LEDBURY och MIN TRÄDGÅRD

Min trädgård

DSCN6933

Det har inte varit många dagar och nätter med frost denna vinter hos mig. Ingen snö heller. Ibland känns de lite vårlikt och dessa krokusar finns i min trädgård nu. Däremot har det stormat då och då den senaste veckan och regnat en del emellanåt, förstås! Under gårdagen var det ca 8 grader, mulet till största delen, men solen tittade fram då och då och det kom också lite regn. En helt vanlig januaridag i Wales, förutom att vi hade besök av…

DSCN6925

…en grannes höna. Hon kommer och hälsar på då och då och är väldigt social, så solcial att hon…

DSCN6927

…också gärna vill komma in, men där går gränsen!

Ledbury

Photo4497

I förra veckan var och hälsade på en väninna i Ledbury. Hon är svenska och vi har träffats genom en facebooksida för svenskar boende i UK. Vi upptäckte att vi bodde ganska nära varandra, så nu har vi träffats minst 4 gånger. Jättekul! Tack Joliné för en trevlig eftermiddag!

Så nu kommer en repris från ca två år tillbaka!

Ledbury är en stad med ca 10 000 invånare i landskapet Herefordshire i England, nära walesiska gränsen. Den är känd för sina vackra korsvirkeshus.
Husen på bilden är byggda ca år 1600 och brukar kallas för Englands första korsvirkeshus…

Photo4518

…Market House ligger mitt i stan vid huvudgatan. Huset är byggt för att hålla marknader i och under och fortfarande användes utrymmet under byggnade som marknad. Huset är byggt 1617 och står på 16 pelare. Idag är det K-märkt…

Photo4513

…Almshouse kan närmast översättas som fattighus. Ett ord som inte längre används mer än i samband med gamla byggnader som en gång var fattighus.
Husen på bilden fungerar idag som äldreboende…

Photo4508

…Feathers Hotel har funnits som någon slags övernattningsplats sedan mitten av 1500-talet. Det är centralt beläget mitt på huvudgatan, snett emot Market House. Det var från början betydligt mindre, men har byggts till under seklens gång och har idag 22 rum…

Photo4517

…denna liten, smal gata går från Market House till kyrkan. Längs i stort sett hela gatan finns d i v korsvirkeshus med bla Heritage Centre, Folk Museum, pub, tearoom och affärer. Varför denna gata är så mycket fotograferad och filmad kan man lätt förstå…

Photo4522

…samma gata från kyrkan och ner till markanden…

Photo4504

….en trevlig och mysig pub med många gamla och nyare foton på väggarna.
Men varför hänger svenska flaggan utanför? Jo, för att Ledbury är tvillingstad med Strömstad och för att visa samarbetet mellan de två städerna hedrar puben Sverige med vår vackra flagga. Varför är man då denna stad mitt i landet tvillingstad med Strömstad på den svenska västkusten? Jo, det var inte lätt att få reda på, men till slut lyckades jag få tag på en man på Strömstads kommun som var med på tiden då samarbetet började. Likheten ligger i folkmängden av staden och dessutom fanns det en Strömstadsbo som var bosatt i Ledbury…

Photo4545

…det finns flera gränder av typen på bilden. Underbara!…

Photo4510

…en utsökt vin-, öl- och sprit afffär. Vilket urval! Helt otroligt. Mycket lokal öl, vin och cider, men också mycket whisky. Jag hade ett väldigt trevligt samtal med innehavaren om lokala produkter och nämnde att jag var från Sverige och frågade om han visste att det faktiskt finns svensk whisky. Han böjer sig ner, tar fram en flaska och ställer på disken och säger: Mackmyra!!! Jag blev alldeles stum ( och för er som känner mig, vet att det inte händer speciellt ofta att jag blir tyst!!!). Snacka om stort urval!!!
Underbar affär, inte billigt, men helt fantastiskt…

Photo4547

…det finns många individuella affärer, alltså inte tillhörande någon stor kedja, i Ledbury. De börjar bli allt mer sällsynta och de stora kedjorna tar över. Samma affärer i varje stad! Fy, vad trist!!!…

Photo4546

…naturligtvis finns det också ett antal pubar!!!!

Det här inlägget postades i Besökta platser, England, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

68 kommentarer till LEDBURY och MIN TRÄDGÅRD

  1. Anita skriver:

    God morgon Lena! Jag ser att vi har ungefär samma väder här, regn och många plusgrader fast krokusen tar lång tid innan dom tittar upp i min trädgård. Trevligt med hönan fast jag förstår att hon får hålla sig utanför. Jag räknade fåglar i helgen och fick ihop 16 olika arter men ingen höna 😉 Ledbury är en trevlig stad och som svensk tycker man ju alltid att det är lite extra trevligt med svenska inslag. Och lite stolt blir man ju när både svenska flaggan och Mackmyra Whisky kan siktas.

