TORQUAY – THE ENGLISH RIVIERA 1 och PÅSK

DSCN7638

Jag skrev i onsdags att jag varit borta några dagar och visade denna bild av palmer. Kanske hade jag varit på Rivieran? Ja, det stämde men troligen inte den Riviera ni tänkte på, utan på The English Riviera, vilket är staden Torquay!

Torquay – The Brittish Riviera 1

Torquay är en stad med ca 65 000 invånare i grevskapet Devon i syd-västra England.

Den grundades som en fiskhamn och hade stora odlingsområden runt sig, men i början av 1800-talet började staden utvecklas till en fashionabel seaside resort och utvecklingen åt det hållet fortsatte under den Victorianska tiden (andra hälften av 1800-talet). Välkänt för sitt goda klimat och fick smeknamnet The English Riviera.

Befolkningen ökade snabbt, år 1801 hade man 850 invånare och år 1851 var antalet 11 500. Genom tillkomsten av järnvägen 1859 ökade både befolkningen och turismen och man byggde bl a också Torquay Tramways, spårvagn, genom staden 1907. Denna lades tyvärr ner 1934. Tänk vilken turistattraktion det skulle ha varit idag!…DSCN7563

…Torquay var också en Spa-town och i Spa-området fanns bl a en kaklad utomhusbassäng, mycket lyxiös på sin tid. Här fanns också en balsal med underhållning av olika, på den tiden, kända band och artister. Det byggdes också ytterligare en bassäng med havsvatten. Man erbjöd också olika bad såsom t ex algbad.

Undet första världskriget upprättades här ett militärsjukhus och detta fick prominent besök av kung Georg V och drottning Mary.

Under andra världskriget ansågs denna del av England relativt säkert och många som evakuerades från London kom hit. Staden fick endast några bomber över sig, troligen de bomber som var över efter att Plymouth bombats…

DSCN7565

…Inför D-day 6 juni 1944 anlände många US-army soldater och under Operation Overlord, slaget om Normandie, avreste mer än 23 000 amerikanska soldater från Torquay.

Undet OS i London 1948 förlades vattensporterna till Torquay och den olympiska elden kom hit från London…

DSCN7593

…Efter andra världskriget byggdes flera höghus med lägenheter ovanför hamnen, detta för att ge en slags Monte Carlokänsla. Man rev också det gamla Spa-området och ersatte det med ett betongkomplex med restauranger, nattclubbar o s v. Detta varade bara i 10 år, 1977-88 och slutligen 1997 revs hela hemskheten.

Det senaste halvseklet har turismen förändrats drastsikt. De billiga charterresorna till Medelhavet tömde de brittiska kustorterna på turister. Idag besöks de mer av ”långhelgsturister” och pensionärer.

En annan form av turism är alla sommarspråkresor som leds hit, bla många svenska ungdomar åker på språkresa hit.

Hur var vädret när vi var där i början av veckan?

DSCN7587

…vi var ju på rivieran så naturligtvis var det varmt. Eller var det sant?…

DSCN7582 DSCN7583

…dessa två bilder togs innan övre bilden och då hade jag redan tagit av mig vinterjackan!!!…!

DSCN7641

…Trots att det bara var 22 mars vajade palmerna och rabatterna var fulla av primula. Sydengland har det bästa klimatet på hela ön. Här vajar palmerna året runt och blommorna är ute betydligt tidigar än i Wales…

DSCN7695

…magnolian blommar liksom…

DSCN7668

…kamelian.

Det fanns två skäl till att vi hamnade just i Torquay och just vid denna tid. Mannen skulle köpa en motorcykel i närheten  och dessutom är 22 mars hans födelsedag, så vistelsen där blev min present till honom. Ja, han fick ett kort också. Exakt samma som han nu fått de senaste 5 åren! Men han märker ju inte att det är samma kort, så det är bara att fortsätta! Vi kallar det recycling här!

Mer från Torquay kommer på onsdag med bl a en känd författarinna därifrån och ett nästan lika känt hotell!

Påsk

I Wales och övriga UK firas påsk lite annorlund än i Sverige…

DSCN7403

…påskliljorna är ibland redan utblommade, men inte i år eftersom påsken är tidig.

Påskkärringar finns inte här, troligen har alla åkt till Blåkulla!

Björkris med fjädrar har vi inte heller…

??????????

…istället för pappägg med godis i har vi chokladägg.

