PUBBESÖK och ÖVERSVÄMNINGAR

Här i Wales har det regnat och regnat och regnat. Mig gör det inte så mycket eftersom jag fått så mycket ljus och sol under min tid i Spanien, men många här börjar bli trötta på vädret. Dock har det varit bättre väder de senaste dagarna, t o m så har solen tittat fram. Igår var det runt 7 grader, sol några timmar och lite regn senare.  Ingen dålig dag.

Det allra värsta har varit alla dessa översvämningar som så många råkat ut för. Hemma hos oss har det inte varit något problem eftersom vi bor på en kulle. Vår stad har också klarat sig bra. Det värsta har varit i norra England och nu sist i nordöstra Skottland. Och vilka katastrofer! Har hört att det visats också i svensk TV.

 

DSCN6263

Bron över floden Wye i Monmouth 7 januari 2016 och här kommer några jämförbilder…

 

Photo5120

…samma bro 7 februari 2014 och man ser lite av bågarna och …

Photo5232

…11 februari 2014 ser man knappt bågarna alls…

Photo5396

…21 februari 2014 är översvämningen är nästan över.

Så vad kan man hitta på att göra när vädret är dåligt?

Mar_35

Jo, naturligtvis besöka puben! Denna pub heter Clytha Arms och ligger mellan min hemstad Monmouth och Abergavenny. Ute på landet med knappast några hus i närheten. Trots det är den välbesökt. Vi har ju lite liberalare lagar vad gäller att köra och dricka alkohol…

Mar_39

…inomhus är det mysigt och moderniserat. Jag menar inte modernt, men renoverat till dagens standard. Det finns fortfaranande många pubar som är i dåligt skick, mestadels p g a brist på pengar att upprusta…

Mar_52

…dessa vackra kuddar pryder fönsterbänken…

Mar_41

…längsmed trappan som leder ingenstans hänger massor av…

Mar_44 Mar_45

…dessa typ av märken. De är ca 10 cm långa, av metall och gör reklam för olika ölsorter. Men var kommer de från?…

Mar_55

…jo, från gamla ölpumpar. Dessa märken av metall sätts på pumpen för att kunden ska veta vilka sorter man har i sina pumpar. De är ofta fint dekorerade med bryggeriets namn och symbol på…

Mar_50

…en del är väldigt utsmyckade och t o m gjorda av porslin, men det är inte vanligt…

Mar_48

…det blev ingen bra bild av baren p g a ljuset, men här kan man se flera pumpar och mitt vinglas!!!

Jag har under årskiftet 2013-14 skrivit en lång artikelserie om pubar och publiv, närmare bestämt 13 avsnitt om mat, dryck, publekar m m. Dessa hittar ni under kategori Pubar och Publiv på höger sida av bloggen.

Telefon

DSCN6266

Jag har köpt en nu telefon! Min gamla var drygt 10 år gammal och många reagerade när de såg den; finns denna modell fortfarande kvar? En sådan hade jag år 10 år sedan! Men den gick att ringa på, vilket jag länge trodde en telefon var till för. Enbart namnet telefon tyder ju på detta, det kommer från grekiskan och tele betyder fjärran och fon betyder ljud, fjärran ljud! Det gick också att skicka SMS på den, vilket ju var modernt och bra, tyckte jag.

Till slut har jag gett upp och köpt en sak man även kan få in internet på. Jag vet ännu inte hur man använder den, men kom igenom om några månader så kanske jag har en susning, hi,hi!!!

DSCN6265

Ett rött fodral blev det också. En mörk telefon i en stor handväska, ingen bra kombination. Och naturligtvis är allt i min handväska nödvändigt att ha med sig!!!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i årstider m m, Pubar o publiv. Bokmärk permalänken.

