HUS och BOENDE 2 – UPPVÄRMNING AV HUS

Läs avsnitt 1 här!

Detta avsnitt kommer att handla av hur vi värmer våra hus här i UK.

Photo2965

(bilden visar bara ett vackert hus, ej vårt)

Jag vet egentligen inte riktigt var jag ska börja för det finns så många olika uppvärmningssystem. Som jag skrev i första avsnittet har många gasuppvärmning genom gasledningar som finns i städer och större samhällen. Antingen har man centralvärme med en gaspanna eller så har man det vi kallar back boiler, som är en gasspis oftast i vardagsrummet, det sista används mindre och mindre.

Golvvärme (under floor heating) är mycket ovanligt.

Bergvärme existerar nästan inte här. Detta säjs bero på berggrunden, som är annorlunda här än i Sverige. Här kan man borra och borra och inte uppmå det man söker, så det är en stor chansning man gör om man sätter igång med detta.

Solfångare på taken där de genererar el blir allt vanligare här. Har kommit mer och mer de senaste åren.

Centralvärme generellt har ca 90% av hushållen idag, de flesta genom gas, trots detta är väldigt många hus kalla. Man kanske värmer upp ett rum, stänger dörren och behåller bara värmen där, resten av huset är kallt. En vän till mig berättade att han hade ca 18 grader i vardagrummet kvällstid genom att elda i kaminen, 14 i sovrummet och  15 grader i köket.

Alla klagar ständigt på att det är så dyrt att värma upp husen, så man lever i kylan. Många har kanske inte råd med uppvärminng, men mycket beror det på traditioner. Man vill inte betala för att få värme…

DSCN6280

…jag har fortfarande lite svårt för dessa kalla hem, men vet nu bättre och tar på mig tjocka tröjor och tar med mig mina virkade tjocka tofflor i fickan. Många här tar inte av sig skorna när de kommer hem till någon, utan kliver in med skorna eller stövlarna på, vinter som sommar. Det blir inte bättre av att alla här har heltäckningsmattor överallt!…

DSCN6281

…hos oss har vi välkomsttofflor till alla som vill. De flesta vet att jag inte tycker om att det kliver in med ytterskor, så de tar snällt av sig vid dörren. Den där konstiga svenskan igen, hihi!!!

Många tycker det är konstigt när jag huttrar i deras hem. Jag kommer ju från kalla Sverige och det är ju sant, men vi har inte kallt inomhus, bara utomhus. Vilket för de flesta är svårt att förstå.

Varje år när vintern börjar närma sig kommer varningar till speciellt äldre att de måste se till att få huset uppvärmt och varje pensionär har ca £ 150 (ung 2 000 SEK) i bidrag från staten varje år så de inte ska frysa ihjäl i sina hem. Trots detta kommer vintertid rapporter om många som frusit ihjäl i sina hem.

Allt detta är svårt för oss svenskar att förstå. Varför gör de så kommer många att tänka? Här undrar man istället varför svenskar är så konstiga och har en jämn värme på ca 20 -21 grader inomhus i alla rum, även de man sällan är i och går runt i t-shirt inomhus vintertid, när man man kan ta på sig några extra lager av tröjer istället. Kulturkrock!!! Inget är rätt eller fel, bara olika hur vi tänker.

Så här brukade vi värma upp vårt hus.

DSCN6048

Vi hade i några rum det vi kallar för night storage heater. Ett stort element,ca 80 x 50 cm och ca 10 cm tjockt. Inne i elementet finns liknande stenblock som värms upp med billig nattel och håller sedan värmen tills på eftermiddagen. Liknande kakelugnseffekt. Ju längre tiden går på dagen ju kallare blir både elementet och rummet. Det går sedan inte att reglera under dagen.

Elementen är otroligt tunga och man behöver vara minst två starka personer för att flytta det eller helt enkelt demontera det, men de är inte till för att flyttas utan är fasta på väggen.

De klumpiga och fula och ska inte sättas under ett fönster, vilket innebär att kanske den enda väggen i rummet där det inte finns dörrar eller fönster upptas av ett stort, fult element.

Dessa element har varit vanliga, men har försvunnit mer och mer. Fördelen är att de är relativt billiga i drift. El anses vara väldigt dyrt här…

??????????

…ytterligare uppvärmning var kaminen som vi eldade med…

Photo5385

…ved eller

Photo5132

…kol som…

Photo5127

…vi har i vårt lilla kolhus på tomten…

Photo5380

…fram med kolspannen, öppna luckan och…

Photo5130

…börja leka med spann och spade.

