SPANIEN 8, WALES, ABBEY DORE 2 och BRITTISKA BILAR 8 – ASTON MARTIN

Jag jobbar vidare i Almunecar i Spanien. Så idag kommer inlägg både från Wales och Spanien.

WALES

Abbey Dore Court 2

I onsdags började jag skriva om Abbey Dore och här kommer fortsättningen…

DSCF0494 DSCF0503

…lite här och där i trädgården finns stolar och soffor att vila sig i…

DSCF0455 DSCF0459

..när jag var där i maj i år blommade det vackert i trädgården…

DSCF0506

…denna välta trädstubbe kan man fantisera mycket kring. Kanske bor en liten tomte där inne? Bäst att var snäll!…

Mar_1560  Mar_1561

…på innangården där det gamla stallet varit finns idag ett café. De har riktigt goda grejer att välja på…

Mar_1569 Mar_1572

…men för oss blev det Cream Tea. Så gott!!!!

BRITTISKA BILAR 8 – ASTON MARTIN

Photo3116

Aston Martin grundades 1913 av Lionel Martin och Robert Bamford. Martin tävlade vid Aston Hill, så namnet är en sammanslagning av Aston Hill och Lionel Martin. Under bolagets historia kom ägarna att skifta och ägarna i dag är ett Kuwaitbaserat investmentbolag.

Aston Martin förknippas ofta med James Bond som under 60-talet rattade olika Aston Martin modeller, ofta specialutrustade som i filmerna Goldfinger och Åskbollen. En av dessa bilar som togs fram för filmerna såldes till en bilsamlare år 2006 för ca 15 miljoner svenska kronor!

One-77 modellen producerades mellan 2009 och 2012 i Gayden i England i just 77 upplagor och namnet får tankarna att gå till just 007. Vad kostade då en One-77 modell av AstonMartin? Jo, ca 15 milj svenska kronor. Många av de 77 bilarna har aldrig och kommer aldrig ut på vägarna, utan finns i garage hos samlare. Ja, en del människor samlar  på bilar, en del konst och andra äggkoppar!

Min man var involverad i denna produktion och har krockat en sådan bil. Ja, ni läste rätt, han har krockat en Aston Martin värd 15 miljoner. Detta måste ju göras för att kolla säkerheten. Hans jobb var att krocka nya bilmodeller och sedan göra en teknisk analys av resultatet. Ofta uppmanade jag honom: Snälla, ta inte med dej jobbet på fritiden!

Jag har en vän som har en Aston Martin, vilken modell har jag ingen aning om, men den är brunaktig till färgen hi,hi, en blondins kommentar! Jag har varit ute och åkt med honom och tycker inte det är något särskilt, men det har jag inte sagt till honom! Den är inte speciellt bekväm att åka i och dessutom stirrade alla på oss längs vägen och vid parkeringar.

SPANIEN

Malaga

Som sagt så jobbar jag i Almunecar på spanska sydkusten. Vi bor i Almunecar och gör utflykter i omgivningen, bl a åker vi till Malaga.

Malaga är huvudstad i provinsen Malaga i regionen Andalucia och har ca 600 000 invånare och är därmed Spaniens 6:te största stad…

DSCF8971 DSCF8977

…utsikt över Malaga som är en viktig hamnstad, men också en kulturstad…

 

DSCF7964 DSCF7943

…det är väldigt svårt att få en bra bild av katedralen eftersom den ligger mitt i de gamla kvarteren, men här kan vi se tornet mellan byggnaderna och en hästdroska framför katedralen. Den är byggd mellan 1528 0ch 1782 i renässans och barockstilar. Tornet är 84 m högt och därmed det näst högsta tornet i Spanien. Inredningen är vacker, men det kan å andra sidan säjas om många katedraler…

DSCF7962

…gatorna är trånga inne i Gamla Stan, viktigt för att ge så mycket skugga som möjligt. Det är en mycket trevlig del av staden att bara vandra runt i och insupa atmosfären. Här finns många små affärer, mestadels för turister, och…

