RAGLAN 3 – RAGLAN CASTLE och PÅSK

Var har jag varit?

Jag har varit borta några dagar, men var har jag varit?…

DSCN7638

…på Rivieran? Kanske!!! Svaret kommer på lördag!

Raglan 3 

Raglan Castle

Photo4769

Raglan Castle ligger i utkanten av byn Raglan.

Innan fästningens tillkomst vet man att det har funnis någon större byggnad på platsen, men inget finns kvar av detta idag…

DSCN6841

…den fästningsruin man se idag började byggas i sandsten på 1400-talet och fortsatte sedan att byggas till och ändras fram till 1600-talet…

DSCN6846

…runt fästningen fanns en vallgrav…

DSCN6850

…fästningen anvädes både som bostad och som försvarsanläggning.

Den var på sin tid känd för sin lyx och för hur modern den var. På väggarna hängde bonader från Frankrike och silverföremål saknades inte heller…

DSCN6849 DSCN6876

…stort”fönster” utifrån borggården och inifrån (fast det inte längre finns något inomhus). Inga tak är kvar…

DSCN6878

…inne i en av borggårdarna fanns en fontän och en vattenkälla…

DSCN6890

…när inbördeskriget bröt ut 1642 mellan Royalisterna, som stödde Charles I, och Parlamentaristerna var Raglan Castle på royalisernas sida. Raglan ägdes då av familjen Herbert och kung Charles I var på besök vid två gånger.

Royalisterna var nära kollaps och man började sända iväg många av fästningens värdeföremål till sina andra hus runt omkring och till andra medlemmar av familjen. Vid denna tid fanns ca 800 soldater i fästningen.

Parlamentaristerna närmade sig fästningen i juni och begärde att man skulle ge upp. Vilket man inte gjorde förrän  i augusti. Markisen av Raglan fördes till Windsor Castle och där dog han strax efter sin ankomst…

DSCN6889

…parlamentaristerna beslöt att jämna fästningen med marken, men hela fästningen var välbygd så man lyckades bara förstöra en del av den. Den lokala befolkningen kom och hjälpte till med rivandet och fick säkert också med sig en del saker hem som souvenir. Vallgraven undersöktes också eftersom man länge trott att den del värdfulla föremål hade gömts i vattnet. Vilkade visade sig var fel. Stora delar av biblioteket med bl a värdefull walesik litteratur och dokument antingen förstördes eller stals.

Fästningen var i början av 1700-talet så förstörd att man använde sten därifrån för att reparera andra byggnader man ägde i närheten. Man tog även med sig trappor, skorstenar m m. Inte förrän i mitten av 1700-talet sattes det stopp för plundringen och fästningen började bli en turistattraktion…

DSCN6865

…fästningen ligger ensligt och vackert beläget med jordbruksbyggd runt omkring och…

DSCN6892

…med byn Raglan ca 500 m bort.

I början av 1800-talet skrev man också en guidebok för besökarna.

1938 gav hertigen fästningen till staten och fr o m nu var den ansedd om en permanent turistattraktion.

Idag är Raglan castle k-märkt och administreras av Cadw, som är en statligt finansierad organisation som har ansvar för historiak byggnader i Wales. Den är öppet för allmänheten.

Raglanärmen

Var kommer då raglanärmen från?

Raglan var från början en slags rock, men ordet används idag för den ärm som raglanrocken hade.

Denna typ av ärm är uppkallad efter Lord Raglan, brittisk general under Krimkriget 1849-50.

Lord Raglans egentliga namn var FitzRoy James Henry Somerset. Han var född 1788 i Badminton House i Gloucestershire (ett engelskt grevskap gränsande till Wales). Detta hus blev huvudsäte för familjen när Raglan Castle förstördes i slutet av 1600-talet.

Vid slaget i Waterloo blev Lord Raglan så svårt skadad att man blev tvungen att amputera hans högra arm. För att dölja att armen var amputerad konstruerades denna speciella ärm som skärs från axeln och sys samman med livet med en diagonal söm.

