SPANIEN 17, WALES – BRECON 2

Jag är ju fortfarande kvar i Spanien och vädret har hållit i sig, sol, blå himmel och ca 22 grader dagtid, men kvällstemperaturen har sjunkit och det blir inte längre några kvällsmåltider utomhus.

WALES

Brecon 2

Brecon 1 hittar du här!

Photo3766

I staden finns flera kyrkor bl a Brecon Cathedral som länge var en sockenkyrka men blev 1923 utnämnd till katedral och är nu katedral för Swansea and Brecon stift. De äldsta delarna av katedralen är från 1 000-talet och utbyggd på 1 200-talet, då kyrkan blev en viktig pilgrimskyrka…

Photo3750

…katedralen tillhör inte de största jag sett, men tillräckligt stor för att vara imponerande…

Photo3756

…med vackert altare och mycket fina glasfönster, som jag tyvärr inte fick bra ljus på för att de skulle komma fram rätt på bild..

Photo3761

…örtagården utanför katedralen är så vacker. Ser ni den lilla statyn av munken i mitten? Så gullig…

Photo3778

…Brecon Beacon National Park, omger staden. Blev nationalpark 1957. Yta är 1 344 km2. Till största delen består parken av hedlandskap med bl a Welsh Mountain Ponies och Welsh Mountain Sheep. Innehåller också bergskedjan Brecon Beacon med dess högsta topp Corn Du på 873 m ö h. Här finns också flera vattenfall och grottor. Mycket populärt för vandring, cykling, ridning, bergsklättring m m…

Photo3777
…vädret är väldigt opålitligt så man hör ofta på radion att folk går vilse i dimman, trillar ner för bergskanter o s v. Många gånger får olika räddningsgrupper sättas in för att hjälpa människor i nöd. De flesta av dessa grupper består av frivilliga och genom donationer tar man in proffs. Många gånger hjälper också militären till. Inom området har militärens specialstyrkor ofta övningar p g a de svåra omständigheterna. Lustig nog råkade jag nämna för en av minibuschaufförerna på Gibraltar att jag bodde i Monmouth och han berättade då att han var f d militär och ofta varit och tränat i detta område.

Som jag så ofta säjer; kommer man i en konversation bara in på rätt ämne, har man ofta något gemensamt!

I Brecon hålls varje augusti en stor jazzfestival.

Veckans walesiska ord

Photo3747

SPANIEN

När man är i Spanien kan man ju bara inte undgå att äta goda tapas…

DSCN5600

…tortilla de camarones är en specialité från provinsen Cadiz i regionen Andalucia. Den består av räkor, kikärtsmjöl, lök m m. Detta friteras och äts som en liten pannkaka. Gott!

Marknad

Ett vanligt nöje bland utlänningar i Spanien är ju marknaderna…

DSCN5709

…och en sådan besökte vi i veckan…

DSCN5711

…där finns ju allt mellan himmel och jord. Några större inköp blev det dock inte för mig. Bara lite grönsaker, kryddor och torkad frukt…

DSCN5712

…vi passade också på att ta en promenad längs stranden. Man håller på att bygga en ny strandpromenad längs mer eller mindre hela kusten, men långt ifrån allt är klart ännu. Vissa ställen kan man bekvämt gå på stranden, men vissa ställen har svåra klippor. Den nya promenaden är verkligen välgjord och ett nöje att promenera på.

Änglatrumpet

Photo4162

Brugmansia suaveolens.
Tillhör potatisväxterna!
Kommer ursprungligen från Latinamerika, men är väldigt vanlig i spanska trädgårdar.
Trädet är ca 3-5 m högt.
Blommorna doftar underbart!

Korkek

Photo4189

Ja, vem tänker vi då på? Jo, vår älskade Tjuren Ferdinand som satt under sin korkek och luktade på blommor!
Syns på bilden att korken blivit skördad.

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

51 kommentarer till SPANIEN 17, WALES – BRECON 2

  1. Linda skriver:

    Nyfiken i en strut. Hur är det att vara på resande fot hela tiden? Trivs du, eller längtar du hem?

