LAMPETER och SPANIEN 1

Men var befinner jag mig?

DSCF3889

Ja, i verkligheten är jag i Spanien. En vecka av s k ledighet (fast det blir nog inte riktigt så ledigt, kanske), en dryg vecka av jobb och en vecka av ledighet.

Inläggen fortsätter att komma varje onsdag och lördag som vanligt och som vanligt med lite från Wales, eller någon annanstans i UK, och lite från Spanien.

Läs mer om detta nedan, efter artikeln om Lampeter.

Lampeter

DSCN6409

Lampeter är en liten stad på knappt 3 000 invånare i mellersta Wales. Det är också en universitetsstad!!! Vilket innebär att Lampeter är UK:s minsta universitetsstad, kanske t o m den minsta i Europa…

DSCN6408

…Universitetet grundades redan 1833, vilket innebär att det är det 3:dej äldsta universitetet i England och Wales, efter Oxford och Cambridge. Det grundades som St David´s College och blev 1971 del av University of Wales. Det har ca 2 000 studenter som tillkommer till invånarantalet i staden.

Det var biskopen som i början av 1800-talet insåg vikten av att få ett universitiet i Wales. Oxford och Cambridge låg för långt bort för många.

Universitetets huvudbyggnad stod klar 1927 och öppnades på St David´s Day 1 mars, och hade då 26 studenter…

DSCN6400

…det engelska namnet för staden, Lampeter, kommer från det waleiska namnet på staden Llanbedr Pont Steffan, vilket ung betyder kyrkoområdet med påskliljor vid Steffans bro.

När stadens historia börjar vet man inte riktigt, men man vet att det fanns en fästning här som förstördes på 1100-talet. På 1200-talet fick staden lov att hålla veckoartliga marknader samt ytterligare åtta större marknader, bl a en stor hästmarknad. Det säjs att det ofta gick vilt till vid dessa marknader med mycket våld och fylla…

DSCF6307

…ända in på 1700-talet användes vid marknaderna dessa straffstockar och gör det tydligen fortfarande för vissa riktigt olydiga!!!

Det man främst levde av var ullindustri, men det fanns också flera smedjor, garverier, sadelmakare m fl…

DSCN6403

…i staden finns individuella affärer, inte tillhörande någon stor kedja. Mäklarfirmans namn är Morgan and Davies, typiskt waleisiska efternamn…

DSCN6410

…War Memorial från 1921.

Man var också värd för National Eisteddfod 1921.

Det var också i staden som Lampeterbon William Julian Cayo-Evans för första gången marscherade med sin Free Wales Army (FWA) 1965. FWA var en paramilitärisk walesisk nationalorganisation och hade som mål att grunda en oberoende walesisk stat. Oraganisationen hade också vissa kontakter med det mer kända IRA i Irland och Nordirland. Man marsherade i hemmagjorda uniformer och tog på sig ansvaret, tillsammans med flera andra små organisationer, för några bombningar under 60-talet. De togs aldrig riktigt på allvar och fick inte den massmediala publicitet de önskade.

Jag ska erkänna, att innan jag läste på om Lampeter, inte kände till denna organisation och frågade därför min engelske man om han kände till denna organistion och han mindes vagt att de hade exiterat, men att de inte ställt till med alltför stort väsen. Så visst har det funnits paramilitära grupper för ett fritt Wales, omän ganska tystlåtna.

Idag existerar inte något liknande, vad jag vet, och ett fritt Wales är inget stort ämne här. Däremot pratas det ofta om mer självbestämmande i rent walesiska frågor och en högre status för det walesiska språket. De flesta är nog också medvetna om att vi är en ett litet land med ca 3 milj invånare och en liten del av UK (England ca 53 milj, Skottland ca 5 milj och Nordirland ca 2 milj) och kanske också den fattigaste delen. Så ekonomiskt har vi troligen inget att vinna på att bli en egen stat (vilket ju kanske Skottland har), utan troligen tvärtom. Den känslomässiga sidan är dock en helt annan femma.

