HUS och BOENDE 6 – TV-PROGRAM OM ATT KÖP HUS och OM EN TRÄDGÅRD

En grannes trädgård 11 februari 2016

DSCN6980

Under mitt lilla tema: Hur långt har våren kommit i Wales? visar jag idag inga bilder från min egen trädgård, utan har valt att gå till en granne och ta bilder istället…

DSCN6979

…hon har en vacker parkliknande trädgård och just nu är det många lökväxter som blommar hos henne, bl a fält av snödroppar…

DSCN6973

… i små klungor och…

DSCN6976

…flera hundra påskliljor…

DSCN6989

…här på en liten plätt växer snödroppar, krokus och påskliljor tätt ihop…

DSCN6983

…och hennes julros är är som stora buskar. Har hon gröna fingrar?

TV-program om att köp hus

Ifrån UK sänds många husprogram och jag vet att en del av dessa även sänds i Sverige. Jag har hört många berätta detta för mig. Här beskrivs några av de som sänds här i UK.

Photo2771

Escape to the Country

Produceras av BBC och visas på BBC1 på vardag eftermiddagar.

Ett bland svenskar populätr program, har jag förstått.

Programledaren visar ett par tre olika hus i ett av deras önskat område inom UK. De ska sedan ge sitt omdäme, om de vill flytta dit och även gissa vad husen kostar.

Homes under the Hammer

Produceras av BBC och visas varje vardag på förmiddagarna.

Photo5496

Här gäller det att köpa hus på auktion. Först visas husen i det skick de är vi försäljning. Sedan kommer man tillbaka tillsammans med de nya ägarna och de berättar vad de tänker göra med fastigheten, hur mycket pengar man tänker lägga ner och när det ska vara klart. Därefter kommer man igen efter x antal veckor och ser vad som gjorts. Två mäklare kommer också på besök och berättar vad fastigheten efter renoveringen tros var värd eller hur mycket hyra man kan få in.

Location, location, location

Produceras av Channel 4. Programledarna är Kirstie Allsopp och Phil Spencer, kända TV.profiler.

I detta program får de två programledarna var sitt par som letar olika typ av hus i samma stad eller område. Köparna har i förhand givit dem ett högsta pris och ung vad de vill ha. Programledarnas uppgift blir att finna de rätta husen. Till en början nästan alltid samma sak, alla tror alltid att de ska få mer för sina pengar. De vill ha ett stort hus, centralt, modernt, men vill betala samma pris som för ett betydligt mindre hus med ett betydligt sämre läge. Till slut får man reda på om de köpt något av de visade husen.

A Place in the Sun

Produceras av Channel 4, en kommersiell kanal liknande TV4.

DSCN1743

Ett par önskar flytta till ett varmare land och programledaren tar fram olika hus beroende på vad paret önskar. Paret får också säja vad de tycker om de olika husen och slutligen avslöjar de om det är någon av husen de vill köpa.

A Place in the Sun – Home or Away

Produceras av Channel 4.

DSCF0408

Två programledare tar hand om ett par som har olika uppfattningar om var de vill bo, en utomlands  och en inom UK. De båda programledarna visar fastigheter på de olika önskade ställena och slutligen får man se om paret väljer att stanna i UK eller flytta utomlands.

Wanted down Under

En BBC production.

Handlar om britter som vill flytta till Australien eller New Zealand. De visas hus, jämför huspriser och levnadspriser i de olika länderna, pratar jobbmöjligheter och så kommer det känslomässiga när man via skype talar med sina anhöriga och vad de tycker om den ev kommande flytten.

Bilderna har inget med programmen att göra, utan är bara bilder av fina hus!

Snöar det i Wales?

Av några läsare har jag fått frågan om det snöar hos oss i Wales?

Svaret är att det kan komma snö, men det kan också vara snöfritt i flera år i rad. Oftast när snö kommer varar det bara någon eller några dagar, men den kan också ligga en vecka, men det är ovanligt. Uppe i norra Wales har de oftare snö, speciellt på höga höjder.

Photo2117 Kymin

Denna bild är tagen i min trädgård i januari 2013. Vi var då insnöade i drygt en vecka. Sedan dess tror jag inte vi haft någon snö. Vi har heller aldrig tjäle i marken.

När snön kommer stannar landet, skolar stängs, ingen kan åka till jobbet, många affärer är stängda, ingen kommer någonvart för ca 4 cm snö! Varför? Ja, om man åker med blanka sommardäck, så är 4 cm snö ganska mycket. Jag känner ingen som har vinterdäck! Dessutom finns väldigt få snöplogar. Men eftersom det allt oftare kommer snö kommer detta troligen att ändras på inom det närmaste seklet!