69 kommentarer till PUBBESÖK och ÖVERSVÄMNINGAR

  1. FREEDOMtravel skriver:

    Grattis till nya telefonen! Jag ser nog min telefon som en dator idag. När det ringer i den blir jag liksom lite förvånad, haha 😉

  2. Anita skriver:

    Skönt att ni klarat översvämningarna men usch så hemskt i andra delar av UK. Roligt med bilderna från puben. Det är nästan som att gå in på ett museum. Och grattis till nya telefonen och det snygga fodralet!

    Önskar dig en fin helg! Hoppas ni får lite sol. Här snöade det hela dagen igår och är ca 5 minusgrader. Riktig vinter för en gångs skull alltså.
    /Anita

  3. Else-Marie Lundström skriver:

    Skönt att höra att ni klarat er från översvämningarna. Att det inte var någon fara för hemmet förstod jag ju,men nere i staden har jag funderat på hur det har varit med tanke på floden. Har också skaffat ny telefon och kollar upp fodral, en tanke där med varför det är bra med någon annan färg än svart fodral. Tar jag med mig. Nu ska jag ut och skotta snö. Snöade hela dagen igår. I mitten på veckan hade vi en så härlig is, men nu blir det lurigt med den när det kommit så mycket snö på. Den hade inte hunnit frysa riktigt ordentligt.

  4. sett översvämningar i tidningen, riktigt hemskt.

  5. en sån fodral i rosa skulle passa mej 🙂

  6. Comsi Comsa skriver:

    Grattis till din nya telefon och jag är säker på att ni kommer att bli bästisar… 🙂

    Kram ♥

  7. Britt skriver:

    Jovisst har man sett på TV om översvämningarna. Det är tydligen extremväder vi har att förvänta oss framöver.
    Ny telefon, grattis! Min telefon har jag haft ännu längre. I mobilaffären slog sig killen på knäna och skrattade när han såg den. Konstigt för den är hur söt som helst. Turkos, gar att ringa med, skicka o ta emot SMS och MMS och ta bilder (fast dom blir inte bra). Enda nackdelen är att den laddar ur så snabbt. / Britt

  8. skåningen skriver:

    Grattis till din uppdatering av mobil.. Du lär dej snart hur den fungerar! …………………….Då är du bra på olika sorters te !!!Kram!

  9. Znogge skriver:

    Vilken trevlig pub! Man kan nästan ana att reglerna är mildare hos er för många pubar ligger ju mitt ute på landet. Sedan så får man hoppas att antalet olyckor inte ökar men jag förmodar att det finns någon statistik för det…

    Grattis till telefonen och trevlig helg!

  10. åsa i åsele skriver:

    Har ju svårt att riktigt förstå detta att det är tillåtet med alkohol å bilkörning,
    kan ju dock förstå att ”utländska turister” inte förstår varför de inte kan köra bil i Sverige efter en eller två öl.
    Tur Ni har klarat Er från översvämningar så här långt.

    svar Idag har vi bara minus 20 så det känns ju inte värst kyligt längre, allt är relativt.

  11. bia skriver:

    En pubrunda, jo jag tackar jag !!….fick överta dotterns ”gamla” mobil som du såg…man lär sej hela tiden, tro mej !…jag skulle aldrig köpa en ”modern” mobil, men när jag fick överta dotterns, så öppnade sej en ny värld, haha….jag menar INSTAGRAM…kul, men bloggen är mer min grej…och facebook skulle jag aldrig heller skaffa…och det har jag inte heller, haha…nu har jag skickat efter ett nytt batteri till den också, hihi…och köpt ett rosa mobilskal ;))
    Trevlig helg !!
    Bia

  12. Franska Fikon skriver:

    Jag tror att du kommer ha stor glädje av din nya telefon! Läbbigt med alla översvämningar, ser många fler sådana nuförtiden i Frankrike också. Men vår lilla by ligger högt precis som ert hus och det är tur. Ha det bra!

  13. Geddfish skriver:

    Trevliga bilder, fast de gamla med översvämningarna var inte kul. Å andra sidan hade vi översvämningar här i Lidköping för några år sedan, tror det var 1999.
    Puben såg fin ut. Å grattis till din nya mobil, du kommer att älska den!
    Själv är jag inne på min tredje Samsung smartphone. Har just nu en turkos och till den ett rosa fodral, ser ut som en karamell 😉
    Kram!