Fick jag något påskägg?…

DSCN7701

…Jodå, visst fick jag det. Så här ser förpackningen ut och…

DSCN7702

…detta är innehållet, ett chokladägg i guldpapper och två Mars…

DSCN7703

…och ägget hamnade på mitt lilla ”påsk- och vårbord”, mer påsksaker blev det inte hos mig.  I skålen ligger lite chokladägg i guldpapper och framför ligger en liten påsklilja i tyg. Det är egentligen en brosch för rockslaget och har inget alls med påsken att göra. Det är en symbol för Marie Curie som är en välgörenhetsorganisation som stöder människor med cancer och man kan köpa dessa för £ 1 i affärer. Jag köper en ny då och då som support för det fina arbete de gör.

Det förekommer att barn målar ägg, som i Sverige. Ibland anordnas också ägg jakt i trädgården…

??????????

…maten till påsk är inget speciellt, kanske lite mer ägg än vanligt. Kanske en fin tårta…

DSCF3882

…det man istället ägnar sig åt här är att stå i bilköer och rapporterna är långa på radion de stora resdagarna, skärtorsdagen, långfredagen och annandag påsk.

När man inte sitter fast i bilköer kanske man besöker puben, också populärt när man har ledigt…

DSCF3883

…på långfredagen (Good Friday) och på annandagpåsk (Easter Monday) är det Bank Holiday i Wales.

Bank Holiday är en allmän helgdag, inte religiös. Oftast infaller Bank Holiday på en måndag.

Banker är stängda, liksom de flesta kontor medan många affärer är numera öppna.

Bank Holiday inom UK är oftast på samma datum, men kan infalla på olika datum i de olika länderna, t ex har Skottland inte samma Bank Holiday i augusti och Nordirland har en egen Bank Holiday juli.

Vi har Bank Holiday fredag och måndag vid påsk, två stycken i maj och en i augusti. Jul- och nyårsledighet räknas också som Bank Holiday och kan då inträffa vilken veckodag som helst.

DSCF3867

PASG HAPUS! HAPPY EASTER! GLAD PÅSK!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser. Bokmärk permalänken.

71 kommentarer till TORQUAY – THE ENGLISH RIVIERA 1 och PÅSK

  1. Tittar in och önskar en glad påsk!

    Kram Jenny

  2. Else-Marie Lundström skriver:

    Glad Påsk till er! Lite lustigt att det heter Good Friday. Ger andra tankar än vår Långfredag som verkligen var en lång dag när vi var små. Man skulle inte göra något roligt bara tänka på Jesus lidande. Numera brukar vi gå poängpromenad som Angsjöskolas byalag ordnar. Gick inget vidare i år, men trevligt ändå, och så serverades det kaffe och våffla. Det var våffeldagen här igår. Kram

  3. Steel city anna skriver:

    Visst är det i Torquay som Mr Fawlty har sitt hotell 🙂 älskar scenen när en sur dam klagar på utsikten:

    Glad påsk! Jag fick ett chokladägg större än micron 🙂

  4. åsa i åsele skriver:

    Så intressant, skillnader i våra länder liksom likheter 🙂
    Så olika traditioner vid våra högtider,
    lätt att inbilla sig att alla firar påsk på samma sätt som vi gör 😉

    Tänker på skillnader även här i vår familj, min far är född 1932 och han jämför sin och Elins uppväxt, han har ibland svårt att förstå förändringen, när jag var liten jobbade min far jämt, vi hade bondgård/lantbruk och min far var väldigt lite delaktig i min uppväxt, skolgång.
    Nu har han ju tid och Elin är hans ögonsten 🙂

    Js dotter C var till England på språkresa när hon var omkring 15, i år fyller hon 24 🙂

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det är verkligen skillnad på firanad här och där.
      Att var mor/farförälder är som grädden på moset. Bara njutning, inget ansvar. Jag älskar att var farmorö Och visst har tiderna förändrats, allat var inte bättre förr!
      Glad Påsk!

  5. Agneta skriver:

    Mysigt med rivieran! Och den engelska går ju lika bra som någon annan. Men jag kan ju inte höra namnet på staden utan att tänka på ”hotellet”……..
    Vilken trevlig födelsedagspresent till din man! Mysigt!
    Agneta kram

  6. Ditte skriver:

    Tack för detta fina reportage om Torquay. Jag har nog glömt mycket, men jag var i alla fall här opå språkresa när ”seklet var ungt”, nja inte riktigt så länge sedan, men för ca 54 år sedan. Kan tänka mig att mycket är förändrat men palmerna finns kvar.
    Jag tänker också på ”Fawlty Towers” när jag tänker på Torquay. Den serien skarattar jag alltid åt och kan också se om och om igen.
    Vilken lyckad födelsedagspresent till maken och jag gillar verkligen tanken med det återanvändningsbara kortet. Härligt
    Trevligt att höra om hur påsken frias hos dig och lite annorlunda är det. Men numer verkar det som att länderna tar och ger lite från och till varandra. Nya saker kommer till och kanske något försvinner.
    Önskar er en trevlig påsk från ett strålande vackert Stockholm.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul att du varit där. Jag var i Brighton på språkresa.
      Om hotellet kommer på lördag!
      Kul att du gillar idén med kortet. Jag tycker det är lite roligt varje år att se hans reaktion,hi,hi!!
      Mycket idag med helger är ju commerciellt och affärerna ändrar våra vanor, tyvärr.
      Välkommen tillbaka ”hem”!

