SPANIEN 7 ALMUNECAR och WALES, ABBEY DORE 1

När ni läser detta har jag börjat min andra resa i Andalucia i Spanien. Denna är en ”stillaliggande resa”. Vi bor i Almunecar och gör utflykter därifrån.

DSCN5388

När jag var i Sevilla passade jag på att träffa min bloggvän Annika som bor i Sevilla och skriver väldigt trevligt om sitt liv där, Casa Annika. Besök gärna hennes blogg! Vi har haft bloggkontakt i nästan två år och i oktober förra året var första gången vi träffades. Här kan du läsa om detta.

Det blev ett mycket trevligt återseende! Tack Annika för en trevlig eftermiddag!

Först börjar jag med lite Wales bilder och längre ner finns Almunecar bilder.

WALES

Detta inlägg är faktiskt lite fusk, för detta ställe ligger faktiskt i England, men nära den walesiska gränsen, i The Golden Valley, som jag skrev om i lördags.

Abbey Dore Court

DSCF0479

Huvudbyggnaden är byggd i slutet av 1800-talet. Herrgårdsbyggnader heter ofta Court, Hall eller House. Ordet herrgård allmänt är mansion, manor eller country house.

TV kanalen Channel 4 har gjort en dokumentär om huset och dess ägare. Country House Rescue heter serien och den leds av hotellgurun Ruth Watson. Serien handlar om stora hus runt landet där ägarna helt enkelt inte har råd att behålla huset som privatbostad, utan något måste göras…

DSCF0473  DSCF0466

…genom ägorna rinner den lilla floden Dore…

DSCF0434 DSCF0435

…trädgården är mot betalning öppen för allmänheten. Dessa bilder är tagna i maj i år…

I april 2010 sändes första delen av TV-programmet där barn och barnbarn till ägarinnan samt programledaren försökte övertala henne att göra något åt situationen, men hon var som strutsen och ville inte prata om ekonomi och förändringar, bara fortsätta som vanligt och påta i sin älskade trädgård. Denna attityd är ganska vanlig bland de famijer som en gång hade pengar och många lever kvar i denna tid, fast bara i deras egen värld. Idag finns inte många ”gamla familjer” med mycket pengar kvar. Däremot många nyrika!…

DSCF0450 DSCF0453

…i maj blommade också Bluebells och Wild Garlic.

I september 2011 återkom TV teamet för att se vad som hänt och det var inte mycket. Ägarinnan var lika motsträvig som tidigare och vägrade se allvaret i ekonomin.

Sedna dess har det dock hänt en del. Två barnbarn har nu tagit över huset och ägaren bor i f d trädgårdsmästarbostaden. Efter renoveringar hyrs idag huset ut till stora sällskap för fester och uthyrning av rum.

Rugby

Hur har det då gått för Wales i Rugby World Cup? Tyvärr har jag inte haft möjlighet att följa rugbyn på TV. De flesta spanska hotell har endast spanska kanaler. Men i lördags var jag hemma mellan mina resor och Wales spelade mot Sydafrika. Tills det var 5 min kvar ledde Wales med 19-18, men så skedde det som inte fick hända och Sydafrika vann med 23-19. så tyvärr är det slutspelat för Wales inför semifinalerna.

VECKANS WALESISKA ORD

Sept20150908_295

SPANIEN

Almunecar

Idag tänkte jag visa lite bilder från Almunecar. De är tidigare publicerade, så antingen hoppar ni över detta, om ni redan sett dem eller så har ni kanske glömt dem och vill se dem igen eller så är de nya för er!

DSCF8617 DSCF8625

Staden Almunecar ligger drygt en timmas färd öster om Malaga och ung lika långt söder om Granada, vid den s k Costa Tropical.  Staden har ca 27 000 invånare. De flesta spanjorer, men med inslag av andra nationaliteter, bl a många svenskar…

DSCF8618 DSCF8620

…härliga stränder av sten och sand…

DSCF8621  DSCF8622

… en liten hamn där små fiskebåtar kommer in med färsk fisk…

DSCF8678 DSCF8680

…flera parker, som denna relativt nya med parkeringshus under…

DSCF8679

…i parken finns flera statyer…

DSCF8682 DSCF8681

…med eller utan huvuden…

DSCF8683 DSCF8685

…i staden finns många vackra, små torg…

DSCF8690

…och höjdskillnaden är stor inne i Gamla Stan…

DSCF8689

…om affären inte haft siestastängt skulle jag kunnat tänka mig att ta en paus i hängmattan i detta skyltfönstret…

DSCF8589 DSCF8577

…för att få lite så behövlig skugga fortsatte jag till denna underbara park belägen nedanför den gamla fästningen…

DSCF8582 DSCF8581

…i dessa kar tillverkades förr Garum, resnad fisk blandat med salt, vinäger och örter.  Detta fick sedan jäsa i solen. Vätskan användes som sås. Stanken lär ha varit förfärlig! Pastan som var kvar åts också upp (Medelhavsområdets svar på surströmming?)…

DSCF8585 DSCF8584

… i parken finns både av människan och av naturen skapade skulpturer.

