SPANIEN 16 – WALES, BRECON 1

Som ni kommer att se nedan är jag fortfarande kvar i Spanien. Troligen färdigjobbat och semester, men vi får se…..

Vädret är fortfarande fantastiskt här, sol och runt 20 grader. Har inte använt långbyxor sedan jag kom hit i slutet av september, bara shorts.

Först lite från Wales och sedan lite från Spanien!

WALES

Brecon

Här kommer en repris från 2013 från staden Brecon.

Photo3745

Brecon är en liten stad i mellan-syd Wales med ca 8 000 invånare. Det walesiska namnet Aberhonddu betyder floden Honddus mynning. Nära stadskärnan mynnar den ut i den större floden Usk.

Staden grundades på 1200-talet, då här redan fanns en fästning. Nu byggdes en stadsmur och ytterligare befästningar…

Photo3736

…kanalen börjar i Brecon och fortsätter 5,6 mil till Pontnewydd, Kanalen har varit betydligt längre, men resten har förfallit. Planer finns på att reparera resten. Idag används den endast för turisttrafik…

Photo3733Breconorig

…längs med kanalen ligger denna vackra radhuslänga med en liten trädgård mot vattnet…

Photo3768

…staden är inte speciellt rik och många hus är i behov av reparation. Denna länga av hos vätter mot mot floden och framsidan mot en gata…

Photo3771

…en annan gata med fönster som inte är fönster! Delade av två hus!
Är det kanske p g a detta gatan heter Free Streeet, Fria gatan? Eller är det p g a friheten att måla i vilken färg man vill?

Fortsättning följer senare!

SPANIEN

I onsdags skrev jag att jag var i Malaga förra veckan. Fortsättning följer här nedan.

Naturligtvis behövde vi äta lunch och gick till den kända och legendariska baren…

DSCF7952

…El Pimpi. Som i många barer finns här tunnor med vin där servitörerna fyller på ditt glas från…

DSCF7948

…från huvudgatan kommer man först in i en lite innangård med denna vackra lilla fontän, sedan vidare…

DSCF7947

…förbi kakelmålningar, den ena vackrare än den andra, och

DSCF7958

…gamla affischer som påminner om svunnen tid…

DSCF7953

…vid baren hänger bilder på kändisar som besökt baren och det är många. Framför allt kända tjurfäktare.

Men vad åt vi? Mellan oss fyra beställde vi in var sin rätt som vi sedan delade på. På så sätt får man möjlighet att smaka på något som man själv kanske inte skulle välja, men som är gott…

DSCN5649

…mitt val blev musslor. De var helt underbara och lite sallad, med den godaste olivolja jag smakat på länge…

DSCN5654

…nästa rätt som kom in var friterad bläckfisk. Jag skulle själv inte ha beställt denna rätt eftersom jag har lite dålig erfarenhet av gummiaktig bläckfisk, men denna var helt fantastisk…

DSCN5652

…därefter kom gåsleverpaté, getost och äppelmarmelad i filodeg. En sååå god kombination.

Meningen var att jag skulle ta foto av maten innan vi började äta, men när maten kom glömde jag ibland ta foto innan, ville bara smaka…

DSCN5656

…som avslutning blev det en iberisk blandtallrik med korvar, skinka m m. Allt lika gott!!! Till detta drack vi ett lokalt vitt vin, inte för torrt, inte för sött.

En fantastisk dag i goda vänners lag!!!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till SPANIEN 16 – WALES, BRECON 1

  1. åsa i åsele skriver:

    Är ju rätt kräsen å gillar varken musslor eller bläckfisk så jag hade nog valt iberisk blandtallrik 🙂
    gåslever och getost och äppelmarmelad i filodeg skulle jag dock kunna smaka utan att kväljas 😉

    Vissa ortnamn i Wales låter lite Asien inspirerade 🙂

  2. Britt skriver:

    Men åh vad gott det ser ut på slutet. Tur att jag ätit lunch idag.
    Vilka mysiga hus eller rättare sagt deras läge. Där kan man prata om ”strand”nära. Men jag skulle inte vilja bo där med små barn. Det ser litet farligt ut. / Britt

  3. Marlena skriver:

    Hej Lena,
    Tack för en helt underbar guidning till Ronda. Dessutom gav du oss intressant information om tillståndet i Spanien just nu. Vi var alla väldigt nöjda med dagen.

