HUS och BOENDE 3 – VÅR UPPVÄRMNING IDAG

Vår uppvärming idag

Längre ner i inlägget om var jag varit i veckan!

För att förstå vad detta avsnitt handlar om läs först avsnitt 1 och 2.

DSCN6007  DSCN6008

Så här har vårt vardagsrum sett ut i över ett halvår och…

DSCN6010

…likaså sovrummet.

Anledning?

Jo, hela den gamla delen av huset har min man renoverat. Att det tagit så lång tid beror på att vi inte varit hemma i Wales stora delar av tiden, vilket ni redan läst om.

Det hela började med fuktproblem vi hade i den gamla delen av huset. Det vi kallar rising damp är något mycket vanligt här i UK. Det innebär att fukten kommer underifrån och går sedan upp i väggarna. Många lite äldre hus här har ingen cavity wall, alltså ett mellanrum i ytterväggen, utan är byggda av gamla stenblock, så detta är ytterligare ett problem. I vårt fall var det svårt att fastslå vilken av dessa anledningar det egentligen var.

Fuktproblem allmänt är vanligt här p g a klimatet. Vi bor på en ö med mycket nederbörd. Behöver kanske inte förklaras mer.

Det som behövde åtgärdas var att bygga en ny innevägg med mellanrum till ytterväggen och samtidigt med detta få in centralvärme.

Eftersom så många hus här är så dåligt isolerade ger staten ibland s k grants för att höja standarden på husen. Grants går inte riktigt att översätta till svenskan eftersom det är ett speciellt system som inte finns i Sverige, tror jag.  Slår man upp det i ordböcker eller på nätet får man fram översättningen bidrag, bevilja, medge, bifalla, anslå, medgiva m m. Det innebär i alla fall att staten ger ett slags bidrag för att göra något åt husen. Ett tag gällde det isolering av vindar, en annan gång var det solfångare och…

DSCN6290

…nu är det installation av värmeväxlare, något väldigt ovanlig här. Man måste ständigt förklara detta konstiga begrepp för väldigt få vet vad det är.

Så på samma gång som vi satte in centralvärme isolerades huset…

DSCN6286

…så nu har vi centralvärme med jämn värme i alla rummen och riktiga element! Jag har kommit framåt i tiden, efter att ha legat många år efter!!!!

DSCN6000 DSCN6006

När mannen var i byggtagen passade han också på att bygga ut hallen! Ja, ja, ska det vara så ska det vara.

Fortsättning senare!

En liten semester

Jag har varit på en liten semester under veckan. Var och Varför?

DSCN6530

I en vacker gammal byggnad…

DSCN6489

…med vacker utsikt och…

DSCN6526

…god mat!!!!

Var och varför kommer på onsdag!!!!

Ha en trevlig helg!

 

Det här inlägget postades i Besökta platser, Hus och boende. Bokmärk permalänken.

64 kommentarer till HUS och BOENDE 3 – VÅR UPPVÄRMNING IDAG

  1. FREEDOMtravel skriver:

    Skönt med bättre värme nu! Det här med uppvärmning ser ju väldigt olika ut i olika delar av Europa. I södra Europa verkar det som att de flesta har väldigt kallt inomhus på vintern. I Sverige är vi ju vana vid att det är varmt inomhus, och det är det även här i Finland där vi är just nu! Många tror att vi har kallt i husbåten, men det har vi inte. Vi har golvvärme i de två stora rummen, element i de små rummen och dessutom luftvärmepump. Och kamin om det skulle behövas (men då blir det fasligt varmt ;))

  2. Lena i Wales skriver:

    Ja, detta med uppvärmning är intressant i nationellt perspektiv. Så olika tankar.
    Ha det trevligt i Finland!

  3. skåningen skriver:

    Skönt för er tt få varmt i huset . Så bra att du har en man som inte har tummen mitt i näven.Här i Höör så fick vi för 9 år sen bidrag om vi tog bort oljepannan .Vi satte då in bergvärme ,vilket är toppen bra! ………………………Mattorna blir så fräscha om man drar dom i snön! Ha en bra dag!

  4. Christina skriver:

    Renoveringar har ofta en förmåga att dra ut på tiden oavsett om man är hemma eller inte, åtminstone så är det min erfarenhet. Hoppas att ni får det som ni vill ha det och att vi får se fler bilder av det nyrenoverade när det är klart 🙂

    Ha det fint! Kram

  5. Znogge skriver:

    Så skönt att ni är ikapp värmemässigt för frysa är inte roligt. Dessutom mår husen bättre av att vara uppvärmda vintertid. Renoveringar har en tendens till att dra ut på tiden så när det väl blir klart är det en lättnad!