DSCF7950 DSCF7961

…gott om trevliga barer som bl a severar det speciella lite söta vinet Malaga Dulce och naturligtvis lufttorkad Serranoskinkan…

DSCF7953 DSCF7947

…många av barerna har härliga inredningar med gamla foton och vackra kakelplattor…

DSCF7965

…solen är ofta väldigt stark, så det är svårt att få bra bilder vid havet. Längs den gamla inre hamnen har man röjt upp rejält de sista åren och gjort en vacker strandpromenad, naturligtvis med flera barer längs havet…

DSCF7939 DSCF7940

…vill man ha lite skugga, vilket man ofta vill, finns denna långa park med palmer, blomsterplanteringar och..

DSCF7941

…små springbrunnar och statyer. Också en fantastisk del av staden, mellan Gamla Stan och nya Paseon vid havet…

Photo5004

…ett måste är Picasso Muséet i Malaga. Det öppnades år 2003 och har 285 verk donerade av familjen Picasso. Varför Picassomuseum just i Malaga? Jo, det var i Malaga Picasso föddes 25 oktober 1881 och det var här i staden han växte upp.

Bilden är tagen 24 januari 2014. Hur vet jag exakt datum? Jo, det var min födelsedag och min födelsedagspresent från min man, ett besök på Picassomuséet. Inte hans favoritställe, men just denna dag är min dag och han följer lydigt och snällt med.

Ha en trevlig weekend!

 

 

Det här inlägget postades i Besökta platser, Brittiska bilar, England, Spanien. Bokmärk permalänken.

54 kommentarer till SPANIEN 8, WALES, ABBEY DORE 2 och BRITTISKA BILAR 8 – ASTON MARTIN

  1. tina skriver:

    Vilket härligt reportage, underbar läsning till morgonkaffet. Både om Spanien, Aston Martin men framförallt din, i mitt tycke och smak, härliga torra humor. Fortsätt ditt jobb i Spanien så åker jag iväg på guide jobb över helgen till en annan rolig ”Örebrokis ”

  2. Låter ljuvligt, att vara i Spanien och jobba!

    Kram Jenny

  3. Veiken skriver:

    Jaha, en 15 miljonersbil är inget för mig, men vet man inte var man ska göra av sina pengar, så är det väl ok att köpa en! 😉
    Det är konstigt, vi läntar efter sol och söker ofta skuggan! Ha det så gott i ditt Spanien! 🙂

  4. skåningen skriver:

    Vilket trevligt reportage…Så dyra bilar har jag inte råd med!! Stressa inte så att du blir sjuk! Glöm inte att leva!!… Jag har det ganska bra trots att jag har förlorat min livskamrat!Ha en bra helg!

  5. Prylaropinaler skriver:

    Tack för härlig läsning! Fick mig en trevlig stund då jag äntligen hade tid att sitta ner i lugn och ro och läsa lite blogginlägg. Förstår inte hur fort tiden går men just nu fick jag lite tid när jag väntar på att mina söner ska komma hem. Ska bli trevligt att samlas och äta lite tillsammans, blir inte så ofta numera. Gillar de där sirliga trädgårdsmöblerna skarpt.
    Ha en skön helg!
    Kram / RosMarie

  6. Ama de casa skriver:

    Haha! Det gäller att passa på. Det är därför jag ska önska mig en resa till mitt drömresemål nästa gång jag nollar, och tillbringa hela dagen där. Ullared. Jäpp! Det är nog enda sättet att få med Anders dit… 😀

  7. Decdia skriver:

    Malaga ser oerhört vackert ut! Vi landade bara där så jag har inte sett något av den staden.

