SPANIEN 9 och CAERPHILLY 1

Jag jobbar vidare i Almunecar på spanska sydkusten. I lördags visade jag bilder från Malaga, som är en av våra utflykter. Idag kommer mer! Först lite från Wales och sedan från Spanien.

WALES

Caerphilly 1

Sept20150908_344

Caerphilly är en stad på ca 30 000 invånare i södra Wales, ca 12 km norr om huvudstaden Cardiff.

Staden ligger vackert belägen i The Rhymney Valley, tidigare känd för sina kolgruvor och järnindustri…

Sept20150908_328

…staden har en lång historia. Man vet att det redan under romartiden , d v s strax efter Kristi födelse, fanns en fästning här. Det lär också ha funnits ett kloster här tillägnat St Cenydd och området fick namnet Senghenydd efter honom. Hans son St Ffili lär ha byggt det första fortet här och därmed gett staden dess namn Caerphilly, caer= fästning på latin…

Sept20150908_338 Sept20150908_339

…Caerphilly Castle är en medeltida borg, byggd på 1300-talet av engelsmännen. De försökte ta sig mer och mer västerut i Wales och bekämpa de vilda walesarna…

Sept20150908_343 Sept20150908_342

…så under flera tillfällen under årens lopp har fästningen attakerats från olika håll…

Sept20150908_301

…fästningen är den 2:a största i UK med sina 12 ha.

VECKANS WALESISKA ORD

Sept20150908_325

SPANIEN

På denna resa bor vi på samma hotell i Almunecar hela tiden och gör därifrån olika utflykter. Idag använder jag bilder från förra året.

Alpujarras

DSCF8655 DSCF8652

Alpujarras är ett bergsområde i Sierra Nevada mellan Almunecar och Granada. Här är mycket vackert och har mycket speciell arkitektur. Väl värt ett besök, även om vägarna dit är smala och slingriga. Länge var det ett oupptäckt område för turister, men inte så idag…

DSCF8636 DSCF8642

…kanske stannar vi till i en av de s k ”Vita byarna”. Denna heter Capileira och ligger på 1 436 m ö h. Här är härligt att bara ströva runt bland gränderna och stanna till vid det lilla torget för en kopp kaffe eller te och…

DSCF8638

…begrunda utsikten mellan huse. Svår att fånga på bild, men här är mycket vackert…

DSCF8633 DSCF8634

… många stannar också till och tittar på de speciella vackra mattorna man väver här. Lite liknande våra trasmattor, men de flesta är lite ulligare. Otroligt vackra och i alla regnbågens färger…

DSCF8650

… i byn finns också en chokladfabrik som förstås var svår att undvika…

DSCF8647 DSCF8648

… god choklad i alla färger och former är frestande. Och gott smakar det också! Hur vet jag? Jo, de har små provbitar liggade runt i affären…

DSCF8664 DSCF8669

… så fortsatter vi mot nästa by, Trevelez på 1 486 m ö havet. Bergen runt byn är imponerande coh de vita husen lyser mot grönskan i bakgrunden…

DSCF8665

… här finns flera ställen som bereder de speciella lufttorkade skinorna som staden är känd för…

DSCF8657

… först läggs hela skinkorna i salt under några veckor. Det ser ut som en sandlåda i ett förråd, men det är faktiskt salt…

DSCF8659

…sedan hängs de upp för att torka, två års lagring innan de kan säljas. Denna bilden blev inte speciellt bra, men hann liksom inte med att koncentrera mej på foto för jag skulle översätta och berätta om tillverkningen.

Har ni nu blivit intresserade av detta område så har jag ett litet boktips; Chris Stewart, Andalusiska Citroner. En mycket rolig bok skriven av en av popgruppen Genesis f d medlemmar.  Efter musikkarriären åkte han till bl a Nya Zealand för att klippa får, även till Sverige faktiskt. Så hittade han sitt drömhus i Alpujarras och meddelade sin hustru att han köpt ett hus här, vill till att ha en förstående hustru. Huset var ett ruckel, vägen dålig, bron över floden i stort behov av reparationer, men han tyckte han fått det till ett bra pris, vad hans grannar sa och skrattade åt får ni läsa i boken. Mycket lättläst bok av Herman Lindqvist stuk, med roliga berättelser och många skratt. Det finns ytterligar böcker i serien när ni läst denna första. Trevlig läsning och glöm inte att ett gott skratt förlänger livet! Och denna bok hjälper till med detta!

