WYE VALLEY 12 – PROMENAD LÄNGS FLODEN och FISH and CHIPS

Wye Valley 12

Under årskiftet 2014-15 skrev jag 11 inlägg om Wye Valley. Dessa hittar du under kategori Wye Valley till höger på bloggen. Nu kommer en liten fortsättning.

DSCF3696

Stilla flyter floden Wye! Nejdå, full fart är det vid vissa bitar och mycket stömt här och där…

DSCF3701

…jag tittar nedströms och…

DSCF3700

…vänder mig om och tittar uppströms. En helt rak, lång väg. Vad kan det bero på? Jo, här längs med floden gick en gång en järnväg. När denna lades ner, som så många andra järnvägar både i UK och i Sverige, gjorde man promenad- och cykelstråk av banvallen. På vardagarna är det ganska lugnt här, men på helgdagar med vackert väder (ja, vi har några sådana då och då, hi,hi), då påminner det mer om Karl Johan i Oslo 17 maj! Ja, kanske lite överdrivet, men en viss likhet finns. Det är svårt, tror jag, för många svenskar att förstå hur mycket folk det är här! Jag vet att jag skrivit om detta tidigare, men hela Sveriges befolkning på drygt 9 milj är samma som invånarantalet i London! På lite drygt halva Sveriges yta bor ca 63 milj människor. Ändå är det glest befolkat i Wales, jämfört med andra platser i UK. Något att funder över!…

DSCF3697

…vill man ta sig över till andra sidan av floden kan man använda denna hängbro. När man går över den svajar den lite härligt. Det finns säkert några människor som inte vill gå över p g a detta, men det finns definitivt många hundar som vägra gå över. Jag har själv sett det med egna ögon. De små hundarna bars lätt över, men det var lite besvärligare med labradorer…

DSCF3695

…behöver man vila kan man…

DSCF3692

…slå sig ner på några av de stolar och bänkar som finns längsmed floden. Dessa stolar är väldig vackra och gjorda av gamla trädstammar.

Den kuperade naturen längs floden är vacker och skiftande och…

DSCF3719

…det finns längs denna sträcka på ca 3 km inte många hus, men här och där öppnar sig skogen och hus och ängar träder fram…

DSCF3704

…på en av fälten finns en hel hord med får (vi har ju ca 4 gånger mer får än männsikor i Wales!). Betet ser inte mycket ut för världen men de får hjälp av rovor…

DSCF3725

…men titta vad annorlunda!!! Vad är annorlund? tänker ni!! Jo, vita björkar. Här i UK är de ovanliga. Det lär finnas olika typer av björkar och alla har inte vit stam. Dessa kallas Silver Birch. För mig är det lite av en symbol för Sverige, fattas bara en rödmålad trästuga med vita knutar och en flaggstång med svenska flaggan vajande. Så värst många rödmålade trähus, eller trähus överhuvudtaget har vi inte här. Inte heller är det många som har flaggstång. Flaggstänger finns, men inte privata utan på officiella platser.

Fish and Chips

I fredags åkte vi som vanligt till en pub för att fira att det var helg, ett glas och sedan normalt hem för middag. Ibland är vi tre personer, ibland är vi åtta personer, man vet aldrig.

I fredags var det min mans tur att stå för maten och då gjorde han det bekvämt för sig genom att åka till en liten stad på väg tillbaka från puben och…

DSCN6329

…till The Chippy där det var lång kö för att bli betjänad. Fredag är en typisk Take away dag …

DSCN6327

…det finns inte bara fish and chips utan också t ex chicken nuggets, pajer, korv i flottyr. Ett hälsosamt alternativ? Ja, det blir det nog svårt att hitta på dessa ställen!…

DSCN6332

…och så snabbt hem och lägga upp det på tallrik med tartar sauce och värma upp mushy peas (ärtpuré). Så gott!!! Mannen hävde på vinäger på pommes fritesen också, vilket det ju ska vara, men jag undviker detta.

Varje portion är stor, så vi köpte för tre personer en stor chips och två fiskar. Fullt tillräckligt och det blev chips över t o m!

Vi äter väldigt sällan Fish and chips, kanske en gång varannan månad och oftast när vi har besök från utlandet, men ack vad gott det är!

Så här skrev jag om Fish and Chips för några år sedan:

En traditionell brittisk maträtt. Kan ätas, som vi äter korv, ute på gatan, men de flesta pubar har det också på menyn under namnet cod and chips. Äts med tartarsås, mushy peas and vinäger.
Tartarsåsens grundingredienser är majonnäs, äggulor och olja. Idag tillsätts också gärna vinäger,kapris, finhackad gurka och dragon. Köps färdig i glasburk.
Mushy peas är en slags grön ärtpuré, som äts varm. Köps färdig på konservburkburk.
Vinägern sprutad över fisken och potatisen och är betydelsefull för många. Själv utesluter jag den mer än gärna.
Förr lindades den frityrstekta fisken och pommes fritten in i tidningspapper. Idag får man det i en liten typ folieförpackning eller inlindat i vitt papper.
Ofta när man köper fish and chips i en ”chippy” får man enorma portioner. Oftast räcker det med en stor portion för två personer.
Fish and chips blev en populät rätt hos arbetarklassen under senare delen av 1800-talet. Det fanns gott om fisk att tillgå och järnvägens tillkomst gjorde snabba transporter enkla och billiga.
Under andra världskriget och dess efterspel tillhörde fish and chips några av de få matprodukter som inte var ransonerade.
Oftast ligger Fish and Chips shops i ganska fula, låga byggnader. För vem vill bo över eller bredvid en ständig doft av frityrolja och fisk?
För att klargöra:
Chips = på svenska pommes frites
Crisps = på svenska chips

Inte hemma

Jag kommer att bara borta onsdag till fredag och kan därför inte direkt svara på era kommentarer, men jag läser dem senare, så skriv gärna en fin kommentar!