  7. marina skriver:

    Jo då, Engelska rivieran är speciell… Glad Påsk till er också!

  8. Marit skriver:

    Syd England høres ut som et sted med klima jeg kunne like 😉

    God påske!

  9. Vi tänkte också på Fawlty Towers då vi läste ”Torquay” – så vansinnigt bra serie! Staden tycks dock kunna erbjuda annat också än en förvånansvärt udda hotellägare.. 🙂 Ser fram emot onsdag!

    //Lena och Anders

  10. Comsi Comsa skriver:

    Intressant läsning som alltid här inne.
    Jättefina bilder på dig!
    Glad påsk och många goda ägg. 🙂

    Kram ❤

  11. torrebloggen skriver:

    Tack! Väldigt intressant att läsa om Torquay!
    Glad Påsk!
    Kram!

  12. Inger skriver:

    Ha en fortsatt fin påskhelg!

  13. skåningen skriver:

    Palmer finn i Trelleborg också! ………………………………SVAR….Minnena gör att man tänker så mycket kul jag har varit med om .. Kram!

  14. Monica skriver:

    Fortsatt fin påsk önskar jag dig Lena! Idag var det tydligen storm i UK men kanske inte hos dig, men ni har ju haft så många fina vårdagar mot här. Och vilken vacker blomning redan överallt. Idag var det i alla fall sol men inte särskilt varmt och fortfarande väldigt grått i naturen i Stockholm, så där smutsgrått.

  15. sockenvagenssota skriver:

    Palmer, primulor och magnolia… Ljuvligt! Och idén med ett påsk och vårbord får jag ta och kopiera! Fortsatt härlig påskledighet ❤️🐤Kram

  16. Önskar dig en bra fortsättning på Påskhelgen! Intressant att få komma till Torquay på Engelska Rivieran där våren har gjort sitt intåg!

  17. Eva Trillian skriver:

    Alltid lika trevligt och upplysande att läsa dina inlägg 🙂 och den här gången med vårkänsla som bonus!
    Glad Påsk, Lena!

  18. Znogge skriver:

    Önskar dig det samma! Chokladägg tackar man inte nej till!

  19. påsk kan ju bli olika, så på påven i Rom en stund.

  20. Barbro S skriver:

    Så härligt med besök på Rivieran, även den närmare. Fint med det som blommar men trist att ni inte hade sol. Intressant att läsa om staden, utomhusbassängen och den miljön lät så fin, men rivs gör det ju överallt. En fortsatt Glad Påsk till dig. Här pyntar jag mer även om det är en bråkdel jämfört med julen. Jag blir så glad av färgerna, lysande gult och grönt inomhus då vi fortfarande har mest vitt och grått ute.

    • Lena i Wales skriver:

      Det var en jättetrevlig utflykt! Mycket att se och uppleva och alla växter som blommade.
      Jag har allt mitt påskpynt kvar i Sverige, så här blir lite tomt.
      Ha det bra!

  21. Anita skriver:

    Det lät ju som ett härligt besök på Rivieran. Påskägget så smarrigt ut. Och jag kan säga att du har mycket mer påskpynt än vad jag har. Det enda vi hade var ett par påskservetter jag hittade i ett skåp. Men den traditionella buffén med sill och annat gott som vi svenskar älskar att äta till jul, påsk och midsommar intogs i varje fall 😉

    Ha en fortsatt skön påsk!
    /Anita

    • Lena i Wales skriver:

      Ett fantastiskt besök och jag njöt av alla växtligheten!
      Påskägget var gott, tog slut för fort bara, men det är ju mitt eget fel,hi,hi!!!
      Här blev det ägg med kaviar och ägg med lax.
      Ha en fortsatt fin påsk!