Spanien

Jag befinner mig i vår lägenhet i Elviria, här kan du se var jag är…

Photo4346 DSCF3900

Jag vill sitta på stranden med ett glas rosévin och titta på solnedgången och…

DSCF3955 DSCF3956

…äta goda tapas…

DSCF4071 DSCF4065

…gå till min lokale frukt -och grönsakshandlaren och handla…

DSCF8741

…göra någon utflykt till någon bergsby.

Mer från Spanien kommer senare!

Ha en trevlig weekend!

Det här inlägget postades i Besökta platser, Historia, Spanien. Bokmärk permalänken.

79 kommentarer till LAMPETER och SPANIEN 1

  1. skåningen skriver:

    Jag tror inte alls att du är så stygg att du behöver vara i stupstocken.
    Härliga bilder från Spanien.
    ….Jag njuter av våren.
    Ha en bra dag!
    Kram!

  2. Znogge skriver:

    Jag hade gärna varit i Spanien jag med 😀 Dina bilder är så härliga så vem skulle inte vilja njuta av våren där…

    Ha en fin lördag!

  3. steel city anna skriver:

    Vilka harliga bilder fran Spanien! Har oser regnet ned idag. Intressant med universitetet. Far lust att plugga dar, verkar sa mysigt i en liten stad.

  4. marina skriver:

    Tack för ytterligare ett intressant inlägg från Wales! Sedan måste jag säga att de där bilderna från Spanien ser helt ok ut…

  5. hahha, hoppas du kom loss 🙂

  6. Comsi Comsa skriver:

    Jag vill också sitta på stranden vid solnedgången och äta på
    dina läckerheter, tapas med mer…. 🙂

    Kram ♥

  7. ciao8550 skriver:

    Hoppas verkligen att du klarar dig från halshuggningen. 😂
    Fina bilder… 🐦

  8. Marie skriver:

    Ha en trevlig helg! Spanien ser ju fantastiskt mysigt ut, det må jag säga. Lyckost!

  9. Geddfish skriver:

    Åh, jag längtar än mer, när jag har det lite besvärligt. Ser så mysigt ut där du bor i Spanien. Klickade på länken och såg.
    Jag får resa i fantasin nu och njuta av vackra bilder. Men den där stupstocken gav mig rysningar. Tur du såg glad ut, haha! 😀
    Ha det så trevligt och gott! 😉

  10. torrebloggen skriver:

    Tack för ett intressant inlägg om Lampeter och dess universitet.
    Vilka härliga bilder från Spanien!
    Ha en trevlig helg!
    Kram!

  11. Trodde du hade stavat lampetter fel och jag undrade vad lampetter hade med Spanien att göra, 🙂

    Vill du ha tips om en mysig fiskerestaurang i din närhet? Äsch du får det ändå! Här kan du läsa:
    http://solsomsol.blogspot.com.es/2016/02/restaurante-simbad-el-marino.html

  12. åsa i åsele skriver:

    Så fina bilder. Jag blir avundsjuk då jag ser Ert grönsaksutbud, så härligt med fräscha grönsaker.

  13. Aaa skriver:

    Lampeter är helt nytt för mig. Och enligt bilderna hade jag gärna besökt Spanien, snarast möjligt!

  14. Inger skriver:

    Njut av värmen och allt trevligt som Spanien har att bjuda.
    Kram

  15. gunnardeckare skriver:

    Intressant att läsa om universitetsstaden i Wales. Skam till sägandes så känner jag bara till Oxford och Cambridge. Den förra har jag också besökt .

  16. gunnardeckare skriver:

    Det låter härligt med Spanien. Vi har just nu gråmulet väder och jag längtar verkligen efter mer värme.

  17. bia skriver:

    Tror det är 16 år sedan jag/vi var i Spanien och då på Mallorca, har aldrig varit på Kanarieöarna och dylikt men kanske nästa år, då en av våra vänner fyller jämt och har frågat om vi vill hänga med på någon resa…först skulle han åka till Kina !!!…tvära kast, haha…
    Trevlig helg !