    Trevlig helg!

  6. Marie skriver:

    Så skönt för er ! Det är ju inte kul att frysa! Det låter som här på Nya Zeeland, de har väl ärvt den engelska traditionen av oisolerade hus, liksom mycket annat här är väldigt brittiskt. Vi bor med både tvåglasfönster och värmepump, men just nu blir det så varmt i detta huset istället att vi måste öppna alla dörrar och fönster för att stå ut!

  7. kan man inte isolera gamla hus efterhand? Folk gör ju sommarhus till vinterboende i Sverige.

  8. åsa i åsele skriver:

    Så skönt med jämn värme 🙂
    Nu finns bild i min blogg på mitt färgade hår 🙂

  9. scottishmoments skriver:

    Åå… alltså jag kan verkligen prata mig varm (hehe ursäkta) om detta ämne!! Har bott i Sottland i 7 år och jag upphör aldrig att faschineras över den ofantligt dåliga husstandarden och särskilt bristen på isolering. För att inte tala om fukten! Och att så fort det regnat ett tag börjar taken läcka och varannan affär man går in på har en hink som samlar upp vattnet, Inget konstigt alls.. En mycket vanlig syn. Åsså lukten av damp…
    Senast igår kväll satt jag på en bjudning och pratade om detta typ hela kvällen.. ops. Vet inte hur kul det andra tyckte att det var hehe… men när man kommer från Sverige till UK är det en smärre chock. Åsså tror de att bara för att man kommer från Sverige så är man van vid kyla. Utomhus ja!
    Hehe. ursäkta blir så uppeldad av detta ämne! Älskar verkliigen Skottland men just detta är svårt att vänja sig vid:)

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din kommentar!! Jag är glad att det inte bara är jag som känner precis om du!!!
      Allt du säjer stämmer med min erfarenhet.
      Lukten av damp överallt tycker jag är svår. Många affärer jag går in i luktar så jag vill gå ut igen och absolut inte handla något därifrån.

  10. Anita skriver:

    Men oj, vilken renovering ni gjort! Har ju hört talas om fukten i husen i UK. Läser också Scottishmoments kommentar. Men det måste väl kännas skönt nu när ni fått jämn värme i huset och slipper fukten. Och den utbyggda hallen blev ju jättesnygg, hälsa maken det. Vilket ställe du verkar besökt. Utsikten är ju makalös. Ska bli spännande att läsa mer om det.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

  11. Marit skriver:

    Huff, det med fukten høres ikke bra ut! Det er fordeler og vakdeler med alt, for her i landet er vi sjelden plaget med fukt i husene. Håper det blir bra hos dere!

    God helg!

  12. bia skriver:

    Själv skulle jag bli galen av att bo en längre tid i ett hus som renoveras, haha…tål inte att det är rörigt, då blir jag superstressad, hihi….men några dagar går bra…snabbt ska det gå ;))…här har det börjat snöa nu…ett stilla snöfall och bara några minusgrader…på tisdag får vi plusgrader och sen blir det kallare igen 😉
    Kram och trevlig helg!

    • Lena i Wales skriver:

      Jag har också haft svårt för det du beskriver, men har lugnat ner mej lite och försöker se det goda i arbetet på g. Å andra sidan har jag inte varit hemma i Wales så mycekt under denna tiden, vilket ju gör det lättare.
      Här skiner solen just nu, passar på att skriva snabbt fö rhur det ser ut om en minut vet man inte!

  13. Gilla skriver:

    Att msn i UK kan nöja sg med sådan värme begriper inte vi svenskar. Min gubbe jobbade på Irland för många år sen och han fick ha värmeflaskor i sängen för att inte frysa rumpan av sig.

    Hemma hos oss ser det nästan ut som om vi är på väg att flytta med massor av kartonger överallt. Det beror ju på min genomgångna sjukdom, eftersom jag har fått massvis med mediciner och skydd.
    Kram/Gilla

  14. Tomtan skriver:

    En födelsedag eller bröllopsdag kanske?

