HUS och BOENDE 8 – köpa hus och BLOGGEN FYLLER 3 ÅR

Hurra, hurra!!!!! Bloggen fyller 3 år 25 februari 2016

72383_158047167677360_822586258_n

Läs mer nedan om uppkomsten av bloggen!

Hus och boende 8 – att köpa hus

Att köpa hus är inte lätt var man än bor, men att köpa hus i UK är en mardröm!!!

Photo3733Breconorig

Olika länder har olika upplägg.

Eftersom jag inte bott i Sverige på ett tag så har jag inte riktigt följt med exakt vad som hänt, så rätta mig gärna om jag har gamla uppgifter.

Huspriserna har historiskt sett gått upp enormt mycket här. Men det har dessemellan varit fall, som t ex för några år sedan när bubblan sprack och priserna föll med ca 20 %. Nu har de ung kommit tillbaka till det gamla läget. Denna bubbla verkar inte ha påverkat Sverige, eller har jag fel?

När man läser en annons i Sverige om hus till salu står ett pris som sedan troligen kommer att visa sig alldeles för lågt och en budgivning inleds. I UK sätter man ofta ett alldeles för högt pris och tvingas efterhand gå ner i pris…

Photo1518

…systemet med husköpande håller på att ändras så kontraktet gäller 2 veckor innan inflyggtning, men är fortfarande knepigt. Förut var köpet inte klart i o m att man säjer att man vill köpa huset och skrivit på ett kontrakt. Kontraktet gällde inte förrän inflyttningsdagen, vilket gjorde att man sattes inför otrolig psykisk press före allt var klart. Man kunde alltså stå där med packade kartonger och vänta på telefonsamtalet från advokaten att allt är klart och få beskedet att köparen dragit sig ut samma dag man ska flytta!!!!! Det hände inte ofta, men har drabbat många.

Reglerna för att köpa hus är olika inom länderna i UK. Skottland har t ex ett eget system med budgivning.

Advokater anlitas alltid vid husköp, många gamla lagar ska gås igenom och undersökningar ska göras. Vi lever i advokaternas paradis här…

Photo5483

…det värsta är om man är i en s k kedja där husägare ett ska sälja sitt hus innan han kan köpa ett nytt och husägare två ska sälja sitt innan han kan köpa husägare tres hus. Har man otur kan kedjan bestå av upp till 5-6 husägare och det är mycket stor chans att något går fel under vägen. Därför annonseras det ofta att försäljningen inte ingår i en kedja och detta anses naturligtvis som något positivt och det kan var lättare att sälja sitt hus.

Mäklarnas roll är att sammankoppla köpare och säljare och visa husen. Mot detta får han en viss procent…

Photo5211

…när husen annonseras nämns inte någon kvadratmeter, mest kanske för att vi inte har några meter här, utan foot. Men inte heller det nämns. Hur man beskriver ett hus är genom antalet sovrum!!!!! T ex ett hus med 3 sovrum, då förutsätts sovrummen ligga på övervåningen och därmed får man gissa vad som finns på undervåningen, troligen kök, matrum och vardagsrum. Finns ett rum vi skulle kalla sovrum på undervåningen kallas det inte sovrum, utan t ex arbetsrum. Sover gör man på övervåningen, har alltid gjort och här ändrar vi inte på något i onödan och kan man göra något komplicerat, varför då göra det enkelt!?!?!

Photo0142  Photo5417

Bilderna av husen har inget med texten att göra, utan är bara bilder av fina hus!

Hur långt har våren kommit?

DSCN7089 DSCN7088

Dessa bilder är tagna i söndags, 21 februari, i en närbelägen stad. Man har börjat plantera i rabatterna på många ställen.

Vädret har varit skiftande, men inte kallt, ca 8 grader dagtid. Regn emellanåt, men inte ihållande och en hel del sol också.

Varför började jag blogga?

Detta har jag skrivit om tidigare, när bloggen fyllde 2 år, men tar en repris för er som inte läst detta.

cropped-photo0281.jpg

Innan jag började blogga hade jag knappt varit inne på en blogg tidigare och visste egentligen inte riktigt vad det vad.

