SPANIEN 20, WALES

DSCN5828

Vilken lycka! Jag har fått hit minste sonen (ja, inte så liten kanske, 193 cm i strumplästen och 30 år), hans fru och mitt lilla barnbarn Edda, 9 månader gammal. Så härligt!!!

WALES

Som ni förstår hinner jag inte blogga så mycket just nu, så det blir bara lite blandade bilder som har med något brittiskt eller walesiskt att göra!

Photo3051

En typiska gammal lampa utanför polisstationen, fast i Wales heter ju polis Heddlu…

Photo3841

…typiska Welsh cakes bakade på gatan…

Photo4427

…hot water bottles behöver jag nog när jag kommer hem till Wales…

Photo3655Kontakt

…ja, så ser våra kontakter ut…

Photo3110

…full English Breakfast tycker många om, jag föredrar det som lunch…

Photo4040

…marmite tycker min man om, inte jag…

Photo1228

…telefonboxen är ju en symbol för hela UK!

Är ni intresserade av brittisk mat? Gå in på Hanneles blogg och läs om en ny kokbok med brittisk mat!

SPANIEN

Monda

I förra veckan var vi uppe i Monda, som är en helt vanlig liten spansk stad uppe i bergen norr om Marbella…

DSCN5762

…egentligen ingen speciell stad, bara trevlig med dina vackra hus…

DSCN5775

…trånga gator, på jakt efter den så viktiga skuggan…

DSCN5765

…vackra järnarbeten vid balkongerna..

DSCN5763

…och för fönstren. Järngallren har betydelse här. Dels kan man på bottenvåningen ha öppet fönstren när man inte är hemma och få in frisk luft och dels användes de tidigare för kärlekspar. Förr kunde inte paren mötas på barer o s v utan var övervakade av familjen, främst flickans mamma. Fästmannen kunde då vandra omkring i stan och stanna, som av en slump, utanför flickans fönster, prata med den blivande svärmodern och kanske få en glimt av sin tillkommande. När de så kände varandra lite mer kunde flickan, på säkert avstånd från mannen med galler emellan, kanske t o m få komma fram till fönster och prata med fästmannen. Som tur är har tiderna ändrats, även här i Spanien som ju länge var ett strängt katolskt land…

DSCN5757

…men vad är det här för byggnad mitt inne i stan?…

DSCN5785

…jo, det är stadens gamla ”tvättstuga”. Hit tog kvinnorna förr sin tvätt, tvättade och sköljde medan de samtalade med varandra. Kanske om vad som hänt i stan det senaste eller om vad grannens son haft för sig kvällen innan. Dessa hus med stora kar och vatten från en naturlig källa är inget ovanligt i Spanien. Idag används de inte så mycket, men vissa äldre kvinnor brukar dem fortfarande ,men kanske mest som en social inrättning, för att umgås och kanske skvallra lite granna…

DSCN5789

…på utsidan finns denna fontän…

DSCN5784

…men vad finns bakom denna dörr? Ingen skylt utanför, man kan tro att någon bara öppnat sin privata dörr för att snart gå ut…

DSCN5783

…men så är det inte riktigt! Bredvid denna dörr finns Mondas kända bageri, där specialitéten är småkakor eller kanske kallas de kex (med sj-ljud, eftersom jag kommer från Göteborgstrakten, hi,hi!)…

Det här inlägget postades i Besökta platser, Spanien. Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till SPANIEN 20, WALES

  1. FREEDOMtravel skriver:

    Vad är marmite? Jag gillar engelsk frukost men kan kanske hålla med om att det passar bättre som brunch eller lunch 😉

  2. åsa i åsele skriver:

    Så kul Du fått besök av sonen med familj ❤

  3. Anita skriver:

    Grattis till finbesöket 🙂 Om Marmite säger jag urk! Jag tycker det smakar förfärligt. Det verkar vara något som man antingen älskar eller avskyr. Men full English Breakfast gillar jag … till frukost 🙂

    Ha det fortsatt bra i Spanien och njut av ditt finbesök!

