SPANIEN 6, ARTHURS STONE och BRITTISKA BILAR – MINI (hundkoja)

Idag avslutar jag min rundresa i Andalucia med att ta passagerarna till flygplatsen och jag har en dag ledigt innan nästa resa startar på måndag. Om detta kommer på onsdag.

Först lite om Wales och därefter lite om Spanien.

WALES

Arthur´s Stone

Mar_1556

Arthur´s Stone är en gravkammare eller dös från ca 3 700 – 2 700 f Kr…

Mar_1552

…troligen använd som familjegrav under flera århundraden.

Valvet med en 4,6 m lång entrétunnel är täckt av ett stort stenblock med en vikt av ca 25 ton. Under detta block finns 9 upprättstående stenar. Förr var dessa stenar under mark.

Detta är ett förhistoriskt monument som är sammanknippad med legenden om King Arthur. Som ni kan läsa mer om här.

Mar_1554

Röset ligger vackert i den s k Golden Valley, en vacker dal i Herefordshire nära den walesiska gränsen. Genom dalen rinner floden Dore.

Namnet på dalen kommer troligen från en misstolkning av floden Dores namn, d’or på franska betyder av guld. Troligen kommer flodens namn från det walesiska ordet dwr som betyder vatten.

Om ni sett filmen Shadowlands, så vet ni hur miljön ser ut. Filmen handlar om författaren C S Lewis, som älskade denna vackra dal och lät sig inspireras av denna när han skrev böckerna om Narnia. Huvudrollen i Shadowlands spelades av den walesiske skådespelaren Anthony Hopkins.

BRITTISKA BILAR 7 – MINI (hundkoja)

BRITTISKA BILAR – MINI (hundkoja)

Bilmärke som numera ägs av BMW. Tidigare känt som Morris Mini.
Ses som en ikon för 1960-talet i Storbritannien.
Huvudsakligen låg produktioneni i Storbritannien, men licenstillverkades i flera olikaländer. Ursprungsmodellen till verkades i ca 5 milj exemplar.
På 2000-talet togs en modifierad MINI upp igen med produktion i Oxford.
Mr Bean kör en Mini.

SPANIEN

Torremolinos

I torsdags lämnade vi Granada och åkte ner till…

DSCF8523

…badorten Torremolinos för en heldags vila efter alla kulturella upplevelser…

DSCF8511 DSCF8501

…kanske ta en liten promenad till grannbyn Benalmádena. Där den nya hamnen är byggd i morisk stil..

DSCF8509

…men vad gör isbjörnen i detta klimat?..

DSCF8510

…jo, reklam för Ice Bar förstås. Och många barer och restauranger finns det att välja mellan…

DSCF8517  DSCF8513

…eller kanske vill man ta en glass?..

DSCF8514

…och ytterligare en glass! Är jag glassoman? Svar:Ja!!!…

DSCF8508

…eller varför inte sitta vid kajen och mata fiskarna!

Ha en trevlig weekend!

 

Bild | Det här inlägget postades i Besökta platser, Brittiska bilar, England, Spanien. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till SPANIEN 6, ARTHURS STONE och BRITTISKA BILAR – MINI (hundkoja)

  1. åsa i åsele skriver:

    Tack för berättelsen och bilderna från Arthur´s Stone 🙂

  2. Britt skriver:

    Grattis till litet semester. Och ät mycket glass. / Britt

  3. Geddfish skriver:

    Tack för en rundtur i dina bilder! Söta de där morrisarna, mina föräldrar hade en Morris Minor, den var nog lite större.
    Skönt med sol och värme, jag är nyss hemkommen från Kreta.
    Ha det fint och njut!

  4. TantGlad skriver:

    Åh…Så härligt du har det. Men bilarna…..är själv en biltokig tjej……Men hundkojorna är en skitfult bil tycker jag haha. Skulle inte vilja ha någon sån.
    Men dom är nog liten och mysiga.

    Ha det gott och kram från mig.

  5. Lisbeth Rosén skriver:

    Vännen min fattar att du är TRÖTT, även om du har vanan inne. Kom hem i lördags kväll och först nu börjar jag känna att jag är hemma. Vaknade i morse och visste att jag låg i min säng. Kram

  6. Märtha skriver:

    I Benalmadena, vid ”flaggrondellen”, finns en italiensk-indisk restaurang där vi firade ett myår men familjär stämning. När vi kom dit ett år senare blev vi igenkända! Trevlig och personlig betjäning, med humor – för mig som tycker om att slå mig i slang med servitörer! Tror det tar en tid innan vi kommer oss dit igen… BJR:s sjungande och odlandet binder oss rätt mycket vid hemtorvan, men snart lyfter vi…. Ha det så bra! Märtha

  7. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