Min anledning var att många av mina vänner frågade mig om hur saker och ting fungerade här och jag svarade i mail, skrev och skrev, många gånger samma sak och skickade bilder. Jag var inte trött på frågorna, men på att svara igen och igen. Så då fick jag den smarta idén att samla alla svaren på ett ställe och när frågorna kom kunde jag hänvisa till ett ställe där de kunde hitta informationen.

Jag hade hört talas om bloggar och tyckte det nog var ett bra forum. Eftersom jag tekniskt är totalt korkad hjälpte mig min yngste son, som är duktig med data, att sätta upp bloggsidan. Han lärde mig också grunderna till hur jag skulle använda den. Sedan dess har det hänt mycket! Från början kunde jag bara få in en bild per inlägg (och det tog lång tid till jag fattade hur man fick in fler ha, ha!) och förstod inte heller vikten av bilder, utan koncentrerade mig på text. Jag visst inte heller hur man skrev kommentarer och än mindre hur man svarade på dem.

Något som också låg mig i fatet var min dyslexi. Det finns dem som har det mycket värre än jag har, men det är ett handikapp när man ska skriva. Därför förekommer det tyvärr en del ord som inte är rätt stavade, inte felstavade för jag vet oftast hur de stavas, men de kommer ut fel och jag ser det inte, även om jag läser om och om igen. Detta är svårt att förstå för er som inte är drabbade, men ni som har samma handikapp förstår precis vad jag menar.

Jag trodde också att många andra svenskar som bodde i UK fick samma frågor från sina vänner och att de kunde ha hjälp av min blogg. Men det finns väldigt lite intresse från andra svenskar i UK av min blogg. Något som jag fortfarande tycker är konstigt. Dock finns intresse från de svenskar i UK som känner mig personligen.

Tre år har gått fort och mycket har hänt. Inte minst tekniskt, långt har jag inte kommit, men längre än för tre år sedan.

Jag har också förstått att det inte bara är mina vänner som är intresserade, utan att det finns många i Sverige och utlandssvenskar som har intresse för Wales. Vilket jag tycker är fantastiskt. Även många i UK som inte talar svenska tycker om att se mina bilder och få lite inspiration.

Något annat som jag inte heller tänkt mig för tre år sedan var alla trevliga människor man kommer i kontakt med via kommentarer och att gå in på andra intressanta bloggar. Jag har också träffat andra bloggare personligen när jag varit i deras geografiska område.

Jag är verkligen glad för alla ni som numera följer mig och jag hoppas jag kan ge er lite glädje och kunskap om mitt vackra Wales genom bilder och texter. För är inte mycket i livet just om att dela med sig och ge glädje till sina medmänniskor? Och jag vill deltaga i detta på mitt eget lilla sätt!

Sprid mig gärna till er vänner genom mail, facebook eller vad ni kan hitta på. Ju fler läsare, ju större chans är att bloggen fortlever!!!!

Det här inlägget postades i årstider m m, Hus och boende. Bokmärk permalänken.

78 kommentarer till HUS och BOENDE 8 – köpa hus och BLOGGEN FYLLER 3 ÅR

  1. Anita skriver:

    Det var intressant att läsa om hur det går till med husköpen. Jag tittar ju ofta på Escape to the country och där framgår ju bara begärt pris. Men ofta säger dom att ”säljarna hade begärt si och så men har nu sänkt priset”. Och det förstår jag ju bättre nu. Och nu vet jag mer om hur det kan gå till om dom väl bestämmer sig för att köpa huset också.

    Grattis till 3-årsjubileet. Jag har följt din blogg från början. Jag minns att du hittade min blogg. Jag hade skrivit blogginlägg om en av mina Wales-resor och då kommenterade du hos mig och skrev att du hade startat en blogg om Wales. Jag lade genast in en prenumeration på din blogg och på den vägen är det. Nu ser jag varje onsdag och lördag fram mot dina inlägg. Min egen blogg fyller också år i februari, den blev då 8 år! Jösses som tiden går.

    Härligt att se våren hos er. Här vaknade jag till minus 7 grader. Men dagarna brukar vara soliga och fina.