    Ha en bra dag!
    /Anita

  2. åsa i åsele skriver:

    svar Bert Karlsson har övertagit wärdshuset i Åsele, ortens hotell, och startat asylboende,
    därför gör Bert Karlsson vist och kommunen står utan boende för turister.

  3. skåningen skriver:

    Godmorgon!
    Inga vårblommor här än.
    Har du kollat om hönan har lagt några ägg hos er?

    Eftersom jag inte kan elda upp papper så är det bra att förstöra dom innan jag kastar dom
    Kram!

  4. Liknande väder här men inga vårblommor ännu! Ingen liten höna heller som hälsar på men det vore mysigt! Har aldrig hört talas om Ledbury, ser ut att vara en fin liten stad!
    I år går resan inte till Indien utan till Sri Lanka, vi drar iväg dit redan på söndag och blir borta i 2 veckor.
    Ha det bra

  5. Britt skriver:

    Ännu en trevlig utflykt i din omgivning. Kul med den svenska whiskyn. / Britt

  6. Karin på Pettas skriver:

    Vid vår husknut har snödropparna stuckit upp sina gröna stjälkar medan vi har varit på Teneriffa.
    Det lär ha regnat rejält medan vi var borta, men nu har åter köldgraderna kommit på besök och snön faller lätt.
    Trevligt med grannhönan! 🙂

  7. GladiGrönt skriver:

    Lyckliga dig som har utslagna krokusar! Jag känner att jag bor på fel ställe/ ha en bra dag/ Monica

  8. Decdia skriver:

    Hihi, jag vill också ha en söt höna som kommer på besök!

  9. Ditte skriver:

    Kanske blir det några ägg som lämnas som visitkort, men jag förstår att du inte vill ha hönan inne. Absolut!
    Så vårlik din trädgård håller på att bli och visst gör det mycket till utan snö och frost. SEr fram emot fler blombilder varefter de kommer fram.
    Tack för trevlig läsning om Ledbury och det ar alltid roigt att följa med på dina turer.
    Önskar dig en fin vecka.
    Varma spanienhälsningar.

  10. Steve skriver:

    Krokus! Tror jag det att du får vårkänslor.
    Trevlig grannhöna, men jag förstår att du sätter gränser.
    Ledbury, vilken charmig stad. Så mycket typiskt UK.
    Imponerande med Mackmyra i sortimentet.
    Hoppas att vårkänslorna får anledning att fortsätta spira.

  11. Märtha skriver:

    Blir bara mer och mer intresserad av Wales tack vare din blogg! Ledbury verkar mysig! □ □ □ Min Faster hade höns på 60-talet, och en helt frigående höna som väntade på trappan varje morgon, och sen gick de tillsammans över byavägen till morotslandet. Hur väl hönan rensade minns jag inte…

  12. wiolettan skriver:

    Vilken rolig höna, kliver bara rakt in. Den är nog van att umgås med människor och därför inte rädd.
    Jag såg idag då jag var till sångövningen hos SPF att där utanför verkar det komma några lökar. Det har ju varit några plusgrader men nu är det minus tre.

    Ledbury, det är en obekant stad för mig.
    Gamla korsvirkeshus, ända ifrån 1600-talet, otroligt trevligt. De är så vackra de husen tycker jag. En fin liten gata där som går till kyrkan.
    Lika många som bor i Strömstad så den fina staden har fått en svensk flagga. Intressant.
    Så du brukar inte så ofta vara tyst. Men jag skulle tycka att det är ju en fördel eftersom du har så mycket att berätta.
    Tack för besöket guidningen och varm kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Hon är väldigt sällskaplig, ibland alltför sällskaplig. Hon är lite hackad på av de övriga hönsen och tyr sig till människor. Följer efter min man i trädgården som en hund.
      Ledbury är inte känt utomlands, men en mycket fin liten stad.
      Tack för kommentaren om att du tycker jag har mycket att berätta. Den värmer.
      Kramar till dej!

  13. Ama de casa skriver:

    Mysigt att få besök av en höna – men jag hade nog inte heller velat ha in henne 🙂

  14. torrebloggen skriver:

    Tack för ett härligt inlägg om Ledbury.
    Såg ju riktigt mysigt ut och häftigt att de hade en flaska Mackmyra i affären.
    Ha det så bra!
    Kram!

  15. Prylaropinaler skriver:

    Hittade till min stora glädje en liten snödroppe i våt trädgård idag. Det börjar finnas lite hopp om våren här också…
    Kram / RosMarie

  16. Inger skriver:

    Underbart att se blommande krokus i din trädgård, vi har full vinter.
    Kram

  17. Barbro S skriver:

    Vilka jättefina hus i denna mysiga stad. Fint med krokus och hopp om vår även om det för vår del är långt borta. Kul med besökande höna :).