  15. Comsi Comsa skriver:

    Det är guld värt med bra uppvärmning…. 🙂

    Kramen ♥

  16. Ama de casa skriver:

    Skönt att få ordning på värmen! Här i Spanien är centralvärme i stort sett ett okänt begrepp, så var och en får lösa det på egen hand…

    Mysigt med en liten semester 🙂

  17. Inger skriver:

    Renovering är krävande men så skönt att ni har fått värme som fungerar.
    Kram

  18. Marina skriver:

    Skönt att ni har fått ordning på värmen, det är ju lite skönare när det är varmt och skönt inomhus.

  19. Så skönt att ni har fått centralvärme! Vilken händig man du har!
    Trevlig helg!

  20. Decdia skriver:

    Härligt med värme! Och kul att få gjort om hemma, hoppas nu att huset håller i många år till!
    I vår lägenhet har vi inga element alls, det är ett miljöhus så vi har typ ”utblås” där värmen kommer ifrån. Svårt att förklara… Jag saknar dock en fysisk värmekälla att krama om kalla dagar. 🙂

  21. Else-Marie Lundström skriver:

    Så skönt för er med riktig värme. Bra jobbat av Allen. En riktigt fin födelsedagspresent!😉 Vad finte det ser ut där det varit. Först trodde jag att det var från Sverige, men det är det nog inte. Ha det bra, kram.

  22. GladiGrönt skriver:

    Vad skönt att ni nu får slippa frysa. Nog är det kul att renovera men man får ha rörigt att tag , speciellt när man gör det själv på lediga stunder. Vi håller just nu på ett nytt sovrum i sommarstugan. Min uppgift blir att välja stil, tyger och tapeter, sätter upp dom också, mannen gör grovjobbet;)

  23. avp13 skriver:

    Lake Vrynwy perhaps ?
    I really enjoy your blogs which help me with my Swedish!
    Tack så mycket
    Anne

  24. Så skönt att ni fått jämn säker värme. Och
    så fin utbyggnaden blev, fint och bra med
    stor hall.
    Kramar/AM

  25. Renovering i all ära men restaurangen med den fina utsikten väcker nog vårt intresse betydligt mer!
    Skulle inte ha något emot en middag där!

    Hälsningar
    Anders och Lena

  26. Ditte skriver:

    Vad skönt att ni nu fått till det med bättre/bra värme. Men jag vet att detta med värme i hus är ovanligt op många ställen i Europa. Men extra skönt att få till en mellanvägg och få bort fukten, fö rdet r ju den som också ger kylan. Bra att gratulera att din man fått till det. Och du också förstås…
    Kul med din resa ! Och visst ser jag också fram emot att läsa mer om det.

  27. Såg på en annan blogg att du fyller år nu i Januari 🙂 jag passar på att ÖNSKA GRATTIS och hoppas du får ett fantastiskt år 2016 🙂

    LOVE M

  28. Anne-Marie skriver:

    Men så skönt att ni har element i alla rum. Får jag komma? 😉
    Som jag skrev tidigare i ditt andra inlägg liknar England och USA varandra väldigt mycket. Dålig isolering, kallt och ojämn värme. Jag har lärt mig att ha det svalt inomhus och många lager kläder.
    Vi har också hjälp för de som har en låg inkomst med installation till exempel av dubbelglasfönster och annan isolering.
    Ser trevligt ut där du var.
    Ha en fin början av veckan!

  29. sockenvagenssota skriver:

    Det är viktigt med bra värme och gärna en som sprider sig i hela huset… själv suktar jag efter golvvärme… Och du hade nästan rätt, det var en fönsterlampa som hänger! Ha nu en fin vecka! KRAM

  30. Barbro S skriver:

    Ja, renoveringar är besvärliga men så fint och bra det blir efteråt. Härligt för er! Fint hus, ska bli spännande att få veta mer :). Roligt du gillar mina Umebilder, hoppas du kommer hit till norr någon gång så du får uppleva platsen själv. Tills dess fyller jag nog på med fler bilder från staden 🙂

  31. Agneta skriver:

    Skönt att få ordning på hemmet och värmen. Och vilket fint hus du verkar ha varit till!
    Agneta kram

  32. Veiken skriver:

    Jag antar att det blev ett rejält lyft både för huset och dess invånare! Så skönt med jämn värme inne. Grattis till det! Kram

  33. Ping: HUS och BOENDE 4 – DÖRRAR, FÖNSTER OCH SOVRUM och WALESISK MANSKÖR | Lena i Wales

  34. Ping: ETT TREVLIGT BESÖK OCH HUS och BOENDE 5 – BADRUM OCH KONTAKTER | Lena i Wales

Kommentera

