VÅREN, BRA PLATSER I WALES och SVERIGE

Idag blir det lite blandat av dittan och dattan från Wales och Sverige med ett intressant möte med någon!

Hur långt har våren kommit?

DSCN7403

Mina små påskliljor blommar för fullt i trädgården. På engelska heter påsklilja Daffodil och har inget med påsken att göra här. Lite beroende på när påsken ligger kan de vara utblommade till påsk. Som jag nämnt tidigare ligger vi här i Monmouth ca 4-5 veckor före med våren jämfört med Göteborgstrakten..

DSCN7405

…hyacinten är också blommande, nästan på väg att blomma ut…

DSCN7399

…vissa dagar har varit underbart soliga och en liten tepaus i röran utanför Friggeboden har varit underbar!

De 10 bästa platserna att bo på i Wales

Naturligtvis finns min stad Monmouth med på listan!!!

Läs listan och se vackra bilder:

10 bästa platserna att bo på i Wales

Resa till Wales

Nu finns chansen att se Wales!

Lasses Resor kommer att arrangera en resa till Wales i juni i år. Flyg till UK och sedan inhyrd brittisk buss. Jag kommer att vara reseledare och guide…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA 0119

…gå in och läs programmet på länken ovan, sedan är det bara att boka!!!!

Photo3110 Photo4024

Photo0270 Photo1327

Croeso! Välkomna!

Sverige, var var jag?

I onsdags skrev jag om var jag varit på besök i Sverige. Det var lite bilder och lite ledtrådar. Här kommer svaren:

Det började i…

Mar_287

…Mölnlycke och fortsatte via…

DSCN7222

…Centralstationen i Borås till…

DSCN7230

…Ulricehamn och därifrån utflykt till…

DSCN7252

…Fabriksmuseet i Huskvarna. Mycket intressant med fabrikens historia och stora lokaler med allt från deras tillverkning genom åren, vapen, spisar, motorsågar, gräsklippare, motorcyklar m  m. Man kan ju tycka att steget mellan vapen och elspisar är ganska stort, men egentligen inte. Ur vapentillverkningsperspektiv var det för få krig och man var tvungen att se sig om efter något annat att producera och då blev det jänspisar, gjutna i järn precis som vapen, och därifrån till elspisar är steget inte så stort. Mycket väl värt ett besök!…

DSCN7281

…i den närbelägna smedbyn finns i dag små hantverksbutiker och ett helt fantastiskt konstgalleri, ett av Sveriges största på 2 500 kvadratmeter fördelat på 11 rum. Här finns så väl permanentutsällning som separatutställningar. Också detta mycket väl värt ett besök!…

DSCN7283

…sedan blev det Jönköping och dess Tändsticksmuseum. Här visades tändstickans historia, arbetsmiljöerna för arbetarna m m. Kankse det intressantaste för mig var biten om Kruger…

DSCN7291

…så vidare till stadens centrum med bl a Göta Hovrätts byggnad vid torget. Vi hann också med Länsmuseet, som jag tyvärr inte har någon bild från. Ett mycket intressant museum med bl a John Bauer utställning och utsällning om framförallt adelns liv under 1600-talet med anknytning till Brahehus. Detta museum är i en moderna byggnad och är också väl värt ett besök…

DSCN7323

…så bar det av till Stockholm och frågan var var denna bro finns. Det är Danviskbron mellan Söder och Södra Hammarbyhamnen, från Stockhom mot Nacka. Denna klaffbro stod färdig 1922…

DSCN7343

…nästa fråga från Stockholm var var denna staty finns…

DSCN7350

…jo, i hörnet av Drottninggatan och Strömgatan, på baksidan av Rosenbad. Om man kommer från Gamla Stan och går mellan Riskdagshusen, korsar bron och precis till vänster där Drottninggatan börjar. Trots att jag gått där flera gånger har jag inte sett den och när jag stod där och fotade kom en dam fram till mig och sa precis likadant. Hon hade heller inte sett den förrän hon såg att jag fotande den på nära håll.