    Ha en bra dag!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Anita, jag minns också detta och är så glad att jag hittade dej! Först visst jag inte hur jag skulle kommentera, men lärd mej av dej efter ett tag. Du var ett stort stöd från början med din erfarenhet och det är fortfarande så roligt att vi hänger ihop!!!
      Det är fina dagar,men kan vara lite kyliga nätter, t o m med frost.
      Husköp är inte lätt här och så annorlunda mot Sverige!
      Ha en fin dag!

  2. Christina skriver:

    Stort grattis på treårsdagen! Jag gillar din blogg, det är spännande att följa hur det är i Wales och att läsa om likheter och skillnader. Sen är ju de fantastiska bilderna ett plus.
    Ha en fin bloggfödelsedag! Och fortsätt gärna att blogga 🙂
    Kram

  3. åsa i åsele skriver:

    Grattis på 3årsdagen ❤

  4. Znogge skriver:

    Det var intressant att få veta hur det fungerar med husköp hos er. Även i Sverige pratar man om en bostadsbubbla och de extremt låga räntorna gör det lätt att låna på sig. Förmodligen är det väl därför som ett amorteringskrav har införts.

    Grattis till dig och bloggen på treårsdagen!

  5. Lisbeth Rosé n skriver:

    Sitter i bussen på väg till Göteborg och Semiormässan med Rolfs. TUR-mässan är nu borta men flyttad till Stockholm. I morse hade vi -8 grader och det är frostigt på vägen, marken o alla träden är gråvita. Himlen är vitgrå men man kan ana solen långt bakom. I går morse var det rejält halt. Två bilar hade krockat på R40 och 13!!!! Bilar hade kört in i de andra två. Två skadade men det tog tid till Gbg, en o en halv timma senare än väntat. Skulle inte våga köpa hus hos dej….! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Tur-mässan var ju på nedgång redan för några år sedan. Men kul har vi haft där!!!
      Oh, vad kallt. Här var det frost, men inte så kallt.
      Hemskt med denna krock, fy!!!
      Sköt om dej!

  6. blogg är toppen när man är intresserad av nåt, jag har hängt på trädgårds- och bokbloggar, träffat trevliga människor i verkliga livet, tack vare bloggar. Trevlig 3-årsdag! 🙂

  7. Steve skriver:

    Grattis på 3-årsdagen! Att husköp i UK är olikt vad vi är vana vid här hemma har jag förstått, bl. a. genom TV-serien ”Escape to the Country / En plats på landet”. Men, att det är så snårigt som du beskriver det låter rent skrämmande.
    Även här ”hörs viskningar” om våren, vilket jag konstaterade i mitt inlägg idag. Inget planterande i rabatter ännu dock.
    Ha de gott!

  8. skåningen skriver:

    Grattis till 3 år! Att köpa hus kan vara ett stort äventyr för många. ..
    Tack Lena för att du ställde upp med lite energi.
    Den räcker fram till lunch..
    Ha en bra dag Kram!

  9. Comsi Comsa skriver:

    *** Stort grattis på treårs dagen! ***
    Trots att du inte bor i Sverige så kan du mer än jag kan….. 🙂

    Kramen ♥

  10. åsa i åsele skriver:

    svar I Norrland är avståndet ofta längre, närmaste Djursjukhus är Östersund och dit har vi ca 25 mil vilket då blir 50 mil i bilen 🙂
    Med tanke på att jag då åkte ca 20 mil i måndags för att ta mig till/från Sjukhuset, tandläkarbesöket förstår Du det blivit lite många mil i bilen under två dagar.

    Här pendlar skolelever dagligen 20 mil till gymnasieskola ifall de väljer bo kvar hemma.
    I Elins klass, hon går i 3an, finns det barn som åker runt 10mil om dan för att ta sig till skolan,
    bor man i Norrlands glesbygd så blir resvägen ofta längre.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad intressant! Som jag sa har jag kommit så långt från Sverige att jag glömt bort lite hur det är. Här är allt så nära, fast med så mycket trafik kan det ta tid att åka korta sträckor. Ofta köer eller seg trafik.
      Ha det bra!