Mer från Wales och Spanien på lördag!

 

Det här inlägget postades i Besökta platser, England, Spanien, Sport. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till SPANIEN 7 ALMUNECAR och WALES, ABBEY DORE 1

  1. åsa i åsele skriver:

    Så kul att Du hinner träffa bloggvänner trots resa å jobb.

  2. Anita skriver:

    God morgon Lena! Jag har just vaknat till en disig morgon där molnen nästan slickar marken. Skönt då med lite ögonfröjd från både UK och soliga Spanien. Intressant att läsa om Abbey Dore Court. Jag har sett några sådana program (om andra egendomar i UK) på TV här, tror det är den serien. Jag som inte gillar surströmming rös när jag läste om fisken och stanken. Men skulpturerna var vackra, både de av mänsklig hand och de skapade av naturen.

    Ha en fortsatt fin vistelse i soliga Spanien!
    /Anita

  3. Åh, jag gillade country house rescue!! Var länge sen jag såg det nu, vet du om det är på gång med en ny säsong? Kanske jag som har missat?
    Förresten har jag helrenoverat på bloggen och bytt utseende på den så kolla gärna in och säg vad du tycker om nya bloggen.
    http://www.scottishmoments.com

  4. Aaa skriver:

    Min kompis bodde just ett år i Almunecar, med familjen. De trivdes super!

  5. Britt skriver:

    Jag har sett många av de programmen och de var litet lika. Och jag kan inte förstå att det ligger en affärsverksamhet i att hyra ut sitt stora hus för bröllop och liknande, som det brukar gå ut på.
    Ofta är ju de gamla husen rätt omoderna och ligger ocentralt. Men det är väl bra om det går.
    Bilderna från Almunecar ser väldigt inbjudande ut. / Britt

  6. Ditte skriver:

    Almunecar verkar vara en plats vi ska stanna till vid när vi kör söderut. Jättefina bilder och det verkar också vara en vakcer stad. Intressant koncept att ”ligga still” i Almunecar och göra utflykter. Och med dig som guide blir dte ju jätttebra. Det vet jag.
    Vad gäller Abbey Dore Court så verkar det jättefint, men det är givetvis kostsamt att driva detta. Pengar är ju en viktig del. Men kanske kan det nu bevaras.
    Trist att Wales förlorade, men kanske kommer de igen nästa säsong.
    Ha det bra och jag ser ram emot nästa rapport.

  7. Agneta skriver:

    Så roligt att ni träffas, ni två! Måste vara kul. Jag skall titta in på Annikas blogg också.
    Så härligt det ser ut i Spanien, nu förstår jag varför så många åker just till det området. Vi har tre par som oberoende av varandra varit däromkring för att dom tycker det är så fint. Men dom tar inte så fina bilder som du, nu fick jag verkligen se hur där set ut! Härligt!
    Agneta kram

  8. Tina skriver:

    Hej Lena! Jag läser också Annikas blogg. Så härligt med alla man kan följa och läsa! Tack för dagens utflykt! Chao! ❤

  9. Karin på Pettas skriver:

    Tack för det indirekta tipset om Annikas blogg. Så trevlig den med.
    Tack också för att du som vanligt delar med dig av din resande vardag
    Jag har inte hunnit med riktigt den senaste tiden men ska bläddra här inne på din blogg
    ett tag, med kaffemuggen i hand.
    Ha det bra!

  10. Ama de casa skriver:

    Visst är det roligt att träffa bloggkompisar irl – den är härlig, bloggvärlden 🙂

  11. Znogge skriver:

    Vilka härliga bilder! En bloggträff är verkligen aldrig fel 😀

  12. Tomtan skriver:

    Härliga skulpturer!

  13. Marit skriver:

    Så vakker hage du viser i fra, og nydelige Bluebells. De er så fine!

    Flotte statuer både med og uten hoder ☺

  14. Veiken skriver:

    Jag tycker om att ligga stilla och göra rundresor från basen! Man kan uppleva mycket utan att leva i kappsäck!
    Det var rugbymatch i TV ombord på båten och britterna var helt i extas. Jag gick förbi och fattade inte et jota! Kram

  15. Lisbeth Rosén skriver:

    Nu vill jag ut och resa på egen hand i dina fotspår!! Kramizz

  16. Marie skriver:

    Åh din lyckost som får hänga i Almunecar! Helt ärligt längtar jag mer till vår lägenhet där än hem till Stockholm. 🙂

  17. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