  18. Lena Roberg Löfgren skriver:

    Ser härligt ut! Längtar efter lite värme. Solen skiner men vinden är kall. Nästa helg gör vi en snabbvisit till London. Ha det så bra och njut av värmen.

  19. Anne-Marie skriver:

    Ja, vad gör man inte för en bra bild. 😉 Lena i stupstocken.
    Härligt med litet tid i Spanien.
    Ser gott och vackert ut.
    Ha en fortsatt fin helg!

  20. Agneta skriver:

    Du kunde gott hänga kvar där i stupstocken så hade jag sluppit bli avundsjuk på dina härliga Spanienbilder! Verkligen det bästa av allt! Lev väl!

  21. barabrittiskt skriver:

    Lampeter samarbetar med Göteborgs universitet. Åtminstone när jag läste engelska tidigt 90-tal.

    • Lena i Wales skriver:

      Vad kul! Jag fick en kommentar längre upp från en svenska i Wales att de hade julfester där förr i tiden, så misstänkte någon form av samarbete.
      Ha en fin söndag!

  22. Marit skriver:

    Det ser ut som du er i paradis!

    Ha det godt!

  23. Gilla skriver:

    Du brukar ju kunna ge oss mycken kunskap. Men jag läste Lampetter och tyckte att du var lite dålig på att stava. Men det verkar ju vara som om jag inte kan läsa ordentligt. Jag platser väl bättre i stupstocken än du. Hehe! 🙂

    Sv: Kul att du också gillar att gå konstrundor. Vi MÅSTE se rundan varje år. Och idag har vi varit på ett slott och sett en konstutställning där också. Jag skulle just ladda upp mina bilder därifrån och kommer att skriva ett inlägg om det också.

    Kram/Gilla

  24. Decdia skriver:

    Spanien såg lite mer lockande ut än strupstocken. 🙂

  25. Ama de casa skriver:

    Spanien är inte alls så dumt. Jag kanske åker dit snart 🙂

  26. Marja skriver:

    Lampeter har också samarbete med Umeå Universitet. Jag har faktiskt varit där i en dryg vecka tillsammans med andra gymnasielärare från Umeå och några lärare från universitetet. Vi bodde i familjer och åkte runt på studiebesök till olika skolor. Det var ett trevligt litet ställe. Vi bodde två och två i privatfamiljer och åt i universitetets matsal. 🙂
    Du verkar ha det så skönt i Spanien. 🙂

  27. Sol och sandstrand känns inte alls fel just nu. Våren är på väg till södra Finland men än får vi vänta på första värmeböljan.
    Var det inte lite obekvämt där i stocken? 😉
    Kram!

  28. GladiGrönt skriver:

    Du ser glad ut i stupstocken, så det är nog inte så allvarligt som det kunde vara! Vackra bilder från Spanien! Ha det så skönt!/Monica

  29. wiolettan skriver:

    Vackra bilder och mycket information till, det är trevligt och berikande.
    Jobbig bestraffning med stupstocken, eller straffstockar kanske de heter. Obekvämt och jobbigt förstår jag att du fick det där.
    Härlig bild där med palmer och solnedgången, vackert.
    Gott med frukt och grönt och det verkar de ha mycket av.
    Trevlig helg önskar jag dig.
    Kram!

    • Lena i Wales skriver:

      Stupstocken var inte för jobbig för mej eftersom det bara varade ca 1 min, vad gör man inte för ett bra foto, hi,hi!!!
      Jag är så glad över din fina kommentar och önskar dej en trevlig kväll!

  30. Ha det jättebra i Spanien! Det ser inte ut att gå någon nöd på dig! Tapas och ett glas cava, underbart!

  31. Lisbeth Rosén skriver:

    Otroligt att universitet finns kvar! Här 8 grader och duggregn. Tror jag sticker ner till dej. Kram

  32. Barbro S skriver:

    Så härliga dina bilder från Elviria är. Intressant om lilla universitetsstaden Lampeter som jag aldrig hört talas om. Fast det mesta från Wales var okänt innan jag kom till din blogg :), hade bara sett och längtat få vandra på de gröna kullarna jag sett i tv. Otäckt med straffstocken men som sagts tidigare så ser du inte så plågad ut :). Ha det så gott!

