TORQUAY – THE BRITTISH RIVIERA 2, MIN TRÄDGÅRD och APRILSKÄMT

Här kan ni läsa avsnitt 1 från Torquay.

Torquay 2

DSCN7645

Torquay har kvar lite från de Victorianska glansdagarna, såsom paviljongen i bakgrunden och fontänen i förgrunden…

DSCN7570

…Torquay Pavillion stod färdig 1912. Här fanns konserthall, café m m. Under lång tid stod byggnaden och förföll, men nu har man börjat renovera denna k-märkta byggnad…

DSCN7596

…Grand Hotel var otroligt lyxigt på sin tid och hotellet finns kvar även idag, fast en hel del av lyxen har försvunnit. Det är kärvare tider nu…

DSCN7611

…bredvid Grand Hotel finns denna vackra entré till…

DSCN7613 DSCN7612

…en välklippt bowlinggräsmatta med sitt klubbhus bredvid. Så typiskt brittiskt!…

DSCN7591

…allt är inte guld och romantik idag, eller kanske det är det i alla fall. På stranden varndrar en man och söker metaller i sanden. Kanske är det guld och romantiskt eller kanske är det av nöden tvunget?

Agatha Christie

På muséet i staden finns en avdelning om Agatha Christie. Varför just Agatha Christie? Jo, hon föddes i staden 1890 med en irländsk mamma och amerikansk pappa. Hon var 3:dje  och sista barnet i denna övremedelklassfamilj. Förutom att bo i Torquay vistades familjen långa tider i Sydeuropa och hos släktingar i utkanten av London. Agatha gick inte i skolan utan fick hemundervisning av sina föräldrar, något som fortfarande är tillåtet i England och Wales och användes fortfarande (Skottland har delvis andra lagar). Detta gjorde henne också ganska isolerad från andra jämnåriga flickor, men läsning och hennes husdjur kompencerades för detta. Inte förrän hon var 12 år började hon i vanlig skola till vilken hon hade svårt att anpassa sig. Utbildningen fortsatte i Paris. Vid 20 års ålder reste hon och modern till Egypten under några månader. Hon började skriva mer och mer, först under pseudonym. Sökandet efter en lämplig make fortsatte också tills hon slutligen hittade Archibald Christie med vilken hon gifte sig. Efter otrohet från hans sida försvann Agatha plötsligt, men återfanns efter intensivt sökand. Skilsmässa blev följden och så småningom gifte hon om sig.

DSCN7627

Agatha kom att bli en av de största kriminalförfattarna i världen, kanske t o m den största. Hon skrev 66 kriminalböcker och har gjort Miss Marple and Hercule Poirot till världskändisar. En otrolig produktion.

Det victorianka huset Agatha var född och växte upp i revs 1961 och på platsen finns idag South Devon College.

Med hjälp av en karta kan man gå runt i staden och titta på ställen som har med Agatha Christie personligen eller med hennes rollfigurer att göra.

Fawlty Towers

En rad sketcher i Monty Python´s Flying Circus (1969-73) var filmade i och runt Torquay. När man under filmningarna bodde på Gleneagles Hotel fick John Cleese inspiration till att göra Fawlty Towers, Pang i Bygget. De 12 avsnitten spelades in 1975 och 1979. Tänk att det var så länge sedan! Känns inte så!

För manuskriptet stod förutom John Cleese också hans dåvarande hustru Connie Booth, som också spelar Polly, hotellets alltiallo. Fast att de var man och hustru när serien skrevs stämmer inte helt. De var gifta när första episoden 1975 skrevs och spelades in, men skilda vid den andra episoden.

Serien är inspirerad av Torquay och ska föreställa staden, men inget är inspelat här, utan på en Country Club i Buckinghamshire, nord-väst om London och på andra ställen.

Min trädgård 28 mars 2016

DSCN7705 DSCN7706

Dessa små rosa skönheter, Saxifraga, blommar i vårt stenparti och…

DSCN7714 DSCN7715

…i rabatten finns dessa Wall flowers…

DSCN7708 DSCN7707

…liksom Aubrieta

Aprilskämt

1:a aprilskämt finns i Wales också, April Fools´. Dock innehåller detta inlägg inget, även om man kanske kan tro det!

Däremot får jag säja grattis till min son 1 april. Tänk vilket födelsedatum hans mamma gav honom!!!!