    Solsken
    Linda

    • Lena i Wales skriver:

      Jag trivs bra här i Spanien eftersom detta är som mitt andra hem med mina grejer. Däremot resandet som reseledare har tagit så mycket av mina krafter att jag är ganska trött på det. Men visst längtar jag hem till mitt kära Wales ibland, mitt första hem, mina vänner, min stad, mina föreningar o s v.
      Man får också se halva delen av tiden här i Spanien som jobb för mej, då jag är reseledare eller guide, och resten semester, fast jag jobbar emellanåt även nu på semestern med sånt som inte syns utåt nu, t ex skrivande av program för nästa år.

  2. Franska fikon skriver:

    Så trasig korkeken ser ut, klarar den alltså att få barken avskalad på detta sätt… naturen är fantastisk.

  3. Decdia skriver:

    Hihi, jag älskar att gå på marknader! Det är nog lagom varmt nu att gå på en dessutom, man vill ju inte dö värmedöden. 🙂

  4. Znogge skriver:

    Kommer barken tillbaka igen på stammen eller är det helt kört för trädet? Lite nyfiken bara…

  5. skåningen skriver:

    Trädet ser naket ut!!! ……..Du slipper däckbyten!! Kram!

  6. Så mycket spännande du får uppleva! Jag gillar också att besöka katedraler och fascineras av både arkitekturen och smådetaljerna. Ha det fortsatt fint i Spanien! Jag längtar efter värme men här kommer minsann kalla tider nu.

  7. Tittar bara in och önskar dig en
    fin vecka
    Kramar/AM

  8. bia skriver:

    Tummen upp för marknader…gillar att gå på sådana ;))
    Ha en fin vecka !!
    Kramisar bia

  9. Britt skriver:

    Nu avundas jag verkligen vädret du är i. Kylan har kommit och det gillar jag inte. Men det ska väl bli vår även efter den här årstiden. / Britt

  10. Hej!

    Känns helt osannolikt med 22 grader i november!
    Fast det är klart; Spanien är alltid Spanien.
    Just november månad är väl ingen höjdare i Sverige.
    Längtar mest till jul.
    Hur är vintrarna i Wales?
    Ligger ett snötäcke till och från under vintern?
    Eller är det kanske bara vissa vintrar som ni har snö?

    Hälsningar
    Anders och Lena

    • Lena i Wales skriver:

      Nu är här som bäst, inte för varmt, bara lagom!
      Har hört att det är blåsigt, mörkt och kallt i Wales. Ingen snö där jag bor och med kallt menas ca 5 grader plus. Det kan bli snö, men oftast bara en dag och totalkaos, men det kan också ligga några dagar och hela landet stänger allt. Så det varierar.
      Ha det bra!

  11. Inger skriver:

    Vackert hedlandskap och korkeken är ett fascinerande träd.
    Kram

  12. Prylaropinaler skriver:

    Ja nu vill man bara drömma om korkekar och att sitta och lukta på blommorna. Vädret är riktigt otrevligt dessa dagar. Som tur är så firar vi ju advent till helgen så alla ljus och ljusslingor lyser upp allt det dystra nu.
    Kram / RosMarie

  13. Anne-Marie skriver:

    Tänk att det fortfarande finns så stora områden i Wales och England som inte är bebyggda. Folkmängden är ju rätt stor på en begränsad yta.
    Vilken imponerande änglatrumpet!
    Verkligen intressant med korkeken – läste frågor och svar bland kommentarerna.
    22 grader låter trevligt. 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Wales är efter svenska mått mätt tättbefolkat, men inte med engelska mått mätt. Befolkningen är koncentrerad till vissa delar, precis som i Sverige.
      Korkeken är speciell!
      Ha det bra!

  14. marina skriver:

    Eftersom jag aldrig har sett en nyskördad korkek förut (för resten tror jag aldrig jag har sett en korkek överhuvud taget!), så måste jag fråga hur ofta man kan ta korken på det her viset, det vill säga hur lång tid tar det för barken att läka?