  14. Barbro S skriver:

    Så roligt att få följa med in på puben. Snygga och roliga detaljer, vilket gemyt! Jobbigt med dessa hemska översvämningar men tur att ni slipper dem i din närhet. Jag har också en gammal telefon som man bara kan ringa och skicka sms med. Den funkar bra och jag har inte behov av mer just nu. Jag tycker de nya verkar så krångliga. Ju mer avancerat tekniskt desto mer som kan gå sönder, resonerar jag :). Lycka till med din, snyggt fodral också.

  15. Märtha skriver:

    Jag har också ny telefon.. Min förra var hela tre år gammal, det visade sig att den hade för lite kapacitet för ett och annat. Då, för tre år sedan, gick jag verkligen från häst och kärra till modern bil, men jag lärde mig otroligt snabbt. Bra för bruksfoton till bloggen! – – – Men hu för översvämningarna. Idag var det skönt att bära in ved här, ”bara” minus elva grader. Tack och lov, ingen skottsnö ännu…

  16. Mysigt att få gå på pub! Det lärde jag mig att uppskatta när vi besökte vår son som jobbade i Dublin! Hi,hi, jag har också en ny telefon som jag inte kan använda fullt ut! Min gamla var säkert mer än 10 år så det var dags för uppgradering. Lycka till med din!
    Trevlig helg!

  17. Marit skriver:

    Huff, flom er fælt! Det har det vært mye av her i Norge i fjor høst også. Det er mange skader på hus flere steder. Regn i evigheter er kjedelig. Her har vi fått 20 cm med snø, og det er så pent ute 🙂
    Grattis med ny telefon!

  18. Ika's USA skriver:

    Så härliga pub-bilder! Precis som i de gamla serierna man brukade titta på, vad hette de nu igen? Tillbaka till Aidensfield hette en tror jag. Skulle vara underbart att åka dit nångång! Trevlig helg!!

  19. gunnardeckare skriver:

    Ja vi har sett bilder från översvämningarna. Som jag nämnt tidigare så kollar vi en del lifestyle-program från UK. Escape to the country heter ett av dom. Där visade dom också vad översvämningar kan ställa till med.
    I varje avsnitt utan undantag talar dom om att det finns en pub och ett postkontor i närliggande lilla by. Vi har ingetdera här. All posthantering sker hos ombud och det som kallas pubar här har inte samma sociala funktion som hos er tror jag.

  20. Ama de casa skriver:

    Fy för översvämningar… Vi drabbas här också. Inte för att det regnar så ofta, men när det gör det så är avrinningen helt usel så det blir floder på gatorna…

    Kul med ny telefon 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har samma vid Marbella där vi ju också bor. Regnar det så regnar det verkligen för kung och fosterland och avloppen kan inte luka allt, inte heller den torra jorden.
      Är det kul med ny telefon? Ja, jag vet inte riktigt, krångligt,hi,hi!!!

  21. Inger skriver:

    Här är närmare -20 grader sedan en vecka, börjar bli tröttsamt.
    Grattis till nya telefonen, så praktisk!
    Kram

  22. sockenvagenssota skriver:

    Jobbigt med översvämningar, känns fjärran då vi haft minus 30… Önskar dig en fin helg! Kram

  23. Agneta skriver:

    Aha, det har varit mer vatten hos er. Skönt att det rinner där det ska i alla fall.
    Något jag inbillar mig att vi saknar här i Sverige är ju pubkulturen, den kan man sakna, som svensk inbillar man sig ju att det är så där speciellt och mysigt som det verkar. Min man är ju halvtysk och där har dom ju sina Bierstuben och det är lite samma. Här är allt förbjudet och stelt och gjort av plast och jättenytt, inte mysigt alls. Om det ens finns en pub.
    Fin mobil. Det är inte telefoner längre, det är små, små datorer och så råkar det finnas en telefon däri också! Så är det, ser du, det har jag hört!
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har inga översvämningsproblem här, men det finns många som är drabbade, tyvärr.
      Pubkulturen är verkligen speciell med många trevliga pubar.
      En dag ska även jag kanske kunna använda min nya telefon, hi,hi!!!!