Det här inlägget postades i årstider m m, Besökta platser, England, Min trädgård. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till TORQUAY – THE BRITTISH RIVIERA 2, MIN TRÄDGÅRD och APRILSKÄMT

  1. ciao8550 skriver:

    Blommorna börjar ta fart i din trädgård. 🌸🌹🍀
    Intressant läsning av övriga inlägget.
    Grattis till sonen.🎂

  2. Blev riktigt, riktigt förtjust i detta blogginlägg. 🙂 Grattis till din son. Min mamma skulle fyllt 90 år samma datum om hon levt. Hon gillade aldrig helt att fylla år. Fast hon hade mycket humor uppskattade hon inte aprilskämt. Jag tror det rörde sig om gamla episoder från när hon var liten.
    Intressant att läsa att England och Wales inte har obligatorisk skola. Jag var under uppväxten mycket förtjust i Agatha Christie deckare. Min pappa hade nästan alla hemma så det var inte långt till dem. De tolv avsnitten från Fawlty Towers köpte jag in på VHS en gång på nittiotalet. Jag älskade dem när jag såg dem på TV förr. De var lika bra alla de gånger jag återsåg dem på videon. Den humorn är överdriven, men går hemma hos mig. När jag var längst nere i svarta hålet när min utbränning slog till var John Cleese den perfekta medicinen. Som jag skrattade. Jag får återköpa dem på DVD när jag kommer över dem någon gång.
    Torquay verkar vara en intressant stad att besöka. Fast jag skulle nog inte leta efter metaller.
    Vårkramar från Ystad

  3. Vackert!

    Lustigt, mannen min och jag pratade on Fawlty Rowers för bara någon dag sedan. Jag gillar egentigen inte den där typen av humor, hela jag sitter i soffan och skruvar på mig – både mentalt och fysiskt! – men ändå är de bra. Jag kan inte riktigt greppa att det ändå bara är 12 avsnitt, det känns som att det är långt fler än så.

    Jag lyckades klämma in (eller ut, hur man nu ser på det) den första januari. Det är inte heller den bästa dagen på året att fylla år, alla är trötta och jag tror aldrig sonen har fått uppvaktning vid sängen utan att han själv först har varit vaken ett par timmar. Å andra sidan så firar hela världen honom med fyrverkerier när hans dag inleds!

    • Lena i Wales skriver:

      Vad man än tycker om avsnitten är de välgjorda och har en knorr:
      Roligt att höra om din sons födelsedag, fast kanske inte lika roligt för honom. Den där jämförelsen med fyrverkerierna var bra! Min får inte ens fyrverkerier, bara skämt, hi,hi! Men, vad kunde vi ha gjort!

  4. barabrittiskt skriver:

    Otroligt att de rev Christies hus! Vilken kassako det hade varit för dem – hennes hus utanför Dartmouth drar ju massor av besökare.
    Jag skrev en kort grej om Fawlty nyligen i samband med att Gleneagles skulle rivas och ge plats till ålderdomshem: https://barabrittiskt.wordpress.com/2015/11/29/nu-rivs-pang-i-bygget-hotellet/

  5. åsa i åsele skriver:

    Agatha Christie läste jag i min ungdom 😉
    innan jag fyllt 20 🙂
    sedan tappade jag intresset för hennes intriger.

    Att fylla år 1 april förstår jag inte alltid var skoj, men något aprilskämt är väl ändå inte Din son 🙂
    Om jag var tvungen att välja så hellre 1 april än 31 december…

    Grattis till sonen.

  6. Anita skriver:

    Jag minns i min tidiga ungdom när jag läste min första Agatha Christie, Tio små negerpojkar! Jag minns att jag tyckte den var jättebra. Har nog läst en hel del Christie och även tittat på de serier som gått på TV om Miss Marple och Hercule Poirot, mycket för miljöerna de är inspelade i, de små engelska byarna med sina cottages och framför allt … cottage gardens 🙂 John Cleese blir ibland lite mycket för mig med Fawlty Towers har jag alltid älskat. Skrattar åt den fortfarande om jag råkar se något avsnitt.

  7. Märtha skriver:

    I Finland måste man inte heller gå i skola! Vi har läroplikt, inte skolplikt. Man kan undervisa barnen t.ex. hemma, men sen bör de tentera i en skola för att få avgångsbetyg från grundskolan. Våra mycket skickliga violinister Pekka och Jaakko Kuusisto (musiker i minst tredje generationen) har gjort så. Deras lärare i hushåll hade oförberett prov en dag när en av dem var i skolan för att tentera, han gick med på skoj – och han var den enda som hade allt rätt! ”Om man är ensam hemma hela dagarna måste man kunna laga mat”, var killens kommentar. Sant. Känner läraren.
    En lokaltidning hade ett härligt aprilskämt en gång. Ett stort reportage om planerad kameluppfödning i en liten by här i trakten! Helt trovärdigt!

  8. Inger skriver:

    Fawlty Towers var verkligen galet roligt. Fin saxifraga och andra blomster hos dig. Har börjat blomma så smått även här, men det finns lite snö kvar i min trädgård.
    Kram

  9. Anne-Marie skriver:

    Tittade alltid på Faulty Towers när den serien sändes i Sverige. John Cleese är verkligen en hyperneurotisk hotellägare. 😉
    Agatha Christie är ju en av de ”stora”. Har läst några av hennes böcker och sett några TV-program.
    Vackra blommor i din trädgård. Jag visade också blommor hos mig. 🙂
    Ja du, vilket födelsedatum. Men man kan inte riktigt bestämma sådana saker.