  11. Tre år, då är du nästan ett år äldre än jag – i bloggosfären. Tre år i november. För mig är det roligt att läsa om Wales, jag är oerhört fascinerad samtidigt som jag förstår att jag aldrig kommer att besöka landet. Dessvärre.

  12. Tina skriver:

    GRATTIS PÅ TREÅRSDAGEN TILL EN UNDERBAR BLOGG!

  13. carpementon skriver:

    Intressant att läsa om husaffärer i UK. Jag har fascinerats över hur det fungerar i Frankrike, en del liknar UK men inte allt. I Frankrike (i alla fall region PACA som jag känner till) är alltid notarie inblandad, för det mesta är utgångspriset högre än slutpriset blir, köparen har ca 10 dagar ångerrätt efter första kontraktet är signerat (säljaren kan dock inte ångra sig), staden har ca 2 månader på sig att utnyttja sin förköpsrätt (formalitet, för det mesta), säljaren måste genomföra ett antal besiktningar och köparen köper sedan i befintligt skick baserat på dokumentationen från besiktningarna. Det är tur att de flesta av oss inte gör husaffärer så ofta, varken i Sverige eller utomlands – det är ganska utmattande. Mvh /Ingrid

  14. torrebloggen skriver:

    Grattis på 3-årsdagen!
    Jag tycker att det är så spännande och intressant att läsa det du skriver om livet i Wales!
    Är glad att jag hittade din blogg, hoppas du fortsätter många år till!
    Själv har jag bara bloggat lite drygt ett år, men bloggen har verkligen gett mig så mycket. Har lärt känna så många underbara människor och flera umgås vi med när vi är nere i Spanien, även här hemma i Sverige.
    Ha det bra!
    Kram!
    //Carina

  15. GladiGrönt skriver:

    Stort grattis på födelsedagen! Kul att få läsa om skillnaderna mellan Wales och Sverige. Och tack för alla dina trevliga kommentarer. Roligt att ha bloggvänner lite här och var. Världen har blivit större!

  16. FREEDOMtravel skriver:

    Grattis på bloggfödelsedagen! Väldigt komiskt det där med att man bara kan sova på andra våningen!!!

  17. Marit skriver:

    Hei Lena!

    Gratulerer med 3 års jubileet på bloggen din!

    Ha en fortsatt fin dag!

  18. Fina hus! Fastän själva köpet inte är enkelt.
    Och grattis grattis till både bloggen och dig ❤

  19. Steel City Anna skriver:

    Jag fick angest och blev alldeles svettig av att lasa om huskop, det ar nagot som jag verkligen vill undvika att gora igen. Satt verkligen med hjartat i halsgropen tills nycklarna var i handen. Berattade knappt for nan utom min narmsta vaninna och foraldrar att vi holl pa att kopa. En kompis saljare andrade sej dagen innan hon skulle fa nycklarna! Hon forlorade advokatavgifterna, alla kostnader for besiktning, allt. Plus extremt stressande situation att sta dar med alla flyttlador och ingenstans att bo.

    Jag ar sa tacksam for att allt gick bra for oss till slut.

    Kul att du fortsatter blogga! Intressant att du fick/far sa mycket fragor om UK. Det har jag aldrig fatt. Jag borjade blogga for att halla igang mitt sprak och skrivintresse och kontakten med familjen. Men som sagt, man far kontakt med manga spannande manniskor genom bloggandet!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för din kommentar!
      Jag tror det är få svenskar som fattar att det kan vara så här. Du är ett bevis. Skönt att det gick bra för dej. Alla här har flera horror strories om vänner, grannar m m som köpt hus eller inte köpt det i sista sekunden.
      Jag har fått väldigt många frågor om hur saker och ting funkar här- Konstigt att det kan vara så olika.
      Återigen tack för din kommentar!