Photo1481

Samma bild sommartid!

Valentiners Day

Blir det något Valentinefirande här?

?????????? ??????????

Ja, det vet jag inte! Kanske känner ni igen dessa bilder från förra året. Läsa om det kan ni göra här och här. Kortet har ju en väldigt speciell historia, ha ha!!!

Trevlig weekend!

Detta inlägg publicerades i Årskrönika, Hus och boende, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

74 kommentarer till HUS och BOENDE 6 – TV-PROGRAM OM ATT KÖP HUS och OM EN TRÄDGÅRD

  1. Anita skriver:

    God morgon Lena! Flera av programmen går här men nu kör dom mest gamla program av Escape to the country. Jag tror dom gick 2012 hos er. Men så plötsligt köper dom in en nyare omgång. Det gör inte mig så mycket för jag tittar mest på miljöerna. Härliga jämförelsebilder på cykeln. Jag föredrar den med blommorna i cykelkorgen 🙂 Och jag minns din härliga berättelse om Valentinekortet.

    Ha en härlig helg!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Escape to the Country spelar som du säjer ingen större roll när det är från, miljöerna är lika vackra då som nu.
      Kul att du gillar min jämförelsebild.
      Roligt att du minns Valentinekortet!
      Ha en skön weekend!

  2. Steve skriver:

    Program om att köpa , sälja, renovera hus, flytta eller inte flytta verkar vara hårdvaluta i UK då det sänds en drös såna i Sverige. Jag brukar följa en hel del av dessa då jag samtidigt får lära mig mycket om landet/länderna och folket. Cykelbilderna vinter resp sommar är helläckra. Trevlig helg!

  3. åsa i åsele skriver:

    Även jag har sett nått av dessa program å blir ofta förvånad över brist på (svensk) standard,
    ofta väldigt omodernt… tänker närmast på kök & badrum.
    Miljöerna är ju underbara å betyder mycket.

    • Lena i Wales skriver:

      Det är många gånger omodernt här enl svensk standard, men som du säjer är miljöerna vackra och man lär sig lite om hur britterna tänker.
      Ha en fin helg!

    • barabrittiskt skriver:

      Det har en del med kriget att göra också. Det fanns inga pengar att modernisera så mycket för. Det mer sönderbombade Tyskland fick marshallhjälp och krigets vinnare fick fortsätta i gamla spår och kunde inte bygga nytt på samma vis.

  4. skåningen skriver:

    Kära nån!! Din grannen måste ha gröna fingrar!! ……………………..SVAR:Det är trögt i ”uppfartsbacken” Men det känns bättre med hostan! Ha en bra dag Kram!

  5. Märtha skriver:

    Sålde mitt hus 2012 – åtta dagar tog processen, så var den nya ägaren igång med sin motorsåg. Ingen styling, ingen tidningsannons, enbart bilder på nätet – men en effektiv mäklare som jag kände från förr. Hon behövde inte egentligen göra så mycket heller. Främst var det banken som förhalade processen. ¤ ¤ ¤ Idag är jag smått chockad: solen visar sig! Rätt så torrt väder, blåst, och aningen snö kvar från senaste mittemellannederbördsfall. Och skidspelen från Falun i TV! Inga slutresultat ännu, men det verkar bli norska mästerskapen utomlands igen…

  6. Kul bilder! Här i Sälen snöar det och är typ minus 5 grader!

  7. bia skriver:

    Kul att gå till grannen och fota, haha…så långt våren har kommit hos er ;)…här snöar det lite lätt just nu…men det är precis som det ska ;)….än ska vi inte ha vår här i mellersta Sverige…här har vi haft det redan, haha….men det blir ju alltid bakslag…jag lever i nuet jag ;))….våren kommer när den kommer….och vår blir det alltid ;))….
    Ha en fin helg……här blir det mello i kväll sedan Gay galan ;))
    Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, här känns det vårlikt, fast det var ett litet bakslag imorse med snöblandat regn, men bara för en kort tid.
      Verkligen, våren kommer när den kommer och den kommer alltid förr eller senare!!
      Ha en trevlig kväll!!!

  8. Agneta skriver:

    Man ser ljuset i bilderna från grannens trädgård att ni har vår! Det ser onekligen väldigt lockande och fint ut! Jag börjar lära mig tycka om våren, det har bloggandet bidragit till!
    Engelska hus, dom du visar, är ju såna där drömhus! Finns dom på riktigt, tro? Helt underbara program som vi kan se här hemma, som du också säger!
    Nä inget Valentinfirande här inte, det har vi aldrig kommit till skott med!
    Kramar

  9. Marit skriver:

    Herlige vårbilder fra hagen din! Det er virkelig godt å se de nå. Her kom det 5 cm med snø i natt, så her er det ingen vårtegn 😦
    Morsomt å se sykkelen med snø på! Det er nok ikke ofte det skjer hos deg, nei 😉

    God helg!