  24. Decdia skriver:

    Vädrets makter är läskiga! Hoppas att det lugnar ner sig med regnandet.

  25. Ditte skriver:

    Jga har läst om och sett på nyheterna om översvämningarna GB och i Asien och i andra länder är det stor torka. Vädrets makter styr vi inte över. Skönt att ni bor på en kulle.
    Just publivet har jag inte känt till så väl och det är roligt att läsa om det du skrivit både tidigare och här. Här har vi ju inte direkt pubar, jo de finns, men prisläget är oftast högt.
    Grattis till din nya telefon och klokt med ett rött fodral. Jag har också ett rött. För visst måste man ha mycket med sig i handväskorna…

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, vi klarar oss, men många har det svårt med vattnet. Det finns vissa saker man kan göra, men det kostar och är därför inte aktuellt.
      Publivet är speciellt.
      Handväskan är viktig och viktigt också att hitta sina saker!!!
      Ha en trevlig söndag!

  26. Veiken skriver:

    Det är ingen ordning alls med vädret någonstans. Översvämningar och torka fast på olika ställen. Grattis till din nya mobil! Snart är ni bästisar! 🙂

  27. wiolettan skriver:

    Roligt att läsa det du skriver och se alla vackra bilder.
    Hört och sett på TV om dessa översvämningar. På en del platser är det ju katastrofalt.
    Vi hade bara minus 5 grader i morse och lite snöflingor i luften, men i natt snöade det rätt så bra.
    Spännande med en ny telefon, men så jobbigt tycker då jag, att lära sig en mängd nya saker på den, Teknik är inte min grej.
    Tror att du klarar det galant.
    Kram till dig.

  28. HWIT BLOGG skriver:

    Härligt pubbesök! Oj vilka översvämningar, ja det är ett märkligt väder faktiskt…
    Teknikens under och jag är ingen bar kombo, hi hi…ett under att jag får på datorn 🙂
    Ha en skön söndag nu!
    Kram från Titti

  29. Lisbeth Rosén skriver:

    Tänk vad vatten kan göra! Har alldeles nyligen köpt fodral till min Iphone i precis samma färg som du och av precis samma anledning. Du lär dej snart att hantera den, det har jag (nästan) gjort. Hihi..

  30. barabrittiskt skriver:

    Usch ja. Min gamla hemstad York svämmar alltid över men inte så extremt som nu. Grannstaden Tadcaster blev av med en hel stor stenbro. 😦 Black Sheep kommer förövrigt från Yorkshire. Familjen Theakstons svarta får bröt sig loss och startade eget bryggeri i samma by som Theakstons. Båda gör gott öl.

  31. GladiGrönt skriver:

    Ja vädret är på tok nu för tiden. Här har vi så kallt att vattenledningen har frusit i sommarstugan, och lite snö så ingen isolering mot kylan heller. Vi får alla hoppas på bättre tider… /Monica

  32. Anne-Marie skriver:

    Vädret är ur led på många platser i världen.
    Har läst och hört om översvämningarna i England. Här i USA har flera stater haft stora, stora översvämningar där Mississippifloden flyter.
    Min mobiltelefon är nog typ den du hade tidigare. 🙂 Jag köpte min 2005 och fungerar mycket bra fortfarande. Och jag håller med dig – en telefon ringer man i. 🙂
    Ha det bra!

  33. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Jag har aldrig lärt mig såna där mobiler…en ligger i en låda 🙂
    Vad för liberala alkohollagar har ni då…Törs man åka på vägarna där?
    Kram P ♥

  34. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