 

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till SPANIEN 9 och CAERPHILLY 1

  1. Anita skriver:

    God morgon Lena! Jag har just vaknat till 3 minusgrader och frost på träd och buskar. Men det ser ut att bli en solig dag och jag hoppas det blir samma sak för dig i Spanien.

    Caerphilly blev jag förtjust i. Vilken vacker fästning. En plats i Wales jag aldrig hört talas om trots att fästningen är den andra största i UK. Tack också för boktipset. Jag log när jag läste att han hoppades på en förstående hustru. Det verkar vara en trevlig bok, lämplig att önska sig i julklapp.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har haft några dagar med moln och lite regn, men ändå shorts och t-shirtväder. Idag är himlen blå och det är redan hett!
      Läs boken, du kommer att få många goda skratt!!!

  2. Britt skriver:

    Jag kommer ihåg att jag sett en del av bilderna förut, men det gör absolut ingenting.Tvärtom. Vilka mattor. Ser härliga ut. I ett danskt program med Camilla Plum, gjorde hon just sådana skinkor i salt.
    Att uttala GWYDR verkar inte lätt. / Britt

  3. Comsi Comsa skriver:

    Fick lite lust att sätta kniven i en av skinkorna och smaka en bit. 🙂

    Kramen ♥

  4. Lena, jag blev hungrig av att se dina mat bilder.

  5. Krönikören skriver:

    Vilken fästning! Man kan nästan känna dess historia.

    Och så vackert med de vita byarna. Tänk vad mycket vackert det finns! Choklad är alltid vackert 🙂

  6. Agneta skriver:

    Spanien verkar vara så otroligt mycket mer än kuststäderna! När jag varit i Spanien har jag nästan bara varit lite i inlandet och i Baskien och jag älskade det!
    Och i förra inlägget, jag hade gjort mycket för att få åka Aston Martin…..jag älskar bilar och jag älskar att köra bil!
    Agneta kram

  7. åsa i åsele skriver:

    Wales verkar ha mycket fästningar, borgar och slott, intressant att dåtidens folk var tvungen att ha ett säkert boende å kunna försvara sig mot Vikingarna från Norden 😉

  8. Decdia skriver:

    Vackra vyer! Speciellt det på köttet, mig gilla… haha!

  9. skåningen skriver:

    Mattorna tyckte jag om!!……………………………..SVAR: Ja fundera du! 🙂

  10. Ami skriver:

    Oj, en chokladfabrik! Det passar mig utmärkt…..jag älskar choklad 🙂
    Ha det så bra

  11. Ama de casa skriver:

    I Trevélez var vi i slutet av september. Väldigt fint – och supergod skinka! 🙂 Vi bodde på Hotel Rural Pepe Álvarez som syns på en av dina bilder.

    Den mest annorlunda av de ”vita byarna” som vi besökt är Júzcar. Den målade dom blå i samband med att en smurffilm spelades in. Väl värd ett besök 🙂

  12. Lisbeth Rosén skriver:

    Vilka var du ute med denna gången? Tror jag vill med på nästa resa! Ska till bibblan i morron och låna Andalusiska citroner tror jag. I morron em ska vi åka till Alingsås för att se deras fantastiska ljussättningar! Kramizz

  13. Hanna skriver:

    De där ställena skulle jag vilja se. Älskar gamla byggnader. De fascinerar mig,

  14. Härlig shopping där med mattorna, skinkan och chokladen!

    Kram Jenny

  15. Veiken skriver:

    Oj, vilken fästning! Dom kunde bygga förr minsann!
    Choklad är inte min grej, men den där skinkan skulle jag kunna äta rätt mycket av! 😉

  16. Åsa skriver:

    Den har jag läst, fast på engelska, Driving over Lemons! Loved it! Det finns en liknande som heter Snöbollar och apelsiner eller Snöbollar och citroner, om ett skotskt par som köper ett gammal hus på mallis, men Driving over Lemons var bäst!

  17. Lena i Wales skriver:

    Visst kunde de förr!!!
    Hos mej går be choklad och skina ner och i vilken ordning som helst!!

  18. Marit skriver:

    Så flott festning! Det må være spennende å se en sånn på nært hold.

    God helg!

  19. Karin på Pettas skriver:

    Tack för boktipset om Andalusiska citroner. Förhoppningsvis så hittar jag den på vårt bibliotek
    De spanska trakterna du visar idag är inbjudande. Vi brukar ju hålla oss till Madeira varje år men hoppar över ett år nu och tar oss till Kanarieöarna i januari men till hösten nästa år så kanske det blir en tripp till fasta Spanien också.
    God fortsättning på helgen!

  20. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