  20. Franska fikon skriver:

    Hej! Grattis till 3-årsdagen! Jag missade faktiskt min bloggs treårsdag 5/1 i år…. slarvigt! Men kul igen med husskillnaderna mellan våra länder. Här är alltid en notarie inblandad och det finns en skyldighet hos notarien att se till att en utländsk köpare faktiskt förstår allt i kontraktet så ofta har man med en tolk. Man skriver inte heller kvm här utan antal sovrum men de kan finnas både på markplan och ovanvåningen. Innan man kommer så långt anlitar man en mäklare och här kommer en konstig grej… du kan som säljare anlita hur många mäklare du vill. Vilket innebär att du som köpare som haft kontakt med en mäklare och åker ner för att skriva kontrakt kan mötas av att huset såldes några timmar tidigare hos en annan mäklare. Detta hände faktiskt vänner till oss och det känns ju väldigt märkligt. Det är också vanligt att säljare får bestämma utgångspriset (som kan vara helt uppåt väggarna) och sedan om huset inte blir sålt får går ner och då står det i annonserna att priset är sänkt. Ha det bra!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för gratualtionen!
      Tack också för infot ang hur det unkar i Frankrike.
      Här kan vi också anlita mer än en mäklare samtiddigt. Så det kan hända här också. Glömde skriva om det i inlägget.
      Ha det bra!

  21. bia skriver:

    Med risk för att det låter tjatigt så grattar jag dej också, hihi…själv har jag hållit på sedan 2012 i maj ;)…oj vad tiden går !…fin bild på dej där du sitter och ser så nöjd ut ;))…är fortfarande inte bra i höften och jag vet inte vad det är…har svårt att gå ute och det tär på humöret…
    Kram bia

  22. meta skriver:

    Hej där. Jag gillar verkligen din blogg dels för att du skriver så bra och man kan alltid lära sig nåt hos dig.Så roligt att du passerat 3års gränsen Lycka till i fortsättningen. Det där med husköp har vi slutat fundera på vi köpte kolonin för ett antal år sedan och nu bygger vi ju ett nytt hus( rev det gamla var för mycket svartmögel)Minns pappa som bodde i Spanien hur de slet med sitt husköp. puh. Våren är inte så långt kommen här som hos dig. men det känns i luften i alla fall njuter av bara det.Det är alltid lika kul att komma in till dig även om jag är dålig på att kommentera. Ska försöka bättra mig efter alla kalas och resor som alltid är i de tre första månaderna på året.
    Ha det så gott i fortsättningen med
    Grattis till dina 3 år.
    Kram Meta

  23. Ama de casa skriver:

    Stort GRATTIS till bloggen! 🙂

  24. Inger skriver:

    Grattis på 3-årsdagen! För mig är det ett nöje att följa din blogg och jag vill absolut göra ett nytt besök i Wales.
    Kram

  25. Tomtan skriver:

    Grattis på födelsedagen 😀

  26. Gunilla skriver:

    Grattis! Hoppas det blir många år till för jag gillar verkligen din blogg. Att du dessutom kommer från Göteborg är ju ett extra plus. Ha det fint.

  27. Britt skriver:

    Det är inte ofta man har någon som kan ge svar på sådana ”enkla” frågor. Men du som bor där och även bott i Sverige, kan förklara bra.
    Jag har också noterat att de aldrig nämner kvm på husen. 3-4 sovrum vill alla ha, trots att det är två äldre personer. Och badrum till alla. Så ofta har man väl inte gäster.
    Jag känner igen mig vad du skriver om början på bloggen. Jag trodde blogg och hemsida var samma sak t ex. Litet märkligt att man i UK inte hittat din blogg om man tidigare bott i Sverige./ Britt

    • Lena i Wales skriver:

      Det är lätt att hitta vissa fakta på nätet, men vissa saker går inte att få fram, man måste leva i det för att veta.
      Många rum och många badrum är grejen här. Och en suite.
      Nej, intresset från svenskar boende i UK är väldigt liten, Jag tycker också att det är konstigt!
      Ha det bra!

  28. sockenvagenssota skriver:

    Grattis till din blogg, då delar den och Bogge födelsedags datum 🙂 Kul! Ha en fin dag ❤

  29. Biggeros skriver:

    Grattis!!
    Jag själv har köpt i Spanien och mycket påminner väldigt mycket om vårt husköp. Mycket administration och jurister, bankmän, byggare och bankmän inkopplade. Man betalar en skatt på husköpets värde från 7-10 %. I vårt fall var det såklart 10%. Sedan fick man betala mångt om mycket andra avgifter. Så det är inte bara att köpa ett hus spontant. Priserna på husen är oftast för högt pris så priset måste omvärderas. Många ägare blir inte ens av med sina hus pga orealistiska priser. Spännande att följa dig i Wales. Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset och välkommen till min blogg! Nya inlägg varje onsdag och lördag! Jättekul att du hittade mej och jag ska snart skriva en kommentar hos dej.
      Vi har lägenhet i Spanien och visst är där annorlunda också. Massor av admin, till vilken nytta vet man inte.
      Välkommen tillbaka!