Påsk

Påsken är på ingående denna vecka. Hur firas den här?…

?????????? Mar_796

…mer om detta kommer på lördag…

?????????? ??????????

…ha en bra början av påsken!

På återseende på lördag!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Om Wales. Bokmärk permalänken.

63 kommentarer till RAGLAN 3 – RAGLAN CASTLE och PÅSK

  1. tänk att få ärm kallad efter sig, lord Byron hade speciell krage….

  2. åsa i åsele skriver:

    Tråkigt när ovärderliga skatter försvinner eller förstörs, så händer ju än i våra dagar… plundra å förstöra verkar höra till för att bevisa vem som bestämmer… tänker på IS som förstörd mycket av vårt världsarv bara för att de ogillar religionen, kulturen eller bara för att de kan.

  3. skåningen skriver:

    Ser ut att vara rätt dragit i dom husen.. Raglanärmen visste jag ……………………………………..SVAR:Det är bara att sätta igång och lära sig något instrument. Jag kan spela på kam 🙂 Kram!

  4. Intressant att läsa om fästningen som nu är en ruin! Kul att få veta lite om raglanärmen, har sytt många plagg med sådana ärmar!
    Passar på att önska dig GLAD PÅSK! Man kan ju tjuvstarta lite.

  5. Veiken skriver:

    Jag satt och undrade var Raglanärmen kom från och svar fick jag. Tack för det! Ha det bra! Påsk har vi förträngt här! 😀

  6. Znogge skriver:

    Jag har ofta undrar över raglanärmen men nu fick jag veta 😀 Kul att känna till bakgrunden!

    Trevlig onsdag 😀

  7. Anita skriver:

    Raglanärmens historia har jag hört om och jag minns att jag hade en jacka med raglanärm när jag var ung (lääänge sedan 😉 ). Tur att skövlingen av fästningen stoppades och att vi nu får möjlighet att uppleva historiens vingslag och beskåda det som återstår. Dom visste hur man byggde hållbart på den tiden.

    Önskar dig en skön onsdag och en skön inledning av påsken.
    /Anita

  8. Comsi Comsa skriver:

    Kul att läsa om raglanärmen :D)
    Trevlig onsdag på dig.

    Kram ♥

  9. Steel city anna skriver:

    Visst har det kommit mer påskpynt på senare år! Väldigt glad för det. När jag först flyttade hit var det nästan bara chokladägg.

  10. Märtha skriver:

    Jag har en skön tröja i bomullsgarn som börjar bli sliten. Beslöt att köpa garn och sticka en ny, men har inte kommit till skott ännu. Den har inte raglanärm, men tror jag skall sticka sådan – nu när jag vet vad den har för historia. Här i huset handlar inte påsken så mycket om gula prydnader, enbart om en god lammstek… Ja, björkris och blåbärsris finns på bordet, lövsprickningen sker lämpligt. Och BJR är med i Via Crucis-vandringen, som ordnas här vartannat år, övning varje kväll – han är skriftlärd, haha…

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns många ord vi använder och inte vet dess ursprung, men nu kommer du säkert att ätnka på mej i samband med tröjan.
      Jag kommer varken att ha ris eller lamm, men får ordna till något annat.
      Ha det bra!

  11. biggeros skriver:

    Väldigt intressant info om Raglan. Jag brukar besöka oftast fästningar, kyrkor, slott och borgar. Det finns det mycket i Storbritannien. Spännande att höra hur man firar påsk i Wales. Ha det bra, kram

  12. torrebloggen skriver:

    Intressant att läsa om fästningen och om raglanärmen!
    Ska bli kul och se hur ni firar påsk i Wales!
    Glad Påsk!
    Kram!

  13. Ama de casa skriver:

    Påsken är nog den allra största högtiden här (även om jag gissar att ungarna gillar ”kungarna” bättre… 😉 ). Massor av processioner och grejs alla dagar. Fast två dagar regnade bort, tyvärr…

  14. Fantastiskt fästning! Jag hade verkligen älskat att gå omkring och utforska det!
    Minns när vi bilade från Luleå till norra England och Skottland på 90-talet och stannade vid alla spännande ruiner vi bara hann med 🙂
    Ha en riktigt fin och glad påskhelg!