DSCN7233

Detta här trevliga besöket i Sverige har jag inte skrivit om, så nu kommer det. Detta är den gamla lanthandeln i Grovare mellan Ulricehamn, Borås och Vårgårda. Vägskylten till Grovare där det stod Grovare 6 lär vara den mest stulna vägskylten i Sverige och för att undvika fler stölder fick man byta ut kilometerantalet till 5, för en Grovare 5 skylt vill ju ingen ha, men Grovare 6 verkade vara populärt!…

DSCN7248

…idag finns ingen lanthandel kvar här men däremot försigår det musikunderhållning här ute i buschen. En liten scen och plats för ca 25 åskådare, så mysigt. Denna kväll var det ägarinnan, tillika dansbandssångerskan Marie Arturén med pianist som håll en Ted Gärdestad afton med sång och musik och berättande om Teds liv. En fantastisk afton!!!

När vi skulle åka dit visade min väninna mig en broschyr med foto av Marie och hennes namn och jag sa att det var något bekant över det hela, men kunde inte sätta fingret på vad det var. Efter föreställningen står Marie och tar adjö av oss alla och hon tittar på mig och säjer; Vi känner varandra, men kan knappast tro att det är sant att Lena från Wales är här ute i skogen i Västegötland. Min hjärna snurrade för högtryck för att komma på hur vi kände till varandra, men Marie kom snabbt med lösningen när hon såg mig så konfunderad. För några år sedan anordnade jag nämligen en studieresa till Wales för en grupp kvinnor med verksamheter på landsbygden i Västra Götaland. Jag hade varit guide och hon passagerare. Så kul att träffas igen och dessutom få så mycket beröm för den resan så här långt efteråt. Ja, ibland är världen allt bra liten.

Är in i krokarna runt Grovare passa på att titta in till henns butik och café i Grovare! Men kom ihåg att det är en km längre än vägvisaren indikerar, hi,hi!!!

På onsdag kommer sista avsnittet från Raglan med dess Castle och om raglanärmen!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, Sverige. Bokmärk permalänken.

79 kommentarer till VÅREN, BRA PLATSER I WALES och SVERIGE

  1. Karin på Pettas skriver:

    Det är mycket trevligt du levererar idag Lena.
    Jag inser att det finns många platser i Wales jag kunde tänka mig att bo i….helst lite på höjden
    Småler för min egen del när jag ser att jag hade Mölnlycke rätt, helt obegripligt, för jag har inte varit dit vad jag själv vet. Här ligger lite nysnö på marken och inte en enda liten gnutta påsklilja eller hyacint visar sig ännu. Det kan bara konstateras att man får uppleva våren många gånger om i bloggvärlden. Ha en fin dag!

    • Lena i Wales skriver:

      Tack, Karin!
      Vill du bo högt, kom hem till mej!!!
      Det är vid denna tid det är roligt att jämföra, när sommaren kommit ser det väldigt lika ut på många ställen!
      Ha en trevlig helg!

  2. Franska Fikon skriver:

    Oj vilken trevlig rundresa du har gjort i Sverige! Det finns mycket att se här också… Ha det bra!

  3. Else-Marie Lundström skriver:

    Så många bra tips på besök i Sverige. Vi har passerat flera av städerna varje år, men nu låter det lockande att göra ett eller annat stopp. Idag blir det ett besök på Röda korsets påskbasar i Tollered, sen finns ju förhoppningen om en sån där go stund i solen som du hade. Det har varit mycket dimma det sista, så vi får se. Ha en bra helg. Kram.

  4. Vilken rundresa du gjorde under ditt Sverigebesök! Har läst med stort intresse då Borås och Västergötland är min uppväxtmiljö!
    Har kollat Lasses resor, är sugen på se Wales som du skriver så trevligt om. Kommer du att vara guide på höstresorna också? Juni känns lite för tidigt.
    Ha det bra och njut av våren!

  5. Märtha skriver:

    Gissade rätt. Har inte besökt en enda av platserna du hade bild från i Sverige. Då var det minsann svårt att känna igen dem också, hihi… Här skiner solen så vackert, men går man ut så möts man av en isande nordlig vind i någon minusgrad, i natt hade vi nästan minus nio grader! Vi drabbas av några kalla nätter nu, våren låter vänta på sig… Vore kanske bättre att flytta trädgården till Wales??

  6. skåningen skriver:

    Våren har också kommit hit.Jag satt och solade i tisdags. Jag hade ett rätt på var du var! ……Kram!