  4. Britt skriver:

    Kul läsning som vanligt. Då min dotter var i England (för väldigt längesedan) tyckte hon väldigt mycket om marmite (jag trodde då att det var marmelad, men jag vet inte vad det är?).
    Klart du inte hinner vara vid datorn när du får så roligt besök. / Britt

  5. Inger skriver:

    Om man äter en full English Breakfast behöver man ingen lunch, haha.
    Underbart med besök av familjen.
    Kram

  6. Else-Marie Lundström skriver:

    Vilken liten sötnos. Bara 9 månader och går med lite hjälp. Klart farmor ska njuta och umgås. Finns inget bättre. Kram

  7. Veiken skriver:

    Underbart med så kärt besök! Njut!
    Visst heter det KEX med ett sje-ljud! Heter det möjligen keramik med ett hårt K? Icke. Alltså har vi på Västkusten rätt. Det är dom andra som inte har begripit det! 🙂 🙂

  8. marina skriver:

    Åh så härligt att få hem familjen ett tag. Njut allt du bara kan!

  9. Marie skriver:

    Ha inte dåligt samvete utan glöm oss ett tag och fokusera på lilla godbiten du, så mysigt!

  10. maken köpte marmite i någon affär i Göteborg, han visste inte vad det var, jag har smakat på hotell… Älskar brittisk mat, Best of Brittish är helt fantastisk ny ny svensk kokbok!
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2015/12/best-of-british.html

  11. Anki skriver:

    Härligt med besök av barn och barnbarn! Hm… marmite… ser att du kommer att skriva om det – bra, för nu blev jag nyfiken 🙂

  12. TantGlad skriver:

    Härliga bilder och liten blir stor. Fort går det.
    Bloggar gör man i sin egen takt.

    Ha en underbar söndag och tack för fina och spännande bilder.

    Kram.

  13. Steve skriver:

    Vilket härligt besök du fick
    Läcker ”tvättstuga” och så roligt att den bevarats och hålls fräsch..

  14. Aaa skriver:

    Jag älskar hot water bottles… vet inte varför.

  15. Christina skriver:

    Ja, de där röda telefonkioskerna är verkligen pittoreska 🙂
    Och vilken trevlig video med dig i förra inlägget, kul att få höra din röst!
    Önskar dig en fortsatt fin december 🙂

  16. torrebloggen skriver:

    Så kul att Du fått besök av sonen med familj! Så härligt att få rå om dom ett tag!
    Intressant historia om gallren, alltid lär man sig ngt nytt. När jag var till Malta i höstas såg jag en röd telefonkiosk i gamla stan. Monda såg ut att vara en mysig typisk spansk stad.
    Här hemma i Uppsala har det regnat flera dagar, men vi har faktiskt runt +11om dagarna.
    Ha det bra!
    Kram!

  17. Skruttmärtha skriver:

    Så härligt med sånt fint besök du fått, njut av dagarna dom är hos dej.
    Underbart fina foton och så kul att läsa det du skriver.
    Ha det bäst.

  18. Marit skriver:

    Så fint med besøk av familien! Det må jo være veldig koselig for deg når du er i Spania.

    Ha en fin førjulstid!

  19. Det lät trevligt. Ta nu hand om din kortväxta son på bästa möjliga sätt och hans övriga familjemedlemmar. Tack för fina bilder.
    Kram Bosse

  20. Åh så mysigt med en bebis i familjen!

    Kram Jenny

  21. Ditte skriver:

    Oh, vad trevligt med Edda och hennes föräldrar på besök. Förstår att du njuter.
    Trevligt med ett besök i den lila staden Monda och roligt att få höra om gallrens betydelse. Detta visst jag inte.
    Fina bilder som vanligt!
    Och vad gäller Marmite så äter jag det inte…
    Ha det fortsatt bra!

  22. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2015 JULI – DECEMBER | Lena i Wales

  23. Ping: MONMOUTH, min hemstad 1- SPANIEN 6, Monda Castle | Lena i Wales

Kommentera