  30. Märtha skriver:

    Grattis till treåringen! Och du dyslexi – nää-ä! Som lärare i 38 år har jag sett många dysleximänniskor, och ditt fall är då synnerligen lindrigt. Om du inte låter dina tester granskas först innan du trycker på publicera-knappen! ¤¤¤ Jag sålde ju mitt hus 2012, mäklaren bekant från förr, alit gick på 8 dagar. Men här i Finland är säljaren ansvarig i fem år efter köpet, så om det uppdagas något, så… Hade ordentlig konditionsgranskning, allt borde vara ok, men på försäljningsdagen i slutet på april 2017 kommer jag nog att korka en flaska om allt går väl, vilket det borde. Nuvarande husägaren är positiv och bygger om och har sig, jag kan hälsa på precis när jag vill!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Jag har en lätt form av dyslexi, men jobbigt nog. Vet inte heller hur man gör spell check på mina texter, men läser dem många gånger. Har inte heller någon här hemma som kan läsa ignom för mej.
      Ja, tänk vad olika det är vid husköp i olika länder. Tror det finns i Sverige något om dolda fel, men vet inte om det gäller fortfarande.
      Ha en fortsatt fin dag!

  31. Barbro S skriver:

    Grattis till din bloggs 3-årsdag. Det är jätteroligt och intressant att läsa om hur det går till i UK och Wales. Helt otroligt det där med husköp, att det är så osäkert. Vad gör man om man sålt sitt eget och sen inte får tillgång till det nya man köpt för att säljaren ändrar sig. Vilken mardröm! Så fint att våren är på gång med blommor och grönt!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Blir så glad för att du gillar min blogg!!!
      Det kan bli en mardröm. Man köper och säljer genom advokater på exakt samma tid. Så de håller ordning på det.
      ha det bra!

  32. wiolettan skriver:

    Grattis till 3-år i bloggvärlden.
    Jag kommer inte ihåg hur jag hittade dig men jag är glad att jag började läsa din blogg, det är en blogg som jag verkligen gillar.
    Visserligen har jag aldrig varit i Wales och det kanske inte blir heller, men det är roligt, intressant och lärorikt att läsa om hur det kan vara där och på andra platser som du besöker. Bilderna gör ju sitt till att få det hela mer levande, så att säga.
    Sälj och köpmarknaden i Sverige, hur det är nu, är jag inte mycket insatt i. Hur det var förr, liknar mycket det du beskriver. Vi har både köpt och sålt sommarstuga, radhus, villa och det var ju budgivning på den tiden också. Men absolut inte samma priser som nu. Mäklare hade vi också, som skulle ha sina procent, men inga advokater. Så kallade kedjor fanns det förr också, kanske nu med.
    Hoppas att allt är bra med dig och de dina.
    Varm kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Jag minns inte heller exakt hur vi fann varandra, men tror det var att någon av oss gjorde någon kommentar hos någon annan blogg. Jag gillar också din blogg och framför allt dej som så fin människa!
      Intressant med dina upplevelser av köp och sälj, tack!
      Sköt om dej!

  33. Decdia skriver:

    Grattis till dig och bloggen!
    Jag har också reagerat på bristen av information av storleken på husen/lägenheterna när jag tittat på mina brittiska tv-program. Det är ju verkligen nåt man vill veta! En tre kan vara vääääldigt olika i storlekarna…

    • Lena i Wales skriver:

      Tack!
      Här vet ingen vad t ex 50 kvadratmeter innebär. Vi tänker säkert direkt en tvåa o s v. Har vet de inte ens i foot. Man ska ha så många rum som möjligt, att de sedan är små är en annan femma. Annorlunda tänkande.

