SPANIEN 5 och USK CASTLE 3

Idag ska jag befinna mig i Granada på min rundtur i Andalucia i Spanien. Så först i dagens inlägg kommer lite om Wales och nedanför om min resa i Spanien.

WALES

Usk Castle 3

Förra veckan skrev jag om Usk Castles historia och om dess trädgård. Nu kommer lite mer från Usk Castle.

Sept20150903_005

Entréen är imponerande med kronan över porten…

Sept20150903_002

…här kan man också få en överblick av området…

Sept20150903_082

…Castle House var från början en grindstuga till Usk Castle. Om- och tillbyggnader gjordes på 1700- och 1800-talen. Idag står det där så vackert med skiffertak, men är i stort behov av renovering.

1925 köptes hela orådet, inkluderat fästningen och grindstugan av familjen Humphreys. Nu bröjade en stor renovering av fästningen, grindstugan och alla övriga skjul runtomkring.

Trots att fästningen mer eller mindre övergavs på 1400-talet fortsatte man att använda grindstugan och idag är den privatbostad till ägarna, vilka fortfarande är familjen Humphreys…

Sept20150903_059

…den närbelägna gamla ladan hyrs idag ut för olika ändamål och…

Sept20150903_028

…är riktigt vacker och rustik inuti.

Ja, detta var allt från Usk Castle.

VECKANS WALESISKA ORD

Sept20150908_293

SPANIEN

I lördagens inlägg kunde ni följa mig i Ronda, Gibralata och Jerez. Idag kommer fortsättningen. Jag har besökt Sevilla och Cordoba på min väg till Granada.

Granada

Idag är vi i Granada, så här kommer lite Granadabilder med tillhörande text.

DSCF8271 DSCF8273

Granada är huvudstad i provinsen Granada i regionen Andalucia i Spanien. Staden har ca 230 000 invånare och ligger ca 1 tim bilfärd från kusten, i början av den spanska högplatån vid foten av bergskedjan Sierra Nevada. Bilden är tagen från stadsdelen Albaicin ner mot centrum på första bilden och mot fästningen Alhambra på andra bilden. Albaicin var tidigare känt som stadsdelen för hantverkar och industriidkare och tillhör idag den pittoreska delen av Granada…

DSCF8293

…staden är mycket fashionabel med många vackra hus, breda luftiga gator och ett stort utbud av d i v butiker…

DSCF8287

…men har också en vacker Gamla Stan del med trånga gränder och små mysiga affärer och barer…

DSCF8278

…inne i Gamla Stan ligger Katedralen som är byggd ovanpå en gammal moské. Den började byggas på 1500-talet sedan Los Reyes Catolicos (de katolska regenterna), Ferdinand och Isabella, tagit över området och förskjutit morerna…

DSCF8280

…bredvid katedralen ligger Palacio de la Madraza, f d moskéskola grundat 1349. Idag tillhör det Universitetet i Granda. Kolla in väggarna, visst ser det ut som huset är byggt av grå sten, men…

DSCF8282

…det är bara fusk. Alla skarvar är ditmålade med skugga och allt. Finurligt…

DSCF8290

…denna staty föreställer drottning Isabella som tar emot Christoffer Columbus. Han vill ha pengar och båtar för att söka finna vägen till Indien genom att åka västerut. Han hade nämnligen fått för sig en så konstig tanke som att jorden skulle var rund, ha,ha! Går ju inte för då skulle ju människor på ena sidan klotet var upp och ner och måste ju då trilla av, så tänkte man då. Statyn står mitt i hjärtat av Granada och bilden är inte särskilt bra, men kolla på nästa bild…

DSCF8288

…så här ser statyn ut framifrån med denna hemska byggnad i bakgrunden!…

DSCF8297 DSCF8299

…i staden finns också flera vackra stenlagda Paseos. Detta vackra mönster av småstenar kantar marmorplatterna…

DSCF8305

…det finns också flera parker, för den så viktiga skuggans skull. Under sommaren kan temperaturen i Granada uppgå till 40 grader. Inte vidare behagligt…

DSCF8306

…längs parkerna växer plataner. Stammarna är kamoflagemönstrade, löven ser ut som lönnlöv och de är bra på att ta upp avgaser.

Sevilla

Jag har lämnat Sevilla bakom mig, men visar ändå lite gamla bilder därifrån eftersom det är så vackert!