  15. sockenvagenssota skriver:

    Så gott det lät den där tortillian med räkor… mums! Å här är det ännu en kall vinterdag, svärmor och svärfar lyfter om någon timme för en vecka i solen, å jag måste medge att jag är liiiiite avis på er som får vara i värmen, men då det är advent föredrar jag ändå lite snö! KRAMAR

  16. Barbro S skriver:

    Så härligt landskap att vandra i, men det låter lite farligt också. Fick leta länge innan jag fann munken:). Vilket läckert tapas! Fin bild på dig och havet.

  17. Anita skriver:

    Så kvällarna börjar bli kyliga även i Spanien nu. Men å andra sidan är det ju första advent på söndag så vintern närmar sig. Kul med änglatrumpeten. Jag såg massor på Madeira också där stora som träd. Där fanns dessutom stora träd av julstjärnor. Återigen blev man påmind av att advent och jul närmar sig 😉

    Ha det bra och njut av dagarnas värme i Spanien.
    /Anita

  18. Comsi Comsa skriver:

    Korkeken tar sig väl fort igen gissar jag….. 🙂

    Kramen ♥

  19. anjahill skriver:

    Alltid lika underhållande och bildande att läsa ditt inlägg. Det där walesiska ordet….ser ju spännande ut…?
    Det är väldigt inspirerande att titta på naturbilderna. Men jag undrar: En del bilder går att klicka upp till jättestora medan en del andra blir inte större. Jag som gillar bilder skulle tycka att det skulle vara roligt att kunna klicka upp alla. Du har kanske inte tänkt på saken eller kanske har det något med min dator att göra.

    Tack för en fin visning!’
    /Anja

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Anja!
      Ja, teknik och jag, vi har liksom inte alltid samma ideer och så gott samarbete. Denna fråga får jag skicka vidare till min mer kunnige son. Tacka för uppmärksamheten!
      Ha en fin advent!

  20. Karin på Pettas skriver:

    Så passligt med en munk i örtagården utanför kyrkan. Ger mig förstås ideer. 🙂
    Tortillan ser underbart god ut! Jag väntar på att få mat serverad just nu så kanske den drar lite extra just därför. Tack Lena för den här gången, som alltid intressant att vara med på dina resor.

  21. Ditte skriver:

    Jag lär mig mer och mer om Wales och det är så trevliga kunskaper. Och en dag vill jag ju åka dit…
    Vad intressant med korkeken! Men jag kan ju förstå att man idag väljer plastkorkar till bl.a. vinflaskor även om känslan inte är densamma. Det tar lång tid för korken att komma tillbaka.
    Visst är det fint med blandningen av Wales, Spanien och andra resor. Men du reser ju så mycket i jobbet så visst tar det ut sin rätt.
    Önskar dig fortsatt sina dagar i Spanien.

  22. Agneta skriver:

    Kul med dom fina reportagen om Wales, jag uppskattar det verkligen!
    Har tänkt mycket på dom gamla korkfabrikanterna sedan plastkorkarna kom, det är sådana där förändringar som bara kommer och accepteras även om det kanske varit trögt i början.
    Ha det så gott,
    kram
    Agneta

  23. Jessica skriver:

    Hej Lena! skulle inte ha något emot spanien väder 🙂 här regnar det och slaskar…Tapas är gott mums mums..Här kommer julen fram lite i taget..ha en fin helg<3 kram Jessica

  24. Anna/notonmusic skriver:

    Vad intressant med korkeken, man ”skördar” alltså korken på det viset? Kan trädet verkligen överleva när all bark försvinner? Har inte tänkt på hur Ferdinands träd fungerar … Och örtagården får mig osökt att tänka på Selma Lagerlövs Julrosen förstås! Den vill jag läsa varje jul… Här hemma firar vi första advent idag…i regnrusk! Så kan det vara!

  25. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

Kommentera