  7. Znogge skriver:

    Hade inte resan legat fel i tiden hade jag bokat direkt! Din blogg inspirerar verkligen till ett besök 😀

    Trevlig helg!

  8. åsa i åsele skriver:

    Ett Husqvarna vapen har jag faktiskt i min ägo 🙂 ärvt efter min morfar å kommer från hans far 🙂

  9. Två rätt hade jag i alla fall!

    Sybd du inte har en bild på vägskylten, den hade verkligen passat bra i BP:s Skyltsöndag!

  10. bia skriver:

    Oj så du reser och far ;))…men det är roligt att ”röra på sej ”…så mycket snö som på mina bilder är det inte nu, när det sätter igång så går det undan ;)…just nu snöar det här, men det är plusgrader så det lägger sej inte på marken, det bara smälter ännu mer på den gamla snön ;))
    Men i april brukar det vara snöfritt här ;))
    Kramis bia

  11. Decdia skriver:

    När vi varit i London så har vi märkt att våren kommer tidigare där… och hösten senare. Man tror ju inte att det ska vara så pass stor skillnad.

  12. biggeros skriver:

    Det var mycket du hann med på din vistelse i Sverige. Tack för rundan!!
    Så fina bilder på dessa fina vårblommor som växer fritt. Ha det bra i solen=)

  13. Annette Berglund skriver:

    Hej Lena! Vilken härlig tur du har gjort, blev en del nya tips till mig och en del igenkännande på ställen jag varit. Här hos mig är det fortfarande snö så våren är lite senare här. (Har Norrlands zon hos mig) Härliga bilder, och jag riktigt längtar tills man kan sitta ute. Hälsa Alan! Kram Annette

    • Lena i Wales skriver:

      Hej kära Annette!
      Javisst finns det mycket ganska nära dej att se.
      Du ska se att våren snart kommer med värme och att du kan börja sitta ute.
      Det är så kul att du följer mej. Alltid roligt att ha familjen med sej!
      Ha en fin helg!

  14. Britt skriver:

    Här blommar sällan påskliljorna till påsken heller. Det brukar bli efter påsk istället.
    Jag ser att du varit både i Huskvarna och Jönköping. Smedbyn är fint (fast det händer för litet där- det har större potential. Jag har gångavstånd dit.
    Litet lockande att se Wales, fast jag blir alltmer hemmakatt och vill inte ge mig iväg på längre resor. / Britt

    • Lena i Wales skriver:

      Då var jag nära dej!!!! Visst är det fint där! Tyckte så mycket om konstutställningen!
      Hemmakatten får vila och sedna komma hit. Wales är värt ett besök! Croeso!

  15. Steve skriver:

    Oj så många platser du avverkat på ditt Sverigebesök.
    Härtligt möte där i Grovare.
    Kul att bo på en av de 10 bästa platserna i Wales.
    Det ser riktigt njutbart ut att lapa sol utanför Friggeboden.
    Ha de gott!

  16. Monica skriver:

    Så mycket du hann med och roliga utflykter här. Jag har besökt samtliga och har minnen från dem, maken är född i Huskvarna och bodde sen i Jönköping som liten, sedan flyttade de till Skåne men hans föräldrar återvände till Jönköping som pensionärer och vi var där en hel del. Borås järnvägsstation har jag ett minne från, ojoj, vi satt där i timmar utan information, varit på ett nordiskt cancermöte som pågick i ett par dagar och nu skulle vi återvända till Stockholm lördagseftermiddag och allt stod still i järnvägstrafiken. Jag kom på den geniala tanken att kanske en veckoslutsbuss kunde dyka upp, ja och vi kom tillbaka till Stockholm på den med nya biljetter, tur vi hade kontanter på oss annars hade vi inte fått åka med. Men innan hade vi sett lite av Borås, var väldigt trevligt där och då i alla fall var det hög standard på sjukhusets laboratorier, tyckte det fanns mycket kompetens där.

    Den statyn har jag inte heller sett i Stockholm, man kan ju snubbla över den, ser lite konstig ut och konstigt placerad, vad föreställer den egentligen?

    Låter trevligt med resan i Wales, får väl bli någon gång, finns så mycket att se i Storbritannien.