  18. marina skriver:

    Tack för guidningen! Tänk att det finns så väldigt många mysiga små ställen som bara väntar på att bli upptäckta!

  19. Anne-Marie skriver:

    Trevligt med en sällskaplig höna men kanske inte alltför intimt umgänge. 🙂
    Korsvirkeshus är verkligen mysiga. Och alltid finns det någon trivsam pub.
    Ha det bra!

  20. Anna/notonmusic skriver:

    Åh, vilken söt höna! Här har vi bara katter som kommer på besök. Det där äldreboendet skulle jag gärna flytta in i 🙂 Mackmyrawhiskey ligger inte så långt från oss, ändå har jag aldrig varit där. Får nog ta och ändra på det. Åtminstone testa en flaska whiskey. Tyvärr tycker jag väl inte att whiskey tillhör det godaste man kan smaka, tar det mest när elaka förkylningar är på intåg! Det hjälper oftast!

    • Lena i Wales skriver:

      Hon är söt och mycket social med oss.
      Jag gillar inte heller whisky, men bor du nära Mackmyra får du i alla fall göra ett besök oh du har ju en bra historia att berätta för dem nu.

  21. Linda skriver:

    Så mysigt med en sällskapssjuk höna som vill hälsa på 😀

    Solsken
    Linda

  22. Petra skriver:

    Men åh, så underbart med krokus. Jag önskar vi hade kommit dit här hemma i Sverige också.
    Längtar så efter våren.
    Kram Petra

  23. Marit skriver:

    Herlige vårtegn hos deg! Utrolig å se det nå, for her er det stadig bare is og snø. Lengter veldig etter våren nå…
    Veldig søt høne!

    Ha det godt!

  24. sockenvagenssota skriver:

    Wow, krokusar redan?! De säljs knappt i butik här ännu ;-D Kramar!

  25. Tomtan skriver:

    Svårt att inse att det knoppas någonstans när det är närmare snöstorm här 😀 Riktigt finbesök du fick där. Lämnade hon nått ägg 😀

  26. Znogge skriver:

    Då har ni ungefär samma väder som vi har här hemma nu!

    Vilken intressant, söt och pittoresk stad. Imponerande att de hade Mackmyra. Vi har en ”Vit hund” här hemma och det är förstadiet till Mackmyra. Än har vi inte smakat den men det är kanske dags för ett försök!

  27. Så fint med din gula krokus, här är det
    tjäle i marken än. Helt klart mildare väder i
    Wales än här, låter väldigt skönt.
    Kramar/AM

  28. Krönikören skriver:

    GAAAHHH! Krokusar, vad du skräms. Man kan ju få för sig att våren är här *blink*. (Det var väl du som tyckte att jag är dramatisk? ;))

    Vilka vackra gamla korsvirkeshus, en njutning att se.

  29. Veiken skriver:

    Krokusar är vårens budbärare och man kan se att allt går åt rätt håll! Kul med en liten social höna i närheten! 😉
    Strömstad och Ledbury, syskonstäder! Häftigt!

  30. Det är urtrist att se samma affärer i olika städer och länder. 😦 Den staden verkade vara i min smak. Häftigt med tvillingstäder. Undra vilken som är Ystads. Jag är svag för smala gränder, korsvirkeshus m.m. Intressant att läsa om ert väder. Jag längtar till krokus men får hålla tillgodo med snödroppar och ett par små gula vintergäck. Har ni nästan aldrig snö i januari? jag tycker hönan ska lämna ett ägg varje morgon till dig/er. Helgkram Bosse

  31. HWIT BLOGG skriver:

    Söt höna som hälsar på! Ja det är alltid så kul att kika in till dig…se vad du hittar på i ditt sköna Wales. Önskar dig en skön fredag och en fin helg!
    Kram från Titti

  32. Geddfish skriver:

    Fastnade för att de hade Mackmyra i den söta lilla staden! Min yngste sons svärfar är med och äger en del av en tunna eller vad det nu är, just i Mackmyra. Svärfaderns bror är en whiskykännare och radioprofil Karsten Thurfjell.
    Min yngsta dotter har börjat med höns. De första de köpte hade de tagit över en som hade låtit hönorna vara inomhus, men de är de inte nu. Nä, fy sjutton. Nån gräns, får det vara.
    God fredagskväll, kram ♥

  33. Christina skriver:

    Vad kul med er svenska förening 🙂
    Badrum utan golvbrunn låter märkligt….. vattnet måste ju ta vägen någonstans.
    Och hönor i huset, ja där skulle gränsen gå för mig också 😉

    ha en fin söndag! Kram

Kommentera