    • Lena i Wales skriver:

      Känner amerikanerna till Fawlty Towers och Agatha Christie?
      Nej barnen kan i alla fall inte hjälpa när de är födda.

      • Anne-Marie skriver:

        Det vet jag inte om de gör. Jag såg ju John Cleese medan jag bodde i Sverige. Har för mig dock att det jag en del avsnitt med Fawlty Towers i TV här vid något tillfälle. Agatha Christie kan säkert en del känna till eftersom det har gjorts filmer baserade på böckerna.

  10. wiolettan skriver:

    Intressant och berikande läsning som vanligt här inne hos dig, Jag får lära mig så mycket och tänker att det ska jag lägga på minnet och det ska jag komma ihåg. Men mitt minne är som ett såll. Det märker jag inte minst nu då jag har läst igenom ditt inlägg, men det är roligt så länge det varar.
    Fina bilder och mycket vackra blommor.
    Grand Hotell ser ju häftigt dyrt ut. Och entrén där bredvid så pampig.
    Grattis till sonen i morgon. Tänk att vara född på det datumet.
    Tack och kram till dig.

    • Lena i Wales skriver:

      Vissa saker behöver man inte komma ihåg allt om, man kan också njuta av kunskap för stunden och när det kommer upp igen känner man ofta igen det, men minns det inte helt. Så funkar jag.
      Torquay har fler afian hus och det var roligt att ha varit där.
      Han kommer att läsa kommentaren om födelsedgshälsningen.
      Tack!
      Sköt om er!

  11. Agneta skriver:

    Åååå, du krossade mina illusioner, jag trodde att Fawlty Towers helt och hållet var inspelad i Torquay! Så det kan bli! Men vi tittar på serien med jämna mellanrum, det går liksom inte att komma ifrån att tokigheterna har knorr i sig även om det är mycket ibland.
    Så fint det är i din trädgård redan! Ni är före, det är ju bara så.
    Idag har vi haft lite vår här, men inte mycket. Men den är på väg!
    Agneta kram

  12. Monica skriver:

    Intressant det du berättar om Agatha Christie, jag läste alla hennes böcker i tonåren, det var mamma som läste verkligen allt, hade alltid läst nobelpristagarna som var en överraskning och okända ofta för många när de vann, men så gillade hon just Agatha också. Hon skrev ju verkligen på ett annat och intressant sätt än andra, läser aldrig en deckare nu och ser aldrig någon deckarfilm, jo Shetland:-). Och Fawlty Towers är också i en klass för sig:-). Väldigt underhållande.
    Kul och fint med blommorna i din trädgård, härligt med mer ljus och värme så det börjar blomma.

  13. Lisbeth Rosén skriver:

    Tänk att ett aprilskämt kunde bli så bra, gratta sonen. Igår kväll snöade det så pass att det var ett tunt täcke på bilarna och på gräsmattan som fortfarande ligger kvar. Det är så mycket intressant du skriver om men ändå går mina tankar till ert lilla ”pepparkakshus” på kullen och er lilla by! Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Ja, det aprilskämtet var lyckat!
      Det är så härligt att du varit hos mej och kan få den där goa känslan!!!
      Just nu är jag någon annanstans, var får du veta imorron!!
      Ha det bra!

  14. Vad intressant att få höra var Fawlty Towers egentligen spelades in. Jag förstod ju att mycket var i studio men ändå. Ja, det är bra länge sedan: 1975.

    Din trädgård är (som alltid) fin att se.

    Trevlig helg och grattis till din son!

  15. Jessica Meijer skriver:

    Härligt med ännu en historieupplevelse hos dig.
    Jag har alltid varit inspirerad av den engelska landsbygden och det är så kul att få veta mera 🙂
    Ha en underbar fredag och helg!
    Stor kram
    Jessica

  16. Ditte skriver:

    Tack för härlig info om Torquay, perfekt med en uppdatering.
    Fawlty Towers kan jag se om och om igen och det är lika roligt var gång. Hittar ofta någon ny detalj.
    Agatha Christe kom jag i kontakt med som 11 åring då jag läste hennes ”Tio små negerpojkar” och sedan hängde hon med mig bra länge, men jag visst inte att hon hade sitt ursprung i Torquay. Nu vet jag…
    Så vacker din trädgård är och våren har ju kommit mycket längre hos dig. Underbara blommor.
    Och givetvis ett försenat grattis till både dig och din son.

  17. Ping: ÅRSKRÖNIKA 2016 januari – juni | Lena i Wales

Kommentera