    • Lena i Wales skriver:

      Wales är okänt för många, tyvärr. Men jag gör vad jag kan för att sprida!!!
      Stocken var obekväm och jag är glad att straffet var så kort, 1 min för fotograferande, hi,hi!!
      Ha det bra!

  33. biggeros skriver:

    Så trevligt att du är i Spanien÷)) Hoppas att vädret är bättre hos er än vad det är i Jerez=( Här har det regnat hela dagen. Tack för informationen om Lampeter. Jag har heller inte hört talas om organisationen. Angående om att bli självständigt så kämpar Barcelona att ta sig ur Spanien. Ekonomiskt sätt tror jag inte de har råd. Ca 50 % är emot att Barcelona ska bli självständigt. Bra inlägg. Ha en bra och solig vecka i Spanien. Kram

    • Lena i Wales skriver:

      Igår regnade det också hos oss, men idag skiner solen igen.
      Ja, det finns olika ”frihetsorganisationer” i Spanien också, även de som tilltagit vapen.
      Roligt att du gillar mitt inlägg!
      Ha det bra du också!

  34. Anita skriver:

    Så du är i Spanien nu igen 🙂 Bilderna ser härliga ut. Där skulle jag tänka mig vara nu … istället för att lyssna till regnets smattrande, elektriska sågar, skruvdragare och annat. Ha nu ett par sköna veckor i Spanien även om du ska jobba en hel del.

  35. Tomtan skriver:

    Rätt mör i ryggen efter att stått i den där en hel dag…..

  36. Härligt och vara i Spanien och värmen,
    här är det lite gråkallt. Men jag är överlycklig
    att vi slipper snö.
    Kramar och njut/AM

  37. Ditte skriver:

    Nu har en för mig ny stad flyttat in i mitt huvud och det kändes som en trevlig bekantskap. Tänk så många fina städer det finns i Wales och jag får snart börja anteckna dem för att minnas. Men Lampeter kommer jag ihåg, namnet var denna gång enkelt. Och stocken kommer jag att förknippa med staden. Jättefina bilder!
    Jag förstår av bilderna från Spanien att du lom loss från stocken och kan njuta av viss ledig tid varvat med en del jobb.
    Härliga bilder som verkligen lockar och om ett tag är vi också på plats.
    Önskar dig fina dagar.

    • Lena i Wales skriver:

      Det finns så många vackra och intressanta ställen i Wales.
      Lös och ledig i Spanien ytterligare en dag, sedan börjar allvaret.
      Ska bli kul att få lite blogg från Spanien från dej också.
      Ha det bra!

  38. Märtha skriver:

    Som du skrev, Wales är obekant för många. Inkluderar mig. Men jag lär mig mera två gånger i veckan! Ibland läser jag dina inlägg flera gånger, kollar på kartan och på Google Earth och på Wikipedia… Men vete sjutton när jag kan komma dit konkret… sydspanien är ändå lite mera bekant, har känt den luften i skinnet några gånger. Tack för att du bildar mig!

  39. Lena i Wales skriver:

    Vad kul att jag lyckats fånga dej för Wales!!! Det är så vackert och intressant här.
    Fast Sydspanien är inte heller så fel.
    Ha det bra!

  40. Karin på Pettas skriver:

    Kyrkoområdet med påskliljor vid Steffans bro…..vilket härligt namn för Lampeter! 🙂
    Och stocken får du försöka klara dig undan i fortsättningen Lena. Det ser obekvämt ut.
    Så lärde jag mig åter någonting om en bit av Wales. Intressant som vanligt.

    Att sitta och titta på solnedgång vid havet under palmer är magiskt. De stora grönröda tomaterna hos din frukt- och grönsakshandlare skulle jag mycket gärna smaka på.

    Ha det gott!

Kommentera