Idag används kol främst för uppvärmning och elproduktion, främst i stora kolkraftverk. Ung 55 % av allt kol används för produktion av el i världen. En stor del används också för direkt produktion av värme, ofta i mindre anläggningar.

Mestadels använde vi ved, men skulle vi t ex vara borta under kvällen håller kolen värmen mycket bättre och glöden finns kvar i flera timmar.

Kol köper vi plastsäckar som levererras av vår ”kolman”. Säckarna häller vi sedan i kolhuset, därför är inte taket fast, utan kan fällas upp. Vi kan också åka upp till skogen någon mil bort  och gå till några små kolgruvor och kolmannen går ner i sin egen lilla gruva och hämtar så många hinkar du behöver.

Miljömässigt är det väl inte heller så bra att använda kol och man känner direkt på lukten när man går utanför huset om man själv eller grannen eldar med kol.

Ytterligare uppvärming i vårt hus är vattenburen golvvärme i det som är kök, matrum och allrum. Som jag skrev ovan är detta ovanligt här, men alla gillar det. En del tar av sig skorna här frivilligt och går runt i sockarna och bara njuter, något så annorlunda.

Eftersom vårt hus inte har en riktig grund utan är byggt direkt på marken så är golven extremt kalla, vilket gäller många gamla hus, därav uppkomsten av heltäckningsmattor, vilka jag inte tycker om. I vårt hus är det heltäckningsfritt, något väldigt annorlunda.

Hur vi värmer upp huset idag kommer snart!!!

Det här inlägget postades i Hus och boende. Bokmärk permalänken.

86 kommentarer till HUS och BOENDE 2 – UPPVÄRMNING AV HUS

  1. Intressant läsning, minns våra tyska vänner som fick ta av sig skorna och inte fick röka…

  2. jag minns +12 grader på vintern i sovrummet i England, men jag lärde mig uppskatta flanell-lakan, hittar i Sverige ibland.

  3. Marie skriver:

    Intressant, det är detsamma här på NZ. Englasfönster, ingen golvvärme utan heltäckningsmattor istället, elfiltar mm. En del av det engelska arvet till viss del säkert. 🙂

  4. skåningen skriver:

    Hu så kallt! Jag har bergvärme i huset! …………………………………………….Jag ska sköta om herrbesöket! Kram!

  5. Znogge skriver:

    Men hur dyr är elen hos er? Elen i Sverige är inte billig heller men som husägare är det en kostnad man får ta. En självklarhet att inte frysa. När sonen bodde i Brasilien så frös han verkligen vintertid. Temperaturen kan gå ner till nästan nollgradigt i södra Brasilien och man har inte värme utan kyler bara sommartid. När vi skypade satt han alltid med jacka på inomhus!

    Trevlig helg 😀

  6. Comsi Comsa skriver:

    Det är ju fruktansvärt att det hänt att folk fryser ihjäl i sitt hem. Här hade jag några vintrar så kall som 15 – 16 grader inomhus men det berodde på att hålen efter en byggnadsställning inte täpps till. Men många klagar på kyla hemma, själv har jag varmt och gott just i år….
    Kaminen ser trevlig ut och det blir fort varmt men lika fort kallt när den slocknar.

    Kram från ett 15 minus ♥

  7. bia skriver:

    Inte som här i Sverige precis ;)…jag har en svåger som för det mesta ”tjavar” in med skorna på, hihi…inte till min förtjusning precis ;))….men om det är blött och skitigt ute så gör han det inte (tack o lov)…solen skiner idag och vi har -14 grader här, i morgon blir det dock mildare…det tackar vi för ;))….ha en fin helg !!
    Kram

  8. Britt skriver:

    Även om man inte behöver ha så varmt att man går i t-shirt, så tycker man att man vill ha så varmt så man inte fryser. Jag har inget emot att ha tröja på på vintern. Bra att solpaneler börjat komma.
    En annan sak jag tänkt på som inte har med värme att göra (jag ser ju de engelska programmen). Då finns det sällan soffbord. Vi möblerar ju gärna med soffor, fåtöljer och soffbord. Vi sitter ofta och äter vid vårt också.
    Som vanligt intressant läsning. / Britt

  9. åsa i åsele skriver:

    Att frysa är ju förskräckligt och att frysa ihjäl inomhus hemma är ju hur hemskt som helst, ofattbart.

  10. Intressant att läsa! Tack och lov för att vi har ett pålitligt värmeverk som förser oss med fjärrvärme också de kallaste dagarna!
    Trevlig helg!