    Ha det så fint i helgen!

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, jag hann verkligen med mycket, men stressade inte alls, skönt!
      Trevligt att få del av dina upplevelser.
      Statyn är en hemlös räv.
      Ha en fin helg!
      Välkommen till Wales! Croeso y Cymru!

  17. gunnardeckare skriver:

    Jag har förstått att våren kommer tidigare där. Jag minns första resan till London en påskhelg och redan där var det stora skillnader mot hemma.

  18. Geddfish skriver:

    Du hann med en hel del på din resa i västsverige!
    Vet du vad? Jag är född och uppväxt i Vårgårda! Kontakter med Borås och Ulricehamn. Varit på Tändsticksmuseet. dottern gick på Wndelsbergs skola i Mölnlycke, jaa, vad världen är liten. Men Grovare skylten har jag inte sett, men kan tänka mig den var populär förut med sexan där.
    Nu har jag fullt ös här, så tack för ditt fina inlägg och lördagskram ❤

    • Lena i Wales skriver:

      Vi har lite liknande geografisk bakgrund. Har inte varit mycket i Vårgårda, men när jag gickpå gymnasiet i Alingsås hade vi i klassen de som kom från Vårgårda på den tiden. Ja, världen är verkilgen liten!!! Du får ta dej till Grovare någon gång och hälsa från mej.
      Ha en trevlig kväll!

  19. Petra skriver:

    Så underbart härligt du såg ut att ha det utmed solväggen. Njut!
    Ha en underbart bra helg.
    Kram Petra

  20. Lisbeth Roen skriver:

    Va kul att läsa allt detta, fast jag var med om mycket av detta! Alltid lika kul att träffas. Kram

  21. Monica skriver:

    http://www.stockholmkonst.se/konsten/konstprojekt/hemlos-rav-laura-ford/, nu läste jag på lite om bakgrunden till den, ja då förstår man konstverket lite bättre.

  22. Ama de casa skriver:

    Du ser verkligen ut att njuta av den härliga våren 🙂

  23. åsa i åsele skriver:

    svar Nej jag tror icke geväret är användbart,
    eller rättare sagt ur säkerhetssynpunkt ska jag inte testa 😉
    på min vapenlicens står det att vapnet är ett minne, icke bör användas.

  24. Marit skriver:

    Koselig å se at så mye blomstrer hos deg allerede! Påskeliljer blomstrer aldri til påske her av de jeg har plantet selv, så de må jeg kjøpe i butikken hvis jeg skal de de til pynt til påske.
    Alt er mye senere her enn hos deg 🙂

    God helg!

  25. Comsi Comsa skriver:

    Jag har firat våren i veckor nu, fast i dag kom både kyla och snö, hoppas det var ett förtidigt aprilväder…. 🙂 Kram ♥

  26. barabrittiskt skriver:

    Nu blev jag ju inte mindre sugen på att åka till Crickhowell! 😀 Härligt att det äntligen blir en bussresa till Wales. Det är på tiden att det får lite uppmärksamhet. Jag ser att Lasse även ordnar resor till Zakopane vilket är en underbar plats så det verkar som om de har koll på mysfaktorer på resorna.

  27. Ditte skriver:

    Vilken härlig tuné det blev i Sverige och så mycket du hann både se och uppleva. Tack för att du delar med dig och Västerkgötland är ju bl.a lite mina gamla hemtrakter.
    Skylten till Grovare ska jag titta efter om jag kommer till trakterna, helt klart värt ett besök. Och vilket återseende det blev mellan er! Roligt! Världen är allt bra liten ibland.
    Jag och B är verkligen sugna på resan till Wales, men vi måste vänta med anmälan tills lite läkarkontakter är klara.
    Men vi vill med! Annar sfår det bli ett annat år.
    Ha det gott !

    • Lena i Wales skriver:

      Jag hann med mycket utan någon stress och det är skönt.
      Kul att du gillar min Västgöratur.
      När du besöker Grovare, hälsa från mej!
      Hoppas ni kan komma med på resan!

  28. Wow vilken härlig tripp du varit ute på! Så mycket du hunnit med att se. Kul att vi bloggisar fick hänga med på ett hörn också. Och vad kul att få se bloggerskan på bild 🙂

    Önskar dig en finfin söndag!