  34. Grattis till tre fina år, du är duktig som håller
    bloggen så bra uppdaterad. Och så fint lapptäcke
    du syr, ljuvliga färger. Tittar ofta på ett tv-program som
    jag tror heter Hus på landet, där visar dom hus för olika
    spekulanter i ditt område bla
    Kramar/AM

  35. Ditte skriver:

    Grattis till dig och bloggens treårsdag! Och jag är väldigt glad över att du började blogga och i mitt tycket skulle jag som boende i UK absolut läsa idn blogg.
    Tänk så mycket lärt mig under den tid jag besökt dig. Tacksam!
    Det var intressant att höra hur dte går till med husköp och försäljning och visst är det ett större vågspel än i Sverige där man är mer bunden. I Sverige, åtminstone i Stockholmsområdet har priserna i princip stigt från 2004 och de fortsätter att göra det. REjält.
    Men det ser nog olika ut på olika ställen i Sverige.
    Skönt att våren är på väg hos dig, men den tar det förstås i sin takt.

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Jag är så glad att du följer mej och gillar min blogg. Det betyder mycket.
      Jag tror huspriserna stigit i största delen av Sverige, speciellt i och runt storstadsområdena.
      Ha det bra!

  36. Agneta skriver:

    Vilket jättefint inlägg, roligt, trevligt, informativt och jag hade stor glädje av att läsa allting du skrev.
    Husköp har kanske blivit mer komplicerat här också, i alla fall det där med kedjorna, för man villkorar ofta avtalen numera och det är klart att det är ett gissel. Men så hårt som det är i UK att köpa/sälja hus är det nog inte här. Jag tänker på att avtalet inte är lika bindande i UK som här. Men vi har det här med besiktningsfrågan, att både köpare och säljare är skyldiga att undersöka ordentligt och då kommer besiktningsmännen in och det är inte kul. Dom hittar alltid massor av fel vilket får köparen att dra åt sig öronen och säljare att förtvivla. Och så börjar budgivningen och prutandet. Här har mäklarna uppmärksammats för att man sätter oriktiga priser, man sätter för låga priser och lockar med människor i den hetsiga budgivningen och då kommer det folk med som egentligen inte har råd och så står dom där med ett avtal som dom inte kan fullfölja. Det bästa är att ha ett riktigt gammalt hus att sälja, urgammalt, för då förstår både köpare och säljare att det är som det är! Och då behöver man inte anlita mäklare heller, för det finns liksom inget att tillägga och så slipper säljaren det förfärligt höga mäklararvodet. Ja det är mycket med det här med att sälja fast egendom som ju är ett formalavtal som måste gå till på ett visst sätt.

    Kul att du började blogga, det är trevligt, man får idéer, kontakter, tips och så är det ett nöje att titta på bilder, själv älskar jag bilder så det var tur att du kom på hur man skulle göra för att få in fler än en bild!!!!

    Att du har dyslexi märks inte! Jag har inte märkt något, men jag läste ju i en blogg om ”lidmutter” och undrade vad det var för skruv och var man kunde köpa sådana. Jag läst om ordet massor av gånger och det stod verkligen lidmutter. Det gjorde det så klart inte.Det stod LIMDUTT. Så……..

    Kramar

    • Lena i Wales skriver:

      Tack Agneta för dina varma ord om min blogg!! Jag blir jätteglad!
      Kul att få veta mer om hur det funkar vid husköp i Sverige idag. Det var ju så länge sedan jag köpte hus där, så jag hänger inte riktigt med.
      Min dyslexi är inte så svår som för många, men ibland ligger den mig i fatet.
      Ha det bra!

  37. Veiken skriver:

    Ett stort blogg-grattis! Jag inser nu att jag borde varit advokat i Wales med husköp som specialitet. Nu är det för sent, men jag är glad ändå! Hahaha!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack för grattiset!
      Ja, advokat skulle man vara här om det är de stora pengarna man är ute efter. Märker det hos mina grannar där båda är advokater, men skulle inte vilja var som dem för alla pengar i värlsen, hi,hi!!!
      Hadet bra du också!

  38. Eva Trillian skriver:

    Blogg-grattis i efterskott 🙂 HippHipp!

  39. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