  11. Marit skriver:

    Jeg har vært i London en gang i november, og tror at jeg aldri har følt meg så kald noen gang 😉
    Som du sier så er det kaldt ute her i Norden, men her har vi det jo veldig varmt inne. Her er det -10 ute, men inne er det 24 grader 🙂 Vi fyrer bare med ved til hovedoppvarming, og bruker bare litt strøm ved siden av.

    Tøfler på bena bruker jeg også 🙂

    Kos deg inne og hold deg varm!

    God helg!

  12. Märtha skriver:

    Intressant! Jag bor i hus nr två som vuxen, och i båda bar och bär jag in ved och eldar sgs dagligen under vinterhalvåret, ungefär. En luftvärmepump klarar av att hålla huset vid ca 22 grader vår och höst. Spisen värmer vatten com sen cirkulerar ut i elementen. Vi har en vinterträdgård som slukar en hel del, så det går åt en hel del. När vi inte eldar värms vattnet med el, som ju också blir dyrare år för år. Här kostar den ca 11 cent per kWh. Och jag trivs med ca +16 i sovrummet, men männen i mitt liv har inte riktigt begripit det…

  13. wiolettan skriver:

    Men, tack, så intressant läsning. Det är trevligt att få läsa om andra länders vanor, eller vad jag ska kalla det. Jag har ju läst om att det är många som fryser ihjäl på grund av kylan och att husen inte är så bra isolerade som här.
    Jag har en tjock kofta på mig här nu för det är kallt, att sitta still, då känns det kallt. Vid Tv-n brukar jag ha en varm filt på mig. Men, just förvaltaren som vi hyr av har fått klagomål för att de är så snåla på värmen.
    Fina bilder. Du där vid det lilla huset, härligt.
    Tofflor för gästerna., bra idé.
    Önskar dig en trevlig helg.
    Varm kram!

  14. Decdia skriver:

    Jag har förstått att det brittiska uppvärmningssystemet inte är speciellt bra. Envisa rackare som inte testar det nya! 🙂

  15. Inger skriver:

    Efter veckor av neråt minus 20 grader blir det kallare inomhus även hos oss som bor i ett gammalt hus. Håller nere temperaturen i de rum vi inte använder, för att spara el. Jag använder också ylletröja och yllesockor.
    Kram

  16. Ama de casa skriver:

    Såna där gästtofflor har vi också. Här blir det också väldigt råkallt på vintern, mycket ruggigare än vad folk kan tro. Det varma Spanien, liksom… 🙂

  17. Gilla skriver:

    S´Det var ju en intressant läsning om hur man får upp värmen. Jag har hört liknande av min ”Gubbe”, sen han jobbade på Irland för många år sen.

    Sv: Tack för omtanken. Inte trodde jag att du skulle sakna mig. Men nu mår jag bra, efter en operation. Men det tar sin tid att få tillbaka alla krafterna igen.

    Kram/Gilla

  18. FREEDOMtravel skriver:

    Detta är verkligen en kulturell skillnad! Det är ju likadant i södra Europa där alla har kallt inomhus. Undrar varför det för oss skandinaver är så viktigt att ha så varmt inomhus i alla rum? Varför vi prioriterar att betala för det medan sydeuropeerna inte gör det? Intressant…

  19. Anita skriver:

    Det är otroligt egentligen vilken skillnad det är mellan UK och oss här i norden. Kanske är det ändå klimatet som gör det, vi har ju alltid haft strängare vintrar. Men ändå … ofattbart att folk fryser ihjäl i sina hus. Det lät otroligt att man kunde ha 8 grader i rum som man stänger till. Det är ju den temperaturen som är i mitt uterum under vintern och där vistas jag inte långa stunder, burr. Men det måste vara idealiskt för övervintring av växter 🙂 Jag har faktiskt också virkade sockor som gäster kan få låna. Fast dom flesta har egna inneskor med sig. Att gå in med ytterskorna mitt i vintern är ju, som tur är, inte tradition här.

    Intressant läsning som alltid. Ser fram mot mer.

    Ha en fin söndag!
    /Anita

  20. Intressant läsning! Jag tycker att många har det sååå varmt här, jag vill gärna ha det lite svalare inomhus! Då är ju det såklart ett lyxproblem här!

    En fin söndag till dig!

    Kram Jenny

  21. Lárt de vivre skriver:

    Verkligen konstigt hur stor skillnad dt kan vara…vi som är vanda att ha 20-25 grader inomhus. Kan gå barfota året om på våra varma golv.

    Och att gå inomhus med skor, det är ju ganska konstigt för oss tokiga svenskar som tar av dem när vi kommer innanför dörren…men det blir ju så smutsigt och grusigt annars.