    Kramizar aka

  29. sockenvagenssota skriver:

    Härliga foton, särskilt med tanke på att det snöar för fullt här 😉 ha en fin söndag och underbar vecka ❤️

  30. torrebloggen skriver:

    Vilket härligt inlägg om ditt Sverigebesök!
    Ha det så bra!
    Kram!

  31. Anne-Marie skriver:

    Du har hunnit med mycket ser jag. 🙂
    Intressant att få några glimtar av din Sverigeresa.
    Våren har börjat komma även till nordligaste Kalifornien med en del påskliljor.
    Världen är liten. Jag stötte på en bekant i Knossos på Rhodos för många, många år sedan. Helt otroligt att vi var där samtidigt.
    Ha en fin vecka!

  32. TantGlad skriver:

    Härligt inlägg….och kul att se alla bilder.
    Nämen så fint med påskliljor. Fint på våren.
    Hos mig så Äre härta vinter , härta vår känns det som.
    Det är varmgrader på dagarna, och kyligare nätter.

    Tack för fina bilder och kram från mig

  33. wiolettan skriver:

    Så härligt att läsa om dina iaktagelser och se bilderna.
    Några rätt hade jag, men inte många.
    Tack för denna tripp, eller trippar, som jag fick vara med på.
    Varm kram

  34. Prylaropinaler skriver:

    Tänk att det ska behövas få en kick från någon som bor i Wales för att komma iväg till det som ligger nära…inser att jag måste besöka Smedbyn snart för det var så längesedan. Blev tom erbjuden en sittplats där för ett tag sedan. Det är så att amatörmålare har möjlighet att sitta där i en atelje och måla vissa dagar i veckan. Får väl hoppas den finns när jag blir pensionär, just nu fiinns inte tiden. Och till Grovare måste jag ju åka. Vi har goda vänner i Dalum (utanför Ulricehamn) så de känner nog till det stället.
    Kram / RosMarie

  35. Inger skriver:

    Aberystwyth var verkligen en trevlig stad, känns som att vi kommer att åka till Wales igen.
    Kram

  36. Agneta skriver:

    Tack, jag har sparat länken till de 10 platserna i Wales. Om jag ska vara ärlig så har jag nog bara tangerat Wales och inte egentligen varit och bilat runt där. Annars så gör vi det ibland, flyger och hyr bil och tittar runt. Men Wales, nej, men nu har jag så klart blivit sugen på Wales också!
    Är det på Isles of Scilly dom odlar så många narcisser? Och på Isle of Wight eller är det Isle of Man. På min lista finns Isles of Scilly och narcissblomning. Men det verkar lite lurigt med transporterna dit, men det skall väl gå.
    Agneta kram

    • Lena i Wales skriver:

      Välkommen till Wales! Croeso y Cymru!
      Har varit på Isle of Wight för ca 45 år sedan, så minns inte så mycket. Har aldrig varit på Scilly, men finns på listan. Har inte heller varit på Isle of Man, men vänta till september, så kanske jag kommer med något därifrån,hi,hi!!!

  37. Anita skriver:

    Undrar om det är törsten efter vår efter en lång vinter som gör att vi kallar påskliljorna för just påsk-liljor. Vi har ju även pingstliljor. Fast jag brukar kort och gott säga narcisser. Härligt att se alla blommor hos dig och så vig du är. Så där kan inte jag sitta längre, knäna säger stopp.

    Så klart att Monmouth finns med på 10 i topp-listan, det förstår ju vi alla som följer din blogg. Och en bättre reseledare i Wales går väl inte att hitta. Om/när vi åker till Wales kommer vi att bila själva. Och då kommer vi och hälsar på 🙂

    Nu ska jag titta på ditt onsdagsinlägg!

  38. Veiken skriver:

    Jag vill gärna till Wales, men Irland står just nu på agendan. När ni åker från Landvetter så bokar jag direkt. Du vet verkligen hur man gör en intressant rundresa. Sverige är fantastiskt!

  39. Barbro S skriver:

    Så mycket du har hunnit med att se och uppleva på din Sverigeresa. Kul att läsa om, alltid finns det intressanta saker och resmål om man har ögonen öppna :).

Kommentera