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Mat och dryck, Wye Valley. Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till WYE VALLEY 12 – PROMENAD LÄNGS FLODEN och FISH and CHIPS

  1. Steve skriver:

    Fish and chips, så brittiskt det kan bli. Jag har faktiskt aldrig provat, men tycker alltid att det ser så trevligt ut när denna rätt köps och äts.
    Gott? Säkert. Men nyttigt? Nej knappast.

  2. Preciosa skriver:

    Hej Lena!
    Ja den sämsta restaurang här i Torre kan ha fish and chips och det brukar oftast vara gott 😀
    Svårt att misslyckas med antagligen…Inte ätit så ofta men varit överraskad av att dom lyckats 🙂
    Kram P ♥

  3. Britt skriver:

    Vinäger på, låter annorlunda för mig. Och för dig också tydligen. Kul med litet mathistoria. / Britt

  4. Har aldrig ätit fish and chips, har nog några underliggande fördomar! Men vid tillfälle ska jag prova nu när du säger att det är gott! Manär väl inte sämre än att man kan ändra sig!
    Ha det bra!

  5. åsa i åsele skriver:

    Fish and chips, mums 🙂

  6. Agneta skriver:

    Fish and chips och då ska den helst vara inrullad i tidningspapper så gott! Nu sitter jag här och äter min havrekligröt och blir så sugen på fish and chips i stället!
    Ha det gott, kram
    Agneta

  7. Else-Marie Lundström skriver:

    Att det bor så många i UK. Något att tänka på i dessa flyktingtider. Det märkte vi inte som du skrev. I Wales såg man mest natur och får. Fish and chips är gott, men inte för ofta. Lite som pizza, man blir fort nöjd. Ha det bra!

  8. barabrittiskt skriver:

    Mmm. Massor av vinäger på chipsen ska det vara. 🙂

  9. Steel city anna skriver:

    Jag brukar också gå på björkjakt 🙂 gärna längs en flod! Och battered sausages är min hemliga last … Åh, så gott det är! Vinäger på potatisen har jag också, och mycket salt. Tur att jag inte går till the chippy för ofta numera. Ett tag jobbade jag på ett kontor precis intill ett chippy. Oj, det var svårt att gå förbi där!

    Håller med om folkmängden. Många vet inte heller vilket mångkulturellt ställe denna ö är och har varit väldigt länge.

  10. Marit skriver:

    Så vakkert det er langs elven Wye!

  11. Anita skriver:

    Nu rinner snålvattnet i munnen … fish and chips … en klar favorit. Har jag ätit många gånger i UK, bland annat i Wales, på strandpromenaden i Llandudno. Björkar är som sagt inte så vanliga och i många trädgårdar har dom planterat björkdungar. Då känns det som att vandra in i en svensk midsommarafton 🙂

    Ha det bra var du än är!
    /Anita

  12. Gilla skriver:

    Kul att se dina bilder från din hembygd. Jag är ju inte ute så mycket nu, så det är härligt att se på naturen hos andra.

    Kram/Gilla

  13. Marina skriver:

    En ”äkta” fish and chips – så gott! Och man måste ju inte vara nyttig jämt…

  14. Märtha skriver:

    Floden, bron (jag verkar gilla broar, fotar alltid såna på resor), stolarna och vägen… Vilket vandringsstråk! Och relativt torrt och bra, upphöjt underlag, liksom. Vi har några olika sorters björkar här, visserligen små och nyplanterade, men de tar sig. Kommer i min blogg när jag fortsätter med trädserien. Fish and chips har jag inte provat, men verkar inte vara riktigt min mat, eftersom jag föredrar ordentligt kryddad mat – örter och chili. Vi tar det också en annan gång… Lev väl!

  15. Ditte skriver:

    Tack för en väldigt trrevlig och vacker promenad med fin guidning därtill. lltid roligt att läsa och jag låtsas att jag är på plats.
    Fish&Chips har jag ätit en del gånger i G.B och nu senast på resan i Skottland. och visst var det stora portioner. Det räckte gott att Bosse och jag delade en portion.
    Ärtpurén till hemma hos dog såg extra god ut och balanderar ju fisken och ”frittarna”.
    Ha det gott!
    Hälsningar från oss båda.

  16. Jessica Meijer skriver:

    Jag har aldrig ätit Fish and chips…
    Det måste jag bara göra 🙂
    Hoppas du ha en mysig kväll.
    Kram
    Jessica

  17. torrebloggen skriver:

    Gokväll!
    Tack för en härlig promenad längs med floden.
    Gillade hängbron och de vackra trästolarna.
    Vi brukar ofta promenera längs med ån här hemma.
    Nere i Torre gillar vi att gå ner till paseon och gå längs med stranden bort mot klippvikarna.
    Trevlig kväll!
    Kram!

Kommentera