    Kram Kajsa

  22. Prylaropinaler skriver:

    Så roligt att läsa ditt inlägg. Känner ju till en del av det du beskriver men intressant ändå. Bodde en vecka hos en engelsk familj för evigheter sedan och yngste sonen har berättat sina upplevelser efter en vecka hos en familj. Sedan tittar vi ju på ”Ett hus på landet” och andra hus-hem-program på TV. Kylan skulle jag inte gilla men husen har ofta otrolig charm. Lite nyttigt att få tänka lite out of the box…
    Kram / RosMarie

  23. Franska Fikon skriver:

    Vi bor ju även i Frankrike, men i vårt hus finns det el-element i varje rum plus en stor öppen spis som sprider sin värme upp genom huset och detta fanns när vi köpte huset, de förra ägarna var engelsmän… Det är bara i trappan det är svalt (=kallt) på vintern så man springer snabbt :). Kommer ihåg när yngste sonen kom till Melbourne i juli, han höll på att frysa ihjäl inomhus fast han egentligen är en utomhustyp, scout mm. Hans bästa vän de första månaderna där blev hans elektriska filt….

  24. Veiken skriver:

    Det är otroligt så olika vi är och tänker. Vi lever ju alla 2015! Tänk att folk fryser ihjäl i sina kalla hem. Hemskt! Ha det gott!

  25. Hej Lena! Gissa om jag kände igen mig i ”12 grader i sovrummet”. Jag bor ju på Kreta och även om det går att värma upp husen här så snålar de flesta pga dålig ekonomi. De gånger man hälsar på hos dem som har runt 22 grader tycker jag det är för varmt. Vi brukar försöka att ha åtminstone 17 grader på kvällarna även om våra sovrum ofta ofta inte kommer upp i det ens.

  26. TantGlad skriver:

    Intressant att läsa hur det fungerar där du bor.
    Sen det här med skorna. Kliva in i ytterskor är konstigt. Det har nog vi svenskar svårt för att förstå. Bra du har tofflor till gästerna.

    Kram på dig.

  27. Monica skriver:

    Roligt och intressant att läsa om ditt hus historia i förra inlägget, spännande med hus tycker jag. Och fint att bo på en höjd och praktiskt numera att inte bo så nära strand eller flod. Intressant med uppvärmning och sådant också och allt fungerar ju, är huvudsaken. Sött litet kolhus:-) och lite skillnad på stad och land med septintank men vet att bara en bit från Stockholm så har folk det också här när de inte bor centralt i någon förort, inte kommunalt varken vatten eller avlopp. Och det gäller nog på många småorter på landsbygden.
    Solcellspaneler ser jag mycket av nu på husen i Yorkshire när jag är där, är ju bra och fungerar kanske bättre än här hemma. Och skor ska man ju inte ta av sig i finare kretsar:-) så de tänker väl så:-), debatterats rätt mycket här hemma men eftersom vi har ljusa golv med kanske vita mattor vid soffborden så vill man inte att någon går in med uteskorna. Så man fick säga till lite snyggt:-), numera är det mer vanligt att man tar av sig och byter om.
    Lite svalare inomhus är säkert hälsosamt, tror vi har för varmt här många gånger men det varierar mycket här också, en del har kallt i både lägenhet och villor. Vi har ofta för varmt under vintern och det går inte att sänka i vårt hus, över plus 25 oftast i alla rum men detta år har något hänt för nu är det plus 21, skönt.

  28. Mycket intressant att läsa och jämföra. 12 grader i sovrummet. Vi som gnällde när det blev 18 grader i förra veckan när värmepumpen strejkade. Jag hade nog inte kunnat bo i ditt hemland på vintern. 🙂 Samtidigt är kroppen en fascinerande ”maskin”. Kram från Bosse

  29. Anne-Marie skriver:

    Det är som att läsa om USA återigen.
    Heltäckningsmattor, dåligt med uppvärmning, osv.
    Jag har alltid saknat de väggfasta elementen som man har i Sverige. Vi har också ett ”hopkok” av olika slags sätt att värma bostäder: Wood stove, monitor heater, centralvärme, space heaters osv.
    Numera har jag vant mig att ha det mycket svalt hemma eftersom det är dyrt att värma bostaden. När jag var i Sverige mådde jag dåligt av att det var så varmt inomhus. Och det var troligen inte alls extremt varmt för att vara i Sverige. Brukar ha flera lager kläder hemma i Weed. Det där att ha kallt i vissa rum är mycket vanligt här också.
    Enkelglasfönster har jag inte nu men vet att ca 40-50% av bostäderna i USA har just enkelglas.
    Mycket intressant med alla dessa likheter mellan England och USA.
    Ha det bra!