    Du minns säkert den lille spanjoren, som med stor entusiasm demonstrerade hur en tjurfäktning går till. Jag har bild på det, om du vill se. Men vart skickar jag den?

    Vilken tur för oss att du offrade några semesterdagar på guidning.

    Jag önskar dig en skön helg.
    Marlena

  4. Marit skriver:

    Vakker fontene og kalkmalerier!

    God helg!

  5. Marlena skriver:

    Hej Lena,
    Jag har nu försökt kommentera minst fem gånger, men kommentarerna går inte fram. Men skam den som ger sig.
    😉

  6. Veiken skriver:

    Det vattnas i munnen när jag läte om spansk mat! Allt utom bläckfisk slinker ner som ett skott! 😉

  7. marina skriver:

    Härliga matval om du frågar mig!

  8. Åh! Inga långbyxor, bara shorts! Låter underbart även om alla årstider har sin charm!

    Kram Jenny

  9. Znogge skriver:

    Smart att beställa så. I Grekland är det tradition och jag gillar verkligen att man får testa flera olika saker 😀

    Trevlig söndag!

  10. skåningen skriver:

    Jag tycker om spansk mat men…musslor och bläckfisk hade fått vara ifred för mej…… Svar:det snöar på och även åskar!! Kram!

  11. Så mysiga fina gamla hus, hoppas de inte får förfalla.

  12. Ami skriver:

    Härligt med sol och värme! Och visst är det bra när man kan prova lite olika rätter. Och musslorna såg verkligen goda ut 🙂

  13. Susanne skriver:

    Mums att äta musslor och iberisk blandtallrik! 🙂 Baren/restaurangen såg ju himla mysig ut! Och jag förstår mycket väl att du njuter i värmen. Här åker långkalsongerna snart på..
    Ha en fin kväll.
    Kram

  14. Ama de casa skriver:

    Du kör ditt eget tapasrejs ser jag – härligt 🙂

  15. 20 grader låter underbart! Här är det minusgrader och huset är mer än lovligt segt vad det gäller att förstå att det blivit mycket kallare ute.

    Blir lite avundsjuk när jag tänker på den spanska maten (och vinerna!).

    Ha en trevlig söndagkväll!

    Hälsningar
    Anders och Lena

  16. Agneta skriver:

    Jag skulle också vilja bo i en radhuslänga längs en å med trädgård också! Så fint! Idylliskt.
    Eller äta god spansk mat. Allt är välkommet och roligt att läsa!
    Agneta kram

  17. GladiGrönt skriver:

    Ser mysigt ut att bo vid en kanal! Festa på! Jag är inte det minsta avundsjuk;) /Monica

  18. Anne-Marie skriver:

    Free Street låter som en intressant gata.
    Mycket gott som ni fick smaka på. Har aldrig ätit bläckfisk men många verkar tycka om den sortens mat.
    Ha en fortsatt fin tid i Spanien!

  19. Barbro S skriver:

    Så härligt det låter med värmen, men nu hörde jag att även ni skulle få lite svalare. Idag hade vi -17 när jag vaknade. Burr! Har lagt in lite finare snöbilder sen igår. Vilken fin radhuslänga och kul med målningen. Snygga detaljer från Malaga och vilka läckra musslor:)! Älskar skaldjur, de flesta i alla fall.

  20. Geddfish skriver:

    Fina gamla hus, vackra bilder överlag. God mat. Jag hade gladeligen stoppat i mig både musslor, friterad bläckfisk och getost, mumselimums!!! 😀 Och det sista också med skinkan å de.
    Kram ❤

  21. wiolettan skriver:

    Så intressant att läsa och se alla de vackra bilderna, jag får liksom vara med lite.
    Det jag inte är med på är väl då musslor, bläckfisk och liknande rätter.
    Jag har varken varit i Wales eller Spanien. Lärorikt.
    Kram!

  22. Ditte skriver:

    Jag är så förtjust i dessa gamla hus/radhus i Wales, men jag vet ju att de ofta är både kalla och dragiga, men i mitt tycke väldigt charmiga. Och livet verkar så lugnt….
    Vad gäller Malaga, bodega och tapas så är det helt i min smak. Jag är också så förtjust i dessa vackra kakelmålningar. De ger ytterligare charm och lliv åt stället. Att beställa rätter och dela är jättebra och fint att prova rätter man själv inte skulle beställt.
    Fina bilder som lockar…

  23. Ping: SPANIEN 17, WALES – BRECON 2 | Lena i Wales

  24. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