  15. Geddfish skriver:

    Jag har hört och har haft raglanärm, man aldrig funderat över varför. Nu fick jag svaret. Kul! 😀
    Tack för all info. Påskkram ♥

  16. Ami skriver:

    Kikar in och önskar dig en riktigt fin påsk 🙂

  17. Önskar dig en riktigt
    Glad Påsk
    Kramar/AM

  18. HWIT BLOGG skriver:

    Alltid lika härliga bilder, älskar alla slott och borgar där och intressanta historier…
    Önskar dig en SKÖN PÅSK!
    Kram från Titti

  19. Linda skriver:

    Så fint det är med gamla engelska slott, borgar och deras ruiner 😀

    Hoppas att du får en finfin påsk!

    Kram
    Linda

  20. Decdia skriver:

    Wow vilken byggnad! Där hade jag hemskt gärna gått runt och tittat!

  21. Britt skriver:

    Vad kul att få veta var raglanärmen kom ifrån. Vad mycket ruiner det finns. I Sverige har vi inte alls lika många. Tror jag inte iallafall. Glad påsk! / Britt

  22. sockenvagenssota skriver:

    Åh så mycket fina påsksaker det tycks finnas hos er, det hade mina ungar gillat, finns inget sådant utbud här… Önskar dig en underbar Påsk! KRAM

  23. Franska Fikon skriver:

    Tack för raglanärmen, kände igen det när jag läste, men hade glömt bort. Undrar nu var du har varit… palmer och småbåtar och höghus på andra sidan vattnet och rätt speciella hus på kullen till vänster… stor ”brygga” eller kaj med lyktor och är det vänstertrafik kanske? Någon kanalö eller engelska sydkusten? Älskar quiz… Glad Påsk!

  24. FREEDOMtravel skriver:

    Önskar en fin påsk! Och ser fram emot att höra mer om påskfirandet i Wales! 🙂

  25. bia skriver:

    Glad Påsk önskar jag dej !!
    Ha det gott !
    Kram bia

  26. wiolettan skriver:

    Intressant, mycket som jag fick lära mig, Om Lord Ragland kunde mysingen, han har läst och läser väldigt mycket. Vilken historia om ruinen. Folk passar på och stjäl, en del korpar åt sig så fort de bara kan.
    Jag kan inte gissa var du har varit.
    Önskar dig en trevlig Påskhelg.
    Kram!

  27. Barbro S skriver:

    Roligt få veta om raglanärmen. Längesen jag såg en sådan på något plagg. Så intressant om fästningen och vilken tur att de avbröt nedrustningen i tid. Skulle varit roligt att få se den i sina glansdagar.

    • Lena i Wales skriver:

      Kanske är inte raglanärm så populärt längre, har inte riktigt tänkt på detta.
      Visst skulle det varit härligt om det stod som det en gång var!
      Ha en fin påsk!

  28. Vilken intressant läsning! Sååå tråkigt med förstörda historiska byggnader… 😦 Det där med raglanärmen visste jag inte, tack för den informationen 🙂

    Glad Påsk!

    Kramiz aka

  29. Aaa skriver:

    Glad påsk! Tack för dina intressanta välskrivna inlägg.

  30. Ika's USA skriver:

    Jag älskar historia och tycker det är så trevligt att läsa dina intressanta och välskrivna inlägg! Jag har blivit ännu mer intresserad (och fascinerad) av Europas historia sen jag flyttade till USA, där en byggnad från 30-talet är ”historisk” 😉

  31. Jessica Meijer skriver:

    Underbara bilder, vilka intressanta inlägg du gör hela tiden…
    Känns som om du varit jorden runt och om igen 🙂
    Hoppas du får en mysig långfredagskväll och Påskhelg
    Varm Kram Jessica

  32. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