  22. Shetlandsfrun skriver:

    Hej, nu har jag också hittat hit! Kul att läsa din blogg! Torquay har jag velat besöka länge. Här uppe på Shetland kan helgdagarna skilja sig även från Skottland, i fredags var det inte bank holiday, och jag tror inte det är det imorgon (måndag) heller, efterforskning på nätet visar inte att det är helgdag imorgon. Och ingen av alla vänner jag frågat verkar veta 🙂 Påsken är ingen stor högtid här uppe. Glad Påsk!

  23. Decdia skriver:

    Haha, vad smart med kortet till mannen!
    Det såg härligt ut där ni var och våren hade verkligen kommit långt. Tänk vad härligt att kunna kasta sin vinterjacka!

  24. Ama de casa skriver:

    GLAD PÅSK till dig med 🙂

    Här är det inte heller några påskkäringar, skönt att slippa godistiggande barn vid dörren, faktiskt 😉

  25. Märtha skriver:

    Glad Påsk! Jag har aldrig varit så bra på att ”göra” traditioner, jag läser om dem hellre… Du såg vad som hör till min långfredagstradition nuförtiden, och den kan hålla på länge, även efter att BJR slutat sjunga. Som pensionär har man helg när man vill. Idag har jag putsat lite pelargoner, BJR har skolat om tomatplantor – efter att han kom hem från dagens gudstjänstsjungande… Och Torquay har jag faktiskt hört om förr! Tack vare elever på språkkurs.

  26. Annika skriver:

    En riktigt glad fortsättning på Påsken. Chokladäggen gillar jag… mums…Vad trevligt med en tripp till Rivieran så här i Påsk. Intressant läsning om Torquay som jag inte hade hört talas om tidigare.Kramelikram på dig.

  27. Karin på Pettas skriver:

    Sitter här och läser ditt långa ”matnyttiga” inlägg.
    Tycker om återbruksidén vad gäller födelsedagskort. Kanske du skriver årtal på det också?
    Ungefär som när många barn i släkten använder samma dopklänning där man skriver namn och årtal i kjolfållen.
    Här rasar isen iväg mot havet så det bara dånar. I år gick den på sommartidsdagen!
    Ha det gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Kul att du gillar mitt ”korttrick”! Har faktiskt inte skrivit årtalet på dem.
      Vi hade en sådan dopklänning till mit barnbarn i höstas.
      Is kvar,oj,oj!!!
      Tänker mycket på er!!! Kramar!!!

  28. Anne-Marie skriver:

    Jag var på språkresa på Isle of Wight 1977. Minns att Torquay fanns i de kataloger som EF hade. Banana belt finns litet överallt med varmare temperaturer än andra områden.
    Intressant att läsa om skillnaderna mellan England och Sverige ifråga om påskfirande. Där skiljer det sig en del mellan England och USA. Vi har ju inga helgdagar alls kring påsk vilket är litet märkligt tycker jag.
    God fortsättning!

  29. Lite skillnad var det på påskfirande, men en
    del gör vi ju lika. Gå på puben skulle vara kul,
    det gör vi aldrig på påsk.
    Ha en bra vecka och kramar/AM

  30. biggeros skriver:

    Jag har hört så mycket om Devon om hur fint det ska vara där. Jag älskar alla fina blommor du visar i ditt inlägg. Intressant om hur du berättar hur engelsmännen/ walesare firar Påsk. I och för sig har jag ett minne av vad som såldes i affärerna till påsk. Dessa chokladäggen stora som små. Jag kom inte ihåg vad de åt för speciell mat. Ha det bra min vän.
    Ps. Roligt det där med ditt återanvända födelsedagskort÷)))

  31. Vad intressant att läsa om Torquay! Mina tankar går direkt till Basil Fawlty och hans hotell. 🙂 Kul också att höra om era påsktraditioner. Här målas det inte ägg längre men när barnen var små gick vi mer ”all in”. Hoppas du hade en fin påskhelg!

  32. GladiGrönt skriver:

    Vad vackert med palmer och primula! faltiskt hörde jag det av en inflyttad engelsman att där han bott fanns det palmer, det lät otroligt! Hoppas jag får se det en dag/ Ha en bra vecka! Monica

  33. Tomtan skriver:

    Mulet +2 och vind….. En vanlig vardag i Östersund 😀

  34. Veiken skriver:

    Jag har aldrig varit i Torquay. Jag föstår att jag gått miste om något. Jag får nöja mig med Brighton och Hove, vilket är det närmaste jag har kommit Torquay.

  35. Ping: TORQUAY – THE BRITTISH RIVIERA 2, MIN TRÄDGÅRD och APRILSKÄMT | Lena i Wales

  36. barabrittiskt skriver:

    Jag undrar alltid bara hur tusan de kunde planera in alla de där höghusen som ser så malplacerade ut i den miljön.

  37. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

