien! Och på tal om Wales träffade jag en walesiska på nordisk semester, och hon hyr ut cottages. Bluefolds i Glenlivet. Un abrazo! Chao!

  13. Monica skriver:

    Så vacker dopklänning och vilken fin historia den bär! Min mamma hette också Ingrid och jag med som andranamn. Vackra foton från katedralen och det låter skönt med sol och värme i Spanien, ha det så fint där!

  14. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