  8. Britt skriver:

    Ännu mycket att läsa och titta på.
    Väldigt söta små irisar.
    Vilket jobb – att krocka bilar! Malaga ser väldigt fint ut. / Britt

  9. bia skriver:

    Så fick man lite trevlig historia igen så här på lördags kvällen ;))
    Ha en fin helg nu och hoppas du hittar något fint på loppisen i morgon…jag hoppas jag får sälja lite i morgon…lite pirr är det allt !
    Kram bia

  10. Inger skriver:

    Picasso Muséet hade inte varit helt fel, har missat det då jag varit i Malaga.
    Kram

  11. Ha en bra söndag, härligt och
    vara i Spanien.
    Kramar/AM

  12. Anna/notonmusic skriver:

    Åh den vita soffan… Tänk att ha den i trädgården med klängväxter! Jag har en liten vit barnsäng i järn som jag banne mig tror jag ska göra om till något liknande!!! Vad lustigt med serranoskinkan, som kebabrullar nästan! Vilka gatustråk! Här slipper man som sagt ta utrikesflyget. Bara att njuta!

  13. marina skriver:

    Malaga är nog tyvärr för många ”platsen där man landar innan man åker vidare”, men nu inser jag att det kan nog vara värt att stanna till där också. Så nästa gång kanske…

  14. Comsi Comsa skriver:

    Underbart inlägg och trädgårdssoffan väljer jag framför Aston Martin, he he….

    Kramen ♥

  15. sockenvagenssota skriver:

    Så sugen jag blev på lufttorkad skinka… Ochny vet jag även vart Picasso föddes:-) tack! ha en fin söndag!

  16. Barbro S skriver:

    Så härligt följa med på dina resor och utflykter. Fina bilder på vackra och intressanta vyer. Teet lockade mest för jag har just hällt upp en kopp :). Låter härligt med 24 grader varmt där du är, måste vara gott nu.

  17. GladiGrönt skriver:

    Vilken fin trädgård med den där romantiska soffan! Och en ovanlig iris, den hade jag gärna i min trädgård. Men man kan ju inte ha allt som är fint…

  18. Lisbeth Rosén skriver:

    När jag ska läsa din sida vil jag ha en stund över och både läsa och suga in atmosfären från dina underbara bilder. Kom hem i fredagen den 17 oktober och nu har vi dammat av lite här hemma. Väntar på att barnbarnen ska vakna till så vi kan fixa lite inför Alla Helgons Helg.

  19. Skruttmärtha skriver:

    Så fina foton och ett kul inslag att läsa om.
    Woow så fina kakelplattor det finns.
    Ha det bäst.

  20. Tomtan skriver:

    Nu läste jag verkligen fel 😀 Tror inte att du är 134 år gammal 😀

  21. wiolettan skriver:

    Så intressant att få följa med på din resa så här.
    Otroligt vackra bilder och att få höra lite historia bakom vissa byggnader är bra och nyttigt, alltid kanske det fastnar lite i min gamla hjärna.
    Bra present på din födelsedag, älskar också att gå på museum. Visste inte att Picasso var född i Malaga.
    Tjusiga vyer över den staden visar du också.
    Ha det bra och kram från mig.

  22. gunnardeckare skriver:

    Du upplever mycket fint både hemma och i Spanien. Picassomuséet skulle jag gärna vilja besöka!

  23. Ditte skriver:

    Tack för en trevlig rundtur och fin guidning. Abbey Dore med trädgård och cream tea hade suttit bra.
    Vad gäller Malaga har jag varit där några gånger och tycker om staden. Både katedralen, Picassomuséet,(verkligen sevärt) Gamla stan och hampromenaden känner jag igen. Tycker att Malaga är värd flera besök och bor man längs kusten är dte ju smidigt att ta tåget dit. Mysiga barer, små buriker och restauranger gör upplevelsen än bättre.
    Ser fram emot nästa tur och skulle gärna vandra i Malaga med dig som guide.

  24. Christina skriver:

    Vackra blommor och vilken tjusig ”tavelvägg”. Ibland blir det effektfullt att bara smälla upp en massa konst sådär på en vägg 🙂

    Ha det fint!

  25. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

  26. Ping: RAGLAN 1, EU, ASTON MARTIN och VAR ÄR JAG? | Lena i Wales

Kommentera