  10. Geddfish skriver:

    Jag har sett ett och annat husförsäljningsprogram. Intressant, för det är verkligen gedigna saker.
    Jag gillar dina vårliga och somriga bilder. Vad beträffar cykeln, så vinner ju sommarbilden överlägset, men den med snö, är väl unik, förstår jag.
    En alla ❤ ❤ kram i förväg! 😉

  11. Britt skriver:

    Jag är en av många som också ser dessa program. Jättebra.
    Vi ligger litet efter i trädgårdssammanhang. / Britt

  12. Eva Trillian skriver:

    Escape to the Country spanar jag på om jag har tid, men jag har favoriter bland programledarna, så jag är lite kinkig 😉
    Location, location, location saknar jag, det sänds inte längre här på någon kanal jag har i alla fall 😉
    Önskar dig en fin Valentine – oavsett hur den blir/inte blir firad!

  13. steel city anna skriver:

    Kul att se en sommar och vinterbild! Verkligen vacker utsikt.

    Din granne har ju en fantastisk vintertradgard. Sa mycket snodroppar!

    Hoppas det blir lite romantik imorgon da 🙂

  14. Inger skriver:

    Härligt med vårbilder från grannens trädgård. Här blir det bara mera vinter med snö och kyla.
    Escape to the Country har jag fått smak för, gillar att se både hus och landskap och att ibland känna igen sig.
    Kram

  15. Gilla skriver:

    Vi brukar sitta klistrade vid TVn, när de sänder A place in the sun och även Escape to the country. Det har hänt att vi har sett något program från Australien också.

    Senast såg vi ett program från Tenerife, där vi har varit åtskilliga gånger. Det var roligt att se de olika ställena, som vi har hört talas om. Vi har ju bott i Puerto de la Cruz alla gångerna, men har naturligtvis tagit utflykter söderöver också.

    Sv: Jag har nog inte varit SÅ personlig någon gång tidigare. Så det var ju trevligt att du gillade vad jag hade skrivit. Jag var ju själv så förundrad över att man kommer ihåg mig på det viset.

    Det senaste jag håller på med är att sticka varma sockor som jag över över både min familj och ”Gubbens”. Så har jag virkat en filt till hans blivande åttonde barnbarns barn. Vi har ju inga gemensamma, så eftersom jag har virkat mormorstäcken till mina sju att användas till barnvagnen eller efter behag.

    Vi kommer nog inte att fira Alla hjärtans dag, trots att jag kallar min för hjärtoman. Har virkat hjärtan och behållit och gett bort.

    Kram/Gilla

  16. Ika's USA skriver:

    Härligt det ser ut med påskliljorna och snödropparna, är det något jag saknar här i Florida så är det våren! Här går det från sommar till sommar, och det är lite tråkigt för nån som är uppvuxen med fyra årstider.

  17. Ama de casa skriver:

    Oj vad härligt att våren har kommit så långt! 🙂

    Fast snöbilden med cykeln gillar jag också – häftigt! 🙂

  18. torrebloggen skriver:

    Vilka härliga vårbilder från din grannes trädgård.
    Gillade din jämförelsebild, så vackra båda två.
    Ja vi har nog sett alla dessa engelska köpa-hus program under åren som gått.
    Hoppas du får en trevlig Alla hjärtans dag i morgon!
    Kram!

  19. Vilka härliga vårbilder från din grannes trädgård, så vackert!! Här ligger snötäcket tungt idag, det blir till att ta ut snöslungan. Längtar till att mina påskliljor dyker upp i rabatten 🙂

    Jag har sett en del husprogram och det är ju rätt intressant men det är inget jag följer. Jag hittar sällan inspiration till inredningen i de programmen, oftast skiljer det sig från den stil jag själv gillar.

    Här blir det inte så mycket Alla Hjärtans firande idag, det blir snöskottning och tvättstuge-renovering istället, haha 🙂 Men jag har köpt choklad till dottern som hon ska få ❤

    Kramiz aka

    • Lena i Wales skriver:

      Min granne har så fint i sin parklinande trädgård.
      Jag gillar dessa husprogram, även om jag har liknande hus runt mig hela tiden. Många i Sverige tycker om att se miljöerna här.
      Ha det bra!

  20. Christina skriver:

    Vårblommor! Underbara tecken 🙂
    Kramar

  21. Föredrar avgjort sommarcykeln! Annars verkar våren göra framsteg i Wales.
    Vi tittar på Bygglov och Äntligen hemma. Ibland. Och Husdrömmar med Gert Wingård.