  30. sockenvagenssota skriver:

    Här är det jordvärme som gäller, men när det är 30 minus saknar jag vedeldning, bara den ger riktigt ”go” värme om du frågar mig 😀 Önskar dig en fin vecka ❤

  31. Egenlya skriver:

    Intressant att det ändå skiljer så mycket.

  32. Eva Trillian skriver:

    Värme 🙂 Mycket behövligt speciellt nu. Det är SÅ kallt här (-21 på västkusten!!!) och värmen är uppskattad, mer än någon annan tid på året! Hade gärna haft en kamin som den du visar i bild 🙂 Man kan ju alltid drömma!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

  33. Ditte skriver:

    Vad spännande och intressant att få läsa om just hur uppvärmningen går till. Här i Sverige tar vi detta med varma hus som en självklarhet och så är det ju inte i alla länder. Här klagar folk ibland högljutt om innnetemperaturen sjunker till 18 grader. Lite perspektiv vore önskvärt.
    Känne rigen en del av dte du berättar hur många i mindre hus i Peking hade det vad gäller värmen och där var folk ofta påpälsade inne. Mycket kol användes och en mycket av det är nu ytbytt eftersom kolen inte är särskilt miljövänlig i en stad där luftföroreningarn ändå är stora.
    Ser fram emot nästa inlägg.

  34. torrebloggen skriver:

    Intressant läsning! Tänk vilka skillnader det är. Här hemma har vi varmt och skönt i lägenheten tack vare fjärrvärmen. Men nere i Spanien måste man ju klä på sig riktigt ordentligt för där blir det väldigt kallt inomhus i lägenheten på vintern. Då får vi använda flera elelement för att värma upp lägenheten och det är inte billigt. Gillar inte att frysa inomhus!
    Kram!

  35. Steve skriver:

    Det här är skillnader som sitter djupt rotade. Jag vill absolut ha varmt inomhus.Nu har vi bergvärme och golvvärme vilket fungerar jättebra. Vill vi ha varmare så blir det en brasa i murspisen, kaminen eller vedspisen. Dessutom har vi väl bättre fönster här.

  36. jessica skriver:

    Hej Lena! tack för dina hälsningar 🙂 alltid kul att läsa dina inlägg.Just nu vräker det ner snö,ha kommit ca 20 cm i natt….Ha en fin vecka kram Jessica

  37. Krönikören skriver:

    Jag har alltid undrat varför man inte isolerar mera och sätter in dubbla- eller isolerfönster. Då skulle ju den dyra värmen behållas.

    Min dotter sa igår kväll, helt apropå ingenting:
    – Undrar hur engelsmän dammsuger?
    – Ähum, vad menar du?
    – Ja, eftersom de går in med skorna på!

  38. Linda skriver:

    Vilket fantastiskt fint hus! Det är ju så att man vill skriva en sagobok 😀
    Kram
    Linda

  39. Agneta skriver:

    Mycket intressant och man har ju hört att det är något åt det hållet. Visserligen vill jag ha svalt i sovrummet men det läte lite väl kallt! Men det finns ju täcken och att andas kall luft, om man inte har astma el dyl, är sköööönt! Vårt förra hus var ett riktigt gammalt hus och där ventilerade allting sig själv och det tycker jag nog bättre om än som vi har det nu – jätteisolerat överallt, fast det är av trä rakt igenom, men det andas inte på samma sätt!
    Agneta kram

  40. Intressant läsning! Jag ser fram emot att läsa om hur ni gör i dag. 🙂

    Själv bor jag i ett stort stenhus från 1921. Vi har uppvärmning med fjärrvärme men stänger också av vissa rum vi inte använder (bland annat sedan äldste sonen flyttat hemifrån). Vi kompletterar också med att elda i husets kakelugnar (det finns fyra) samt en nyinsatt braskamin i köket.
    Så varmt som det är i svenska lägenheter har man det inte alltid som villaägare. 🙂

  41. Tomtan skriver:

    Skulle verkligen vilja ha en vedspis i lägenheten!!!!!

  42. Ping: HUS och BOENDE 3 – VÅR UPPVÄRMNING IDAG | Lena i Wales

  43. Ping: HUS och BOENDE 4 – DÖRRAR, FÖNSTER OCH SOVRUM och WALESISK MANSKÖR | Lena i Wales

  44. Ping: ETT TREVLIGT BESÖK OCH HUS och BOENDE 5 – BADRUM OCH KONTAKTER | Lena i Wales

  45. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