Photo1861 Photo4099

Jag älskar Sevilla! Trots att jag normalt inte är så överförtjust i storstäder så har Sevilla en stor plats i mitt hjärta.

Det är Spaniens 4:de största stad med ca 700 000 invånare, som storstadsområde ca 1 1/2 miljon. Beläget i inlandet vid floden Guadalquivir.

Under 1500-talet upplevde staden en storhetstid, då den var centrum för handelsförbindelserna med kolonierna i Nya Världen och fick monopol på denna handel.

Photo1865

Genom denna port ser man katedralens torn, La Giralda, som bäst. Katedralen byggdes på 1400- och 1500 talen på platsen av en tidigare moské. Tornet är 104 m högt och Sevillas landmärke. Katedralen tillhör UNESCOs Världsarv.

Photo1885 Photo1876

Staden var värd för Världsutställningarna både 1929 och 1992 och mycket finns fortfarande kvar från dessa. Speciellt från den första.

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till SPANIEN 5 och USK CASTLE 3

  1. åsa i åsele skriver:

    Tack för morgonens ”lektion” 🙂 fina bilder, jag visste inte att Sevilla är Spaniens 4de största stad.

  2. FREEDOMtravel skriver:

    Vi besökte både Granada och Sevilla när vi var i Spanien. Roligt att få lära sig lite mer om dessa ställen! 🙂 Vi gillade båda ställena, även om vi nog hade lite för höga förväntningar på Alhambra…

    • Lena i Wales skriver:

      Båda städerna har sitt!
      Alhambra är nödvändigt med guide där man får förklaringar till varför det ser ut som det gör och filosofin bakom. Helst svensktalande guide som kan relatera till det man ser ur svensk vinkel.
      Ha det bra på er resa!

  3. Märtha skriver:

    Roligt att se bilder på något jag själv sett! Min käre man tog mig till Ronda och Alhambra (och Nerja, där en väninna till mig övervintrar) på samma resa, det var en hel del körande (bodde i Benalmadena), men det lönade sig, imponerande ställen! Granada körde vi enbart genom, Alhambra var så pass intressant att vi höll på att bli där… Jag som inte precis gillar tjurfäktning imponerades av arenan i Ronda, men naturen tog nog priset ändå. Vill se på nytt, men det finns så mycket annat också… Nu skall jag fotografera olika nypon, som exempel… 🙂

  4. Marie skriver:

    Så fina bilder! Sevilla har jag också hört mycket gott om och det ligger på listan över utflykter i Spanien. Ha det så mysigt i värmen!

  5. Prylaropinaler skriver:

    Så kul att läsa dina intressanta inlägg. Finns bara ett problem…jag blir så sugen på att ut och resa! Så vet jag att nu kommer hösten och vintern och det blir bara till att jobba och knappt passera 50-skyltarna. Nåja, då har jag dina inlägg att drömma mig bort till. Men v 44 ska jag i alla fall göra Stockholm hos äldste sonen.
    Kram / RosMarie

  6. Sevilla lockar verkligen. Trevligt inlägg som vanligt. Kram Bosse

  7. Britt skriver:

    Finfint reportage, först från ”grindstugan” (rätt maffig sådan).
    Och sedan Sevilla. Där jag aldrig varit, men sett mycket bilder ifrån. Verkar vara jättefint. / Britt

  8. Anna/notonmusic skriver:

    Vem behöver ut och resa när man kan titta in här 🙂 Fantastiska miljöer! Och den där katedralen med sitt vackra spritsade tårtmönster…

  9. Kul att besöka så här i läsfåtöljen (med iPad 🙂 )

  10. Till Granada och Alhambra styr vi inte färden i höst. Men kanske någon annan gång. Jisses vad man vill resa överallt.

  11. Tomtan skriver:

    Fina bilder och intressant läsning

  12. Ditte skriver:

    Granada och Alhambra har jag bsökt vi dett par tillfällen, men jag gör gärna om det och gärna med dig som guide. Vore en upplevelse! Sevilla har jag ännu inte besökt, men finns på listan.
    Roligt och givande att läsa om historien och jag skulle vilja veta mer.
    Att också få lite mer om Wales är också väldigt uppskattat.
    Fina bilder och den från portalen i Sevilla fastnade jag extra för.

  13. Härlig blandning av kuriosa, historia och fakta (som vanligt)! Jag minns att jag var extra fascinerad av legenden om King Arthur när jag och maken reste runt i England/Wales 1992. Alldeles för länge sen … 🙂

  14. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