  22. Comsi Comsa skriver:

    AllaHjärtansDagKram ♥

  23. Znogge skriver:

    Vilken vacker trädgård grannen har. Skönt att slippa så mycket av den vita varan. Här snöade det i går men redan på kvällen hade det töat bort. Tack och lov.

    Önskar dig en fin alla hjärtans dag ❤

  24. wiolettan skriver:

    Så mycket fint det finns i din grannes trädgård, riktigt vårlikt.
    Här har vi fått lite snö nu, det är vitt på marken. Såg några vårlökar vid en husknut häromdagen, men nu är de översnöade.
    Mycket med snö ni fick 2013.
    Jag brukar titta på dessa husprogram på TV ibland. Tycker att det är intressant att se hur andra har det och bor, i andra länder, andra förutsättningar, klimatet lite annorlunda också.
    Önskar dig en finfin Alla Hjärtans dag.
    Varm kram!

  25. Decdia skriver:

    Hihi, jag kollar på de flesta av de där tv-programmen! Gillar verkligen att titta på dem. Och det är skoj att se att vi är ute efter olika saker beroende på vilket land vi kommer från. Badkar verkar vara väldigt viktigt för britter… och en massa små avlånga rum med gigantiska möbler. 🙂
    Våren har kommit långt hos er!

  26. Tove Olberg skriver:

    Har en tid tänkt att jag ska hälsa på, vi har gemensamma bloggvänner. Gillar husprogram. Nu kan jag få en dimension till här ser jag. Måndagar går Husdrömmar på SVT. Norge visade en serie om hur arkitekterna själva bor. En dansk besökte udda hus världen över. Många hustyper att ögonfröjda och låtsasbo i och få idér. Har surfat runt lite och hittar godbitar här i din blogg.
    Fortsatt trevlig söndag.

    • Lena i Wales skriver:

      Hej Tove! Välkommen till min blogg! Nya inlägg varje onsdag och lördag.
      Jag gillar också dess husprogram och det finns ju att välja på härl
      Ha det bra och välkommen tillbaka!

  27. barabrittiskt skriver:

    Fantasy/Holiday Homes by the Sea är en annan. Det tittar jag på en del för att det blir ovanligt mycket Cornwall när det fokuseras på kusten.

  28. Anne-Marie skriver:

    Här i USA finns det en kanal som heter HGTV (Home and Garden TV) som sänder den typen husprogram 24/7. Rätt många program går i repris men där kan man se på husletare, renoveringar, osv.
    Det verkar som om ni inte haft mycket till vinter i England i år. Här tog vintern slut i alla fall tillfälligt. Många vackra blommor din granne har.
    Ja, det där med snö och kaos tycks vara likadant i stora delar av USA. Folk blir helt ställda när det kommer 2 cm snö. Här bland bergen har folk dubbdäck och 4-hjulsdrift.
    Hoppas att Alla Hjärtans Dag blev bra!

  29. Tomtan skriver:

    Flera av de där programmen går i sverige. En norrlänning måste fnissa när allt stannar för lite snaö 😀 -15 här idag och en massa snö!

  30. sockenvagenssota skriver:

    Hoppas du hade en trevlig alla hjärtans och att du nu får en fin vecka ❤ KRAM!

  31. Så underbart att få se snödroppar! Kan knappt vänta tills den dagen är här också.

    Kul med husprogrammen, sånt lockar ju alltid folk (inklusive mig, haha). Jag har sett En plats i solen i alla fall, nån gång då och då.

    Angående kortet så minns jag den historien, *fnissar*. Skön inställning! 😉 Här brukar det bli lite blomster men inget jättefirande.

  32. Veiken skriver:

    Jag har missat samtliga husköpsprogram. Jag visste inte ens att dom finns. Så intresserad är jag! 😉 Blir det många avslut dvs husköp i programmen? Tänk att ni ligger så långt före när det gäller våren! Det är bra för er att njuta! 🙂

  33. Annika skriver:

    Blir lite avundsjuk då jag ser vårbilderna. Men snart så…..Det brukar vara jätteskosj att titta på dessa program. Tyvärr blir det inte så ofta men nu fick jag ju lite inspiration igen.
    Tisdagskramen

  34. Linda skriver:

    Så härligt det ser ut med vårblommorna! Skulle komma på stört om jag kunde. Kram Linda

  35. Krönikören skriver:

    Jag skulle gissa på ja. Att din granne har gröna fingrar alltså.

    Jag ser en del av de där programmen när de råkar infalla med att jag faller ner i soffan. Det är alltid roligt att se både hus och miljöer.

  36. Pingback: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Lämna en kommentar